Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Avalanche81

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:09

Is toch niet heel moeilijk om te zien of een paard over de rug loopt? Als er een deuk achter het zadel te zien is drukt ie de rug weg, ook zie je dan dat de hals wat 'afbreekt' voor de schoft. Volgens mij heeft contact nemen daar niet zo heel veel mee te maken, het leuke van Rien vind ik juist dat de bedoeling is dat je paard over de holle kant ook lang wordt ipv dat je de bolle kant kort maakt, daar nodig je ook toe uit met de binnenteugel opzij en naar voren, is idd wel cruciaal om hem dan niet naar achter te doen. Maar die mag wat los zijn, veel mensen rijden met teveel binnenteugel, waardoor je het binnenachterbeen blokkeert, en daardoor is de flow van achter naar voren weg, drukt je paard dus idd de rug weg. Plus met de buitenteugel (waar je dan wel contact mee houdt) plaats je de schouders voor de heupen, kun je dus ook voorkomen dat je paard over de buitenschouder wegloopt.

Vind dat juist wel tof gedemonstreerd. En strak contact..... vind ik niet nodig, als je je paard idd stimuleert op die manier om over de rug te komen, en de hals te laten vallen, wat die eerste merrie best mooi doet imo, nemen ze zelf dat contact wel, dat is ook het idee zeg maar, dat je paard zelf aanleuning neemt, en je dat niet forceert. Wat ik wel met Joolien eens ben, is dat je idd verlies van aanleuning dus niet met de hand moet corrigeren.

Verder voel ik me nu knap eigenwijs, omdat dit het ding is waar ik wel redelijk handig in ben en de rest nog niet zo :+

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:51

Graag gedaan mirjamalvaro :) ik hoop dat je meer foto's gaat plaatsen, vind het erg leuk om dit proces te volgen wel

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:38

Ik denk dat filmpjes idd het leukst zijn. Ik vind sowieso dat je daar veel beter op kan zien wat er gebeurt

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:35

mirjamalvaro schreef:
Ben het er helemaal mee eens dat van " achteren naar voren" niets met snelheid te maken heeft. Maar tis zo moeilijk in de praktijk. En je moet het ook weer allemaal goed leren voelen. :P

Er zijn ook gewoon heel veel meningen over, en misverstanden ook. Voorwaarts is niet 'hard' is wel direct reactie op je been, is een paard dat de wil heeft om te gaan, en daarmee bouw je dan weer impuls op. Met impuls en een voorwaarts denkend paard + een paard dat echt aan de hulpen staat, kun je kracht opbouwen, maar goed, dat is ook een leerweg en een proces dat tijd kost.

Veel mensen zitten hun paarden ook in de weg, ikzelf ook, iedereen doet dat, want een mens die leert rijden komt erachter dat je eigenlijk heel weinig controle hebt over verschillende ledematen, dat op een paard zitten retelastig is.

Ik persoonlijk denk niet dat je aanleuning krijgt door van voren je paard tegen te houden en van achter op te drijven. Contact is idd voelen..... als jij je paard voelt, en je paard voelt jou, heb je contact. Dat kan gerust met boogjes in je teugel. 'Van voren opvangen' ook wel een aparte term eigenlijk, want het klinkt of je dan verscheidene kilo's in je hand hebt. Je moet toe naar een paard dat zichzelf draagt, in horizontale en verticale balans, waarbij je aanleuning zo licht mogelijk is, dan heb je dus niet het hele paard in je handen.

Als de 'go' bevestigd is, je paard is voorwaarts, maakt de pas af en komt over de rug naar de hand toe..... dan heb je aanleuning. Die hoeft niet zwaar te zijn, kan me van vroeger herinneren dat het doel was om zo licht mogelijk te worden. Dat is dan wel weer een proces natuurlijk.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:26

Dorine92 schreef:
Avalanche81 schreef:

Ik persoonlijk denk niet dat je aanleuning krijgt door van voren je paard tegen te houden en van achter op te drijven.

Nee dat moet zo ook niet. Dat is gas geven en trekken tegelijk. Ik zeg bewust trekken want wat veel mensen zich niet realiseren is het verschil tussen trekken en remmen. Geef jij wat weerstand en loopt het paard in hetzelfde tempo door, dan ben je aan het trekken. Geef jij wat weerstand en komt het paard terug, ben je aan het remmen en geef je direct als hij terugkomt weer mee, dan heb je energie gevangen achter. Paard gaat hierop ook nageven. Wel gaat een paard vaak gelijk weer aantrekken en dan rem je weer. Zo hou je het paard op achter. Heeft niks met trekken te maken. Doe je dit consequent dan loopt je paard na een tijdje trainen keurig op achter en hoef je dit alleen nog te bewaken. Dan is er van constant handelen geen sprake meer en dan heb je dat fijne swingende lichte paard waar je al die tijd al naartoe wilde

Nou, ik zeg geen trekken. Ik zeg tegenhouden aka remmen. Ik zie niet in hoe dat op wat voor manier dan ook anders is als wat jij beschrijft.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:36

Sorry, ik zat vooral te kijken naar je paard. Je zit idd meer in je zadel. Wat ik zie bij Zorro is dat hij zo kort loopt van achter....... helemaal kort hoor, hij maakt de pas niet af. Je handen moeten idd lager, maar je binnenhand mag daar ook wat meer naar voren, zodat je het binnenachterbeen niet blokkeert. En je hebt spanning in je bovenbenen, daarom wiebelt je onderbeen, probeer je billen en je bovenbeen meer los te laten, dan zit je lekkerder ook

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:17

Je paard drukt daar zeker de rug neit weg Rena. Je houding heb je zelf al commentaar op, voornamelijk loslaten in billen en bovenbenen, maar paard loopt netjes. Niks mis mee, fijn zo doorgaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie