Probleem met dramadraak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolinnepin

Probleem met dramadraak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 23:15

Hallo allemaal *\o/*

Ik heb al eens eerder een bericht geplaatst over dit probleem, maar om een of andere onduidelijke reden is dit bericht verdwenen... Algoed. Even een verhaaltje.

Het gaat hier om Moreno. Een 7-jarige ruin van 1.43, hackneyxfriesxfjord kruising, blabla, niet van toepassing.
Moreno is bij mij weggegaan als 3-jarige. Ik had er toen een paar x op gezeten, maar vanwege zijn leeftijd niet echt mee verder gegaan. Ik verkocht hem omdat hij eigenlijk te klein voor mij bleef en ik ervan overtuigd was dat hij een goed baasje zou krijgen met kindjes ed, waar hij toen overigens uitermate geschikt voor was. Nou, NOT dus. Moreno verdween in de handel en meneer was foetsie, tot ik hulp van jullie kreeg hier en ik hem terugvond :D ik blij.
Toen ik contact kreeg met de mensen, wilde ik afspreken om een x langs te komen om bij hem te kijken. Bij dat bericht stuurde ik dat als ze hem ooit weg zouden doen, dat ze mij moesten contacten omdat ik hem dan graag terug wilde hebben, maar uit de eerdere berichten kon ik niet verwachten dat ik een bepaalde reactie terug zou krijgen die heel verrassend was. Die meneer zei: als je hem terug wil, kan je hem komen halen....

Na wat op-en-neer gemail bleek dus dat Moreno een probleempaardje was geworden. Wat bekend was, was dat hij manegepony is geweest, op de markt heeft gestaan en ook nog een hele tijd in verkeerde handen is geweest. Door al deze omstandigheden had hij zich tegen mensen gekeerd en vooral tegen het berijden van hem, wat door mensen werd gedaan. Meneer was niet te rijden door het meisje van 11, waarvan hij oorspronkelijk was.
De mensen waar ik hem dus nu vandaan heb, hebben hem een hele tijd stil laten staan, maar daarvoor met allerlei hulptroep gereden, waaronder elastieken en pessoabitten. Sorry voor de mensen die hier voorstanders van zijn, ik haaaaat die bende :')

Ik, zoals ik in elkaar steek, dacht: nou die stellen zich aan. Ik ga hem halen :D Na een weekje ben ik opgestapt om ons eerste rondje te stappen na al die jaren. Zonder zadel, vind ik altijd fijner, met een zacht bitje in. Op de helft van het rondje was hij het zat en besloot me eraf te gooien. Dit had als gevolg een zwaar gekneusde pols.
Toen realiseerde ik me dat het erger met hem gesteld was als ik dacht. Besloot om eerst het longeren op te pakken, om even bij het begin te beginnen. Ook dit bleek ontzettend hardhandig gegaan te zijn. Zodra die longeerlijn werd aangeklikt en ik vroeg hem om afstand te gaan bewaren, begon hij te galopperen, harder, harder, harder en harder, tot hij op zijn muil ging, dan begon het weer van voor af aan. En hier kwam nog niet eens de longeerzweep bij kijken, als ik die vastpak, dan was helemaal het eind zoek namelijk. Ik hem bij me gevraagd, ben hem gaan aaien met die zweep en ben een aantal rondjes met hem meegelopen, om te laten merken dat hij echt alleen maar hoeft te stappen, want dit is uiteraard de basis van al het werk.
Echter als ik naar het midden liep, wilde hij met me mee naar het midden, als ik hem wegstuurde, begon hij weer als een bezetene te rennen en stopte niet meer, tot hij weer op zijn muil ging, en zo kan ik wel weer doorgaan _/-\o_
Ik ontdekte een paar dagen later, bij het indoen van het bit, dat hij een gat in zijn tand had. Bij het poetsen, rossen, ontdekte ik ook een aantal gevoelige plekken op zijn rug. Ik was inmiddels van stal verhuisd omdat ik van mening was dat de huidige stal hem niet beter deed, max 4 uurtjes buiten en de rest binnen was niet zijn ding.
De tandarts erbij en de osteopaat. Beiden vonden behoorlijke problemen welke mijn problemen konden verklaren. Van de tandarts mocht ik een week geen bit in doen en de osteopaat verbood ook voor 1 week om niet op hem te rijden, daarna 2 dagen longeren, voor ik weer op hem mocht gaan zitten. Al met al heeft hij toen 3 weken stil gestaan voor ik weer begon met het werk op te pakken.

Ik helemaal blij :D ik was namelijk zo benieuwd of zijn problemen weg zouden zijn! In de omgang merkte ik wel dat hij blijer was, wendbaarder en vrijer in zijn bewegingen. Beter eten, minder knoeien, enzovoorts.

Eenmaal erop ging het in eerste instantie geweldig! Dus ik eventjes lekker een buitenritje gemaakt door het plaatselijke natuurgebied. Ik had echt nog nooit zo fijn buiten gereden, tot er dus een ander paard voorbij kwam. Moreno begon te steigeren en wilde niets liever als er keihard achteraan. Ik gaf natuurlijk tegengas en probeerde met al mijn kracht om hem bij me te houden. Ik draaide hem om en liet hem in tegengestelde richting lopen. Ik moest alleen toch echt die kant op, dus ik draaide hem om en toen kon ik het gevecht opnieuw aan.
Dit heeft hij dus ook als paarden de bak verlaten en hij moet nog in de bak blijven.

Zijn lichamelijke problemen zijn uit de weg, want hij loopt netjes voorwaards neerwaards en aan de longe gaat hij steeds beter. Alleen dit probleem met andere paarden blijft bestaan. Het rare is dat ik prima in mijn eentje op stap kan met hem, buiten, vreemd terrein, maakt niet uit, zolang ik maar alleen ben.

Hebben mensen hier ervaring mee en heeft iemand tips over wat ik er het beste mee kan doen? Aan de hand is hij trouwens een topper, zowel buiten als op het terrein. Zolang hij me maar ziet en met mij mee kan lopen, is er niets aan de hand.

Nou benieuwdddd :j

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:30

Volgens mij ben je al heel goed bezig. *\o/*

Is het niet een kwestie van tijd en veel doen? Hij was manegepaard en misschien associeert hij andere paarden met manegelessen en pijn. Hij zal als manegepaard waarschijnlijk ook nauwelijks alleen gereden zijn, maar altijd in een groep.

Hoe lang ben je al bezig? Heb je eventueel een rustig maatje om mee te oefenen? Bv samen buitenritten?

Jolinnepin

Re: Probleem met dramadraak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:56

Nou ik heb mijn arabier die zijn beste maatje is, maar gezien mor zijn lastigheid durf ik niemand op hem te laten, stel je voor dat er iets gebeurt ofzo! En mijn arab is niet zon fan van andere mensen, arabiereigen. Nu sta ik op een stoeterij waar ze weinig buitenrijden en vast niemand ziet het zitten om met een dramadraak de weg op te gaan, whaha.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:19

heey jolina,

alleereerst wat super dat je moreno terug hebt!!!
Wel erg jammer wat er allemaal met hem gebeurd is inderdaad, kan hem me nog herinneren als 3 jarig ondeugend maar lief paardje.
Denk dat je al op de goede weg bent, weet niet hoelang je bezig bent?

Ik had met die van mij het probleem dat hij niet alleen het erf af durfde nu 3 jaar verder vandaag voor het eerst heel rondje twiske alleen gereden...denk inderdaad dat het een kwestie is van vaak doen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:43

Als hij aan de hand wel erg braaf is: direct afstijgen bij een ander paard, even verder lopen aan de hand, en weer opstijgen. Probeer nu alleen de goede ervaringen, zonder gevecht, de boventoon te laten voeren.

Als dit goed gaat, kun je kijken of je steeds iets langer kan blijven zitten (in rust), of eerder op kan stijgen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:43

Ben benieuwd wat voot tips hier uitkomen. Mijn 4 jarige Fries doet diet ook wanneer andere paarden de bak verlaten en/of hij paarden hoort als we aan het rijden zijn.... Hierdoor dus 3 weken geleden een flinke smakkert gemaakt waardoor ik nu op krukken moet lopen...

Jolinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:50

Angela schreef:
Als hij aan de hand wel erg braaf is: direct afstijgen bij een ander paard, even verder lopen aan de hand, en weer opstijgen. Probeer nu alleen de goede ervaringen, zonder gevecht, de boventoon te laten voeren.

Als dit goed gaat, kun je kijken of je steeds iets langer kan blijven zitten (in rust), of eerder op kan stijgen.

Dit is helaas geen optie. Zodra ik afstap is er direct niets meer aan de hand. Verder lopen is inderdaad iets wat ik heb gedaan. Opstappen gaat dan alleen niet meer. Waar hij al mee begint als een paard voorbij komt: steigeren, trekken, ruziemaken, doet hij dan gewoon als je opstapt. Alleen bij het opstappen heb je stukken minder grip als wanneer je al zit.

Helaas, had een leuke geweest, haha!

Jolinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:52

Carmuh schreef:
heey jolina,

Wel erg jammer wat er allemaal met hem gebeurd is inderdaad, kan hem me nog herinneren als 3 jarig ondeugend maar lief paardje.

Ik had met die van mij het probleem dat hij niet alleen het erf af durfde nu 3 jaar verder vandaag voor het eerst heel rondje twiske alleen gereden...denk inderdaad dat het een kwestie is van vaak doen!

Haha ja inderdaad! Hij was super, toen hij nog bij me was. Hij is nog steeds wel super hoor, maar met een gebruiksaanwijzing die ik liever niet heb, haha. Ik heb hem nu pas weer 2 maanden terug, dus ik ben ook pas 2 maanden bezig :)!
Het is dus nog lang geen hopeloos geval, maar het is gewoon vervelend. Ik rijd nu bijna alleen maar buiten met mijn andere paardje weetje, terwijl mor het juist zo leuk vind :S!

Ik wil je friesje een x zien :D! Weet nog dat je op pablo reed, maar Peer heb ik nog nooit gezien!

Sta je nog op stal wijdewormer?

xx

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:03

Ik denk dat je hem dit het beste aan kunt leren door het in hele kleine stapjes op te bouwen. Begin bv thuis in de bak. Vraag iemand om even een paar minuten de bak uit te gaan en na een paar minuutjes weer terug te komen. zo leert hij dat het geen ramp is als hij even alleen is. Probeer de ander terug te laten komen als hij rustiger is. Dus niet als hij heel erg wordt maar juist als hij kalmer wordt. Zo leert hij dat als hij kalmeert dat dan het andere paard weer terug komt. Ik zou het thuis veel oefenen en langzaam uitbouwen. En pas als het thuis goed gaat weer eens een klein stukje buiten gaan rijden.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:34

Jolinnepin schreef:
Carmuh schreef:
heey jolina,

Haha ja inderdaad! Hij was super, toen hij nog bij me was. Hij is nog steeds wel super hoor, maar met een gebruiksaanwijzing die ik liever niet heb, haha. Ik heb hem nu pas weer 2 maanden terug, dus ik ben ook pas 2 maanden bezig :)!
Het is dus nog lang geen hopeloos geval, maar het is gewoon vervelend. Ik rijd nu bijna alleen maar buiten met mijn andere paardje weetje, terwijl mor het juist zo leuk vind :S!

Ik wil je friesje een x zien :D! Weet nog dat je op pablo reed, maar Peer heb ik nog nooit gezien!

Sta je nog op stal wijdewormer?

xx

Ok dus je bent eigenlijk net weer bezig....neem de tijd ervoor zou ik zeggen geduld heeft de halve wereld!! Snap wel dat het erg vervelend is...
Sta bij stal molenaar inmiddels alweer bijna 3 jaar denk ik....heb peer ook al ruim 3 jaar, maar heb nooit wij wijdewormer gestaan hoor hihi mij te duur!!

Jolinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:22

ooh ja ik heb alle tijd met hem, heb inmiddels alweer een ontdekking gedaan! ondanks dat hij is geholpen door de tandarts en er dus niets (meer) is wat verkeerd zit, is meneer erg tegen het bit. bitloos gaat het een stuk beter en is hij ook stukken beter te handelen!