Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-10 16:10

Hoihoi,

Ik ben me al een tijdje in grondwerk en NH te verdiepen en heb sinds een paar
weken het boek; 101 horsemanship oefeningen.
Ik heb het boek bijna helemaal uitgelezen(ben nog bezig) en wil nu beginnen met grondwerk.
nu staat er in het boek dat het beter is om met een '' echte '' leadrope te werken omdat je
daarmee beter de hulpen kunt geven. Nou was mijn vraag; MOET dat..?

Ik heb (nog) geen leadrope maar wil wel graag beginnen kan het dan ook met bijv. een longeertouw?
wel heb ik dit liggen waarbij diegene zei waar ik het van kocht dat het een leadrope was, maar ik denk dat het
gewoon terugels zijn die heel lang zijn. Kan het hier ook mee?


Afbeelding


siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:11

Een longeerlijn heeft ander touw, daardoor zou ik hem zelf absoluut niet prettig vinden.
De lijn moet langer zijn, dus daarom een leadrope.
Als je het uiteinde van je lijn niet gebruikt kan je wel je teugels gebruiken, maar ik gebruik het uiteinde van de lijn wel, en als je dan het paard raakt is het wel erg "gemeen"..

Niet alle dwalers bennen verdwaald

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-10 16:18

siskeh schreef:
Een longeerlijn heeft ander touw, daardoor zou ik hem zelf absoluut niet prettig vinden.
De lijn moet langer zijn, dus daarom een leadrope.
Als je het uiteinde van je lijn niet gebruikt kan je wel je teugels gebruiken, maar ik gebruik het uiteinde van de lijn wel, en als je dan het paard raakt is het wel erg "gemeen"..


Dus jij vind ook dat een leadrope gewoon het beste is?

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:21

afhankelijk van het doel: :j
Voor het echte grondwerk wat ik doe zou ik niet zonder leadrope willen.
Halstertouw en longeerlijn zijn heel ander touw, dat werkt toch anders.
Opzich zou je best kunnen beginnen met je teugels, mits je dus neit gebruik maakt van het uiteinde van je lijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17975
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:24

Ik had een ronde longeerlijn, die is dus dikker en zwaarder dan een normale longeerlijn. Dat ging prima, je moet even rekening houden dat hij langer is dan nodig is. Maar verder ging het prima. Inmiddels heb ik geen officiele leadrope, maar zelf een stuk touw gekocht en er een clip aan gezet. Werkt ook perfect.
Dus nee, je hebt geen officiële leadrope nodig, maar wel een lijn die er geschikt voor is. En de meeste longeerlijnen zijn dat niet.

De teugels die je hebt zouden op zich geschikt zijn, mits ze lang genoeg zijn en je aan 1 kant de clip eraf kan halen. Soms gooi je het uiteinde richting je paard, daar wil je geen clip aan hebben zitten.

Overigens zou het wel net zo lekker lezen als je je OP in een normaal formaat lettertype doet......

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-10 16:27

Lalidan schreef:
Ik had een ronde longeerlijn, die is dus dikker en zwaarder dan een normale longeerlijn. Dat ging prima, je moet even rekening houden dat hij langer is dan nodig is. Maar verder ging het prima. Inmiddels heb ik geen officiele leadrope, maar zelf een stuk touw gekocht en er een clip aan gezet. Werkt ook perfect.
Dus nee, je hebt geen officiële leadrope nodig, maar wel een lijn die er geschikt voor is. En de meeste longeerlijnen zijn dat niet.

De teugels die je hebt zouden op zich geschikt zijn, mits ze lang genoeg zijn en je aan 1 kant de clip eraf kan halen. Soms gooi je het uiteinde richting je paard, daar wil je geen clip aan hebben zitten.

Overigens zou het wel net zo lekker lezen als je je OP in een normaal formaat lettertype doet......


dan ga ik toch voor een leadrope kijken aangezien je de oefeningen niet met het uiteinde hoeft uit te uit te voeren,
maar als je paard het doel niet snapt je wel het uiteinde moet gebruiken om de hulpen te verfijnen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:17

Ik zou idd voor een leadrope gaan. Als je de goede leadrope hebt, hangt het touw sneller stil na het geven van de aanwijzing, en krijg je minder ruis...

Kijk voor de uitleg van de werking van een goede leadrope even naar dit filmpje. Helaas met Duitse tekst er doorheen, maar kijk even naar de film, en kijk hoe snel het halster stil blijft hangen als de persoon die het touw beweegt stopt met de aanwijzing. Een longeerlijn is te licht, die blijft doorgaan als de beweging van de persoon op de grond stopt.

Dus ga voor een goede leadrope, investeer die paar Euro's. Longeerlijn en teugels zijn niet voldoende.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHdAa4

Je suis Charlie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:58

in CAP staat een aardig artikel over de stick en dat mensen bezuinigen op materiaal als ze overstappen op NH. Ik heb dat ook bij klanten gemerkt, maar het blijft modderen als je gaat proberen grondwerk te doen met een halstertouw of longeerlijn en een stalhalster.

Je MOET gewoon een leadrope en touwhalster hebben anders blijft het prutsen.

En zo werelds duur is het niet, via www.equiplay kan je voor een redelijk bedrag aan materiaal komen.

Een nieuw dekje is duurder ;-)

Anoniem

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:51

niks MOET =P
als hij maar langer is dan een gewoon halster touw ;)

vind jij een longeerlijn prettig in de hand liggen kan je die ook gebruiken, alleen zijn deze vaak toch wel te lang en wat onhandig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:56

Kun je een cosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes?
Kun je de rally Monte Carlo rijden met een Smart?
Kun je hardlopen op je klompen?

Zeker, dat kan, maar het resultaat zal er ook naar zijn.
Wil je optimale resultaten, zorg dan voor de goede spullen. Zoals Arabesk al zei, het blijft aanmodderen met de spullen die daar eigenlijk niet voor zijn gemaakt.

Je suis Charlie.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:47

Niets hoeft natuurlijk, maar voor het beste resultaat is het ook belangrijk dat je je spullen op orde hebt.

Het voordeel van een leadrope is dat hij zwaarder is dan een longeerlijn en daardoor duidelijk als het nodig is en ook sneller stilhangt als je stopt met de hulp geven.
Dit geeft het paard meteen release (dus beloning) als hij of zij iets goed doet.

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:47

sja, ik heb geen leadrope en die gaat er niet komen ook :n
wata ik kwa grondwerk doe, komt geen touw bij te kijken , maar gewoon mijn lijf, lichaamstaal is voldoende
dat touw vind paardlief geen fluit aan ...maar dat zie ik wel vaker bij ijsjes :+

less is more in mijn mening ;)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:40

Als je de spreekwoordelijke middelvinger krijgt bij bepaalde oefeningen, en je hebt geen rope om tot hem door te dringen, laat je het dan zo?

Een IJsco is een heel ander character en heeft een heel ander temperament dan een Arabier of KWPN.

Dus omdat jij door trial and error, en tevreden met de resultaten die je krijgt van mening bent dat het zonder ook kan, kun en mag je niet suggereren dat anderen het ook zonder kunnen.

Nogmaals, wil je goede resultaten, zorg dan voor de goede spullen, ga niet met ongeschikte of helemaal zonder spullen aan de slag.

Je suis Charlie.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:28

Ik gebruik mn leadrope ook voor alles trouwens, als ik van de wei naar de bak loop, als ik een rondje buiten maak, met grondwerkoefeningen(in de bak of buiten) en met loswerkoefeningen.
Daarnaast kan je ze ook nog eens als teugels gebruiken mocht je er even opwillen, oww en om de paarden van de wei af te halen... multifuncioneel :+

Ben het eens met cassidy, je hebt je lijn gewoon nodig, ik heb nog geen trainer gezien die(altijd) helemaal zonder lijn werkt.
Tuurlijk kan je met het vrij/loswerk soms zonder lijn werken(zeker als het contact goed is) en het kan ook een goede oefening zijn, maar soms moet je de lijn gebruiken, en dan is het toch erg handig om hem bij je te hebben

Niet alle dwalers bennen verdwaald

sandravra
Berichten: 156
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Huizen

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:32

Leadrope zeker gewenst, maar first of all een touwhalster. Zonder dat bereik je helemaal niets. Je kunt in het begin nog wel zonder leadrope, maar als je de games beter wilt uitvoeren (zoals het hoort), is het wel goed. Maar dan altijd in combi met je touwhalster! Ook een stick is handig. Ik heb het in het begin met zweep gedaan, maar doordat deze flexibel is is het effect niet goed. Kijk anders eens op het NH forum hoe mensen het aanpakken. www.nhforum.nl

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:35

Het hangt van de oefeningen af of je een stick nodig bent, ik heb nog nooit een stick/zweep gebruikt namelijk.
Touwhalster is ook belangrijk inderdaad :j al geloof ik dat ik de meeste oefeningen ook op een gewoon halster zou kunnen.
(Klaus gebruikt volgens mij ook een "gewoon" halster, maar wel een leadrope/lange lijn)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Horseman2008

Berichten: 43
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Côte d'Azur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:23

siskeh schreef:
Het hangt van de oefeningen af of je een stick nodig bent, ik heb nog nooit een stick/zweep gebruikt namelijk.
Touwhalster is ook belangrijk inderdaad :j al geloof ik dat ik de meeste oefeningen ook op een gewoon halster zou kunnen.
(Klaus gebruikt volgens mij ook een "gewoon" halster, maar wel een leadrope/lange lijn)


Hey ho, even een Tip;
Een touwhalster kun je zelf knopen. Handleidingen genoeg op t I-Net.
Een leadrope is inderdaad handiger, omdat het touw beter in je hand ligt en het gewicht van het touw dusdanig is dat je minime signalen kan geven. Een Stick heb je in mijn opinie niet echt nodig. Wat wel zeer zeker belangrijk is, de controle over je brains en de mimiek / Lichaamstaal.

Cheers ;)

Quality horsemanship is a Lifestyle...
http://www.Robert-Troesch.com

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:25

Je kan prima eerst beginnen met een halster en longeerlijn hoor en dan kun je op je gemak kijken naar een leadrope! Hoeven niet zo veel te kosten :)

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:09

Ik zou eerder een leadrope kopen dan een touwhalster. Een goed aansluitend stalhalster voldoet, zeker in het begin, ook prima. Een halstertouw of een reguliere longeerlijn echter niet :n

Ik ben trouwens erg te spreken over de touwen van www.touwhalsters.nl
Maar dat is een kwestie van wat je fijn vindt :)

Horseman2008

Berichten: 43
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Côte d'Azur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:18

Wendy schreef:
Ik zou eerder een leadrope kopen dan een touwhalster. Een goed aansluitend stalhalster voldoet, zeker in het begin, ook prima. Een halstertouw of een reguliere longeerlijn echter niet :n

Ik ben trouwens erg te spreken over de touwen van http://www.touwhalsters.nl
Maar dat is een kwestie van wat je fijn vindt :)


Ik heb de site bekeken, inderdaad leuke touwhalsters en voor die prijs kun je ze nauwelijks zelf maken. Gezien de tijd die je erin stopt. 8-)

Quality horsemanship is a Lifestyle...
http://www.Robert-Troesch.com

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:36

Het gaat nog nieteens om de tijd, het gaat ook om de pasvorm. Als een touwhalster niet helemaal goed past, is het niet simpelweg een kwestie van knopen verschuiven om het passend te maken.

Je suis Charlie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Grondwerk '' MOET '' met een leadrope??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:39

Waar hebben we het over:

touwhalster 17 euro
leadrope 28 euro

Totaal 45 euro

Als je dit niet kan betalen moet je uberhaupt niet aan paarden beginnen. Twee keer je hoefsmid laten komen is duurder dan dit.

Mocht je niet doorgaan met NH kan je het voor de helft van de prijs wel weer verkopen, kost het je nog geen 25 euro in totaal.

Waar wacht je nog op?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 52 bezoekers