Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:49

Een stille meelezer hier, super interessant topic!

Ik vind Zorro nu al wel beter als in die eerste filmpjes. Beter tempo, ik zie meer overgangen, meer activiteit, meer expressie.

Ik denk dat die terugwerkende hand erger lijkt dan het misschien is, omdat je je handen ook vrij veel terug houd. Als je een ophouding maakt zitten je ellebogen gelijk achter je rug zeg maar, als je snapt wat ik bedoel. Ik weet niet precies of dit verkeerd is, maar ik denk dat het daardoor wel meer lijkt alsof je hand heel veel terugwerkt.

Met een wat loperig paard is het natuurlijk ook niet gelijk mogelijk om helemaal naar je hand toe te rijden, maar ik vind dat je heel goed op weg bent. Door meer overgangen te rijden krijg je meer controle over het tempo, en Zorro wordt er actiever van, blijft meer naar voren denken. Probeer die overgangen zo veel mogelijk op je zit te rijden, zodat je uiteindelijk je handen daarvoor niet meer hoeft te gebruiken. Dan wordt het een stuk makkelijker om echt naar je hand toe te rijden als je alleen je zit nodig heb om op te vangen.

Ik zou hm ook nog wat scherper aan het been willen zien. Met name linksom lijkt het alsof ze wat aan je been plakt. Daarnaast maakt het het beeld ook wat rustiger als jij niet elke pas meer been hoef te geven, en het is voor je paard ook duidelijker.

Maar goed, je bent op de goede weg, super dat je zo je proces wilt delen en zo positief op alle reacties reageert!


emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:47

Caritas schreef:
Hoi! Ik probeer ook mee te doen aan de challenge. Als ik rij met wat ik denk dat een contactteugel is, dus met alleen het gewicht van de teugels, zonder iets te vragen/druk uit te oefenen, dan loopt mijn paard met een slingerende hals, z'n rug weggedrukt en kop erop/neus ver voor de loodlijn. Als ik 'm probeer van achter te activeren, dan resulteert dat in een naaimachine draf. Daarbij maait hij meer dan 10 PRE's bij elkaar. Het zit voor geen meter en ik heb het vandaag een goed half uur volgehouden maar in draf krijg ik geen contact met hem.


Hm dat is lastig. Heb je wat beeldmateriaal?

Het verschilt ook heel erg per paard wat werkt. Bij mijn pony was het eigenlijk hetzelfde, als ik hm ruimte gaf van voren was het gewoon hoofd naar voren, voor de loodlijn, uit zichzelf zakte ze (in het begin) niet. Haar moest ik echt rond en laag vragen van voren als ik bijvoorbeeld wilde halsstrekken of gewoon lager wilde rijden. In het begin was dat zelf met aan de teugel, moest ik echt met mn hand inwerken want anders werd ze niet rond. Hetzelfde met longeren, zonder bijzet ging ze nooit laag met dr hoofd, hoelang ik ook aan de gang was, hoe veel tempowisselingen ik ook maakte.

Ik heb dit bij haar getraind door wel heel veel dat lage mee te pakken, maar wel zorgen dat ze daarbij de hand volgde. Dus we begonnen gewoon hoog (wedstrijd hoofd-halshouding), dit was voor haar de makkelijkste, fijnste houding. Dan eerst zorgen dat ze goed aan het been is en vanuit daar van voren stukjes verlengen. Begin gewoon met kleine stukjes, als dat goed gaat bouw je uit. Het heeft echt 0 zin om los te gooien en er met je been achteraan te rijden bij zo'n paard (als ik het verhaal zo hoor).

Dus ik zou zeggen, probeer wel een constante verbinding met de mond te houden, dus teugel niet in een boogje, want met een losse teugel met alleen het gewicht van de teugel gaat het denk ik behoorlijk lastig worden. Probeer haar wat op weg te helpen door haar met je hand naar beneden te begeleiden. En natuurlijk veel overgangen maken om de achterhand te activeren. Wat ook kan helpen is longeren met een longeerhulp, dat ze zelf gaat begrijpen dat dat voor haar een fijne houding is.


emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:20

Caritas schreef:
Er hangt geen boogje, helaas geen beeldmateriaal. Tijdens de lessen moet ik altijd met veel druk erop rijden maar wil dat eigenlijk niet want hij loopt dan wel netjes in de houding maar zodra ik een overgang maak (al dan niet progressief), dan komt hij tegen de hand en ik ben bang dat ik 'm stuk maak doordat je het hoofd rijdt ipv het lichaam (als je snapt wat ik bedoel) als je 'm met de hand laat afbuigen ipv dat hij nageeft. (Handen even iets wijder doen of halve ophoudinkjes met buitenteugel en binnenbeen, met wat nodig is op dat moment)


Ik snap wat je bedoelt. Veel druk is natuurlijk nooit goed, en ik denk dat dit probleem prima op te lossen is zonder veel druk. Uiteindelijk is je doel dat je op een constante, lichte verbinding kunt rijden. Een voorwaarde daarvoor is dat het paard actief is, dus veel overgangen maken. Met lichte beenhulpen moet je alles kunnen. Vanuit daar kun je dan ook naar je hand toe gaan rijden. En dan is het been niet bedoelt om harder te gaan, tempocontrole en rust gaan voor de hoofd/halshouding en een goede tempocontrole is ook nodig voor een goede hoofd/halshouding. Dus probeer altijd de rust, het ritme te bewaren als je aan het rijden bent en ze wil gaan rennen. Vanuit daar kun je hm met je hand iets ronder proberen te maken. Als ze dat doet ontspan je, zodra ze weer er tegen in komt geef je druk en rijd je tegelijk met je been ernaar toe (zonder dat ze in tempo verandert!). Zo leert ze dat ze op (been)druk moet nageven, daarbij zal ze ook haar rugspieren gaan gebruiken en vanzelf leren dat het voor haar een comfortabele houding is.

Als ze bij overgangen tegen de hand komt, probeer zo'n overgang in kleine stapjes te maken. Dus bijvoorbeeld van draf naar staf, steeds iets langzamer draven, komt ze ertegen in vanuit je been oplossen. Dus dan rijd je weer naar voren en iets druk met je handen, geeft ze weer na dan begin je opnieuw. Als je pony/paard gewend is om altijd er tegen in te komen zul je op deze manier best lang bezig zijn met een overgang, maar ik denk wel dat dit de juiste manier is.

Misschien ook een optie om een keer een les te doen bij iemand anders? Dat kan heel leerzaam zijn, iedereen kijkt toch weer naar andere dingen en heeft een andere visie op bepaalde problemen. Het heeft bij mij in ieder geval veel geholpen, om weer vooruit te komen.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:02

mirjamalvaro schreef:
Manubres, dat probeer ik inderdaad. Als ik hem voel verstrakken, probeer ik hem weer te laten zakken. Helaas ben ik dat strakje gevoel met doorzitten zo gewend dat ik nog lang niet altijd door heb wanneer het aan de orde is. Work in progress zeg maar.



Oke durf ik het aan? Nou ja vooruit. Filmpjes van Eliana vandaag.
Ze ging voor haar doen super fijn. Kon haar fijn tussen benen en handen houden. Handen fijn stil, gewoon lekker ontspannen.
En dan filmpje kijken. Huh waarom bewegen mijn handen?! Zucht.
Linksom is haar moeilijke kant trouwens, wil ze heel strak en gespannen gaan lopen. Galop haar moeilijkste gang, ze lijkt galop heel erg te koppelen aan de vluchtgang.

https://youtu.be/M0YJN2sksqY
https://youtu.be/cCtb9Hg1rng

Nog zoveel te verbeteren, vooral dan aan mijzelf. ;(


Ik vind dit er al heel goed uitzien hoor! Net alleen jouw handen idd, die mogen stiller. Galop mag ze wat meer ontspannen, losser door het lijf galopperen, maar ik vind het helemaal niet rennerig ofzo alsof ze wil vluchten.

Die filmpjes van Zorro zijn ook al weer een stuk beter! Vind hm nu ook goed actief, wat ik eerder nog wel eens miste, maar niet over het tempo, wat in die eerste filmpjes nog wel eens iets was. Die strakheid die je zelf al noemt zie je nog een beetje terug, maar dat gaat echt wel de goede kant op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers