Training [***] (franse dressuur/klaus)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:17

het inknikken is juist goed heb ik geleerd en daarvan ga je echt niet scheef zitten... en er is ook niks mis met het draaien van je bovenlichaam in een wending, bocht enz. je doet het juist fout als je je onderlichaam mee draait...ik heb ook geleerd via het centered riding dat je je bovenlichaam juist wel moet meedraaien ...niet overdrijven natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door tylando op 09-05-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt


_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:17

ik ben verder niet bekend met deze rijstijle,
maar ik heb wel verder een paar tips voor je :D

je hebt een erg mooi paard, jullie rijden ook erg ontspannen :j
je mag nog wel wat meer op je kont zitten, schouders meer naar achteren en je houding ziet er al helemaal goed uit :)
Maar moet je paard verder niet een beetje in contact blijven met de teugels, dat je de mond net kan voelen?
Of is dat bij deze rijstijl verboden? Ik weet het niet :D ik ben er wel benieuwd naar :D

Ook valt het mij op dat je je schouders verdraait, houd je lichaam recht op het paard en verplaats enkel je handen
als je een andere richting op wilt :j
Wel leuk dat er weer wat andere rijstijlen op bokt komen !

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:33

tja daarom zei ik al dat het aan de andere rij stijl kon liggen :D Ik heb dat juist niet zo geleerd, omdat je altijd ook je onderlijf een stukje meedraaid. Maar goed, was alleen iets wat me opviel, hoeft niet perse slecht te zijn ;)

<3 Love my little rose <3

Charissa_N

Berichten: 1322
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:55

Wauw sab, ziet er goed uit *D Pietje doet 't weer lekker!!

Houden van jou, met heel mijn hart <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:26

@ Hoppologic, durf ik niet te zeggen, maar ze staan in de planning om even te bellen voor een afspraak, of weer een clinic bij te wonen. Zal je op de hoogte houden :)

@ Zamora, bedankt! :D

@ Suusje 1972, bedankt, franse dressuur is inderdaad net heel erg bekend in nl.

@ TriplleT, haha bedankt dinnetje :D

@ Marsyl, bedankt, kan niet anders zeggen dan dat ik het met je ens ben. Alhoewel iedere methode ook zeker veel positieve kanten kan hebben, sluit deze gewoon ernom goed aan bij [***] en mij.

@ Marsjj14, bedankt :)

@ Madelein, misschien komt dat doordat hij zo ontspannen loopt, maar actief en voorwaarts is hij zeker. Ik moet juist mijn best doen om hem meer op een 'onder'tempo te krijgen tussendoor. Hij is al erg actief van zichzelf, als je denkt dat je je been aangaat leggen, dan is de reactie er al.
Hihi ik snap wat je bedoelt, juist doordat ik inknik en een bocht door ga, ga ik hem overmoedig begeleiden en draai ijn schouders in de richting waar hij heen moet, vandaar. bedankt voor je commentaar in ieder geval!

@Yv, dankje, bekijk anders de site van Nelly, daar staat veel meer informatie dan dat ik kort kan beschrijven.. http://www.escoladafantasia.eu/

@ Tylando, inknikken bij een jong paard is ook in beginsel niet perse verkeerd vind ik, maar wel als dit na een bepaald punt in de training nog wel eens de overhand neemt. Bovenlichaam moet inderdaad ook meedraaien, maar je heupen moeten recht in balans blijven, ook als je je bekken meedraait, dat is dus nog wel eens lastig, maar ben ermee aan het werk :)

@ _Bitje_ het gaat juist om de losgelatenheid, het verzamelen op je been en goed met je meekomen. Van voren begrenzen door teugelcontat is er dus niet bij. Zo leert hij ook het stukje vertrouwen dat hij ondanks dat ik de bestuurder ben, in overleg met hem, hij wel de vrijheid heeft om te reageren en dan is de keuze dus aan hem. En als je paard dan eenmaal voor jou gekozen heeft, is dat natuuelijk een geel gaaf samenwerken gevoel.

