Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:28

mirjamalvaro schreef:
Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren. :D
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik. :(:) :')

Denk zelf dat hij niet eens strak word doordat ik hem strak hou. Heb namelijk wonderlijk genoeg nog steeds weinig gewicht in handen. Het lijkt mij meer dat hij opspant omdat hij het zoo moeilijk vind. Vergt natuurlijk ook veel kracht van achteren en je ziet (en voelt := ) duidelijk dat hij het sons niet bijbeent achter.
Op het laatst werd het beter en lukte het weer op hals ontspannender te krijgen.

Er is mij nog wat opgevallen maar dat verklap ik later pas. :P

*Komt even inbreken*

Echt super dat je zo open staat voor kritiek en ik vind het een heel erg mooi topic met hele leerzame punten. Zo zie je maar dat je als ruiter altijd blijft leren.

Over je filmpjes: heb je wel eens geprobeerd om wat te varieren in het ritme? Dus voor je gevoel groter en kleiner laten bewegen? In je filmpjes zie je een paar keer een moment waar je dit op zou kunnen pakken en meer uit zou kunnen werken. Om er te komen kun je eens proberen om wat meer verschil te maken in het schakelen, dus met rust nog meer terug en weer meer naar groter. Gewoon om eens te kijken hoe langzaam hij kan en hoe hij dan weer naar groter loopt. Misschien komt hij dan iets meer door de rug en neemt hij je wat meer mee. Als je het een raar idee vindt, dan hoor ik het wel :).


Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:05

Mirjam, hij zal het ongetwijfeld niet zo'n tof idee vinden, zoals alle begin moeilijk is. Hij hoeft natuurlijk maar een keer een pasje te doen, gewoon geleidelijk verkennen hoe het voor hem werkt. Je kent je paard het beste en je merkt vanzelf hoe hij het oppakt. Soms kost het wel 1000 kleine pasjes voor hij echt een keer overneemt, dat is dan maar zo toch?

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:28

mirjamalvaro schreef:
Klopt hoor. Hij maakt nu hele kleine euhmm dribbelpasjes ipv gewoon te draven. Binnenhand zat ik ook al naar te kijken, wat die af en toe doet, niet blij mee. Eens streng toespreken.
Bovenbenen probeer ik in principe heel los te houden. Maar kan dat ik wat ging klemmen omdat ik zo bezig was met tempo. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten. :=

No one said it would be easy 8-) . Tegelijkertijd vind ik dat juist het leuke van onze sport, er is altijd wel iets dat beter kan en zo word je steeds een betere ruiter. Dus niet over in zitten en ook niet te streng zijn voor jezelf, elke keer dat het lukt is meegenomen.

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:26

Van dat hypermobiele, kun je dat misschien uitleggen?

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:32

Askja schreef:
Stretchen vind ik altijd zo'n verwarrende term. Ik denk daarbij aan een sporter die zijn spieren oprekt - overigens ook in de humane sport een grotendeels achterhaalde methode. Stretchen veronderstelt dat je aan een spier trekt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling met rijden, dat je de teugels en het bit gaat inzetten om de spieren op te rekken. Ik heb het idee dat ruiters die denken in termen van stretchen snel de neiging hebben om door evt weerstand heen te gaan werken teneinde het paard los te maken.
Wat ik doe (probeer te doen), is het paard zo subtiel mogelijk uitnodigen zèlf te ontspannen, waardoor de bovenlijnbespiering verlengt en deze de beweging van het achterbeen door kan laten. Maar wel met behoud van een bepaalde kracht en elasticiteit in die bovenlijn, en daarom nooit tot de max, je wilt geen overrekking van bijv. de spieraanhechtingen aan de achterkant van de schedel.

Daarom zie ik biomechanisch gesproken ook geen meerwaarde in ldr trainen of langere tijd dieper instellen. Losheid, halslengte en stabiliteit, dat streef ik na, en daarvoor moet idd de neus eruit, al kan het m.i. geen kwaad als de neus bij momenten even achter de loodlijn komt.
Ronder instellen als ze zich opdrukken vind ik een grensgebied, het is nl zooo makkelijk om daarbij te veel terug te werken. Als ik het al doe, dan probeer ik het paard er zsm weer uit te rijden. Hand naar voren, hals op lengte. Ik wil dat het paard nageeft met de neus voor de loodlijn, en het is aan mij om dat te bereiken, als ik het idee heb dat het alleen lukt met rond instellen doe ik m.i. zelf iets fout. De halswervelkolom is veel flexibeler dan het ruggedeelte, dus je hebt zo een disbalans in de bovenlijn met dat rond instellen, een kink in de kabel, ipv een mooie, gelijkmatige boogspanning. Bij te rond instellen komt er ook meer trekkracht/spanning in het lendengebied door het overmatig oprekken van de bovenlijnspieren en het supraspinale ligament.


Inderdaad en in het verlengde hiervan ligt ook weer de misvatting over 'los'. Veel mensen noemen het paard los terwijl die eigenlijk aan geen enkele hulp is en dus geen aanleuning geeft op de hand en achter het been loopt (ongeacht het tempo). Je kunt het ook 'onder de hand' noemen om aan te geven dat een paard eigenlijk eronder duikt om geen aanleuning te geven.

Skippy, dank je wel voor je uitleg.

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:31

Na het opstappen pak ik mijn teugels wel meteen in gevoel, dus niet aan het gespje. Dan ga ik op zoek naar het schrijdende gevoel in de stap, met gelijkmatige passen. Na een paar rondjes op beide kanten pak ik wat wijkoefeningetjes mee op de volte voor de gehoorzaamheid en om de achterhand te activeren.

Mirjam, accepteren van het been is het aller, allerbelangrijkste. Ik geloof dus ook niet zo in het rijden met het been eraf, liever een ademend, wakend been dan zo nu en dan een schopje. Maar laat ik eerlijk zijn, ik vind het donders moeilijk meestal. In de beginfase van mijn ritjes vind ik het het moeilijkst, maar meestal krijg je verderop wel wat terug waardoor het gevoel makkelijker wordt.


Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:59

Lante schreef:
Manubres; daardoor is de aanleuning ook zo los-vast naar mijn idee. Of door het los-vaste teugelcontact is die verbinding niet volledig. Kip - ei, maar gezien de beelden van de andere paarden lijkt mij het gebrek aan contact een oorzaak en geen gevolg.

Ik ben van mening (in tegenstelling van sommige anderen hier) dat ‘aanleuning’ enkel op het gewicht van de loshangende teugel geen correcte aanleuning kan zijn, al ken ik deze visie wel van bijvoorbeeld de academische stroming. Echter daar mis ik ook eigenlijk altijd de voorwaartse drang, de rek in het lijf en de souplesse in het lijf. De verzameling vind ik daar wat een kunstje geworden.

Zo ieder zijn mening. Het is ook maar net wat je zelf wil en nastreeft. :-)

Over aanleuning, in de praktijk is het natuurlijk vaak nog heel wisselend. De verschillen hoeven niet groot te zijn, maar aanleuning is niet de hele tijd hetzelfde. Maar uiteindelijk, in het beste geval moet je het achterbeen in je hand voelen komen. Bij mij is dat trouwens niet zo vaak, dus ik vermaak me met de de weg erheen :D. Mijn paard heeft me laten weten dat als we verbinding vinden, hij niet per se heel los gelaten wil worden, hem moet ik een beetje meer vast houden en dan loopt hij prima naar mijn hand toe.

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:24

Lante schreef:
@Pipodipo: aanleuning is de verbinding die het paard maakt in de hand. Een losse teugel is geen verbinding. Aanleuning kan lichter of zwaarder zijn naar gelang de bouw en het gangenwerk van het paard, maar het is bij juiste uitvoering altijd constant en met verbinding, vanuit het skala bekeken.
Als je daar anders over denkt, dan heb je naar mijn idee een andere betekenis gegeven aan het woord ‘aanleuning’.

Idealiter is de aanleuning constant, maar in de praktijk is het wel eens anders. Er moet wel altijd aanleuning zijn, maar varieert toch best nog een beetje.

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:59

mirjamalvaro schreef:
Nou vandaag dus.

Beetje lang, maar geen zin om te knippen. :+ En ja gelpad vloog ertussen uit, volgende keer dus toch maar viltje.
https://youtu.be/pg8mHtTF6tk
.

NEt even een stukje van dit filmpje gekeken en ik vind hem hier stukken beter lopen en jij rijdt hem ook beter. Het beeld is meer samen en ontspannener ondanks de sparteltjes hier en daar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 17 bezoekers