Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:10

Leuk topic! Ik ben het er niet mee eens dat je per se een strakke contactteugel moet hebben om verbinding te hebben. Als het paard maar goed reageert op de zeer lichte hulpen kan je met een los contact toe. Maar dat hebben niet veel ruiters voor elkaar. Die hebben dan daardoor geen verbinding. En denken dat het daarom ook uberhaupt niet mogelijk is.

Ik snap jouw voorwaartse gedachte TS, maar van in zo'n hoog tempo moéten ze wel stuwen en je rijdt ze dan juist op de voorhand.

Van het eerste paard vind ik het tempo niet te hoog. Van de pony wel en ik snap dat die nog kampt met balans, maar ik zou wel meer oefenen met het lagere tempo.
Van je ZZ paard vind ik het tempo echt te hoog. Loopt daardoor op de voorhand. En ik denk dat nét iets meer halslengte zijn lopen goed zou doen.

Wat ik herken van mezelf in jouw rijden is (deels door het losse contact) het teveel willen oplossen met de teugel ipv eerst met je been. Zoals Jolien al zei.

Zou het heel leuk vinden om vervolgfilmpjes te zien!


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:13

Lante schreef:
Geryon schreef:
Leuk topic! Ik ben het er niet mee eens dat je per se een strakke contactteugel moet hebben om verbinding te hebben. Als het paard maar goed reageert op de zeer lichte hulpen kan je met een los contact toe. Maar dat hebben niet veel ruiters voor elkaar. Die hebben dan daardoor geen verbinding. En denken dat het daarom ook uberhaupt niet mogelijk is.

Wat ik herken van mezelf in jouw rijden is (deels door het losse contact) ....!


Strakke contacteugel heb ik niemand zien adviseren dacht ik?
Aanleuning heb je nodig voor een correcte verbinding. Aanleuning heeft helemaal niks met een strakke contacteugel te maken, maar met de verbinding die het paard maakt met jouw zachte hand. Dat kan alleen ontstaan als er al een rustige en zachte en constante verbinding is vanuit de ruiter met de mond. :)


Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..
Laatst bijgewerkt door Geryon op 22-05-18 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:15

mirjamalvaro schreef:
Geryon: dank je voor reactie. Ben zeker bezig met tempo terug te krijgen. En soms lukt dat zelfs stukken fijn. :j
Met ZZ paard had ik het niet zo door dat hij te hard liep. Zondag met de wedstrijd tikje rustiger gereden en dat ging best fijn. Dus nu met de training verder mee gaan.


Lekker sterk gaan maken in het langzamere tempo, gaat ie vanzelf wat meer verzamelen!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:14

Lante schreef:
Geryon schreef:
Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..


Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung. :)

TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.


Maar het paard kan dus wél gewoon die verbinding maken. Die verbinding is er dan op het zeer lichte contact. Meer teugel en het paard neemt gewoon meer teugel. Tot het weer heel lichtjes contact voelt.

Alles is precies hetzelfde alleen dan op zeer lichte teugelhulpen. Die je misschien niet al te duidelijk ziet, maar die paard zeker wel voelt. Of de ruiter het voelt en of paard erop heeft leren reageren is weer een andere zaak. Is dat niet zo dan is er inderdaad geen verbinding. En dat is inderdaad vaak het geval. Het is ook heel moeilijk.


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:46

Ik vind dit zeker een betere training lijken hoor. Paard lijkt hier ook echt wat aan te hebben. Door dit soort trainingen maak je hem beter ipv op hetzelfde niveau houden. En het is logisch dat het niet soepel gaat, want hij vindt het moeilijk. Je moet je rijden niet vergelijken met hoe het er hoort uit te zien, je bent namelijk nog maar op de weg daar naartoe. En het is geen wedstrijd maar een training en je moet zeker niet hetzelfde rijden! Maar er zaten al heel soms wat pasjes bij dat hij op lengte bleef in zijn lichaam! :D

Wat jolien zegt over het terugwerken aan de voorkant zie ik ook. (Daar heb je geen zwaar contact voor nodig he). Dat maakt hem meer krabbelen en op de voorhand lopen. Je moet hem meer naar je hand toe kunnen rijden. Probeer elk pasje dat je denkt dat je los kan laten, los te laten! En dat zijn er meer dan dat jij denkt hoor. Mocht hij dan loperig worden of iets omhoog komen of wat dan ook dan los je dat gewoon weer op. Maar door het amper te doen wordt het ook niet beter en door het te doen juist wel :D
En ik heb precies hetzelfde 'probleem' hoor dus ik begrijp je heel goed. Maar ik merk zelf ook dat als ik mezelf maar blijf zeggen om de problemen aan te gaan, dat ze dan veel sneller verbeteren.

Een filmpje op enkel een trens en waarin je echt meer naar je hand toe rijdt ongeacht of hij daar goed of slecht op reageert zou ik wel willen zien, zeer benieuwd naar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers