Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:46

Ik mis bij de jonge paarden in de filmpjes sowieso de verbinding van achter naar voren op twee teugels. De activiteit die je achter oproept moet zoveel zijn dat je aanleuning stabiel en stil wordt. Maar daarvoor heb je mijn inziens de teugels te lang. Ook bij het oudere paard vind ik dit nog niet geweldig. Lengte in de hals en voorwaarts neerwaarts rijden vind ik zinvol als je dit vanuit verbinding doet met behoud van aanleuning. Je krijgt nu dat ze erg op de voorhand gaan vallen en over het tempo gaan lopen om balans te zoeken. Met de juiste verbinding is dat niet nodig, omdat je horizontaal evenwicht krijgt (en van daaruit kan verzamelen waarbij het paard vanuit de achterhand met de buikspieren de voorhand iets gaat ‘tillen’). :-)
Maar het is absoluut niet makkelijk, dat paardrijden en ik vind dat je absoluut vriendelijk rijdt verder en stoer dat je de filmpjes hier zo neer zet! Succes verder!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:20

Geryon schreef:
Leuk topic! Ik ben het er niet mee eens dat je per se een strakke contactteugel moet hebben om verbinding te hebben. Als het paard maar goed reageert op de zeer lichte hulpen kan je met een los contact toe. Maar dat hebben niet veel ruiters voor elkaar. Die hebben dan daardoor geen verbinding. En denken dat het daarom ook uberhaupt niet mogelijk is.

Wat ik herken van mezelf in jouw rijden is (deels door het losse contact) ....!


Strakke contacteugel heb ik niemand zien adviseren dacht ik?
Aanleuning heb je nodig voor een correcte verbinding. Aanleuning heeft helemaal niks met een strakke contacteugel te maken, maar met de verbinding die het paard maakt met jouw zachte hand. Dat kan alleen ontstaan als er al een rustige en zachte en constante verbinding is vanuit de ruiter met de mond. :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:06

Geryon schreef:
Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..


Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung. :)

TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:09

Manubres; daardoor is de aanleuning ook zo los-vast naar mijn idee. Of door het los-vaste teugelcontact is die verbinding niet volledig. Kip - ei, maar gezien de beelden van de andere paarden lijkt mij het gebrek aan contact een oorzaak en geen gevolg.

Ik ben van mening (in tegenstelling van sommige anderen hier) dat ‘aanleuning’ enkel op het gewicht van de loshangende teugel geen correcte aanleuning kan zijn, al ken ik deze visie wel van bijvoorbeeld de academische stroming. Echter daar mis ik ook eigenlijk altijd de voorwaartse drang, de rek in het lijf en de souplesse in het lijf. De verzameling vind ik daar wat een kunstje geworden.

Zo ieder zijn mening. Het is ook maar net wat je zelf wil en nastreeft. :-)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:20

Skippy01 schreef:
Ik snap je punt wel, maar ben het daar inderdaad niet mee eens. Overigens ben ik geen academisch ruiter. Ik geloof enorm in die voorwaartse drang - zonder daarbij per se tempo te willen, dat vind ik wéér iets anders. Máár ik geloof ook heilig dat contact extreem licht kan zijn. Dan kan de teugel prima in een boog hangen - het paard voelt jou toch wel. Als je dat eens wil ervaren, zou ik je echt aanraden eens op een goed gereden westernpaard te kruipen. Ja, dat kan even zoeken zijn, maar bijv Alice Zijlstra, Alida Hadders en Loes Dekker hebben zulke paarden in NL (of ze er les mee geven weet ik niet, Alice is wel centered riding én western instructeur, leuke combinatie). Je zult dan zien dat zelfs op een bosal met een doorhangende teugel je echt contact én nageeflijkheid kunt creëren met je paard. Het is maar net welke afspraken je met elkaar maakt als paard-ruiter combinatie. Het ligt wel aan de combinatie uiteraard. Mijn vorige paard was prima te rijden op een doorhangende waslijn, mijn huidige vraagt zelf wat meer 'aanwezig' contact.


Western vergelijken met (klassieke) dressuur vind ik echt appels en peren. De bedoeling en oorsprong van Western is totaal anders. Sturen, stoppen, vooruit, achteruit en opzij kan je elk paard leren op diverse manieren. Maar het lichaamsgebruik van het paard zoals dat nagestreefd wordt binnen het Skala is echt anders. Daarom lijken Quaters en dressuurgefokte paarden ook totaal niet op elkaar. :-)

@Pipodipo: aanleuning is de verbinding die het paard maakt in de hand. Een losse teugel is geen verbinding. Aanleuning kan lichter of zwaarder zijn naar gelang de bouw en het gangenwerk van het paard, maar het is bij juiste uitvoering altijd constant en met verbinding, vanuit het skala bekeken.
Als je daar anders over denkt, dan heb je naar mijn idee een andere betekenis gegeven aan het woord ‘aanleuning’.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:07

Skippy01 schreef:
Ook daar niet mee eens, Texaans western is anders dan klassiek. Californisch western is toch echt sterk klassiek gericht, op de achterhand, verzameld, langdurige opleiding van het paard. Maar alles op een signaalteugel, niet op een contactteugel. We hoeven het absoluut niet eens te zijn, maar een klein beetje verdieping is op zijn plaats :)


Dit is een dressuurtopic toch? TS rijdt dressuur. Waarom moet ik mij dan verdiepen in Californische western? Ik vind het niet zo relevant eigenlijk.

Ik heb (dankzij veel verdieping op dat vlak) best veel kennis van en ervaring opgedaan met het trainen en corrigeren van paarden in de basis volgens het skala. Daarom reageer ik hier. Mijn doel is alleen kennis overdragen.

Ik heb ook ooit ook wel een tijdje gedacht dat teugelgewicht misschien ook voldoende was. Maar ik ben er op teruggekomen toen ik erop vastliep en mij ging verdiepen in de biomechanica.
Dus die discussie ga ik niet meer voeren voor mezelf. Dat is voor mij geweest. :-)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:04

Ik vind dat je echt heel goed aan het werk bent. En nu vanaf dit punt door je hele training heen gaan proberen of je met behoud van dit tempo en deze tact je handen heel voorzichtig en geleidelijk een centimeter naar voren kan doen, waarbij jouw paard het contact houdt door de hals iets uit te schuiven.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:00

Rena en Jolien; ik heb het gevoel dat de bbp ver naar voren liggen. Bij Rena vind ik de handhouding (te) hoog en de teugels (te) lang. Hierdoor kan je minder goed kleine hulpen geven en kan het paard minder makkelijk tot een stabiele aanleuning komen. Dat zie ik ook terug in de staart en de vrij korte pas. Dit paard moet gezien de bouw met meer ruimte en afdruk kunnen bewegen. Het is een momentopname, maar ik vind het geen hele geweldige. Paard ziet er wel goed uit verder, dus er gaan ook zeker weten veel dingen goed hoor!

Jolien: er zitten echt fijne stukken in jouw filmpje. Ook veel goeie onderbouwing. Ik mis in de onderbouwing wel echt het rechtrichten. Jouw linkerbeen is niet per se sterker (dat noem je ergens); jouw paard is rechts boller door natuurlijke scheefheid. :)

Proven02: Ook een vriendelijk beeld van een naar het lijkt vrij groen paard. Ik vind de lengte in de hals mooi, maar je soms nog wat te ‘helpend’ met je handen (net of doe je dan je hand wat wijd en recht naar beneden).
Probeer heel bewust steeds elke pas gelijk te laten zijn aan de vorige (tact) in de draf met name. Als de hals stil kan zijn, heb je het juiste arbeidstempo.
Laatst bijgewerkt door Lante op 28-05-18 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:25

Komt wel goed Jolien, je voelt je paard goed aan.

Ben zelf geen fan van om dagelijks met bbp te rijden. Je voelt je paard heel goed, maar je paard jou ook. Drukverdeling vind ik wat twijfelachtig hierdoor, zeker als het schuift.
Maar de meningen zijn verdeeld hierover en dat hou je toch. Het heeft ook voordelen, wat betreft voelen wat er gebeurt.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:23

@ Rena: Met een paar kleine aanpassinkjes denk ik dat je best een grote verandering kan laten zien. :)
En zadels... ik heb er ook een half jaar over gedaan om het juiste zadel te vinden. Kan behoorlijk lastig zijn! Dan is dit even een oplossing dat je samen in elk geval wat de basis bij kan houden.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:48

Wat een prachtige vooruitgang! Mooi actief, maar niet overhaast arbeidstempo, meer balans en stillere aanleuning. Jouw lijf moet even wennen aan de schwung die nu ontstaat, daarom lijken je handen nog niet stil. Denk om je core stabillity. Vanuit je navel in evenwicht blijven als het ware.

Volgens mij kan je nu prima starten met een stukje recht richten. Als het paard rechter wordt, zal het ook meer gedragen kunnen gaan galopperen en makkelijker kunnen schakelen in alle gangen met behoud van balans en aanleuning.
Als tip bij het rechtrichten verwijs ik naar het boek ‘van ruiter naar trainer’ van osteopaat Leandra Theunissen. Zij kan het veel beter uitleggen dan ik.
Keep up the good work! +:)+

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 12 bezoekers