bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:44

tja ik wil wel graag bitloos gaan proberen te rijden maar ik vind het zo'n grote stap.
ik sta op een dressuur stal waar nogal traditioneel gereden word en ik ben bang dat de reacties niet altijd even positie zullen zijn. daarnaast weet ik dus echt niet met wat voor bitloos hoofdstel ik kan beginnen en wat het beste voor ons is.
hebben jullie mischien tips ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:48


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:08

themuisje schreef:
tja ik wil wel graag bitloos gaan proberen te rijden maar ik vind het zo'n grote stap.
ik sta op een dressuur stal waar nogal traditioneel gereden word en ik ben bang dat de reacties niet altijd even positie zullen zijn.


Dan leer je je echte vrienden kennen. En mensen die rare opmerkingen gaan maken, ach, dat zegt meer over die mensen dan over jou toch. Zie het als een interessant psychologisch experiment tegelijkertijd :D

Citaat:
daarnaast weet ik dus echt niet met wat voor bitloos hoofdstel ik kan beginnen en wat het beste voor ons is.
hebben jullie mischien tips ?


probeer eerst eens gewoon een stalhalster :j, verder geeft Joviban hele goede sites met veel info.

Er zijn ook bitloze optomingen uitprobeer services te vinden op haar site, zodat je kunt kijken wat bij jou en je paard past, zonder dat je meteen alle soorten eerst moet kopen

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:13

ik heb het gewoon gedaan, ik vertrouwde mijn paard en hij vetrouwde mij. Ik ben gelijk een bosrit gaan maken maar misschien kan je in de bak beginnen.

Ik heb veel reacties gehad hoor van dat ik mijn paard toch niet kon houden als hij er vandoor ging en tot hij hoort een bit in te hebben en dan een discussie voeren.
Hoe dan ook ik deed wat ik vond wat goed voelde en wat de rest vond deed er niet toe. Het voelde goed :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:17

ik reed weleens optomingsloos in het bos, maar het commentaar begon met te vervelen, dus reed ik maar weer gewoon bitloos, dat gaf al vragen en opmerkingen genoeg ;-)

Stef_anouk
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Kockengen

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:11

Ik vind een touwhalster het fijnste rijden, met een stalhalster heb je toch al gauw 'ruis' . Op equiplay.nl kan je ze bestellen en zijn ze nieteens zo duur ..

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:07

Stef_anouk schreef:
Ik vind een touwhalster het fijnste rijden, met een stalhalster heb je toch al gauw 'ruis' . Op equiplay.nl kan je ze bestellen en zijn ze nieteens zo duur ..

en met wedstrijdambities en constante druk dan ? lijkt me niet fijn voor het paard :n

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:13

themuisje schreef:
Stef_anouk schreef:
Ik vind een touwhalster het fijnste rijden, met een stalhalster heb je toch al gauw 'ruis' . Op equiplay.nl kan je ze bestellen en zijn ze nieteens zo duur ..

en met wedstrijdambities en constante druk dan ? lijkt me niet fijn voor het paard :n

Met wedstrijdambities zul je voorlopig toch echt (ook) met bit moeten blijven rijden en met constante druk rijden is altijd fout, zowel met bit als zonder bit. Aanleuning is niet hetzelfde als "druk", dus zorg voor goede les zodat je dit correct leert.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:47

Citaat:
Met wedstrijdambities zul je voorlopig toch echt (ook) met bit moeten blijven rijden en met constante druk rijden is altijd fout, zowel met bit als zonder bit. Aanleuning is niet hetzelfde als "druk", dus zorg voor goede les zodat je dit correct leert.

ik zou dan toch gewoon dagenlijks bitloos kunnen rijden en op wedstrijden met bit :)
ja tuurlijk dat snap ik ook dat dat fout is. maar we zijn toch ook niet allemaal anky ? hoe kun jij trouwens beoordelen of ik goed les heb ? ik heb 3 x in de week les van andele brenninkmejier en die rijd zelf lichte tour ;)

Stef_anouk
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Kockengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:24

Waratje schreef:
themuisje schreef:
en met wedstrijdambities en constante druk dan ? lijkt me niet fijn voor het paard :n

Met wedstrijdambities zul je voorlopig toch echt (ook) met bit moeten blijven rijden en met constante druk rijden is altijd fout, zowel met bit als zonder bit. Aanleuning is niet hetzelfde als "druk", dus zorg voor goede les zodat je dit correct leert.


Als je graag bitloos wilt startten, gaat dat zoiezo niet goed als je met constante druk rijdt (dat is zoiezo niet goed) omdat je paard dan minder goed door heeft als je wilt stoppen. Je paard wordt er zoiezo een beetje afgestompt van en gaan minder snel op kleine hulpen reageren omdat het gewent is altijd met druk te rijden.
Met wedstrijden is het bij veel klasses nog niet toegestaan bitloos te startten, dus daar heb je niet zo veel aan als je ver in bijv. dressuur wilt komen. En bij springen is het volgensmij dat je pas vanaf hoog niveau bitloos mag starten.

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:27

Ik heb het gewoon gedaan :P Achteraf gedacht was het niet heel slim, maar m'n paard was braaf en het ging hartstikke goed! Ik wissel het gewoon af, bitloos en met bit, en dat gaat super!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:59

themuisje schreef:
ik zou dan toch gewoon dagenlijks bitloos kunnen rijden en op wedstrijden met bit :)
ja tuurlijk dat snap ik ook dat dat fout is. maar we zijn toch ook niet allemaal anky ? hoe kun jij trouwens beoordelen of ik goed les heb ? ik heb 3 x in de week les van andele brenninkmejier en die rijd zelf lichte tour ;)

1. ja, je kunt dagelijks bitloos rijden en alleen op wedstrijden met bit, of dat dan goed gaat, is de vraag. In principe zou ik dan kort voor de wedstrijd minstens één keertje met bit oefenen.

2. nee, we zijn (gelukkig) niet allemaal Anky, maar we kunnen wel allemaal streven naar correct rijden op het niveau dat we hebben.

3. op het moment dat jij het hebt over "met constante druk rijden" is er ergens iets mis met je basis, dus deugt je les niet. En het maakt mij absoluut niets uit van wie jij die les krijgt, al was het van Anky, als jij met constante druk moet rijden van je lesgeefmens heb je geen goede les.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:17

Waratje schreef:
themuisje schreef:
ik zou dan toch gewoon dagenlijks bitloos kunnen rijden en op wedstrijden met bit :)
ja tuurlijk dat snap ik ook dat dat fout is. maar we zijn toch ook niet allemaal anky ? hoe kun jij trouwens beoordelen of ik goed les heb ? ik heb 3 x in de week les van andele brenninkmejier en die rijd zelf lichte tour ;)

1. ja, je kunt dagelijks bitloos rijden en alleen op wedstrijden met bit, of dat dan goed gaat, is de vraag. In principe zou ik dan kort voor de wedstrijd minstens één keertje met bit oefenen.

2. nee, we zijn (gelukkig) niet allemaal Anky, maar we kunnen wel allemaal streven naar correct rijden op het niveau dat we hebben.

3. op het moment dat jij het hebt over "met constante druk rijden" is er ergens iets mis met je basis, dus deugt je les niet. En het maakt mij absoluut niets uit van wie jij die les krijgt, al was het van Anky, als jij met constante druk moet rijden van je lesgeefmens heb je geen goede les.


ja dat snap ik :P maar hij word al 4 jaar met bit gereden denk je dat hij dan niet meer weet hoe het is ?
klopt en dat doe ik ook :)
oke mischien heb ik het wel verkeerd verwoord. meestal als je met een touwhalster rijd heb je je teugels in een boogje toch. ik bedoelde dus dat je continu contact hebt. mischien dat nu iets duidenlijker is wat ik bedoel ;)

Dreambeats

Berichten: 263
Geregistreerd: 03-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:26

Ik weet dat het al een ouder topic is, maar ga toch proberen om een antwoord te geven. Wie niet waagt, niet wint :D
Ook mijn pony staat in een privestal, waar mn ook vooral klassiek rijdt. Ik ben nu eig. 2 jaar serieus bezig met een andere weg in te slaan.
De mensen hebben er nooit spel van gemaakt, maar ook niet echt complimentjes gegeven of vragen gesteld, moet wel eerlijk toegeven dat ik in het begin, vanals er iemand kwam, stopte met grondwerk en maar wat gewoon begon te aaien.
Maar uiteindelijk, nu sta ik al wat verder, mn pony begint vooruitgang te maken en er zijn verschillende mensen die echt respect opbrengen. Ook al complimentjes gehad van : 'Zoveel geduld dat Babette heeft met haar pony' 'Het is leuk om ze samen te zien spelen'
Ook heeft de eigenares me gevraagd om wat grondwerk te doen met haar hengst, en iemand die daar ook les volgt of ik me wil bezig houden met het helpen opleren van haar veulentje (dat ondertussen nog niet geboren is :p). Ook iemand vroeg me hoe je dit en dat moet aanleren, want ze wou dat ook graag kunnen, zo gewoon wat spelen met haar paarden en vrijheidsdressuur etc. De mensen beginnen er echt voor open te staan en hoe meer mensen het zien, hoe meer mensen het gaan gebruiken.
Kwestie van bitloos rijden, tgoh, geen problemen gehad. Mn pony is veel opengebloeid de laatste jaren. Vroeger werd ze ook met bit gereden, nu 3 jaar bitloos en eigenlijk gaat ze veel beter zo.

(als dit bericht hier niet meer mag geplaatst worden, dan stuur ik het wel in pb ;))
Hoop dat je er wat aan hebt, en kies je eigen weg ;)
No matter what they say

Pareltje2
Berichten: 326
Geregistreerd: 11-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:27

@ Babette, bemoedigend om te lezen, zeg, jouw verhaal! Ik probeer zelf ook wat meer met grondwerk bezig te gaan en bitloos te beginnen. Maar ik ben soms toch ook nog wel bezig met de reacties om me heen. In ieder geval fijn om te lezen, dat het goed is om vol te houden!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:45

themuisje schreef:
tja ik wil wel graag bitloos gaan proberen te rijden maar ik vind het zo'n grote stap.
ik sta op een dressuur stal waar nogal traditioneel gereden word en ik ben bang dat de reacties niet altijd even positie zullen zijn. daarnaast weet ik dus echt niet met wat voor bitloos hoofdstel ik kan beginnen en wat het beste voor ons is.
hebben jullie mischien tips ?


Van andere mensen zou ik me (als ik jou was ;) ) nou helemaal niets aantrekken. Dat is hun kortzichtigheid, als ze meteen al roepen dat ze het niets vinden. ;)
Maar ik snap je angst, want ik weet maar al te goed hoe sommigen kunnen zijn in dit soort zaken. :+
Probeer daar boven te staan. Jouw paard, jouw open mind om eens verder te kijken naar mogelijkheden.

Maar rij jij met constante druk? Je wilt dus dressuurmatig gaan rijden bitloos?
Ikzelf rij met een Marylot sidepull momenteel (een endurance hoofdstel), wat echt goed bevalt (na een eindeloze zoektocht naar HET bitloze hoofdstel :D ). Maar ja, dat is geen typische dressuur optoming. Dus daar kan ik je niet echt in adviseren. Mijn ervaring is dat een bitloze optoming iets heel persoonlijks is, zowel voor het paard als voor de ruiter. Waar de ene combinatie geweldig mee rond rijdt, kan voor een andere combinatie 3x niks zijn. Dat blijft toch een kwestie van uittesten. De meeste dressuurruiters die ik ken, die bitloos rijden, rijden met een kruislingse optoming of een Dr. Cook (of een hackamore, maar die raad ik je persoonlijk niet aan :n ). En ik zou zeker dat 'met constante druk rijden' afleren.

Verder ga ik er van uit dat als jouw paard dressuurmatig goed bereden wordt, je veel op je zit rijdt. Dan kun jij bitloos zo wegrijden. Want je kunt bitloos wel eens heel hard geconfronteerd worden met je eigen rijkunsten. ;)

Ik heb zelf met mijn eigen paard alleen nog maar bitloos gereden (ik heb hem bitloos ingereden, er komt wat mij betreft nooit een bit in). Laatst reed ik even op een sterke Fjord, die alleen maar met bit gewend is, en dat ging bitloos prima, alleen bij het halt houden, had hij de neiging door te lopen/rennen en hij reageerde ook niet zo goed op zithulpen. Dan is het even 'pittig'. Maar ik ben overtuigd dat zoiets prima goed aan te leren is. Bij andere met bit gereden paarden, zie ik weinig problemen als ze een keertje bitloos gereden worden. Is je paard goed aan de hulpen, dan rij je toch sowieso zo weg? :)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:51

Twiggy2008 schreef:
themuisje schreef:
tja ik wil wel graag bitloos gaan proberen te rijden maar ik vind het zo'n grote stap.
ik sta op een dressuur stal waar nogal traditioneel gereden word en ik ben bang dat de reacties niet altijd even positie zullen zijn. daarnaast weet ik dus echt niet met wat voor bitloos hoofdstel ik kan beginnen en wat het beste voor ons is.
hebben jullie mischien tips ?


Van andere mensen zou ik me (als ik jou was ;) ) nou helemaal niets aantrekken. Dat is hun kortzichtigheid, als ze meteen al roepen dat ze het niets vinden. ;)
Maar ik snap je angst, want ik weet maar al te goed hoe sommigen kunnen zijn in dit soort zaken. :+
Probeer daar boven te staan. Jouw paard, jouw open mind om eens verder te kijken naar mogelijkheden.

Maar rij jij met constante druk? Je wilt dus dressuurmatig gaan rijden bitloos?
Ikzelf rij met een Marylot sidepull momenteel (een endurance hoofdstel), wat echt goed bevalt (na een eindeloze zoektocht naar HET bitloze hoofdstel :D ). Maar ja, dat is geen typische dressuur optoming. Dus daar kan ik je niet echt in adviseren. Mijn ervaring is dat een bitloze optoming iets heel persoonlijks is, zowel voor het paard als voor de ruiter. Waar de ene combinatie geweldig mee rond rijdt, kan voor een andere combinatie 3x niks zijn. Dat blijft toch een kwestie van uittesten. De meeste dressuurruiters die ik ken, die bitloos rijden, rijden met een kruislingse optoming of een Dr. Cook (of een hackamore, maar die raad ik je persoonlijk niet aan :n ). En ik zou zeker dat 'met constante druk rijden' afleren.

Verder ga ik er van uit dat als jouw paard dressuurmatig goed bereden wordt, je veel op je zit rijdt. Dan kun jij bitloos zo wegrijden. Want je kunt bitloos wel eens heel hard geconfronteerd worden met je eigen rijkunsten. ;)

Ik heb zelf met mijn eigen paard alleen nog maar bitloos gereden (ik heb hem bitloos ingereden, er komt wat mij betreft nooit een bit in). Laatst reed ik even op een sterke Fjord, die alleen maar met bit gewend is, en dat ging bitloos prima, alleen bij het halt houden, had hij de neiging door te lopen/rennen en hij reageerde ook niet zo goed op zithulpen. Dan is het even 'pittig'. Maar ik ben overtuigd dat zoiets prima goed aan te leren is. Bij andere met bit gereden paarden, zie ik weinig problemen als ze een keertje bitloos gereden worden. Is je paard goed aan de hulpen, dan rij je toch sowieso zo weg? :)


bedankt voor je berichtje :)
ik probeer me er ook niks van aan te trekken maar het is gewoon heel lastig.

nee. ik bedoelde contact, kon alleen op dat moment even nietop het woord komen. :+
ja ik wil echt dressuur matig gaan rijden. en mij leek de dr. cook ook een heel fijn hoofdstel. ik ga hem gewoon een keertje proberen.

ik probeer zoveel mogenlijk op mijn zit te rijden inderdaad. en ik heb laatst gewoon met halster gereden en dat ging heel fijn. reden we zo mee weg.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:10

Graag gedaan, hoor. En heel vervelend dat er toch nog zoveel mensen zo kortzichtig zijn, waardoor mensen als jij op zo'n stalling eigenlijk een angst hebben om eens wat anders te proberen. Maar knap van je dat je gewoon door zet. *\o/*

Joh, ik heb destijds ook het nodige aan moeten horen ;) . Allemaal eigenlijk nog heel vriendelijk bedoelt ook, hoor, maar men was er toch wel van overtuigd dat het op zijn minst 'heel gevaarlijk' was. :+
En al helemaal met een onbeleerd jong en oersterk paard. ;)
Nou, ik heb vandaag weer een heerlijke bosrit gemaakt, hoor, en ben ook voor het eerst over de weg gegaan vandaag (jaahaa, want ik wandelde altijd naar het bos en stapte er daar pas op, aangezien ik het nog niet aandurfde met een jong paard over de weg). Maar eens moet de eerste keer zijn en vandaag ben ik er op gegaan vanaf de stalling. Ging supergoed!!! (moest ik even kwijt, ik straal van trots hier namelijk :D :D :D ).

Ik heb zelf helaas geen goede ervaringen met de Dr. Cook (mijn paard houdt niet van teveel druk op zijn hoofd en ik vond de release erg slecht, dus.....). Maar ik ken wel mensen, die er wel heel tevreden over zijn. En zo zie je maar hoe persoonlijk het is. Ik heb een van nature stugger (waar je in het bos trouwens niets van merkt :D ) paard met heel, heel veel eigen initiatief (velen zullen het 'eigenwijsheid' noemen), maar doordat ik heel veel oefen met rijden op zit, merk ik dat hij dat best snel begrijpt allemaal.
Zeker als je dressuurmatig aan de slag gaat, komt dat helemaal wel goed bij jullie, denk ik. Ik hoop dat je snel een fijne bitloze optoming vindt.

Succes, hoor! :wave:

MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:22

Is bitloos rijden ook lastiger als het paard zelf al 18 jaar met bit rijdt?
Wil graag bitloos proberen, maar ben bang dat het moeilijk wordt omdat het paard niks anders gewend is dan het bit...

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:34

Mijn paard werd ook al 5 jaar gereden met bit. Bitloos was helemaal niet een moeilijke overgang. Ik heb een engelse sidepull, en moet zeggen als je niet beter weet rij je er zo mee weg! Maarja dat is mijn ervaring, niet met ieder bitloos hoofdstel rijd je zo weg, met aantal hoofdstellen is wat voorwerk wel handig. Gewoon proberen joh!

change the way people think and things will never be the same !

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:34

MiSsY_Me schreef:
Is bitloos rijden ook lastiger als het paard zelf al 18 jaar met bit rijdt?
Wil graag bitloos proberen, maar ben bang dat het moeilijk wordt omdat het paard niks anders gewend is dan het bit...


Welnee.... Bij ons staat een paardje van 38 jaar en die rijdt sinds een jaartje of 3 bitloos, geen enkel probleem (al hoewel ze nu nog amper op haar rijden). ;)

En zo heb ik zelf laatst op een Fjord van bijna 20 jaar met touwhalster gereden, die eigenlijk ook alleen maar het bit kent. Geen enkel probleem, hoor. Gewoon eens uitproberen in de bak, wat kan er nou gebeuren?

MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Re: bitloos. moeilijk om over te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:38

En kan met gewoon halster rijden geen kwaad? Heb eens gehoord dat wanneer je druk uitoefent wanneer je met gewoon halster rijdt, je dat doet op de verkeerde delen van het hoofd van het paard, en dat meer kwaad dan goed doet....?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:43

Je kunt prima met een gewoon halster gaan rijden, alleen vind ik zelf dat ze veel 'ruis' kunnen geven. Ikzelf zou er nooit voor kiezen met het paard wat ik heb, maar in het verleden heb ik er prima mee op andere paarden gereden, hoor. :j

MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:44

Twiggy2008 schreef:
Je kunt prima met een gewoon halster gaan rijden, alleen vind ik zelf dat ze veel 'ruis' kunnen geven. Ikzelf zou er nooit voor kiezen met het paard wat ik heb, maar in het verleden heb ik er prima mee op andere paarden gereden, hoor. :j


En dan met halstertouw of wel gewone teugels, en waar maak je die dan aan vast? Want bij een bitloos is daar een techniek voor, maar hoe doe je dat met een gewoon halster? Gewoon aan de zijkanten of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:45

MiSsY_Me schreef:
En kan met gewoon halster rijden geen kwaad? Heb eens gehoord dat wanneer je druk uitoefent wanneer je met gewoon halster rijdt, je dat doet op de verkeerde delen van het hoofd van het paard, en dat meer kwaad dan goed doet....?

"Verkeerde delen" en "meer kwaad dan goed"? :=

Je kunt het prima eerst met een halster proberen.
Lees anders ook deze pagina eens door: http://www.bitloospaardrijden.info/overstappen.htm