Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:14

Interessant :)

Wat mij opvalt, is dat je alle 'haperingen' in de nageeflijkheid corrigeert met je hand. En daar gaat het wat mij betreft al mis. Voor mij is het achter naar voren rijden dat wanneer het paard tegen de hand komt, je dit met been corrigeert. Zo vraag je om de bovenlijn te ontspannen en zo te zakken aan de voorkant. Dan neem je het hele lijf mee, ipv van nu enkel het hoofd.
Dat zie je bij je ZZ paard ook wel terug, veel onrust in het teugelcontact en niet lekker door zijn lijf. Zou veel meer lossigheid willen zien, neusje er meer uit en wat meer harmonie.

Dit bedoel ik allemaal niet hard ofzo, ik heb nogal een sterke mening van hoe ik er naar kijk :P



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:10

mirjamalvaro schreef:
Dank jullie wel allemaal. Knap ik weer van op. :))
Staan weer interessante posts bij!

Mijn streven is wel op/voor de loodlijn. Maar merk soms dat ze toch beter strechen als ze iets ronder lopen?

Vandaag met Eliana ook viltje erondet. Maar geloof dat het nog veel hoger moet. :oo
Volgende keer viltje er dubbel onder om te kijken hoe het dan zit. Wat een gedoe zeg. :=
Ze was vandaag heeeel gespannen. Dus verder niets nieuws kunnen proberen. :)


Even als eerste hierop reageren. Een neus is zover terug als dat de ruiterhand hem plaatst. Dat komt omdat in de contact teugel wij paarden terug kunnen halen met de neus, maar we kunnen ze ook weggeven. Alleen dat voelt heel raar, want veel ruiters vinden het een gevoel van controleverlies als dat contact zo 'zacht' is. Dus dan werken ze maar terug met de hand om dat contactgevoel te krijgen. Gevolg, de meeste paarden houden niet van zoveel druk en duiken erachter.
Ik zeg heel vaak tegen ruiters, dúrf je hand weg te geven, durf zacht te zijn!

Meestal is het de ruiterhand die niet durft, waardoor de paarden lopen zoals we niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:42

manubres schreef:
Wat mij opvalt aan de nieuwe filmpjes is dat je een hele instabiele aanleuning hebt...Je zou de teugels wat meer in verbinding kunnen nemen en dan van achter het paard activeren om naar de hand te lopen. Ik zou mijn hand op dezelfde plek houden en dus probleem van achter oplossen. Je zou wat meer de leiding hierin kunnen nemen ipv afwachten wat je paard doet.

Interessant, de hand plaatsing. Ik zou juist zeggen, heb een zachte mee verende hand en ga de hand niet vast zetten, maar houd wel een stabiele aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:49

mirjamalvaro schreef:
Ok duidelijk :')

Niet te streng zijn. Was bloedheet, aan hef einde. Moest op alles letten; tempo, handen lager, niet drijven, ohh ja voltes, euhh tempo terug, niet te ruim naar voren. Pfffg nog meer. Helluppiee ik ontplof. :')
Maar of het er nou beter op word?? Zucht.
https://youtu.be/bw9FJTQKd8s

Ja interessant weer. Ik zal maandag ook eens proberen te filmen en mijn rijderij delen :)
Hij wordt linksom wel kort rechtsachter weer, maar dat lijkt ook te komen door dat je hem nog stteeds aardig op de handrem rijdt.
Ik zou zeggen, gooi de stang er even uit, ga lekker lichtrijden en voordat je hier naartoe wilt, ga eerst eens lekker vanuit ontspanning en harmonie aan de gang. Ik zou persoonlijk echt een paar stappen terug gaan doen met hem, om hem leren zijn lijf opnieuw te gebruiken.

Er komt idd veel spanning bij jou weg, je rijdt nog behoorlijk wat terug aan de voorkant. Ik snap dat dat je reactie is als hij loperig is, maar daardoor breekt ie alleen maar meer af aan de achterkant, dat zie je in het begin goed terug doordat ie rechtsachter echt weg laat.

Je moet de omschakeling gaan maken, dat been niet alleen voorwaarts weg is, maar activiteit vraagt. Die omschakeling is groot, maar ik denk wel essentieel voor jullie vooruitgang.
Als hij loperig wordt, ga zijgangen rijden! Dat is echt de tip die ik steeds vaker voorbij zie komen bij loperige paarden.

Oh en ter inspiratie, kijk eens wat filmpjes van Arne Koets. De manier waarop hij de dressuur interpreteerd, heeft mij zoveel geleerd!
https://www.youtube.com/watch?v=h7QqixFo-2o&t=29s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:01

Nee, de gp ben ik als voorbeeld als jaaaaren afgehaakt :')
Dan kijk ik liever naar de ruiters die lessen bij Arne bijv, daar gaat het echt vanuit harmonie en vertrouwen. Niet hectisch maar correct en het is altijd de schuld van de ruiter. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:47

Ik heb een trainingsfilmpje gemaakt. Wel voor het mooie iets te ver weg, maar goed. Ik maak even een apart topic aan, maar zal m hier ook even delen.

Renate, over alleen een foto kan ik weinig zeggen, maar het ziet er zo niet verkeerd uit :)

Anoniem

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:56

Ja bij mij deed dat filmpje het niet, ik zal nog eens kijken of ie t nu wel doet. Grappig trouwens dat je met bbp rijdt, dat doe ik nu ook een tijdje. Erg wennen, maar zo fijn. Je kunt heel fijn aanvoelen wat je paard doet, dus dat is wel een heel groot voordeel vind ik.
Hier mijn filmpje. 9 min, maar goed, ik wilde een wat langer beeld laten zien. :)
https://youtu.be/tZq6Bl9KsG0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:34

Rena100 schreef:
Ja de BBP geeft je wel veel gevoel inderdaad! Wel een interessant filmpje hoor. Leuke ontwikkelingen :)

In het begin in de stap dat hij zo door je binnenbeen heen valt, daar heb je natuurlijk wel veel buitenbeen. Dus eigenlijk doet ie precies wat je vraagt. Wellicht dus wat minder buitenbeen en meer binnenbeen. Ik zie ook dat hij daar zijn achterhand niet voldoende ondertreed, dus ik zou daar ook juist meer binnenbeen geven. En dan op het moment dat zijn rechterachterbeen naar voren gaat, dan been geven met je rechterbeen, zodat je ook echt dat rechterachterbeen stimuleert.


Ja klopt, dat is de afstemming waar ik dan nog naar zoekende ben. Dat wordt wel steeds beter. Maar het is zo gek, zodra je hem zijn gang zo laten gaan, zou hij bijna rondjes om zijn as gaan draaien, met zijn neus zowat bij je been. Wat ze hem toch hebben aangeleerd, ik vraag het me af. Ik kan niet eens fatsoenlijk aan de lange teugel met hem uitstappen, want dan draait hij ook constant om.

Ik heb je filmpje even bekeken. Leuk paard :) Wat me opvalt is dat ze wat de neiging heeft te duiken, en dat los je op met je hand op te tillen. Maar daardoor krijg je juist heel veel verstoring in je aanleuning. Ik zou juist zeggen, geef reactie met been als ze wat duikt of in je handen valt. Als ze er van achter bij is, kan ze nooit aan de voorkant duiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:19

Lante schreef:
Rena en Jolien; ik heb het gevoel dat de bbp ver naar voren liggen. Bij Rena vind ik de handhouding (te) hoog en de teugels (te) lang. Hierdoor kan je minder goed kleine hulpen geven en kan het paard minder makkelijk tot een stabiele aanleuning komen. Dat zie ik ook terug in de staart en de vrij korte pas. Dit paard moet gezien de bouw met meer ruimte en afdruk kunnen bewegen. Het is een momentopname, maar ik vind het geen hele geweldige. Paard ziet er wel goed uit verder, dus er gaan ook zeker weten veel dingen goed hoor!

Jolien: er zitten echt fijne stukken in jouw filmpje. Ook veel goeie onderbouwing. Ik mis in de onderbouwing wel echt het rechtrichten. Jouw linkerbeen is niet per se sterker (dat noem je ergens); jouw paard is rechts boller door natuurlijke scheefheid. :)


Ja dat klopt helemaal hoor, sowieso is hij boller aan 1 kant. Zelf werk ik ook met rechtrichten, maar imo gaat een paard in correcte buiging en stelling krijgen daaraan vooraf. Je kunt immers pas een paard recht maken als je hem aan de voor-of achterhand kunt corrigeren. Uiteindelijk rijdt ik ook wel stukken rechtdoor en daar is hij soms al heel fijn recht. Maar dat heb ik nu iets minder mee gepakt. :)
De bbp lijkt idd snel naar voren te schuiven, maar ik let al goed op de plaatsing. Helaas zit de singel direct vast aan de onderkant van de bbp, dus duwt ie als t ware de hele bbp wat naar voren toe -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:28

Lante schreef:
Komt wel goed Jolien, je voelt je paard goed aan.

Ben zelf geen fan van om dagelijks met bbp te rijden. Je voelt je paard heel goed, maar je paard jou ook. Drukverdeling vind ik wat twijfelachtig hierdoor, zeker als het schuift.
Maar de meningen zijn verdeeld hierover en dat hou je toch. Het heeft ook voordelen, wat betreft voelen wat er gebeurt.

Ja snap ik hoor, ik dacht eerst ook mmm maar niet te vaak met bbp rijden. Maar hij lijkt hier serieus fijner onder te lopen dan onder het zadel. Kan dus vertekenen omdat ik daar niet zo goed in zit, maar ik heb niet het idee dat hij er heel veel last van heeft. Het scheelt denk wel dat hij een iberische is, die hebben vaak toch wat vlakkere gangen dan een KWPN-er oid.
Sowieso wel apart, ik merk dat ik met doorzitten veeeel meer stabiliteit krijg. Als ik ga lichtrijden lijkt hij heel snel verstoort in zijn ritme. Dus ik doe eigenlijk altijd doorzitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 20 bezoekers