Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:40

Interessant beeldmateriaal.
In het algemeen vind ik het er echt niet zo verkeerd uitzien.
Maar toch even wat zaken onder een vergrootglas:
Je teugelcontact zou elastische en gelijkmatiger mogen zijn. Ontspan je armen en houd beweging/'lucht' in je schouders en schouderbladen. Houd de teugels in contact alsof je een dun elastiekje licht aanspant: het mag niet straktrekken maar ook niet flodderen. Je paard moet lekker in je hand kunnen veren en dat lukt niet met een losvast teugelcontact.
Verder vind ik je in het eerste filmpje wat achter de beweging zitten (te ver achterover), je balans zou daar actiever en meer echt boven het paard en boven je voeten mogen zijn. Het lijkt daardoor ook een beetje alsof je je paard onder je weg laat lopen. Als je meer mee bent met de bewegingen is het ook gemakkelijker om te begrenzen ipv terug te werken met je teugelhulpen.
Een te veel terugwerkende binnenhand (die zie ik bij jou overigens slechts bij momenten een beetje, dus deze opmerking is misschien ook meer in het algemeen) kun je afleren door je binnenhand meer opzij-naar voren te plaatsen. Veel ruiters halen hun binnenhand te veel naar zich toe. Houd de schouders van je paard tussen je teugels. Door op twee teugels te blijven rijden op de volte, je binnenteugel subtieler in te zetten en de nageeflijkheid op je binnenteugel vooral met je binnenbeen te vragen, gaat je paard zijn bovenlijn geven en kan hij correcte lengtebuiging aannemen.
Meer algemeen: hou je focus wat meer op je eigen zit/balans/ontspanning, op het subtiel voorwaarts rijden van je paard, en wat minder op 'de voorkant'. Dan wordt het beeld nog fijner.
Nou, een heel verhaal, maar hopelijk kun je er wat nuttigs uithalen. De uitleg van
Avalanche spreekt mij trouwens erg aan.
Succes met de cursus!
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-05-18 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:11

Leuk hoe dit topic zich ontwikkelt!
Citaat:
Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung. :)
Hier kan ik mij in vinden. Máár, ik denk dat aanleuning ook mogelijk is op het gewicht van de teugel, dus met een licht doorhangende teugel, mits het paard daaraan toe is. Wat ik wil voelen, is dat het paard in zijn hele lijf naar mijn hand toe veert. Daar heb je wel contact voor nodig, zo licht mogelijk, maar vooral gelijkmatig want losvast stoort het paard. En dat is niet altijd even makkelijk als het paard bijv. zelf nog erg zoekend i in het teugelcontact.
Nog iets over het schakelen en het voorwaarts: in alle bewegingen, zelfs het achterwaarts, wil je dat het paard 'voorwaarts' is en aanvoelt. Dat zit hem in balans en achterbeengebruik. Ik heb soms het idee dat er in het moderne rijden te weinig op zit gereden wordt, terwijl je daar bijna alles mee kunt reguleren. Ik train veel hele langzame stap, het paard vertragen op zit met zo min mogelijk teugelinwerking, en van daaruit schakelen en bijv. ook oefeningen rijden. Komt de balans en de coördinatie van het achterbeen enorm ten goede. Ik rijd IJslanders en geloof me, die hebben een lastig achterbeen (extreem stuwend). Door deze training komen de paarden steeds meer in een opwaartse balans en kan ik schakelen op hele kleine hulpen. Dat voelt zo fijn aan. Wat ik overigens iedereen die meer op zit wil leren rijden kan aanraden, is zonder zadel rijden (of met een barebackpad). Al doe je het alleen in stap, het is enorm leerzaam, je voelt veel meer, ook hoe het paard onder je beweegt en zijn spieren gebruikt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:43

Niet zozeer verzameld maar wel 100% in balans en recht, en dan echt langzaam. Show motion bijna. Je voelt dan een lift in het lichaam, de beweging wordt meer opwaarts. Maar zonder activering van het achterbeen. Van daaruit rijd ik vaak naar een verzamelde stap, dus met meer activering van het achterbeen en iets meer voorwaarts, en dat gaat dan mooi vloeiend in elkaar over. Het mooie is dat je hiermee het paard ook veel ontvankelijker maakt (naar mijn idee) voor zithulpen en daar heb je in een hoger tempo ook profijt van, bijv. bij het rijden van subtiele tempowisselingen. In die zin sluit het wel een beetje aan bij wat Pipodipo hierboven zegt over het variëren in ritme.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:48

Stretchen vind ik altijd zo'n verwarrende term. Ik denk daarbij aan een sporter die zijn spieren oprekt - overigens ook in de humane sport een grotendeels achterhaalde methode. Stretchen veronderstelt dat je aan een spier trekt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling met rijden, dat je de teugels en het bit gaat inzetten om de spieren op te rekken. Ik heb het idee dat ruiters die denken in termen van stretchen snel de neiging hebben om door evt weerstand heen te gaan werken teneinde het paard los te maken.
Wat ik doe (probeer te doen), is het paard zo subtiel mogelijk uitnodigen zèlf te ontspannen, waardoor de bovenlijnbespiering verlengt en deze de beweging van het achterbeen door kan laten. Maar wel met behoud van een bepaalde kracht en elasticiteit in die bovenlijn, en daarom nooit tot de max, je wilt geen overrekking van bijv. de spieraanhechtingen aan de achterkant van de schedel.

