Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 23:36

Ons laatste echte rijtopic dateert van eind 2008 geloof ik :') De laatste tijd gaat het rijden echt heerlijk met Saffron en eindelijk is dit ook te zien op de foto's :D (als er iemand foto's kwam maken was zijn totale concentratie weg, zal wel door mij komen denk ik :o )

Ik ben erg trots op deze foto's. Niet alleen is Saffron zijn achterhand gebruik ontzettend verbeterd, hij loopt lekker ontspannen over zijn rug en mijn houding is erg verbeterd :D

Aller eerst even wat informatie over Saffron:
Saffron is een (bijna) 6 jarige kruising haflinger × appaloosa. Maar eigenlijk is het qua karakter gewoon een haflinger :Y)
De afgelopen maanden, iig de winter, stond het rijden op een laag pitje. Als we gingen rijden ging het ook niet erg lekker...
Momenteel zijn zowel ik als mijn verzorgster actiever aan de gang met rijden en gaat het echt super!

Ons niveau is B, we zijn nog steeds bezig met de basis :)

Waar zijn we mee bezig en waar lopen we tegenaan?
Ik probeer voornamelijk te werken aan zijn achterhand gebruik. Deze is eigenlijk vanaf het begin al zwak geweest, hij liep maar wat te sloffen van achteren. Ondertussen is dit al erg goed verbeterd dmv veel oefenen met overgangen. Daarnaast rijd ik hem voornamelijk van achter naar voren, het koppie is niet zo belangrijk, zolang hij maar actief en voorwaarts is en zijn achterhand goed gebruikt.
Enkele maanden terug reageerde hij niet goed op mijn been, eigenlijk nergens op. Met het doorrijden is het niet goed gegaan, dit geef ik ook toe en daarom ben ik begonnen met lessen en zijn we helemaal terug gegaan naar de basis. Opnieuw de hulpen erop zetten.
Hij had dit erg snel door en hij reageert ondertussen erg goed op mijn been. Al kan het zeker nog beter, maar daar zijn we mee bezig :)
Mijn houding is ook iets waar ik veel mee bezig ben geweest, ik zat altijd in een stoelzit, voorover, handen bijna op mn benen, het was een rommeltje. Vandaar dat ik ook erg blij ben met deze foto's :D ik zit zowaar recht! Ook steken mn benen niet meer zo erg af als eerst (nog wel een beetje, maarja, ik heb korte pootjes, pony is nogal rond, dan is het lastig om mn benen goed aan zijn lichaam te houden :) maar ik ben er dus mee bezig).
Enige waar ik nog last van heb is dat ik soms een knik in mn heupen heb in de bochten.

Ik ben overigens bezig met afvallen, ik ga binnenkort ook weer beginnen met sporten :)

Waarom bitloos? Tja, Saffron reageert zowel op bit als op bitloos erg goed :) vandaar dat ik bitloos er regelmatig bij pak :)

Nou, bij deze dus de foto's :D

Eerst even losgereden aan een iets langer teugeltje. Zo begin ik meestal. Ik rijd ook met losrijden veel lang en laag.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4 Ik sta er niet helemaal op :+ maar vind het een erg nette foto :) ik zit recht :D
Afbeelding
5 Galopje, blijft een moeilijk punt. Ik wil ook meer buiten gaan rijden en veel oefenen met rechtuit galoperen :)
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8 Tussendoor even belonen
Afbeelding
9 Iets meer oppakken. Hier zie je de knik in mn heupen, ook een punt waar ik aan moet werken :=
Afbeelding
10 En dan twee foto's waar ik erg blij mee ben, het is niet perfect, maar voor ons is het echt een grote vooruitgang :)
Afbeelding
11 Ietwat strenge binnenhand, maar hij hangt niet :)
Afbeelding
12 Lekker uitstappen
Afbeelding
13 Vriendlief wilde er ook weer een keertje op :D was voor hem de eerste keer rijden in de rijbak. Meestal gaan we dan de longeerbak in zodat Saffron alleen zn rondjes hoeft te lopen :P (in de bak gaat hij altijd even uittesten tot waar hij kan, niet gemeen oid, maar bijv naar links gaan als jij naar rechts wil :+ voor een beginner niet zo handig :P maar hij gedroeg zich netjes!)
Afbeelding
14 Zonder zadel uitstappen :)
Afbeelding

Alle tips en commentaar zijn welkom :D

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:39

Ziet er leuk uit hoor, maar vraagje, is je zadel niet wat aan de kleine kant?

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:43

ziet er goed uit Jenn! Je kan de vooruitgang goed zien. Heb je nog steeds les? :D

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 23:44

Zoals je op foto 6 kunt zien zit er nog ruimte achter :) als ik zit en mn platte hand er neerleg past die er nog tussen :) als kom ik tijdens het rijden idd vaak achterin het zadel terecht, daar ben ik ook mee aan het oefenen. En daarnaast moet ik ook echt afvallen (was 8 kg afgevallen, maar dat is er weer aan := ). Het is ook al een 18 inch zadel en wil ivm zijn rug geen grotere.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 23:44

Tessa: hebben even een stop maar ik ga binnenkort weer beginnen bij Wendy :D

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:46

Een KIN gekruisd bitloos hoofdstel is niet bedoeld om constante aanleuning mee te vragen... :n

Citaat:
Teugelhulpen mogen niet aangehouden worden, maar dienen kort gegeven te worden en direct gevolgd te worden door los te laten.

Van: http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=07

Ik zou je, tenzij je met losse teugels dressuur wilt rijden, een ander bitloos systeem aan willen raden.

Pracht paardje heb je overigens! :j

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:49

haha het was absoluut niet banketstaaf bedoeld maar zoals je zelf al zegt dat je vaak achterin het zadel terecht komt! haha afvallen is een klote zaak..tzit er sneller aan als dat het eraf kan...( je moet erook zoveel voor doen he haha) achnouja, als je zelf maar gelukkig bent ist goed togh!!

veel suc 6 verder met je paardje!!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 23:57

zodiacje: bedankt voor je berichtje :) Echt druk op de teugels wordt er echter niet gegeven, iig niet constant. Daarom rijd ik hem ook los met wat langere teugels, als hij dan eenmaal goed los is kan ik hem oppakken zonder dat er veel druk en constant druk op de teugels komt te staan. Als hij eenmaal los is, heb ik ook bijna niks meer in mijn handen, zo ook op deze foto's :)

Wat ik me alleen afvraag, waarom mag je met een kaakgekruisd hoofdstel dan wel constant aanleuning vragen?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:05

omdat de druk dan over het gehele paardenhoofd wordt verdeeld ipv alleen op de neus.

Een kin gekruisd hoofdstel werkt scherper in. Al heb je wel een fijne brede neusriem, dat scheelt al wat.

Ik zag idd maar op 3 foto's aangenomen teugels maar toch even ter lering en vermaak :D

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:07

Ik vind het er ook goed uitzien! Fijn dat jullie vooruitgang boeken.

Tesz_2208 schreef:
Ziet er leuk uit hoor, maar vraagje, is je zadel niet wat aan de kleine kant?

Hier dacht ik ook aan en dat kan best een verklaring zijn voor een "moeilijke" galop.

Hoe gaat de galop aan de longe, zonder zadel. Het kan best zijn dat het zadel niet lekker ligt...

Veel succes samen!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:08

Toch bedankt voor je berichtje :D wil idd ook een keer een kaakgekruisd hoofdstel proberen, maar vind daar de neusriem alleen zo ontzettend smal van. Dat was ook de reden dat ik voor dit hoofdstel had gekozen, de druk wordt op deze manier goed verdeeld.

Iemand op stal heeft iig een kaakgekruisde dus binnenkort eens vragen of ik die mag lenen :D

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:09

doei: ook aan de longeerlijn is galop een probleem. Evenals met mijn verzorgster (die een tikkie smaller is dan ik :P ). Is eigenlijk altijd niet zijn beste punt geweest. Kort geleden ging het een stuk beter, maar het blijft een struikelpunt :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:13

Dan zou ik een sidepull aanrijden, kun je heerlijk me dressuren. Werkt heel duidelijk in voor het paard, en je kunt er goed constante aanleuning mee vragen.

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:30

Hoi Callandra,
Tijdens het rijden zal ik de galop helemaal laten zitten.
Focus op andere dingen stap, draf, halthouden, versnellen/ verslomen, figuren rijden etc.

Aan de longe de galop oefenen. Aan het begin zou ze aanspringen in galop, maar terug vallen. Dit is goed!!! Ze springt tenminste aan. Oefen dit zolang tot het bevestigd is en ga door naar het doorblijven galopperen. Wanneer het aan de longe voor 2000 % bevestigd is ben je al over de helft.
Longeer haar is met zadel aangesingeld.
Ga er dan is op zitten aan de longe en geef het commando etc.

Succes!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:33

Het lastigste alleen is, dat het aanspringen wel goed gaat. Vandaag ook zelfs vanuit stap (wilde aandraven maar gaf perongeluk een net iets te grote hulp dus hij ging galoperen :P ). Hij valt echter snel terug als ik mijn benen er niet aan hou, daarnaast komt ie ook niet echt op snelheid :+

Met longeren gaat aanspringen ook goed, maar er goed in blijven en actief doorgaloperen blijft lastig.

Vandaar dat ik ook daar buiten veel mee wil gaan oefenen, veel rechtuit galoperen :)

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:35

Ja dan is rechtuit galopperen ook heel slim.
Dan wordt "hij" vanzelf sterker.

