Nieuw verzorgpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:00

Hee TS, lekker bezig met het ontvangen van alle feedback +:)+
Ik heb geen rijtechnische tips, maar iets wat voor jou mentaal wellicht wat kan helpen.
Ik zie je veel reageren met "werk ik aan, maar vind het lastig", "probeer ik" en "dat wordt de volgende stap"
Ik krijg het idee dat je heel hoge verwachtingen hebt van jezelf, het rijden een beetje "moeilijk" ziet en het liefst Rome in 1 dag zou bouwen, bij wijze van.

Probeer het eens op te delen. Je kan prima zonder je instructrice tegen jezelf zeggen: Vandaag houd ik mijn handen rechtop en voor me. Uiteraard verval je binnen 30 seconden weer in je oude patroon, maar zonder jezelf te veroordelen zet je ze weer rechtop. De 30 seconden worden er 40 en de 40 worden een minuut. Dat is niet moeilijk en dat kan je prima. Paar keer doen, verbeterd. Klaar. Het is geen rocketscience.

Datzelfde eens doen voor gelijke teugeldruk: Dat is dan je doeltje van die dag en als je aan het einde een constantere teugeldruk hebt op beide teugels geef je je paard een aai en jezelf een schouderklopje en moet je tegen jezelf zeggen: Dat heb ik goed gedaan vandaag.

Paardrijden is leuk en het is niet nodig om zo streng voor jezelf te zijn joh!

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?



Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:17

Graag gedaan! Jezelf filmen helpt goed met checken of je gevoel en het beeld op 1 lijn zitten.
En wat wellicht ook helpt is het rijden niet te erg als een lineair stappenplan te zien, van paard eerst nageeflijk in stap, dan nageeflijk in draf, etc, maar meer als een dynamisch proces.

Daarbij focus je dus op verschillende punten die je gezamenlijk vanuit de basis naar een hoger niveau tilt. Daarbij ga je stapjes naar voren en doe je ook weer stapjes terug. Je hoeft dus ook niet stap 1 perfect te kunnen om naar stap 2 te gaan en indien nodig ga je vanuit stap 10 ook rustig weer even terug naar stap 1, bij wijze van.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 110 bezoekers