Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:16

Wat mij vooral opvalt bij alle filmpjes is dat je erg op de lepel van het zadel rijdt, dat lijkt me niet bevorderlijk voor het ontspannen van de rug.

Verder is wat mij betreft van achter naar voren rijden dat je een paard de achterhand activeert maar daarbij niet harder gaat, maar van voren het met een veerkrachtige hand opvangt (in verbinding, dus geen losse teugel). Een paard moet niet harder gaan dan dat je van voren kan opvangen. Hij moet wel dusdanig van voren met een ontspannen op lengte zijnde hals lopen. Dit vergt ontspanning, maar ook balans. Problemen in de aanleuning moeten met wat meer activeren van de achterhand gecorrigeerd worden en met een vriendelijke hand weer opgevangen. Door oefeningen, zoals wijken, schouderbinnenwaarts, overgangen etc. komt een paard steeds meer in balans en zal het steeds meer in evenwicht kunnen lopen en rechtergericht zijn. Een paard dat gaat rennen, achter de loodlijn gaat lopen, tegen de bakrand kleeft, bit vastpakt etc...is niet in balans.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:41

Supervixen schreef:
Wat raar dat een zadelmaker zegt dat je achterin je zadel beter zit?


Inderdaad een heel apart advies...tijd voor een andere zadelmaker zou ik zeggen. Kan me ook niet voorstellen dat je instructeur dit normaal vindt. :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:52

Op het laatste filmpje van je ZZ-paard vraag ik me ook wel af of er wel eens een osteopaat bij het paard komt? Het paard lijkt op het filmpje in het middenstuk geblokkeerd. Het beweegt de benen zonder het lichaam te gebruiken. Het middenstuk lijkt niet mee te doen. Dan lukt het je nooit om een paard van achter naar voren te rijden, omdat er geen verbinding is tussen achter en voor....

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:10

mirjamalvaro schreef:
manubres schreef:
Op het laatste filmpje van je ZZ-paard vraag ik me ook wel af of er wel eens een osteopaat bij het paard komt? Het paard lijkt op het filmpje in het middenstuk geblokkeerd. Het beweegt de benen zonder het lichaam te gebruiken. Het middenstuk lijkt niet mee te doen. Dan lukt het je nooit om een paard van achter naar voren te rijden, omdat er geen verbinding is tussen achter en voor....

Ja osteo, Fysio, tandarts, hoefsmid alles komt hier langs. Fysio was laatste keer ook erg tevreden over spierspanning van de paarden. Maar niet het paard is het probleem, de ruiter is het probleem. Ikke dus. :P



Dat kan ook natuurlijk :D
Heel goed dat je die zelfreflexie hebt. Beter bewust onbekwaam, dan onbewust onbekwaam...bewustwording is stap 1 daarna ben je sneller bij bewust bekwaam! *\o/*
Paardrijden blijft moeilijk om goed te doen...weet er alles van :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:23

Wat mij opvalt aan de nieuwe filmpjes is dat je een hele instabiele aanleuning hebt...Je zou de teugels wat meer in verbinding kunnen nemen en dan van achter het paard activeren om naar de hand te lopen. Ik zou mijn hand op dezelfde plek houden en dus probleem van achter oplossen. Je zou wat meer de leiding hierin kunnen nemen ipv afwachten wat je paard doet.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:15

Je rijdt Zorro op dit filmpje mooi voorwaarts. Maar ik ben heel nieuwsgierig wat er zou gebeuren als je wat meer teugel zou geven? Vraag me af of paard dan voorwaarts-neerwaarts zou gaan. Ik zie namelijk een paard dat zijn lichaam volledig strak houdt en alleen de benen beweegt. Meer buig (lengtebuiging), rek en stretch oefeningen zouden misschien helpen om het paard losser door het lichaam te krijgen....

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:34

mirjamalvaro schreef:
Oef dat heb ik dus nooit op film. Altijd al blij dat moeders deze stukken wilt filmen. :')
Bij dit stukje film laat ik hem iets losser, echter wel minimaal. Dus niet helemaal naar beneden. Hij durft en wil wel mijn hand volgen, maar ben bang dat je dat op mijn woord moet geloven. Heb geen bewijsmateriaal zeg maar. :P
https://youtu.be/wRj6JPTBrNQ


Jaaaah!!...dat ziet er veel beter uit! Nog niet helemaal, maar je ziet dat paard veel mooier door de hals gaat en lichaam beter gebruikt.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:11

Maar als hij zich verstrakt zou ik hem weer even wat meer ruimte van voor geven en als hij weer ontspant langzaam weer meer oppakken...veel blijven schakelen en ook veel afwisseling in hoofd/hals houding dat maakt een paard sterker en leniger.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:55

Ja, ziet er goed uit!! Mooi tempo, mooi in balans, mooie hoofd/halshouding, ontspanning...Idd alleen je handen stiller en voor de netheid iets dichter bij elkaar. Petje af voor je snelle progressie! _/-\o_

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:27

Je handhouding vind ik duidelijk beter op deze filmpjes. In eerste filmpje zou ik wat eerder soms een ophouding maken als het echt te snel gaat.Tweede filmpje doe je dat al lijkt het. Dat opkrullen heeft denk ik te maken met nog te weinig kracht van achteren. Veel overgangen rijden dan wordt het vast beter. Vraag me bij dit filmpje wel af hoe het er uit zou zien als je de teugels wat meer ruimte gaf en ging licht rijden...blijft de pony dan in de houding of gaat ze dan wel verlengen en over de rug lopen?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers