Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:48

mirjamalvaro schreef:
Dank je. We moeten het allemaal maar leren hè. :)

Over zonder verbinding niet over de rug of van achteren naar voren kunnen. Hoe zien jullie dat dan met westernpaarden die met losse teugels gereden worden? (Gewoon vraagje he)


Als voormalig westernruiter: contactteugel hoeft niet te betekenen dat de er een rechte lijn is tussen mond en hand. Zolang jullie beiden voelen wat er aan de andere kant gebeurt is er contact.
Mijn (huidige, dressuurmatige) instructeur zei van de week dat het haar niet uitmaakt of er bogen in hangen, maar dat ze wel wil dat ik gecentreerd blijf zitten en mijn armen bij mijzelf houd en dus niet naar voren steek. Arm te ver naar voren steken, is niet meer voelen. Arm bij mijzelf houden, is voelen. Mijn huidige paard heeft wel die verbinding nodig in een - redelijk - rechte lijn van hand naar 'mond' (kaptoom, dus eigenlijk neus). Mijn vorige paard kon ik aan een doorhangende teugel rijden op zowel een trensje als een bosal, en daar had ik dan prima contact mee.

Voor mij nu weer even zoeken naar het gevoel van loslaten aan een contactteugel in een 'rechte lijn' :Y)


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:59

Dorine92 schreef:
De grootst gemaakt fout is dat mensen "van achter naar voren" en "van been naar hand" interpreteren als "naar voren rijden" en dat is wat hier ook gebeurt. Paard loopt daarbij juist van de achterhand af. In alle drie de gevallen zou ik zeggen probeer een tandje lager tempo, moet jij eens zien hoe snel ze proberen weer harder te gaan. Zodra ze beginnen met aantrekken rem je dat met twee teugels af en daarna ontspan je weer. Zo hou je de energie onder je en krijg je achterbeengebruik


Of zoals instructeur hier zegt: 'piaffe is de meest voorwaartse gang, gaat alleen niet zo hard'. Inderdaad; hard is niet nodig om van achter naar voor te rijden.
Mijn paint had ik bijvoorbeeld ontzettend actief in een jog. Hij was daarin actiever dan in middendraf. Mijn jonge merrie nu heeft iets meer tempo nodig, maar die verzamelt extreem makkelijk - we grappen wel eens dat die de piaffe eerder leert dan de middendraf - en moet vooral leren dat je óók voorwaarts balans kunt hebben. Ligt dus wel een beetje aan je paard ook: racen hoeft nooit, maar soms is wel tempo nodig (korte stukken, schakelen).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:06

Dorine92 schreef:
Ja, maar dan op initiatief van de ruiter, niet van het paard


Helemaal waar ja!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:35

mirjamalvaro schreef:
Leuke reacties zijn er weer bijgekomen. Iedereen reageert fijn dus dikke prima.

Skippy bedankt voor je uitleg vanuit western en eigenlijk dus ook dressuur oogpunt!

Zal wel proberen of er over paar weken weer kan laten filmen. (of eerdeer als ik vooruitgang voel :') )

Ben het er helemaal mee eens dat van " achteren naar voren" niets met snelheid te maken heeft. Maar tis zo moeilijk in de praktijk. En je moet het ook weer allemaal goed leren voelen. :P


Graag gedaan :)

Het is ook allemaal niet makkelijk, denk dat we het daar als ruiters best wel over eens zijn ;)

En het is ook enorm paard/ruiter/combi afhankelijk wat wél en wat niet werkt...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:21

Inderdaad @Festeropre: stap is ondergeschoven kindje geworden in de training vaak.

Ik stap over het algemeen erg veel, ben meestal zéker 20 minuten aan het stappen van een training van 40 minuten.

Schakelen in tempo binnen de stap, schouder plaatsen, heup plaatsen, achterbeen plaatsen, etc. En dan van daaruit breiden we uit naar draf en galop.
Ik geloof niet zo in dat alles in stap eerst goed moet zijn en dan pas in draf kan, maar ik geloof ook niet dat de stap overgeslagen kan worden als trainingsonderdeel en enkel voor warming up gebruikt hoeft te worden.

Soms is het stap, galop en dán pas draf, als de galop een makkelijkere gang is voor dat paard op dat moment in de training. Het is enorm zoeken per paard en per combinatie waar je de achterbenen beter mee krijgt en soms is het zelfs zo dat als het vandaag werkt om de onderdelen van het paard te plaatsen, dat morgen niet meer de oplossing is, en dat morgen de oplossing ligt in schakelen in tempo. Geen machientjes, en dat maakt het leuk en interessant :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 05:54

mirjamalvaro schreef:
Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren. :D
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik. :(:) :')


De beste zijn kortbenig, stevig, kortgelijnd :Y) Rijd al jaren geen 'groot' en 'langgelijnd' meer, geef mij maar korte pootjes en stevige lijven op mijn paarden hoor!

Askja schreef:
Hier kan ik mij in vinden. Máár, ik denk dat aanleuning ook mogelijk is op het gewicht van de teugel, dus met een licht doorhangende teugel, mits het paard daaraan toe is. Wat ik wil voelen, is dat het paard in zijn hele lijf naar mijn hand toe veert. Daar heb je wel contact voor nodig, zo licht mogelijk, maar vooral gelijkmatig want losvast stoort het paard. En dat is niet altijd even makkelijk als het paard bijv. zelf nog erg zoekend i in het teugelcontact.
Nog iets over het schakelen en het voorwaarts: in alle bewegingen, zelfs het achterwaarts, wil je dat het paard 'voorwaarts' is en aanvoelt. Dat zit hem in balans en achterbeengebruik. Ik heb soms het idee dat er in het moderne rijden te weinig op zit gereden wordt, terwijl je daar bijna alles mee kunt reguleren. Ik train veel hele langzame stap, het paard vertragen op zit met zo min mogelijk teugelinwerking, en van daaruit schakelen en bijv. ook oefeningen rijden. Komt de balans en de coördinatie van het achterbeen enorm ten goede. Ik rijd IJslanders en geloof me, die hebben een lastig achterbeen (extreem stuwend). Door deze training komen de paarden steeds meer in een opwaartse balans en kan ik schakelen op hele kleine hulpen. Dat voelt zo fijn aan. Wat ik overigens iedereen die meer op zit wil leren rijden kan aanraden, is zonder zadel rijden (of met een barebackpad). Al doe je het alleen in stap, het is enorm leerzaam, je voelt veel meer, ook hoe het paard onder je beweegt en zijn spieren gebruikt.


Hier ga ik in mee ja! En dan is soms echt best lastig, want we willen allemaal liefst onze paarden zo goed mogelijk door de oefeningen helpen. Maar die voelen een vlieg, dus die voelen onze zit-bewegingen heus.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:34

mirjamalvaro schreef:
Zor is goed aan het been. Alleen zit ik dus te klooien. Nog meer opletten dus. _-:(

Had gehoopt dat het mensen op zou vallen. Maar 1e filmpje zit ik meer in het midden van het zadel. Heb daar een viltje onder de achterkant liggen. Helaas vloog die er halverwege de training tussenuit dus 2e filmpje zit ik weer naar achteren.
Benen kon ik veel makkelijker onder mij houden en ging gewoon soepeler. Dus zadelmaker mag zadels straks mooi aanpassen. :o

Edit: en ik wil mijn handen te hoog houden waardoor het ook wat strakker oogt. Ze moeten net wat lager.


Wat goed dat je daar zelf mee bent gaan experimenteren dan, met het zadel! Nu nog kijken wat de zadelmaker zegt straks }>

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:12

Rena100 schreef:
Moedig zeg! Ik doe ook mee aan de movement. Wat ik vooral zie dat ze allemaal te diep lopen, daar heeft mijn paard ook echt een handje van. Daar zou ik wel echt meer aan werken.


De hypermobiele paarden doen dat wel makkelijk ja, dus de warmbloeden en sommige barokken. Ik zie dat bij de koudbloeden minder. Ik volg via Insta, en heb denk ik nu ongeveer 3 a 4 combinaties gezien waarbij het paard niet te diep liep.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:32

Pipodipo schreef:
Van dat hypermobiele, kun je dat misschien uitleggen?


Ja hoor, sommige paarden zijn van nature heel flexibel. Hoe flexibeler ze zijn, hoe makkelijker ze hun lijf ook gaan gebruiken op manieren die misschien niet handig zijn, maar wel makkelijk voor henzelf. Dat betekent dat ze bijv. in plaats van zakken van achter een beetje traversaal gaan, dat is makkelijker. Of dat ze dus hun hals wat ronder zetten in plaats van over de rug te stretchen, want ook dat is makkelijker voor ze.

Heb je een heel beknopt / kort paard, die wat minder hypermobiel is, dan blijven ze vaak wat meer bovenin, met de neus er te ver uit, dat zie je bij mijn haflinger bijv. Die gaat goed over de rug, maar stretcht de hals liever niet, en gaat ook liever niet heel rond.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:17

Rena100 schreef:
Skippy: ik heb ook een filmpje gepost op Insta (rena_lucia is mijn accountnaam) Daar probeer ik echt duidelijk haar voor de loodlijn te houden, maar duikt ze heel makkelijk en graag er weer achter. Ben benieuwd wat jij daar dan van vindt. (Was overigens eerste keer met barebackpad).


Je ziet inderdaad dat ze daar graag achter en onder wil duiken en daarmee van het achterbeen af. Daardoor nog wat rommelig van voor en nét niet snel genoeg achter, maar op zich ziet het er niet verkeerd uit. Je moedigt haar duidelijk wel aan om vooral vóór de loodlijn te blijven. Op basis van een kort filmpje blijft het lastig iets te zetten over waar je kunt verbeteren. Zou in elk geval op basis van wat ik hier zie flink schakelen voor het actief houden van het achterbeen, want ze kán duidelijk wel voor die loodlijn een soort basisbalans vinden die je kunt uitbouwen :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 05:58

Lante schreef:
Manubres; daardoor is de aanleuning ook zo los-vast naar mijn idee. Of door het los-vaste teugelcontact is die verbinding niet volledig. Kip - ei, maar gezien de beelden van de andere paarden lijkt mij het gebrek aan contact een oorzaak en geen gevolg.

Ik ben van mening (in tegenstelling van sommige anderen hier) dat ‘aanleuning’ enkel op het gewicht van de loshangende teugel geen correcte aanleuning kan zijn, al ken ik deze visie wel van bijvoorbeeld de academische stroming. Echter daar mis ik ook eigenlijk altijd de voorwaartse drang, de rek in het lijf en de souplesse in het lijf. De verzameling vind ik daar wat een kunstje geworden.

Zo ieder zijn mening. Het is ook maar net wat je zelf wil en nastreeft. :-)


Ik snap je punt wel, maar ben het daar inderdaad niet mee eens. Overigens ben ik geen academisch ruiter. Ik geloof enorm in die voorwaartse drang - zonder daarbij per se tempo te willen, dat vind ik wéér iets anders. Máár ik geloof ook heilig dat contact extreem licht kan zijn. Dan kan de teugel prima in een boog hangen - het paard voelt jou toch wel. Als je dat eens wil ervaren, zou ik je echt aanraden eens op een goed gereden westernpaard te kruipen. Ja, dat kan even zoeken zijn, maar bijv Alice Zijlstra, Alida Hadders en Loes Dekker hebben zulke paarden in NL (of ze er les mee geven weet ik niet, Alice is wel centered riding én western instructeur, leuke combinatie). Je zult dan zien dat zelfs op een bosal met een doorhangende teugel je echt contact én nageeflijkheid kunt creëren met je paard. Het is maar net welke afspraken je met elkaar maakt als paard-ruiter combinatie. Het ligt wel aan de combinatie uiteraard. Mijn vorige paard was prima te rijden op een doorhangende waslijn, mijn huidige vraagt zelf wat meer 'aanwezig' contact.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:41

Lante schreef:
Skippy01 schreef:
Ik snap je punt wel, maar ben het daar inderdaad niet mee eens. Overigens ben ik geen academisch ruiter. Ik geloof enorm in die voorwaartse drang - zonder daarbij per se tempo te willen, dat vind ik wéér iets anders. Máár ik geloof ook heilig dat contact extreem licht kan zijn. Dan kan de teugel prima in een boog hangen - het paard voelt jou toch wel. Als je dat eens wil ervaren, zou ik je echt aanraden eens op een goed gereden westernpaard te kruipen. Ja, dat kan even zoeken zijn, maar bijv Alice Zijlstra, Alida Hadders en Loes Dekker hebben zulke paarden in NL (of ze er les mee geven weet ik niet, Alice is wel centered riding én western instructeur, leuke combinatie). Je zult dan zien dat zelfs op een bosal met een doorhangende teugel je echt contact én nageeflijkheid kunt creëren met je paard. Het is maar net welke afspraken je met elkaar maakt als paard-ruiter combinatie. Het ligt wel aan de combinatie uiteraard. Mijn vorige paard was prima te rijden op een doorhangende waslijn, mijn huidige vraagt zelf wat meer 'aanwezig' contact.


Western vergelijken met (klassieke) dressuur vind ik echt appels en peren. De bedoeling en oorsprong van Western is totaal anders. Sturen, stoppen, vooruit, achteruit en opzij kan je elk paard leren op diverse manieren. Maar het lichaamsgebruik van het paard zoals dat nagestreefd wordt binnen het Skala is echt anders. Daarom lijken Quaters en dressuurgefokte paarden ook totaal niet op elkaar. :-)

@Pipodipo: aanleuning is de verbinding die het paard maakt in de hand. Een losse teugel is geen verbinding. Aanleuning kan lichter of zwaarder zijn naar gelang de bouw en het gangenwerk van het paard, maar het is bij juiste uitvoering altijd constant en met verbinding, vanuit het skala bekeken.
Als je daar anders over denkt, dan heb je naar mijn idee een andere betekenis gegeven aan het woord ‘aanleuning’.


Ook daar niet mee eens, Texaans western is anders dan klassiek. Californisch western is toch echt sterk klassiek gericht, op de achterhand, verzameld, langdurige opleiding van het paard. Maar alles op een signaalteugel, niet op een contactteugel. We hoeven het absoluut niet eens te zijn, maar een klein beetje verdieping is op zijn plaats :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers