Nieuw verzorgpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:28

Amber_anne schreef:
Haal dan gewoon het dekje er onder uit als het zadel goed ligt


Dat zullen we echt wel gaan doen.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries


Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:32

Dat zullen we echt wel gaan doen.[/quote]

Ik bedoel het dekje en de doek laten liggen. Als het zadel goed ligt heb je het dekje niet nodig (alleen om het zadel te beschermen, maar daar heb je die doek dan voor)[/quote]

Ja ik snap je. Dat ga ik ook doen.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries


Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:35

Amber_anne schreef:
Hanssen schreef:
Dat zullen we echt wel gaan doen.


Ik bedoel het dekje en de doek laten liggen. Als het zadel goed ligt heb je het dekje niet nodig (alleen om het zadel te beschermen, maar daar heb je die doek dan voor)


Ja ik snap je. Dat ga ik ook doen.[/quote]

Oohw verkeerd begrepen ik dacht dat je de doek weg ging doen, foutje sorry ts[/quote]

Maakt niks. Ik doe gewoon wat de eigenaresse graag wil en fijn vindt. Als ik iets anders wil doen zeg ik dat. Zij wou t zo graag maar ze begint meer bespiering te krijgen dus kan de pad weg. Bedankt.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:37

CharmingS schreef:
Dat de eigenaresse dit zo al jaren doet is alleen maar meer reden om haar er op te wijzen dat dit voor het paard nare gevolgen zou kunnen hebben. Wil niet zeggen dat als zei dit al jaren doet dat het goed is ..




Nogmaals alle succes gewenst :)[/quote]

Ik ga niet iets van iemand aannemen die instant aan het zeiken is. Zei je zelf: je moet niet alles van iedereen aannemen. Dus bij deze. We weten wat we doen. Je mag ook best wel iets positiefs zeggen. Ik weet hoe het zadel in zn werk gaat. Maar prima. Bedankt voor je lovende berichten.
Laatst bijgewerkt door Hanssen op 09-10-18 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:45

CharmingS schreef:
Dat de eigenaresse dit zo al jaren doet is alleen maar meer reden om haar er op te wijzen dat dit voor het paard nare gevolgen zou kunnen hebben. Wil niet zeggen dat als zei dit al jaren doet dat het goed is ..


Ik bedoel dit ook positief, maar jij ziet het negatief. Misschien is het niet wat jij wil lezen, omdat je het zelf niet goed begrijpt. Maar zie het niet als vervelend bedoeld, want neem aan dat jij ook het beste voor hebt met het paard.. En dat je er nog lang van wil genieten, ipv dat je dadelijk een paard met blessures hebt waar je niets mee kan. Maar als jij iets niet van iemand wil aannemen omdat die persoon in jou ogen negatief is en je niet wil vertellen dat het er prachtig uit ziet als dat niet zo is.. Dat is een puntje omgaan met kritiek en er op zn minst overna denken en lezen wat iemand schrijf. Jij kiest er voor om het negatief te zien, prima.[/quote]

Ik begrijp het prima. Ga geen dingen concluderen niet waar zijn. Ja na tig keer iets zeggen ga het negatief zien ja. Na 1x iets zeggen is het ook duidelijk.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:50

Paralian schreef:
Ik schrik een beetje van je foto’s in combinatie met je teksten. Ik vind het paard eigenlijk helemaal niet fijn lopen en er ontbreekt bij jullie als combinatie echt een flinke basis. Ook bij jou. Je zit in je hele houding terug te werken.

Zolang je zelf niet recht op je paard kunt zitten, kun je helemaal niet verwachten dat ze goed door het lichaam nagefelijk word. Je knikt in je middenrif in en zit beide handen vast. De aanleuning die je nu hebt mag die naam niet hebben, het is geen aanleuning. Het is een teruggewerkt beeld waarbij het paard achter de hand duikt. Heb je wel eens zitles gehad van een andere instructrice dan waar je nu bij rijdt?

Op de foto die jij een fijn beeld vindt geven, zie ik een paard met een valse knik, veel spanning in het lijf en ver achter de loodlijn. De foto daarna is juist veel beter, daar is de hoofd-halshouding mooier. Jij zit minder terug en houd haar minder tegen, waardoor haar achterbeen meer aan gaat sluiten.

Je moet naar voren gaan rijden, gas erop en eerst beide recht worden. Pak je teugels 15 cm korter en steek je handen naar voren. Er hoort geen knik van 90 graden of meer in je elleboog en je ellebogen horen niet naast of achter je lichaam. Je armhouding hoort juist soepel te zijn met je ellebogen ligt voor je lichaam, het moet een veer zijn en geen stille of terugwerkende verbinding naar je hand.

Echt ik meen het, ga gas geven en naar voren denken. In je lichaam en in je rijden. Dan gaat het echt wel goed komen want op je profiel zie ik dat je veel opener en vrijer kunt zitten dan je nu aan het doen bent. Wellicht is een keer een les of clinic bij iemand die al jaren in het vak meedraait iets. Een Rien van der Schaft of iets dergelijks.


Bedankt! Ik ga er iets mee doen. Wil binnenkort inderdaad een clinic gaan meerijden. Heb me ook ingelezen ja over de valse knik en ben ook tot de conclusie gekomen dat de vierde foto beter is. Van het terug werken dat weet ik daar werken we elke les aan. En die spanning is ook bekend. Dit komt door mijn schouders. Ik heb hele hoge verwachtingen van mezelf waardoor ik dus spanning opbouw.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 13:56

Paralian schreef:
Fijn dat je het zelf in ziet +:)+ Het is niet makkelijk om tot een conclusie te komen dat het beeld wat je had niet klopte. Paardrijden blijft moeilijk en een leerzame weg.

Ik heb zelf ook een gespannen zit (door angst) en dat merk ik terug in mijn schouders. Ik weet niet waar je last van hebt, maar af en toe een massage helpt bij mij voor een meer open zit.


Nou ik vind het moeilijk om dingen inderdaad goed te kunnen verwoorden. Ik begrijp het precies, maar om dat goed uit te kunnen leggen vind ik lastig. Ik heb een zwakke schouder. Die heb ik 3 jaar geleden uit de kom gehad. Heeft bij mij zeker 2 uur eruit gestaan. Ik vind het dus heel moeilijk om mijn schouders los te laten. Ook omdat ik er redelijk vast in zit en het soms gevoelig is.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 14:20

mylittlejoy schreef:
Nog een laatste tip mbt het zadel: als ze toch aan het veranderen is in haar lijf, zou ik eens een zadelmaker laten kijken of alles nog okee ligt/past. ;) Als ze nu zoveel anders is dan een aantal maanden geleden heb je namelijk sowieso grote kans dat het zadel aangepast moet worden.


Die komt binnenkort!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 14:20

Nirvana_ schreef:
Ik kwam dit artikel tegen, en vond het heel verhelderend. Misschien ook voor jou!
Gaat voornamelijk over "rechtop" zitten, met afbeelding van je skelet en foto's hoe dat er als ruiter uit ziet.

https://dressagetoday.com/theory/find-y ... ssage-seat


Cool! Bedankt!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 15:58

Stripe000 schreef:
Ik vind het een heel leuk paardje!
Je geeft meteen je eigen verbetetpunten aan, top als je die zo van jezelf weet!

Je komt er wel met deze mentaliteit :))

Veel plezier met haar!!

Ps wat ik doe om haren in wasmachine te beperken is het dekje goed af- stofzuigen.
Scheelt enorm.


Dankjewel voor de handige tip. Komt zeker helemaal goed! Ze is al zo erg vooruit gegaan.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 22:15

DiscoDipp schreef:
Leuk paardje! :D

Wat een reacties weer zeg poehh. Bij 9 van de 10 topruiters liggen de zadels ook bagger. Puur omdat er onderleggers gesponserd worden die gebruiken moéten worden, en goed uit zien is belangrijker dan passen.

Zo’n groot probleem is het nou ook weer niet. Maar het lijkt me wel slimmer om gewoon 2/3 dekjes te hebben die je tijdens het verharen gebruikt :) Doe ik ook, en dat helpt prima :D

Persoonlijk denk ik niet dat het problewm van je handen helemaal bij jou ligt, ja, het is aangeleerd. Maar ik zie op de foto’s een opgetrokken been, en dat betekent dat ze niet voorwaarts denkt en niet voor je been is.

Zet je handen een wat naar voren en ga eens een tijd puur op je tempo rijden. Weet zeker dat het dan helemaal goed komt met jullie :D


Bedankt voor de tips. En voor je leuke reacties.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 22:16

A_nouk schreef:
TS, mooi topic heb je geopend en zo te zien ben je zelf al enorm bezig met zelfreflectie, heb je een voor jou fijne instructrice gevonden en ben je daarnaast ook nog eens lekker aan het werk!

Succes met het mooie doel dat je voor jullie gesteld hebt op naar veel mooie rozetten +:)+

----

Graag wil ik wel aan jullie allemaal vragen de discussie over het zadel en de doeken die de TS onder haal zadel heeft liggen niet te blijven oprakelen. Het is prima als jij, ik of een ander daar een andere mening over heeft. De waarschuwing dat dit invloed kan hebben met de tip is ook prima en heel goed bedoeld maar dit hoeft niet zo vaak herhaalt te worden om door te dringen op TS. Als ik haar reacties zo lees heeft ze de boodschap begrepen :)

Probeer niet te veel in de herhaling te vallen hiermee trekken we (onbedoeld) een wat negatievere sfeer in dit topic terwijl het juist leuk zou zijn als er steeds meer gebruikers gebruik gaan maken van HAW!