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:36

Leuk paardje heb je hoor. Grappige kruizing. Had ik zelf nog niet eerder gezien.
el lijkt het alsof je paard vaak op de voorhand loopt, maar dat zouden moment opnames kunnen zijn. Let hier wel op

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:44

Ik vind juist dat het paardje bij jou goed zijn achterhand gebruikt!

Daarentegen zie je dat hij hem wat laat hangen bij je vriend...

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:48

Het valt mij op, op foto 4 en 10. Verder juist erg netjes idd

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:48

kimmie88: ja klopt :) hij vind het nogal makkelijk om te gaan duiken :+ daarom zijn we veel bezig met overgangen ed om hem meer op de achterhand te krijgen :)

doei: ja klopt :P maar vriendlief is ook een echte beginner nog O:) hij vind het nog lastig om te sturen en tegelijkertijd de pony actief te houden. Maar hij gaat binnenkort beginnen met lessen :D

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:49

Je ziet er netjes uit vind ik. Maar je paardje lijkt niet heel blij en soepel.
Paardje is om goed te kunnen bewegen echt wat aan de zware kant. Bij mijne zag ik precies hetzelfde toen ze het 'te goed' had.
Daarnaast vind ik het zadel erg ver naar voren liggen. Het lijkt echt OP de schouder te liggen in plaats van erachter. Dat kun je ook goed zien op de foto zonder zadel, waar je goed de zweetafdruk nog op de schouder ziet liggen. Sommige paarden geven een slecht passend zadel niet duidelijk aan, maar dan komen de gangen en het voorbeengebruik gewoon niet optimaal tot hun recht omdat ze er wel last van hebben.
Misschien kun je eens een zadelpasser ernaar laten kijken.

Ik weet hoe lastig het is met een rond paard met weinig schoft, maar er zijn altijd oplossingen. Soms door alleen een andere singel oid te gebruiken.

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:52

Calanddra schreef:
kimmie88: ja klopt :) hij vind het nogal makkelijk om te gaan duiken :+ daarom zijn we veel bezig met overgangen ed om hem meer op de achterhand te krijgen :)

doei: ja klopt :P maar vriendlief is ook een echte beginner nog O:) hij vind het nog lastig om te sturen en tegelijkertijd de pony actief te houden. Maar hij gaat binnenkort beginnen met lessen :D


Succes en ik geloof ook echt wel dat je pony het kan. Sommige foto's loopt ie gewoon netjes

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:56

Bedankt voor je reactie kukkie :)

Klopt idd dat hij aan de zware kant is, hij was flink afgevallen, ze staan nu echter weer op t land en wat dat betreft is hij dan een echte haflinger := vandaar dat ik nu ook wil proberen om hem iig 5/6x in de week beweging te geven :) qua eten krijgt hij niet zoveel, elke dag een plak hooi en een plukje kuil op stal en als hij heeft gelopen een halve schep biks. En natuurlijk nu dus ook gras op de dag. Graaskorf wordt het helaas niet, 1,5 jaar terug geprobeerd maar hij probeerde hem af te schuren. Kwam daardoor in zn mond terecht waardoor zn mondhoeken kapot waren gegaan :\ (hij zat niet te los, maar ook niet te strak om).

Zadel komt idd ook doordat hij nu te zwaar is. Toen hij zo was afgevallen schoof het zadel ook niet meer naar voren door die buik :)

Ik wil sowieso hem laten controleren door een osteopaat binnenkort :) zadelmaker denk ik ook, het viel me laatst op toen mijn verzorgster reed dat de achterkant soms lichtjes omhoog komt.

Pony was overigens wel vrolijk hoor :D maar op het moment van de foto's waren we al even aan het rijden en was het snikheet weer := ook zijn conditie is nog niet super, vandaar dat we dat ook weer aan het opbouwen zijn.

Leuk he zulke paarden :') toen de zadelmaker kwam was dit het eerste zadel en hij lag meteen goed :)

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:59

Hou op, schei uit over zadels. Ik weet precies hoe erg en moeilijk dit is. Ze blijven maar veranderen haha

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Saffron [haf×appa] bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:39

Wat een leuk paardje!
Het ziet er best netjes uit, hoor!
Je benen zou je iets meer naar achter mogen leggen, ze steken wat naar voren.
Met de galop oefenen kun je natuurlijk met hem buiten doen, maar ik denk niet dat het veel helpt, waarschijnlijk wel voor buiten maar niet in de bak.
Je moet hem wakker houden in de galop, door tempo te wisselen, steeds een middengalop en weer terugkomen, (zo om de 5 passen) op je zit, op die manier train je zijn achterhand en wordt hij beter voor het been!