Daarom zie ik biomechanisch gesproken ook geen meerwaarde in ldr trainen of langere tijd dieper instellen. Losheid, halslengte en stabiliteit, dat streef ik na, en daarvoor moet idd de neus eruit, al kan het m.i. geen kwaad als de neus bij momenten even achter de loodlijn komt.
Ronder instellen als ze zich opdrukken vind ik een grensgebied, het is nl zooo makkelijk om daarbij te veel terug te werken. Als ik het al doe, dan probeer ik het paard er zsm weer uit te rijden. Hand naar voren, hals op lengte. Ik wil dat het paard nageeft met de neus voor de loodlijn, en het is aan mij om dat te bereiken, als ik het idee heb dat het alleen lukt met rond instellen doe ik m.i. zelf iets fout. De halswervelkolom is veel flexibeler dan het ruggedeelte, dus je hebt zo een disbalans in de bovenlijn met dat rond instellen, een kink in de kabel, ipv een mooie, gelijkmatige boogspanning. Bij te rond instellen komt er ook meer trekkracht/spanning in het lendengebied door het overmatig oprekken van de bovenlijnspieren en het supraspinale ligament.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:11

En met jou meer mensen!
Ik doelde overigens op de post van Rena100, die had het over stretchen. Het is maar een woord, het gaat erom hoe het geïnterpreteerd wordt ;-)
Voor mij voelt het niet zozeer als oprekken maar meer als elastisch veren/deinen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:21

Dan zitten we op 1 lijn ;-)
Halsstrekken, heel geleidelijk, wervel voor wervel, en dan uiteindelijk lekker met de neus over de grond 'shiften', dan heb je totale losheid, ontspanning en verlenging van de bovenlijn van staartinplant tot nek en kaak.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:52

Inderdaad. Los is iets anders dan achter de teugel. Dan is er geen sprake van verbinding. Dat kan van het paard uitgaan doordat ie kracht mist of te weinig voorwaarts denkt (en moet dan opgelost worden door de ruiter door verbinding te nemen en die van achteruit 'in te vullen') maar het kan ook komen doordat het paard de terugwerkende hand van de ruiter ontwijkt. En dat laatste gebeurt sneller dan je denkt, naar mijn idee en ervaring. Daar is bij bepaalde paarden maar heel weinig voor nodig.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:39

Opzij en naar boven, daar bedoel je neem ik aan de teugelinwerking mee? Een opwaartse ophouding als het paard te diep wil lopen? Dat doe ik soms ook wel als een paard naar mijn gevoel te veel 'tussen de teugels wegzakt', even handen recht omhoog bewegen geen 'ruk' maar een zachte, langzame ophouding), ondersteunen met zit en benen (mezelf actief oprichten en mijn kuiten aansluiten) en proberen daarna de balans en verbinding te behouden en het achterbeen erbij te rijden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:58

Rena, dat is ook lastig met sensibele paarden. Ik heb er 1 die haar hals enorm kan inkorten zonder echt achter het bit te kruipen wat een vals gevoel van nageeflijkheid geeft. Had laatst video van mezelf laten maken en daarbij zag ik dat ik echt te weinig mijn handen vóór me droeg en daarmee de hals op lengte hield. Vanochtend weer gereden en steeds tegen mezelf gezegd: handen dragen en van me af houden! Ook als ze tegen het bit kwam: alleen hand sluiten of even iets opzij plaatsen, níet in de verleiding komen om meer naar achteren aan te nemen. Moeilijk maar het lukte steeds beter ;-) Ach, goed paardrijden blijft een uitdaging!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:00

Idd Joolien (En jouw eerdere omschrijving van aanleuning vind ik heel mooi en treffend, maar dat terzijde). De aanwijzing 'hand op dezelfde plek houden' is een tricky one. Het leidt er al snel toe dat ruiters hun handen op de plaats vastzetten door hun armen te spannen. Je hand positioneren is 1 ding, maar om vering te houden is het cruciaal dat je je armen helemaal tot tussen je schouderbladen ontspant zodat ze een zacht, elastisch geheel vormen met de teugels, met mobiliteit in al je armgewrichten. Dat kan je paard zich settelen in het teugelcontact en aanleunen aan het bit met een ontspannen onderkaak. Dan kan hij in je hand gaan veren. De beweging toestaan en naar voren volgen is daarbij zooo belangrijk, zeker bij subtiele paarden kan iets te veel begrenzing er al voor zorgen dat ze hun hals gaan inkorten en niet echt meer naar het bit reiken. Dan is er geen aanleuning. Is het paard super los en nageeflijk, dan kan het aanleuning nemen dan juist wel weer zo licht zijn dat het daadwerkelijk kan op het gewicht van de teugel. Dat je zelfs met zo'n lichte verbinding het achterbeen nog in je hand voelt. Maar dat zijn wel uitzonderingen (en het gewicht van de teugel speelt ook een rol, een fluttig flapperteugeltje werkt dan uiteraard niet als verbinding)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers