over gevoelige mini shet! is NH een oplossing??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trudy13
Berichten: 122
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: zierikzee

over gevoelige mini shet! is NH een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:33

sinds een tijdje zorg ik voor een mini ruintje van +/_ 6 jaar omdat zijn eigenaar het beetsje aan zn lot over laat :?
hij is super gevoelig!en erg voorzichtig,vandaag hebben we voor het eerst een stukje gewandeld langs de weg
en hij is goed verkeersmak alleen wel erg bang voor kleine stomme dingen voorbeeld molshoop,hoge graspol een vlek op de weg
hij volgde me netjes en kwam me niet voorbij,nu ben ik nog leek als het gaat om natural horsemanship maar wil dit wel graag goed onder de knie gaan krijgen!zou het voor ons een mogenlijkheid zijn en hem wat meer vertrouwen enzo kunnen geven??

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:27

Dan kun je beter op het NH subforum je vraag stellen.... ik TEM wel even, denk dat een mod het dan wel verplaatst voor je.

Vertrouwen geven......
Mijn nieuwe aanwinst, een 5 jarige Welsh A merrie, heeft tot afgelopen zomer altijd bij een boer op 't land gelopen, en vrijwel niets gedaan. Alles is dus eigenlijk een beetje 'vreemd' voor haar. Gelukkig is ze wel heel nieuwsgierig.
Ik wandel heel, héel veel met haar aan de hand, om haar zo te laten wennen aan allerlei dingen. In het begin was het alleen maar snurken en snuiven, en heel gespannen zijn. Maar jij bent de leider, en jij moet dus doen alsof er helemaal niets aan de hand is; die dingen zijn helemaal niet eng! Een stukje nuchterheid en vastberadenheid doet al heel veel, als pony ziet dat jij, de leider, het niet eng vind, heeft hij/zij ook geen reden om bang te zijn. En door de pony keer op keer te laten zien dat iets toch écht niet eng is, en dat jij hem/haar er wel doorheen helpt en goed beloond als ze hun angsten op zij zetten, zullen ze ook meer in je vertrouwen.
Laat, zo mogelijk, pony ruiken en kijken naar dingen die hij eng vind. Mijn pony heeft deze drang van zichzelf al; ze vind iets heel erg eng, maar als ik doe alsof er niets aan de hand is, wil ze toch wel graag haar angstigheid opzij zetten om het enge voorwerp te kunnen aanraken en te kunnen ruiken. Ze staat op dat moment soms echt op ontploffen en is heel gespannen, maar ik laat haar duidelijk merken dat er niets aan de hand is. Als ze het voorwerp heeft bekeken/geroken/aangeraakt beloon ik haar rustig met een aai of klopje, dan zie je haar direct ontspannen en ook de typische kauwbewegingen en lippen likken maken.

Daarbij heb je ook nog wel eens pony's er tussen die soms schrikken 'om het schrikken', oftewel, 'miepen' noem ik dat. Zag ik ook wel eens bij een shetmerrie die ik jarenlang voor de wagen heb gehad; beestje was zo goed als bomproof, de meest enge dingen waarvan ik het erg logisch zou vinden als ze daar van schrok, deed haar helemaal niets. Maar soms was ze wat heet en fris in de kop, en dan kon ze idd maar zo schrikken van een modderplekje op de weg, een hoopje gras in de berm of een takje. Bij haar kon je echter heel goed verschil zien tussen echt 'schrikken' of 'miepen'. Miepen werd door mij heel consequent gecorrigeerd, terwijl als ze iets echt eng vond, ik haar daarin zo goed mogelijk probeerde te begeleiden.
Als ze bijv. aan de hand 2 keer door hetzelfde plasje water lopen, maar de 3e keer direct daarna dezelfde plas op hetzelfde moment ineens 'eng' vinden, dan pak ik wel even door.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31310
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: over gevoelige mini shet!is nh een oplossing???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:05

SMP -> NH

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: over gevoelige mini shet! is NH een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:09

Wat ook heel belangrijk is, is dat jij kracht en vertrouwen uitstraalt. Jij moet leider spelen, vind de leider het niet eng dan zal hij/zij het ook minder eng vinden.

Zorg dus dat je rechtop staat, rustig bij het voorwerp staat. Jij rustig=zij rustig. Jij paniekerig=zij paniekerig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: over gevoelige mini shet! is NH een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:11

Even een kleine correctie: je moet de leider niet spelen, je moet de leider zijn. Paarden hebben namelijk donders goed door of je een rol aanneemt of dat je het echt bent wat je daar neerzet....

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: over gevoelige mini shet! is NH een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:19

Jaa, daar heb je gelijk in! Was wel wat ik bedoelde..

PINK

Berichten: 4388
Geregistreerd: 17-09-10

Re: over gevoelige mini shet! is NH een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:27

jij moet idd de leider zijn! (:
idd wat cassidy zeg ze voelen het donders goed!