@ Chaatje, thanks!! :)

Janine_1994

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:50

Wauuww wat ziet dat er super fijn uit :D
echt super hoe hij loopt :o
Heb geen commentaar vind t super ;)

Ofcourse Myn Beste!!!

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:01

Heel knap! Je paard loopt lekker, en niet "opgeprikt" zoals je vaak ziet.
Zoekt je paard nooit contact met je hand? En als je zo kunt rijden, waarom zou je dan niet zonder bit rijden?
Zomaar vraagjes van mij als leek ;)

Twinkel (Welsh) en Evita (Gelders) en Taiga (v. Next Level ‘23)

Twinkel & Skylar:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1992855

LoTjE22

Berichten: 124
Geregistreerd: 17-08-07

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:31

Ik ga me maar es verdiepen in je rijstijl!
Zijn hier site's over te vinden?

Netjes hoe je paardje loopt, en ik vind juist dat je weinig in je handen hebt. heerlijk voorwaarst en lekker ontspannen, zo zie ik het graag!

Vraagje wat voor inch zadel heb je anders op hem liggen?

Lotje m'n mooiste♥ * 28-06-1997†03-10-07 // Nico♥ 'mijn ventje' L2+3 <3
Mama van:
Chalina Yuri

Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:36

Mooi plaatje om te zien. :j
Ik ben verder ook niet bekend met deze rijstijl maar ik merk dat ik zelf ook vaak op een soortgelijke manier rijd.
Wat ik me afvraag is of je nu nog werkt naar het korter nemen van je teugels of dat je zeg maar met dit beperkte contact blijft rijden?

She believed
She could
So she did

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:03

Yv_ schreef:
Misschien een beetje offtopic, maar zou je me iets uit kunnen leggen van de Franse dressuur? Vind het er erg ontspannen uitzien!

Omdat er al een paar keer naar gevraagd is en er nog geen antwoord staat:
Franse dressuur is klassiek dressuur en ik zou bijna zeggen: gewoon zoals men vroeger ook in Nederland les kreeg, maar blijkbaar is er in de loop der jaren een en ander veranderd in Nederland.
Op deze site wat info.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:27

Die rijstijl is mij niet bekend. Klinkt wel erg helder en logisch zoals jij verwoordt hoe je precies rijdt! :j

Edit: Misschien een domme vraag, maar kun je net zo goed niet met een neckrope gaan rijden ipv met teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:31

@ Janine_1994 Bedankt

@ Gimmick 11, hij zoekt soms wel mijn handen op, dat doet hij meestal als we met iets nieuws bezig zijn, waar hij nog onzeker over is. Uiteraard begeleid ik hem hierin en doen we alles stap voor stap, zodat het niet ten koste gaat van de ontspanning. Hij reageert op hele subtiele gewichtsverschuinvingen van het bit, als ik mijn handen verplaats en de teugels dus ook van positie veranderen, dan verandert de druk in zijn mond door het bit. We zitten nog in de echte "begeleidingsfase" zeg maar :)

@ LoTjE22, Ik heb hierboven de site van Nelly staan, kijk anders eens op naar deze site Of naar dit filmpje van Klaus, daarin kun je zien wat voor werk hij ongeveer doet http://www.youtube.com/watch?v=MRJ8kFZZpWw&feature=fvw

Op dit moment ligt er een 17,5 inch op :)

@Eefske, wat leuk om te horen dat je er zo ook een beetje mee bezig bent. Ik streef er naar dat hij mij vanuit volledige vrijheid volgt naar verzameling, dus teugelcontact blijft beperkt.

@ Lusitana, Bedankt voor je reactie, vroeger reed men inderdaad allemaal zo, good old times :)

@ LiVetime, bedankt, zie mijn reactie op Gimmick :)

LoTjE22

Berichten: 124
Geregistreerd: 17-08-07

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:09

Thnx erg intressant, en veel anders dan de huidige dressuurlessen wat ze nu geven in nl.

Lotje m'n mooiste♥ * 28-06-1997†03-10-07 // Nico♥ 'mijn ventje' L2+3 <3
Mama van:
Chalina Yuri

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:55

De foto's zien er behoorlijk netjes uit. De rijstijl lijkt mij persoonlijk heel interessant, maar het lijkt mij eigenlijk gewoon engels rijden maar dan met losse teugels? Wat dus eigenlijk voortkomt uit slechte rijkunst van de ruiter, een goede ruiter kan immers precies hetzelfde bereiken met licht teugelcontact. Maar als de ruiter niet voldoende balans heeft hangt hij/zij aan de teugels om in evenwicht te blijven...
Ik vraag me dan ook af of het de bedoeling is om de teugels uiteindelijk weer aan te nemen als ruiter en paard ver genoeg zijn in de africhting?

Ik ben in elk geval zeker van plan om meer te gaan lezen over deze manier van rijden. De sites die hierboven genoemd zijn zal ik zometeen eens doorlezen.
Is hier misschien iemand met ervaring met deze manier van rijden die zin heeft om er iets over te schrijven voor de Bokt Wiki?? Op dit moment is er nog niets over te vinden, dus pb me maar als iemand wil schrijven.

Iemand maakt het paard vet

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:05

Heerlijk echt waar, super om te zien, brengt me voor even weer wat vreugde,
wat rij je je paard toch netjes zeg, echt respect
omdat ik een rijtechnisch comment moet geven pffff ja heb 5 minuten gekeken, uhm let op je voeten dat je ze niet te veel afsteekt, en misschien een klein beetje meer over zn rug , oftewel mag iets meer bollen, lekker overgangen en schijnovergangen dan zit het helemaal perfect
nogmaals comment is echt minimaal, ik vind het fantastisch

★★★★★★★★★
Na meer als een jaar weer eens op Bokt
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

I_Nicky_I

Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:35

Mooie Lusitano heb je daar! Ik vind dat je hem erg vriendelijk rijd, ziet er super uit!
Ik heb nog een tijdje les gehad van Nelly was erg leerzaam!

Webwinkel voor hondensport artikelen http://www.k9dogsatwork.nl/prestashop
*Kijk op onze https://www.facebook.com/K9DogsAtWork pagina voor leuke acties en Like, Share, Win acties!*

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:57

Owh, ik denk dat ik ook franse dressuur rij, alleen wist ik het nog niet, haha!
Op zich zie ik weinig verschil met engelse dressuur, mits deze goed wordt toegepast, misschien de teugels niet in een boogje als je wat meer gaat verzamelen, maar als je je paard naar beneden wil uitnodigen dan doe je je dat op dezelfde manier als jij nu ook doet.
Dat is ook wel wat ik nu mis, dat hij niet naar beneden komt, meer ontspanning over de rug, dat is denk ik wel iets waar je mee aan de slag moet, verder vind ik het er super uitzien!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Siobhaun

Berichten: 276
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Nieuwendijk

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:21

Dat ziet er echt super vriendelijk uit!! Ik zie dit heel wat liever dan dat geruk en gepluk! mooi paard heb je. Ga me ook eens verdiepen in de franse dressuur.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:45

MirandaFuego schreef:
Owh, ik denk dat ik ook franse dressuur rij, alleen wist ik het nog niet, haha!
Op zich zie ik weinig verschil met engelse dressuur....


Engelse dressuur bestaat niet echt. "Engels rijden" bestaat alleen tegenover westernrijden, dus vanuit de western termologie.
Dressuur zoals we dat kennen als "gewoon" IS Franse dressuur.
Dressuur zoals na de ontwikkeling op wedstrijden werd getoond werd nl gevormd in Frankrijk. (Hoewel dressuur al eerder bestond waren er geen uniforme ideeën over en kon het dus ook niet echt internationaal verreden worden op wedstrijden).
De Duitsers weken ietsje af in bepaalde gedachtengangen vandaar dat er later ook "Duitse school" ontstond. Heden ten dagen spreekt men nog over Duitse en Franse school, maar de verschillen zijn zeer vaag.
De grote bekende rijscholen, de Spaanse (in Wenen), de Portugese (EPAE), de Franse (met Cadre Noir) en de Spaanse in Andalusië gebruiken allemaal die gewone "Franse" dressuur, en de ruiters van de verschillende scholen zijn uitwisselbaar. Sterker nog, de directeuren zijn soms oorspronkelijk van een andere school.
De Weense wijkt visueel iets af omdat ze sterkere verzameling en dus meer buiging in de gewrichten vragen. De Franse is meen ik de enige die geen Spaanse pas uitvoert. Die rijden trouwens ook niet persee op 1 ras/type en gebruiken geen hengsten, maar gewoon merries en ruinen door elkaar. De paarden die de sprongen (airs) als de capriool uitvoeren zijn andere dan die de dressuuroefeningen doen. Er zijn lichte afwijkingen hoe een en ander wordt uitgevoerd, maar de trainingsmethodes zijn hetzelfde.

Dus, Franse school of Franse dressuur is helemaal niet zo onbekend als het lijkt, het wordt gewoon beoefend met elk type zadel dat je wilt, dus inclusief het "normale" rijzadel, dat ook alleen door western termologie "engels" wordt genoemd.

Het streven is een zo licht mogelijk teugelcontact en zoveel mogelijk gereden zijn op de zit.
De losse teugel is een keuze, en meestal alleen een fase.


TS zegt duidelijk dat ze een eigen draai aan dingen geeft door quote: "en beetje klaus" en dit is altijd toe te juichen (als het tenminste niet ten koste gaat van je rijdier, uiteraard).
Een goede ruiter gebruikt wat werkt om een optimale verbinding te krijgen met zijn paard. Deze verbinding kan zonder mondcontact, maar ook met licht contact, of via de neus of met een halsring of met niks.
Traditioneel wordt in dressuur, dus ook in Franse school, een bit gebruikt en later in de opleiding stang- en trens, waarbij dan oorspronkelijk de stangteugel wel is aangenomen.

Maar kortom, een ieder die gewoon les krijgt in dressuur heeft feitelijk te maken met "Franse" dressuur.
Er zijn variabelen op, elke instructeur kan anders gevormd zijn door zijn/haar instructeurs en heeft zo zijn eigen invloed.

Nogmaals, je kunt het beste werken met wat werkt voor jou en jouw paard ipv klakkeloos op een manier rijden zoals iedereen om je heen dat nu eenmaal doet omdat men niks anders kent of probeert. Want wat "de anderen" doen, hoeft niet altijd te werken voor jou of zelfs "correct" te zijn.
De grootse fout die je kunt maken is jezelf in een hokje plaatsen van een bepaalde rijstijl. De een is met rijkunst bezig, de ander met paardrijden (kan verschillen ;) ) en dat wil niet zeggen dat het een beter is dan het ander of dat je alléén óf het een óf het ander kunt doen. Ik ben zelf een voorbeeld van iemand die van alles en nog wat doet, inclusief bitloos en hoofdstelloos en me als allround amazone zie en niet als dressuur amazone in een bepaalde stijl, hoewel ik geschoold ben in Frans, wat vroeger normaal was. (Ik ben 49 jaar)

Ik moet me naast het info geven eigenlijk ook wel even aan de TS richten, want ik ben wel onbeleefd om zo in te breken.... :o

Je hebt het over wat moeite met van volledige lengtebuiging naar schouderbinnenwaarts.
Als je moeite hebt met aansluiten van je been, moet je dus meer met de knieën en heupen (en zelfs je schouders en hoofd) werken, zonder dat je daarbij inknikt.
Je kunt een paard ook simpel aanleren meer in te buigen met spoor en minder zonder spoor. De houding van je buitenbeen en de gewichtsverplaatsing is ook niet te onderschatten.
Je kunt bij het rechter willen houden bv meer gewicht in je buitenstijgbeugel nemen en bij het buiging vragen meer op je binnenstijgbeugel.
De positie van handen en dus waar de teugels zijn, kan ook, zelfs bij een losse teugel, doorslag gevend zijn voor al of niet buigen. Daar twee handen naar links gewicht op de linker schouder brengt bv.
Denk goed na over gewichtsverplaatsing, niet alleen van jou, maar ook van je paard via de hulpen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Jolien87

Berichten: 17405
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:10

Ik ben verder helemaal niet bekend met deze rijstijl(en) dus toen ik eerst stiekem even doorbladerde naar de foto's viel het me al op dat je teugels zo slap hangen;) Maar bij het lezen van je toelichting werd het me allemaal duidelijk. Omdat ik verder niets weet van jouw manier van rijden kan ik verder geen commentaar of tips geven naar aanleiding van je foto's.
Wel wil ik even de moeite nemen om je te laten weten dat ik het een ontzettend fijn beeld vind op de foto's en dat ik uitkijk naar meer foto's van jullie!
Succes verder en ik ben benieuwd naar je eigen zadel.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:43

ik moet eerlijk toegeven dat ik de eerste keer bij het foto's bekijken alleen naar jou keek TS
het zadel is zoveel te klein dat het je houding geen goed doet
je zit veel voorover en kantelt je bekken naar achteren
hopelijk is dat over bij je eigen zadel

je paard is echt een prachtig dier en loopt lekker
mooi om te zien dat hij verzamelt op zit en beenhulpen

ik wist ook niet dat dit de franse stijl heette maar herken de manier van rijden wel
eigenlijk heb ik zo leren rijden bij de westernsport

veel succes met hem !

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:02

spatter schreef:
je zit veel voorover en kantelt je bekken naar achteren

Het kantelen wordt genoemd naar waar de bovenkant van het bekken is en niet waar de onderkant is.
Naar voren kantelen geeft een holle rug. Je gebruikt dit oa in verlichte zit.
Het naar achteren kantelen van het bekken zorgt voor een bolle rug, of bij dames met een holle rug voor een rechtere rug.

Op de meeste foto's kun je een rechte lijn trekken van schouders door de heup naar de enkels dus het naar voren zitten lijkt mij meer optisch bedrog door het grote achterwerk, om het maar even zo te zeggen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:56

Lusitana schreef:
MirandaFuego schreef:
Owh, ik denk dat ik ook franse dressuur rij, alleen wist ik het nog niet, haha!
Op zich zie ik weinig verschil met engelse dressuur....


Engelse dressuur bestaat niet echt. "Engels rijden" bestaat alleen tegenover westernrijden, dus vanuit de western termologie.
Dressuur zoals we dat kennen als "gewoon" IS Franse dressuur.

Bedankt voor je uitleg!
Ben het ook met je eens hoor, vandaar ook dat ik niet zoveel verschil zie!( er zijn nl. al heel veel reacties hier dat het allemaal zóó anders is?!... :? >;)
Zelf 'rommel' ik ook altijd aan en doe gewoon waar ik zin in heb en wat goed voelt ook voor mijn paard, met veel afwisseling.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Re: Training Lusitano (franse dressuur/klaus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 04:47

Ik zal maar meteen zeggen, dat ik geen verstand van deze rijstijl heb, dus commentaar/tips kan ik je er niet over geven.
Wel wil ik je een compliment geven. Je paard loopt zo netjes onder je, zonder ook maar enige vorm van constante druk van de teugels. Hier word ik echt vrolijk van om te zien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers