Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:46

Voor mij is van achter naar voren eigenlijk vooral dat je het lijf rijdt en niet het hoofd. Je zet dus alles in vanuit je lijf/zit/been, je werkt zo min mogelijk terug met je hand. Hoe meer je terugwerkt met je hand, hoe meer je verliest aan beweging. Voor mij heeft het niet zozeer te maken met de hulpen die je geeft, meer dat de energie die je paard opwekt met z'n achterbenen als een mooie swingende golf door z'n lijf stroomt en dat jij nergens die golf afbreekt, heeft naar mijn idee dus niets te maken met wel of geen contact met de mond.
In de arbeidsgangen is het veel meer wat je niet doet dan wat je wel doet. Je moet vooral zorgen dat je je paard niet in de weg zit. Meestal breekt die mooie bewegingsgolf af door ruiterinvloed; teveel inwerking/hulpen van de ruiter, maar ook heel vaak de zit of het zadel. Of spanning van het paard doordat hij het spannend vind of de hulpen nog niet goed begrijpt.

Mag ik vragen waarom je alle paarden laag rijdt? Ik had het idee dat in de filmpjes van Rien de paarden meer met de neus naar voren ipv omlaag lopen. Om iets te zeggen over je filmpje zou ik eigenlijk meer moeten weten van het doel waar je op dat moment mee bezig bent of wat je wil bereiken op het moment van het filmpje?

Als ik gewoon zo alleen even naar de filmpjes kijk, zou ik met het paard van het bovenste filmpje meer met een gewone contactteugel rijden. Wachten tot ze er zelf inzakt. Je bent nu vooral aan het vragen of ze wil zakken. Dat doe je wel heel vriendelijk :) en het contact is licht. Ik zou gewoon teugels op maat nemen, alleen contact nemen en het lijf rijden. Wachten tot ze ontspant en vanzelf wil zakken met dat hoofd. Op dat moment kan je in het begin uiteraard wat meegeven en de hals laten strekken. Wat je nu ziet is dat eigenlijk alleen het hoofd zakt en dat jij veel met je handen wijd en op schoot zit, waardoor je ook gelijk niet kan ingrijpen als ze een beetje gaat springen en doen.

Je oudere paard wordt wat stroef in de beweging op het moment dat je hem oppakt. Hij maakt z'n rug een stuk strakker, dan dat hij op het eerste filmpjes doet. Alleen op dat moment ga je ook doorzitten, dus het zou uit het doorzitten kunnen komen, maar ook uit het oppakken. Je lijkt wel een heel vriendelijk contact te hebben, dus ik denk niet zo dat het uit de verhoogde teugeldruk van het oppakken komt. Als je oppakt, wil je eigenlijk dat ze de schoft omhoog brengen en dan de hals relatief met de schoft mee omhoog bewegen. Je ziet heel vaak dat ze in plaats daarvan de schoft strak maken en de hals wel omhoog brengen. Dat wordt dan nog weer extra belemmerd door het doorzitten, wat vaak ook zorgt voor een strakke schoft. Ik zou zo min mogelijk doorzitten op dit moment en kleine stukjes oppakken, waarbij je ervoor zorgt dat de schoft niet strakker wordt en de beweging blijft swingen. Vaak is dat veel makkelijker als je met buiging rijdt, dus kleine voltes, zijgangen. Als de beweging stroever wordt, gelijk weer terug naar een makkelijkere, swingende gang en weer opnieuw proberen. Doorzitten voor jezelf op andere momenten trainen of kleine stukjes meepakken als hij lekker swingend beweegt.

Bij de pony denk ik dat je nog voornamelijk bezig bent met gehoorzaamheid en ontspanning, dus daar zou ik eigenlijk ook alleen met contacttegel rijden, zorgen dat ze de hulpen goed begrijpt en daarna focussen op ontspanning. Als je meer ontspanning krijgt, zal ze ook rustiger en ruimer gaan lopen. Nu is het nog gehaast en loperig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:31

mirjamalvaro schreef:
Wat zadel betreft vertrouw ik nu even op de mensen die het real life hebben gezien. Dus de zadelmakers en instructeurs. Wil hiermee niemand voor het hoofd stoten. En ik neem het ook mee als de zadelmaker komt in juni. :)

Sanne83, de bovenste merrie, Eliana gaat snel naar de omgeving koekeloeren. Instructeur herkende dit karakter goed en adviseerde om voorlopig zo laag en rond te rijden. Hierin kan zij echt ontspannen ipv te verstrakken.
De andere merrie, Sterre heb ik ook vandaag wat kortere teugels gepakt en wat minder laag. Tempo was veel beter, dus daar al erg blij mee.
Met de ruin, Zorro is het het moeilijkst om de verkeerde dingen weer af te leren omdat het bij ons beide diep ingeworteld zit. :=

Bekend := Het is zoo lastig om ingewortelde dingen anders te gaan leren doen. Wel leuk dat je meerdere paarden hebt in verschillende leeftijden, dan kan je dingen die je bij de één leert gelijk toepassen bij de ander :)

Ik snap de aanpak van je instructeur ook hoor, werkt ook vaak goed. Ik doe zelf "afleiden" en ontspannen meer met zijwaartse buiging of stelling en verschillende oefeningen vragen, omdat ze vaak door laag te lopen wel ontspannen, maar ik zie wel vaak dat ze dan ook alleen ontspannen kunnen lopen onderin, omdat ze dan ook gewoon vrij weinig zien. Als het hoofd omhoog komt, zien ze gelijk weer dingen om van te spoken. Ik wil dat ze gewoon dingen kunnen zien en daarin dan kunnen ontspannen, maar dit kan uiteraard ook een goede tussenstap zijn. Ik doe dit ook wel als ik een heel gespannen paard heb.

Ik heb nu een paard die ook zo gaat zitten spoken, vooral als ik niet zoveel doe :+ Bij haar doe ik vooral veel vragen en uitdagen, wat soms lastig is want het niveau is nog pre-B :D (kleine volte, grote volte, pasje wijken, overgang, stelling links, stelling rechts). Niet te lang achter elkaar gewoon op de volte rijden, dan sta ik zomaar eens achterstevoren zeg maar :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:45

Joolien schreef:
Ja klopt, dat is de afstemming waar ik dan nog naar zoekende ben. Dat wordt wel steeds beter. Maar het is zo gek, zodra je hem zijn gang zo laten gaan, zou hij bijna rondjes om zijn as gaan draaien, met zijn neus zowat bij je been. Wat ze hem toch hebben aangeleerd, ik vraag het me af. Ik kan niet eens fatsoenlijk aan de lange teugel met hem uitstappen, want dan draait hij ook constant om.

Je gebruikt vrij veel kuit en hak. Ik zou proberen je been iets meer te laten afhangen en met bovenbeen te rijden. Waarschijnlijk hebben ze hem echt vooral op zit gereden en met weinig (onder)been. Meestal alleen onderbeen als soms harde "correctie" als er niet snel genoeg gereageerd wordt.

Ik ben zelf niet zo wild van veel barebackpad rijden, niet perse om de barebackpad, maar omdat je niet kan lichtrijden. Bij de meeste paarden is het heel lastig om ze echt vloeiend over de rug te krijgen in het begin terwijl je doorzit. Dan heb je toch net een iets meer voorwaartse gang nodig, terwijl je nog niet veel stabiliteit hebt. De meeste mensen gaan dat wat in stoelzit zitten en dan kan de rug niet omhoog komen. Ik zit juist in het begin veel in verlichte zit om ze zo min mogelijk te belemmeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:56

proven02 schreef:
Hallo allemaal. Super leuk dit topic nu pas geopend! Leuk commentaar en tips worden hier gegeven. Ik heb zelf niet genoeg kennis om tips en commentaar te geven maar ben wel heel benieuwd naar jullie commentaar en tips op mij en mijn merrie.

Even ter info ze is 8 jaar ik heb haar bijna 1 jaar nu ze is mijn eerste paard en we rijden B, hebben nu genoeg punten voor de L1 dus dat gaan we over 2 weken voor het eerst proberen :D

Heb het filmpje van januari erbij gezet voor jullie beeldvorming waar we vandaan komen :D Ben super trots erop, tuurlijk er is echt meer dan genoeg te verbeteren nog! Maar in 4 mnd zijn we al een berg gekomen :D

14 januari : https://youtu.be/IvXMnYUfgyg
6 mei wedstrijd : https://youtu.be/yVwqTCe8UzM
18 mei training tijdens les : https://youtu.be/HeE4GrQz13s

Ben erg benieuwd naar tips en commentaar brand los :D

Ik vind dit er heel fijn uit zien. Juist mooi om te zien in het eerste filmpje dat ze haar hoofd omhoog brengt en dat jij gewoon rustig contact houdt en wacht tot ze er zelf weer in zakt. Ik vind ook dat je heel mooi neutraal bent in je hulpen, niet alleen met je hand, maar ook met je been. Je geeft geen onnodige hulpen. Is natuurlijk nog wel een stuk makkelijker op dit niveau, maar als je deze basisgangen kan rijden zonder extra hulpen, dan heb je echt een hele mooie basis om op verder te bouwen.
Op het laatste filmpje is het contact veel meer steady, maar begint ze een beetje te duiken. Blijf zorgen dat ze je hand echt accepteert en mee naar voren neemt, dat ze er niet toch een piepklein beetje voor weg gaat duiken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:10

Caritas schreef:
Hoi! Ik probeer ook mee te doen aan de challenge. Als ik rij met wat ik denk dat een contactteugel is, dus met alleen het gewicht van de teugels, zonder iets te vragen/druk uit te oefenen, dan loopt mijn paard met een slingerende hals, z'n rug weggedrukt en kop erop/neus ver voor de loodlijn. Als ik 'm probeer van achter te activeren, dan resulteert dat in een naaimachine draf. Daarbij maait hij meer dan 10 PRE's bij elkaar. Het zit voor geen meter en ik heb het vandaag een goed half uur volgehouden maar in draf krijg ik geen contact met hem.

Als je paard geen vertrouwen heeft in de hand, kan het wel een tijd duren voordat hij dat vertrouwen weer terug krijgt. Er zijn natuurlijk nog andere redenen waarom je paard z'n rug wegdrukt, als je paard met een losse teugel ook niet z'n hoofd laat zakken, kan dat een aanwijzing zijn dat er ook andere dingen spelen behalve het contact.
Als je paard met hoofd omhoog en rug weggedrukt rondrent, heeft het weinig nut om nog meer been te geven, vaak geeft dit een averechts effect. Ik zie meerdere filmpjes van Rien waarbij hij de ruiter in stap laat werken aan wijken (met hoofd van het paard richting muur). Dit is een techniek die voor mij ook altijd fijn werkt, proberen ontspanning in het lijf te krijgen door zijwaartse beweging.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie