Tataaa!!!! Voor het eerst op Tallie gezeten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:20

Wat fijn dat je paard zo vreselijk braaf is en het zo goed gegaan is.
Blijkbaar heeft het paard idd veel vertrouwen in je, maar vergeet niet dat hij best een keer kan schrikken (wat waarschijnlijk helemaal buiten jou schulde om is, een deur die dicht slaat oid). Dus is misschien iig een cap geen overbodige luxe. En tja een hoofdstel, het is natuurlijk helemaal je eigen keuze. Maar ik zou me zelf een stuk veiliger voelen met hoofdstel, als hij wegspringt en degene die hem vast heeft hem niet kan houden, heb je met hoofdstel iig zelf nog wat in te brengen. Maar goed, zoals ik al zei, het is helemaal je eigen keuze en meningen zullen blijven verschillen.
Zo zijn er ook mensen die de eerste paar keer langs de weg er absoluut niet op willen zitten. Terwijl ik er het liefst wel opga, terwijl een ander er naast loopt. Mocht er iets gebeuren, kan je vanaf de grond het paard niet houden, als je erop zit heb je misschien wat meer te vertellen. Maar dit gaat allemaal heel erg offtopic...

Leuk beestje, en nog veel plezier met hem.
Het dwarse komt vaak trouwens pas wat later, als het nieuwe eraf is.
Succes!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:23

Natuurlijk kan je altijd advies/kritiek geven, maar dan wel op een aardige manier zonder iemand gelijk af te zeiken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:23

Ik ken versies van zo'n soort verhaal aan beide kanten.
1) mijn eigen KWPNer is 'normaal' ingereden, ging allemaal prima. Ik heb hem nu acht jaar en ik heb geleerd dat je nooit nooit moet zeggen, maar ik durf wel te beweren dat hij er echt niet zomaar vandoor gaat. Hij is namelijk heel erg aanhankelijk en óók als hij in paniek raakt volgt hij mij, omdat hij wéét dat het daar veiliger is. Ik zal niet zeggen dat we nooit eens in gevaarlijke situaties terecht komen, geregeld zelfs, maar dat heeft meer te maken met zijn eigen drang om hard te gaan (en dan luistert hij inderdaad nauwelijks meer).
2) wij hebben hier ook nog eens twee arabieren, hengst en ruin en regelmatig zitten mijn zusje en ik daar op zonder zadel en hoofdstel, alleen een halstertje met touwtjes eraan. En dan gebeurt er echt NIETS. Dit is ook de reden dat wij zeer binnenkort zonder bitten willen gaan rijden. Een bit is namelijk absoluut geen garantie dat je meer controle zou hebben. Mijn KWPNer stopt m tussenz ijn kiezen en gaat aan de haal, grapje (not). Of je moet er van die walgelijke ijzerwerken in gaan hangen en daar bedank ik voor. Een eerste keer op een paard zitten is wat dat betreft imo niet anders dan de 100.000e keer.
3) vorig jaar is het paard waar ik op reed (6 jarige arabier) er vandoor gegaan, en dan ook écht aan de kletter gegaan. Langs een spoorbaan met een meute honden erachteraan. Toen heb ik me gerealiseerd dat je paard er dus inderdaad vandoor kan gaan, en dat er dan niets of niemand is die hem tegenhoudt. Blijven zitten is dan de beste remedie. Ik ben eraf geflikkerd omdat ik zo stom was hem te willen stoppen (hij had idd een bitje in, werkte dus voor geen meter, beest was aan het rennen). Nu denk je misschien: oh jee, onervaren beest. Wij gingen met hem (en zijn maat die er ook bij was en mee holde) 3-4x per week een lange rit door het bos gaan. He'd seen it all, maar hij ging tóch op de vlucht. Daar kun je niets aan doen! Wat je ook probeert, dat gebeurt en dan sta je met je mond vol tanden. Ik ken dat beestje van haver tot gort, maar hij ging naar huis, weg van die honden.
Of je dan met een bit rijdt, hem perfect ingereden hebt, je paardrijkleren aan hebt of juist niet... dat maakt niet uit. Talida rijdt hier netjes in de bak, staat een hekkie omheen. Er is altijd een risico dat je eraf lazert en je nek breekt, dat overkomt de besten. Ongelukken zitten in een klein hoekje en als je met bodyprotector, helm, mobiel en wat dies meer zij te paard gaat voorkom je dat echt niet. Wake up people: paardrijden is een levensgevaarlijke sport!

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:24

gefeliciteerd met je eerste ritje!!!!
iedereen gaat op zijn eigen manier met zijn paard om en zolang dat goed gaat hoef je je denk ik geen zorgen te maken; ik zou me als ik jou was dus maar niet al te veel van de kritiek aantrekken hoor!
De eerste keer dat ik op mijn 2,5 jarige arabische hengst zat was ook zonder hoofdstel en zelfs zonder zadel, toen hadden we ook kunnen verongelukken ja, maar dat is niet gebeurd en hij is met het inrijden altijd superbraaf geweest, inderdaad een kwestie van wederzijds vertrouwen.
veel succes met het verder beleren en berijden van je paardje!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:25

Aldoende leert men....toch? Geen ervaring hebben is geen schande denk ik dan maar. Ieder zijn eigen nivo hoor.
Laatst bijgewerkt door Prima op 13-05-03 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:26

Ik lach me helemaal suf hier om alle mensen ALTIJD die vinden dat de manier waarop zij werken de enige juiste beste manier is. Als allemaal deze mensen zoveel ervaring hebben als ze beweren, dan weten zij ook dat er meerdere juiste manieren zijn.

En Obsession, een paard dat schrikt is niet meteen in paniek.

Pipo: mijn pennymeisje gevoel is niet zo groot als jij denkt dat het is, echter is deze discussie idd niet interessant. Denk echter niet dat ik net een week met een paardje omga. Paarden hebben wel degelijk een houden van gevoel is mijn mening. Overigens heb ik (net als jij waarschijnlijk) nog nooit in een paardhoofd een dagje rond mogen kijken. Jij wel?? Vertel me je ervaring dan!! Ik ben er echter wel van overtuigd dat op basis van vertrouwen een goede band met een paard kan worden opgebouwd, net zoals jij overtuigd bent van jouw manier van met paarden werken. En dat is toch ieder zijn recht OF NIET DAN??
p.s. dit paard kon vrij moeilijk aan de haal omdat iemand hem vast had..tadaaa!

Voor de overige: talida, had jij die smiley al gevonden met die broek omlaag, of de tong uit zijn mond.

Ik weet dat mijn manier niet de enige is, en ik wilde dat andere dat ook wisten van hun manier. Verder is deze discussie wat mij betreft gesloten, en als iemand mij wil benaderen, liefst niet over het forum maar dan pb.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:27

Vraag me af hoeveel paarden er werkelijk zijn ingereden door de mensen die hier het meeste commentaar hebben Lips are sealed Met een hoofdstel heb je werkelijk niks meer te vertellen dan met een halster als je paard echt in paniek is...Verder ben ik het met Laui eens, paardrijden is een levensgevaarlijke sport, daarom ben ik maar gestopt Haha!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:29

Talida"]
[quote="obsession schreef:
Hij denkt heus niet, ik vind dit eigenlijk heel eng maar mijn baasje is bij me en die vertoruw ik dus ik blijf gewoon kalm, niks aan de hand....
PLiezzzzzz!!!!!!!!!!!!!!!!! Slapen

Ieder paard kan ergens van schrikken!!!


mag jij me verklaren waarom ze als ze een keer wat eng vind achter me gaat lopen omdat als ik voor ga het waarschijnlijk niet eng is en ze dan gewoon weer volgt? een mens kan ook de leider zijn in een paards ogen, of de baas of wat dan ook, dus waarom kan hij dan niet kalm blijven als er een vertrouwd iemand bij is? dan zal het dus ook weinig zin hebben om met een ervaren paard als begeleiding naar buiten te gaan met een jonkie, toch?

en wat ik dus wel amusant vind is dat veel mensen de conclusie trekken dat omdat het de eerste keer met een jong paard is, het gelijk de eerste keer is dat ik met paarden bezig ben? doe nu niet net of ik helemaal geen ervaring heb, ik kan best een paard inschatten. Erg knap dat men dat van een foto af kan halen.

En zoals ik al eerder schreef, er zal heus wel eens iets fout gaan, maar zolang dat nietgebeurd, heb ik nog geen twijfels aan mijn aanpak.
[/quote]

Oke gaan we weer.............
Je hebt zelf verteld in dit topic dat je het ook allemaal voor het eerst doet.....
Ten tweede iets eng vinden en volledig in paniek raken is nogal een verschil. Mijn paarden gaan ook achter me lopen als ik op de straat loop en ze zien een putdeksel oid.
Dat is normaal. Maar ik heb het over paniek, niet over kijkerigheid.
Dus bijv een hond die keihard blaffend aan komt rennen, een rotje die vlakbij afgaat, of wat dan ook, een paard in paniek hoort of ziet niks meer hoor.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:33

Om nog even terug te komen op de ruiteruitrusting: been bescherming in de vorm van chaps of laarzen zijn er niet voor niets. Het is er voor de veiligheid en voor de stevigere zit, welke allebei zeer belangrijk zijn, zeker bij het zadelmak maken van een jong paard... Ik vind het logisch dat mensen schrikken als ze jou bezig zien, zonder alle bescherming en voorzorgsmaatregelen en dat men dan al snel denkt, dat je heel erg weinig ervaring hebt.

Dit alles is niet om je aan te vallen, maar om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. De toon wordt anders wanneer de goedbedoelde kritieken zomaar van tafel geveegd worden....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:33

Ik denk dat ik er meer zadelmak heb gemaakt dan degene die hier zo bezig is.... Kan me niet voorstellen dat je als je er een hele hoop gedaan hebt dat je dan nog zo doet. En dat hij niet weg kan komen aan een halstertje? Forget ie, 3 rare sprongen en je houd hem niet meer. Met een hoofdstel heb je dan een stuk meer te vertellen..

Wake up lieve schatjes van me, ga jezelf eerst maar eens wat meer in paarden verdiepen voor je dit soort touren uit gaat halen en er weer een verpest paard bij is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:34

Ik vind dat een paard tenMINSTE toch gewend moet zijn aan een bit in de mond, en ook dat de teugels vastgehouden worden. Ik longeer het paard ook altijd met hoofdstel. Een halster is nutteloos. Een paard moet immers toch een keer het bit leren kennen dus waarom niet meteen? kan toch geen kwaad? En dan als hij het longeren begrijpt, zadel erop, en ook inderdaad met losse beugels. En dan ga ik het paard tijdens het longeren zelfs een keer bijzetten, zodat het paard zich niet te pletter schrikt als ik de teugels eens oppak. op een paard gaan zitten zonder bit in de mond vind ik heel gevaarlijk, je kunt niet zijn hoofd omhoog houden indien het gaat bokken. En zonder beugels is nog gevaarlijker. Nee, ik ben het toch wel met pipo eens. Ik vind dit een zeer onproffessionele aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:36

Ik geloof wel dat je op een bepaalde manier een soort van vertrouwensband kan krijgen met je paard, alleen dit is naar mijn mening iets anders dan "houden van". Neemt niet weg dat ik het best gevaarlijk vind wat je doet, zo zonder hoofdstel en opstappen vanaf een hek.

Ik ben het ook wel met Bart eens; het kan idd wel iets subtieler gebracht worden allemaal. Weer zo'n "heerlijk" onaardige sfeer wordt er gecreëerd. Beetje jammer.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:37

Prima schreef:
Aldoende leert men....toch? Geen ervaring hebben is geen schande denk ik dan maar. Ieder zijn eigen nivo hoor.


Tuurlijk heb je hier gelijk in.
En ik heb ook heel fouten gemaakt in het verleden, en maak die nu nog. Maar mensen proberen hier andere mensen ook te laten leren van hun eigen fouten (of juist goede ervaringen). Lijkt me ook niets mis mee toch?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:40

Woorden zijn muziek denk ik richtje. Hier lijkt het meer op Lijkenpikken en opbloeien over andermans rug. En dan bedoel ik de reacties van Pipo Steef en Obsession. Iets wat me de laatste tijd sowieso al erg opvalt, met alle respect.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 13:41

Richtje"]
[quote="Prima schreef:
Aldoende leert men....toch? Geen ervaring hebben is geen schande denk ik dan maar. Ieder zijn eigen nivo hoor.


Tuurlijk heb je hier gelijk in.
En ik heb ook heel fouten gemaakt in het verleden, en maak die nu nog. Maar mensen proberen hier andere mensen ook te laten leren van hun eigen fouten (of juist goede ervaringen). Lijkt me ook niets mis mee toch?
[/quote]

helemaal mee eens! alleen jammer dat mensen je ook fouten proberen aan te praten terwijl er niets fout gaat. Dus tot die tijd: heb ik een plaat voor m'n kop Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:41

Prima, ga eerst maar eens wat verstand opdoen voor je wat over andere mensen zegt die er duidelijk WEL verstand van hebben.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:42

Steef schreef:
Wake up lieve schatjes van me, ga jezelf eerst maar eens wat meer in paarden verdiepen voor je dit soort touren uit gaat halen en er weer een verpest paard bij is.


Damn, hoe kun je nou weten wat mensen in de paarden doen als je ze niet eens kent Verward
En dan zo'n denigrerend toontje erbij, bah Misselijk
Ik heb niks bereikt, niet in de paarden tenminste, wilde ik ook heel graag zo houden, ik hoop dat het voor mij leuk blijft. Opbouwende kritiek is ook moeilijk te geven als je het zelf al niet eens kan aannemen Lips are sealed

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:42

Prima schreef:
Woorden zijn muziek denk ik richtje. Hier lijkt het meer op Lijkenpikken en opbloeien over andermans rug. En dan bedoel ik de reacties van Pipo Steef en Obsession. Iets wat me de laatste tijd sowieso al erg opvalt, met alle respect.


Je moet ook niet zoveel op mij letten Prima, Ik ben in jouw ogen toch volkomen nutteloos.
Bok lekker verder en laat die zoekfunctie met rust....
En trouwens is dit het tweede topic wat je gaat verpesten vandaag?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:42

flair schreef:
Prima, ga eerst maar eens wat verstand opdoen voor je wat over andere mensen zegt die er duidelijk WEL verstand van hebben.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:43

Wiesje schreef:
.

Pipo: mijn pennymeisje gevoel is niet zo groot als jij denkt dat het is, echter is deze discussie idd niet interessant. Denk echter niet dat ik net een week met een paardje omga. Paarden hebben wel degelijk een houden van gevoel is mijn mening. Overigens heb ik (net als jij waarschijnlijk) nog nooit in een paardhoofd een dagje rond mogen kijken. Jij wel?? Vertel me je ervaring dan!! Ik ben er echter wel van overtuigd dat op basis van vertrouwen een goede band met een paard kan worden opgebouwd, net zoals jij overtuigd bent van jouw manier van met paarden werken. En dat is toch ieder zijn recht OF NIET DAN??
p.s. dit paard kon vrij moeilijk aan de haal omdat iemand hem vast had..tadaaa!


Er zijn diverse studies naar gedaan, om te kijken hoe dieren denken, en die denken amper die doen alles heel instinctief. Daarnaast zeg ik niet dat je pas een week bezig bent met een paard, maar zeg ik wel dat je de boel romantiseert! Ook ik heb nog nooit in een paardenhoofd gegekeken, maar wel veel gedrag bekeken van paarden, en het zijn echte kuddedieren die geen gevoel van houden van hebben.

Met een halster aan de haal gaan is vrij makkelijk, dus daarom een hoofdstel. Verder ga ik ook op jullie reacties in, en redelijk fel omdat ik teveel ongelukken heb zien gebeuren met mensen die er hetzelfde zoals jullie overdachten, en ik noem dat inderdaad onkunde!

Ludo: na 50 paarden ben ik gestopt met tellen, het is mijn werk geweest namelijk!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:43

Ik zal me verder niet bemoeien met de manier van inrijden etc. dat laat ik aan de kenners over Knipoog , maar Talida zou je mij één plezier willen doen en voortaan niet meer op DIE plek opstijgen.
Als ik kijk naar de 3e en 4e foto, dan zie ik daar een stuk ijzeren buis, zonder beschermende afronding, die de bak insteekt en nu vlak voor de borst van je paard zit. Eén klein sprongetje naar voren en hij krijgt echt de schrik van zijn leven Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:46

Prima schreef:
Woorden zijn muziek denk ik richtje. Hier lijkt het meer op Lijkenpikken en opbloeien over andermans rug. En dan bedoel ik de reacties van Pipo Steef en Obsession. Iets wat me de laatste tijd sowieso al erg opvalt, met alle respect.


Bas, je kunt dit lijkenpikkers noemen, maar denk wel dat als ik werkelijk lijkenpikker was, zou ik nu achterover gaan zitten en lachen.......en zeker niet zeggen dat het heel onverstandig is om dit soort acties te doen met paarden. Heeft niets met opbloeien te maken, dat het jou de laatste tijd opvalt, daar kan ik weinig aan veranderen......het is namelijk zo, dat zo in het voorjaar er weer veel paarden zadelmak gemaakt worden en dit soort topics dus vaker ontstaan.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 13:49

Sugarmiss schreef:
Ik zal me verder niet bemoeien met de manier van inrijden etc. dat laat ik aan de kenners over Knipoog , maar Talida zou je mij één plezier willen doen en voortaan niet meer op DIE plek opstijgen.
Als ik kijk naar de 3e en 4e foto, dan zie ik daar een stuk ijzeren buis, zonder beschermende afronding, die de bak insteekt en nu vlak voor de borst van je paard zit. Eén klein sprongetje naar voren en hij krijgt echt de schrik van zijn leven Verdrietig


het het zin om aan te dragen dat de foto giga vertekend? Er zijn inderdaad betere omheinigen, ik had ook liever een mooi hek gezien. Maar gelukkig steekt die buis in het echt niet zo uit hoor, het laatste wat ik wil is dat mn paard een satestokje wordt!

okee voor al de mensen die weet hoe het moet: wat voor opstapje moet je dan gebruiken? Verward

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:51

Geen opstapje!
Je moet in het midden van de bak opstijgen, nadat je eerst een aantal dagen aan het paard gehangen hebt zodat ie wat gewent is.
Dan steek je je voet in de buegel en stap je heel langzaam op....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:55

Pipo"]
[quote="Prima schreef:
Woorden zijn muziek denk ik richtje. Hier lijkt het meer op Lijkenpikken en opbloeien over andermans rug. En dan bedoel ik de reacties van Pipo Steef en Obsession. Iets wat me de laatste tijd sowieso al erg opvalt, met alle respect.


Bas, je kunt dit lijkenpikkers noemen, maar denk wel dat als ik werkelijk lijkenpikker was, zou ik nu achterover gaan zitten en lachen.......en zeker niet zeggen dat het heel onverstandig is om dit soort acties te doen met paarden. Heeft niets met opbloeien te maken, dat het jou de laatste tijd opvalt, daar kan ik weinig aan veranderen......het is namelijk zo, dat zo in het voorjaar er weer veel paarden zadelmak gemaakt worden en dit soort topics dus vaker ontstaan.
[/quote]

Annebed, het is heel goed dat je je kennis en ervaring erop laat belichten. Maar, juist God zit hem in de detail en op de manier waarop iets zich manifesteert. Wat ik bedoelde was dat iets ook anders gezegd kan worden. That’s all.