Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:48

Even uit de meeleesmodus: wat een ontzettend fijn topic is dit! Heel leerzaam én een prettige sfeer.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.


xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:16

Fijn dat je alweer beeldmateriaal deelt. Ik voel me zo vrij om mijn observaties met je te delen, ik ben ook benieuwd of anderen hetzelfde zien.
Het lijkt alsof het met druk rijden voortkomt vanuit je houding. Ik zie spanning in je armen, doordat je je handen iets naar binnen hebt gedraaid en je arm bijna volledig recht hebt en je handen wat laag en breed uiteenzet. Daarbij kijk je vaak wat naar beneden, waardoor je je paard snel 'de grond inrijdt' en helpt om extra gewicht op de voorhand te nemen.
Wat mij daarbij helpt, is eraan denken om mijn borstbeen iets omhoog en naar voren te brengen en daarbij ervoor te zorgen dat mijn armen en polsen (vooral die laatste) soepel voelen en ik mijn handen draag, zonder ze echt op te tillen.
Verder valt het me op dat je zo goed als iedere pas je been eraan hebt. Doe je dit bewust of onbewust?

En nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben: ben je met Sterre altijd aan het doorzitten of wissel je dit af met lichtrijden?

Totaal off-topic: wat heb je een knappe paarden onder je kont <3

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:27

mirjamalvaro schreef:
Thanks.
Dat naar voren kijken. Euhhh tja euhhh je zegt het al zelf...zulke knappe paarden onder mijn kont... nee pfffff probeer het af te leren maar dat lukt maar niet. _-:(

Mijn armhouding vind ik nog erg lastig waar het het beste is. Bij Zorro de neiging te hoog te gaan, bij deze weer td breed. En tis niet eens dat ik zo met dat hoofd bezig ben. _-:(

Been eraan als gewoon been of als drijven? Drijven zal onbewust zijn maar gewoon been eraan houden is bewust.

Ik begin wel met lichtrijden bij haar. Maar met die kleine snelle ponypasjes is doorzitten makkelijker. :') Met lichtrijden is zij soms zelfs snellee dan ik en zit ik weer op verkeerde been. Schijnen volwassenen op pony's wel vaker last van te hebben. :=

Mwahhh kan gewoon niet rijden. >;)


Ah hou op joh! :') Jij en niet rijden?
Plus: dat je zo openstaat voor feedback en zelfkritisch bent, maakt je in mijn ogen beter dan veel ruiters.

Been eraan bedoel ik inderdaad drijven. Been eraan als in tegen je paard aan snap ik inderdaad dat je dat doet. Ik ben benieuwd of het hoge tempo voortkomt uit je onbewuste drijven. Heb je zelf het idee dat je ergens spanning in je lijf hebt? Bijvoorbeeld in je bovenbenen? Dat kan maken dat je onderbeen wat onrustig wordt.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:49

Oh nee, dat helpt niet mee als je lijf het nog extra ingewikkeld maakt...
En dat je het gevoel hebt dat je er niets van bakt? Welkom bij de club :+

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:42

Filmpjes! *\o/* *\o/*

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.


xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:58

Nee, de GP is inderdaad vreemd genoeg niet waar je je voorbeelden moet zoeken :+

Dat filmpje dat geplaatst is, is zeker interessant zeg! Is in het Engels ja.
Als je het aandurft, ben ik ook wel heel benieuwd naar beeldmateriaal met een andere hoofd-/halshouding.

Veel plezier met rijden, want paardrijden moet natuurlijk vooral ook leuk blijven :j

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:56

Quir: _/-\o_

Over het filmpje: het beeldmateriaal spreekt op zich inderdaad al wel voor zich. Wat ze vooral uitleggen is dat een paard dat de rug hol maakt en met het hoofd in een bepaalde houding gedwongen wordt, nooit ruime passen kan maken en dus ook niet kan ondertreden met (vooral) de achterbenen. Wel is dit hoe een paard van nature loopt (holle rug). Aan ons als ruiters de taak het paard te leren de rug te liften en altijd, in welke hoofd-/halshouding dan ook, de hand/het contact op te zoeken.
Ze vertelt ook over het 'broken neck'-syndroom, wat de duidelijke valse knik is bij de (uit mijn hoofd) 3e(?) halswervel en dat dit voor pijn in die halswervels zorgt.
Hetzelfde met de zogenoemde 'kissing spines'. Door een holle, weggedrukte rug raken de wervels elkaar wat pijn oplevert.
Kortom: paard moet leren rug te liften, zodat benen onder kunnen treden en het paard moet altijd zelf contact zoeken met de ruiterhand.

Wat er, naar mijn mening, in de reacties wel terecht wordt opgemerkt dat het van belang is om het verschil duidelijk te maken tussen een paard dat op eigen benen loopt en de rug lift en een paard dat op de voorhand stofzuigend rondhobbelt. Dat laatste gaat niets opleveren namelijk. En het eerste bereiken is nogal een kunst :o

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 55 bezoekers