Helaas blijven sommige mensen herhalen omdat ze hun gelijk willen krijgen! Bedankt voor je berichtje. Bedankt voor je aardige bericht!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 22:17

Als iemand een goede dressuur ruiter is, weet diegene ook gelijk alles over zadels en de ligging er van? 8-)[/quote]


Als het een ruiter is op hoog niveau is wel ja.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 00:27

isabel_94 schreef:
Ik wil je 1 ding meegeven: als je je teugels 20cm korter pakt maar je handen 20cm meer naar voren steekt, komt er niet meer druk op de teugels :) Je kunt de teugels dus gerust korter pakken


Oke dankjewel!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 17:03

Cinnepin schreef:
Waarom denk je dat? Rijden is iets heel anders dan zadels aanpassen. Een goede zadelmaker heeft een opleiding gevolgd van ongeveer 3 jaar. Een zadel kan op het oog goed liggen, maar totaal verkeerd liggen. alleen een zadelmaker met opleiding kan je dit vertellen. Een zadel kan op het ook ook niet goed liggen, dan weet je zeker dat het niet goed ligt en behoort er een zadelmaker te komen voor je verder rijdt.
Ookal rijdt iemand grand prix, dat betekent niet dat ie gelijk de kennis van een 3 jarige opleiding zadelmaker bezit.


Waarom blijf jij door ratelen? Ik ga je echt geen gelijk geven hoor. Ik weet het nu.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 17:04

M_D_H schreef:
Cinnepin, anders lees je de opmerking van de moderator nog eens na of zo...

TS ik denk, dat je al genoeg tips hebt gehad waar je wat mee kan, toch heb ik nog een paar aanvullingen.
Ik zou idd zelf de teugels een stukje korter pakken en je hand meer naar voren zodat je contactteugel makkelijker te behouden is.
Verder heb ik het gevoel dat je je balans zoekt door je bovenbenen te klemmen waardoor je je bekken wat naar achter kantelt en je je bovenlichaam wat naar voren te brengt.

Probeer je bovenbenen los te laten en je balans te vinden in je zit zelf. Bekken naar voren kantelen en op die manier krijg je minder de neiging naar voren te vallen.

Verder leuk paard. Jullie gaan vast een leuke combinatie worden.


Bedankt voor de tips! Ik val idd naar voren ja. Ik ga er mee aan de slag.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 17:06

Linde99 schreef:
Waarom zo lang over iets door gaan en de discussie aangaan, zelfs na reactie van een mod? Het is ts nu wel duidelijk. En daarnaast is het de keus van de eigenaresse dus ts heeft er weinig over te zeggen. Ts wil in ieder geval het beste voor het paard, en daar gaat het om!

Ts respect voor jou +:)+ dat je dit topic durft te plaatsen want Bokt staat nou eenmaal bekend om de ongezouten (en onvriendelijke) meningen die worden gegeven. Ik denk dat de helft van de mensen die een mening hebben over dit topic zelf niet eens de ballen heeft om zo'n topic te plaatsen. En daarnaast sta je ook open voor tips/kritiek. Dat is in ieder geval een goede instelling


Ik sta zeker open voor tips en kritiek. Ik kan het ook wel hebben en ik begrijp ook alles. Maar het utleggen ervan vind ik lastig. Ik sta ervoor open om nog beter te worden. Maar sommige mensen zijn nou eenmaal zo dat ze persee door moeten gaan totdat ze hun gelijk krijgen! Bedankt voor je positieve reactie!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 20:16

BBFay schreef:
TS, ook ik wil je graag een compliment maken voor je moed!

Het getuigt van lef en een behoorlijk vermogen tot zelfreflectie om langs deze weg om tips te vragen. Laat je vooral niet tegenhouden door ongenuanceerde reacties. Believe it or not, zelfs die zijn goed bedoeld! ;)

Ennuh, die handen... vreselijk lastig probleem. Mijn handen geven een zelfde beeld als de jouwe. Bij mij is dat een gevolg van een overall gespannen houding. Dat is bij mij mijn grootste aandachtspunt, mijn handen volgen dan vanzelf.

Succes en keep up the good work! Maar bovenal, geniet van je mooie paard!!


Bedankt voor je reactie. Komt helemaal goed!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 21:09

Serendipity1 schreef:
Hee TS, lekker bezig met het ontvangen van alle feedback +:)+
Ik heb geen rijtechnische tips, maar iets wat voor jou mentaal wellicht wat kan helpen.
Ik zie je veel reageren met "werk ik aan, maar vind het lastig", "probeer ik" en "dat wordt de volgende stap"
Ik krijg het idee dat je heel hoge verwachtingen hebt van jezelf, het rijden een beetje "moeilijk" ziet en het liefst Rome in 1 dag zou bouwen, bij wijze van.

Probeer het eens op te delen. Je kan prima zonder je instructrice tegen jezelf zeggen: Vandaag houd ik mijn handen rechtop en voor me. Uiteraard verval je binnen 30 seconden weer in je oude patroon, maar zonder jezelf te veroordelen zet je ze weer rechtop. De 30 seconden worden er 40 en de 40 worden een minuut. Dat is niet moeilijk en dat kan je prima. Paar keer doen, verbeterd. Klaar. Het is geen rocketscience.

Datzelfde eens doen voor gelijke teugeldruk: Dat is dan je doeltje van die dag en als je aan het einde een constantere teugeldruk hebt op beide teugels geef je je paard een aai en jezelf een schouderklopje en moet je tegen jezelf zeggen: Dat heb ik goed gedaan vandaag.

Paardrijden is leuk en het is niet nodig om zo streng voor jezelf te zijn joh!


Handige tip! Ik doe het ook altijd op deze manier. Maar in denk dan gelijk dat het lukt haha. Maar de vorige keer al veel doelen berekt.

Heel erg bedankt voor je tip!!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 15:08

Palmboom95 schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is dit al benoemd. Ik heb zelf ook een tijdje met een probleem in mijn houding gezeten. Ik heb mezelf toen aangeleerd om elke keer dat ik langs een bepaald punt in de bak kwam even bewust na te denken of mijn houding goed of verkeerd was zodat ik mezelf corrigeerde. In het begin vergat ik dit regelmatig maar uiteindelijk werd ik er steeds vaker aan herinnerd zodat het steeds beter ging.

Veel succes!


Vandaag heb ik weer gereden. En ik heb ook zoiets gedaan ja! Ging erg lekker vandaag ja.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 14:52

kydaula schreef:
Ik denk dat je al een heel eind bent door inderdaad heel goed te kijken naar de dingen die je wilt verbeteren en les te nemen. Persoonlijk zou ik idd ook de teugels wat korter nemen

Het is wel een mooi paard om te zien en het zal stap voor stap vast en zeker beter gaan in de toekomst !


Bedankt! Ja gisteren mn teugels korter genomen en dit ging eigenlijk prima.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 21:50

kydaula schreef:
Ah fijn! :D Als het voor je eigen gevoel ook al wat beter gaat , heb je in mijn ogen ook al iets gewonnen! _/-\o_ tijd & lessen en vooral ook plezier er in hebben samen dan komt het vast wel goed! je bent goed op weg door er zoveel moeite in te steken en de kritieken en tips van hier op bokt mee te nemen in je training laat ook zien hoe graag je dit wilt!


Ja ging echt lekker gisteren. Heb 3x per maand les. Plezier is ook voor mij het belangrijkste. Ik vraag pas de startpas aan als ze er klaar voor is. Ik ben geen opgever, wil wel alles gelijk het liefst goed doen maar dat kan niet haha. Dankjewel voor je tips!!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 16:20

bokker01 schreef:
Ik vind jullie leuk samen! Loopt leuk! Veel plezier met je nieuwe verzorgpaard! :)


Hey dankjewel voor je leuke reactie! Ja ze gaat erg vooruit. Afgelopen week voor de derde keer naar het bos geweest en proefje gereden. Ging goed!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 16:20

Special_Da schreef:
Heleennn schreef:
Nee dat snap ik, ik heb hier zelf vroeger ook heel veel problemen mee gehad! Wat mij altijd erg hielp was om me in te beelden dat ik vanvoor een soort netje maak met m'n handen waar ik alle energie naartoe moet sturen die vanuit de achterhand komt. Als je dan een kant van het netje te krom trekt vloeit alles weg langs de andere kant die te los komt! Je moet dus goed zorgen dat je met je handen (die als het ware het netje vasthouden langs beide kanten) niet te hard of te zacht bent, en niet te veel op links of rechts. Want te hard = te klein netje waardoor er te weinig energie is om vlot voorwaarts te denken, je paard zal door de druk in de mond dus stilvallen. En te zacht = netje wappert alle kanten op waardoor alle energie verloren gaat en je paard voorover kan vallen als hij nog niet voldoende op zijn eigen benen kan lopen. Een heel visuele voorstelling die ik ook regelmatig bij lesklanten gebruik en het blijkt toch voor veel mensen te helpen, mss heb jij er ook wat aan :D



Mijn lesgever zegt altijd dat ik moet doen alsof ik een bord soep vasthoud. Helpt mij ook heel erg :).


Mijn handen zijn al erg verbeterd zegt mijn lesgeefster

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 22:22

Jullie gaan zeker meer van mij horen!

Afbeelding

Deze foto was tijdens ons eerste bosritje!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers