Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:03

Moedig zeg! Ik doe ook mee aan de movement. Wat ik vooral zie dat ze allemaal te diep lopen, daar heeft mijn paard ook echt een handje van. Daar zou ik wel echt meer aan werken.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:58

Skippy: ik heb ook een filmpje gepost op Insta (rena_lucia is mijn accountnaam) Daar probeer ik echt duidelijk haar voor de loodlijn te houden, maar duikt ze heel makkelijk en graag er weer achter. Ben benieuwd wat jij daar dan van vindt. (Was overigens eerste keer met barebackpad).

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:13

Maar dat stretchen wanneer ze heel rond en diep zijn is maar schijn. Stretchen in de rug lukt toch echt alleen wanneer die neus er ook uit gaat. Daar zit het verschil in een bolle of holle rug.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:37

Hm ja daar heb je wel een punt, is denk ik ook echt wel verschillend per type paard. Mijn paard moet ik helemaal niet rond willen rijden want dan maakt ze een koprol. Maar denk wel dat als je ronder gaat rijden, je heel bewust moet zijn of achter dan nog mee doet.

Paardrijden klinkt zo simpel he, maar komt nogal veel bij kijken.

Thema van deze week is ook interessant: rijden met een contactteugel!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:15

Ja heb je helemaal gelijk in, ik heb het dan meer over halsstrekken (= een soort van stretchen). Daar wil je wel echt de neus eruit hebben, zodat ook in de rug gestrekt wordt.

Af en toe strek ik mijn paard ook wel zoals ik dat bij mezelf ook eens doe, maar dan doe ik dat als ik er naast sta. Dus hals naar links, naar rechts om zo ook te bepalen wat makkelijk gaat en wat niet. Zelfde als been optillen en strekken naar voren, dan merk je ook dat de ene kant makkelijker gaat dan de andere kant. Daar kan ik dan weer mijn training op aanpassen.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:17

Ik had dus vorige week donderdag mijn eerste les van mijn instructrice klassieke rijkunst, ik had al twee lessen gehad met werken aan de hand, maar wou ook graag het rijden verder oppakken. Daar werd ik dus al meteen heel erg op de feiten gedrukt dat mijn paard direct achter de teugel kruipt zo gauw ik mijn teugels aanneem. Dus ik moest eerst een paar rondjes 'zonder' teugels rijden. Dus geen druk, en niet terug, alleen opzij en naar boven mocht ze te diep komen.

Mijn paard is dus echt een voorbeeld van heel licht in de hand zijn, maar er totaal achter kruipen. Dan is ze ook van de achterhand af (op instagram mijn filmpje https://www.instagram.com/p/BjCyqXBDuUp/ is dat dan ook heel duidelijk te zien).

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:40

Ja precies zo askja. ik ben snel geneigd om mijn handen terug te werken, maar daarmee 'trek' ik haar alleen maar juist in de krul, dus dat mag niet meer ~~}>

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:24

mirjamalvaro schreef:
Rena: wel fijne instructie dan. :)
Ik probeer even te bedenken wat ik doe na het opstappen. Volgens mij gewoon teugels op maat, lekker doorstappen en kijken of ze vanzelf erin willen zakken. Maar misschien doe ik het onbewust wel anders. }:0


Zeker een fijne instructrice! Ben ook echt heel veel bezig met de rechtgerichtheid ipv het van voor willen oplossen. Dus achterbenen en schouders plaatsen waar dat moet.

Ja ik denk dat ik onbewust ook andere dingen doe met opstappen, toch eens een filmpje laten maken inderdaad van het opstappen.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:41

Dapper weer hoor! Merk je zelf dat je bij sterre zelf je hand terug werkt, waardoor zij te diep komt? En daar dan eigenlijk niet voldoende sterre uitdaagt om ook echt de neus eruit te drukken? Dat doe ik zelf dus ook heel snel.

Bij de 3 jarige mis ik echt de contactteugel, veel te los. Probeer het hoofd niet te regelen, maar wel een constante verbinding te houden en daar van achter naar toe te rijden.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:49

Nou zonder verbinding kan je niet van achter naar voor rijden he? Die verbinding is juist bij jonge paarden wel heel belangrijk, ze hoeft niet heel diep te gaan lopen (dus niet zoveel druk zetten dat ze daardoor erachter kruipt) maar een constante verbinding (contactteugel) is wel een stuk prettiger dan het los/vast wat je nu hebt. Ik reed alle jonge paarden meteen met een verbindingsteugel, hoeft niet 'aan de teugel', maar paard moet wel snappen dat er druk op komt te staan en dat het geen los/vast verbinding is, dat is een stuk onduidelijker.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:38

Goed bezig mirjam! Vind dit echt een super fijn topic! Het filmpje over het ruggebruik is ook erg fijn! Heb even geen geluid, maar beelden zeggen genoeg. Was even paar foto's van mij en mijn paard aan het terugkijken of ik het wel goed doe. Ben blij dat ik kan zeggen dat er aardig wat momenten inzitten dat er niet een heel erg weggedrukte rug is. Zal even een foto opzoeken voor het idee.


Afbeelding

Houding is niet om naar huis te schrijven, maar was dan de eerste keer met een barebackpad.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:47

Ja dat zegt veel he? Wordt je ook altijd even lekker op de feiten gedrukt door jezelf.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:18

Heb ook wel een filmpje hoor Jolien ;) Ergens terug heb ik wel een linkje gestuurd naar mijn instagram waar dat filmpje staat (stukje van de draf).

Loslaten inderdaad in billen en bovenbenen, echter reed ik hier dus voor t eerst met barebackpad dus was nog erg zoeken naar houding en grip -O- Maar denk dat als ik het wat vaker ga doen dat het wel beter wordt. Misschien kan ik vragen vanavond of iemand nog een filmpje wil maken van mijn les.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:21

Ja de BBP geeft je wel veel gevoel inderdaad! Wel een interessant filmpje hoor. Leuke ontwikkelingen :)

In het begin in de stap dat hij zo door je binnenbeen heen valt, daar heb je natuurlijk wel veel buitenbeen. Dus eigenlijk doet ie precies wat je vraagt. Wellicht dus wat minder buitenbeen en meer binnenbeen. Ik zie ook dat hij daar zijn achterhand niet voldoende ondertreed, dus ik zou daar ook juist meer binnenbeen geven. En dan op het moment dat zijn rechterachterbeen naar voren gaat, dan been geven met je rechterbeen, zodat je ook echt dat rechterachterbeen stimuleert.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:14

Lante schreef:
Rena en Jolien; ik heb het gevoel dat de bbp ver naar voren liggen. Bij Rena vind ik de handhouding (te) hoog en de teugels (te) lang. Hierdoor kan je minder goed kleine hulpen geven en kan het paard minder makkelijk tot een stabiele aanleuning komen. Dat zie ik ook terug in de staart en de vrij korte pas. Dit paard moet gezien de bouw met meer ruimte en afdruk kunnen bewegen. Het is een momentopname, maar ik vind het geen hele geweldige. Paard ziet er wel goed uit verder, dus er gaan ook zeker weten veel dingen goed hoor!

Jolien: er zitten echt fijne stukken in jouw filmpje. Ook veel goeie onderbouwing. Ik mis in de onderbouwing wel echt het rechtrichten. Jouw linkerbeen is niet per se sterker (dat noem je ergens); jouw paard is rechts boller door natuurlijke scheefheid. :)

Proven02: Ook een vriendelijk beeld van een naar het lijkt vrij groen paard. Ik vind de lengte in de hals mooi, maar je soms nog wat te ‘helpend’ met je handen (net of doe je dan je hand wat wijd en recht naar beneden).
Probeer heel bewust steeds elke pas gelijk te laten zijn aan de vorige (tact) in de draf met name. Als de hals stil kan zijn, heb je het juiste arbeidstempo.


Je hebt helemaal gelijk hoor, ik ben ook echt nog heel erg zoekende in wat nu werkt. Mijn paard loopt graag op de kop en ik ben mezelf heel erg aan het afleren om dat met mij mijn hand op te lossen in plaats van met mijn been. Ik had inderdaad de teugels ook erg lang, maar meer ook zodat ze zelf een beetje kan zoeken ipv dat ze gaat steunen op mijn hand. Work in progress zullen we maar zeggen.

Mijn zadel ligt niet helemaal lekker meer dus de zadelpasser komt weer langs (tweede keer dit jaar al). Heb gewoon het idee dat dit niethet zadel voor mijn paard is, dus heb een andere zadelpasser benaderd.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:31

Ik zal eens kijken of ik nog iemand kan vragen om weer een filmpje te maken. Normaal gesproken neem ik de teugels veel meer op maat, maar zoals gezegd ben ik dus een soort van aan het omscholen met mezelf dus erg zoekende.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:09

Ja vind ik ook! Vooral dat laatste stukje stap, daar stapt ie mooi ruim en iets over van achter. In je eerdere filmpjes blijf ik het gevoel hebben als ik er naar kijk dat er een mega rem op zit. Voelt dat ook zo voor je? Net alsof je van achter blijft drijven, maar van voor hem op de rem trekt (ik zeg niet dat je dat doet, maar zo ziet het er een beetje uit). Ik zou ook wat meer afwisselen met wat langer en lager instellen.

Hij is al wel meer voorwaarts, dus dat is een super goede ontwikkeling! En probeer ook af en toe echt bewust recht te rijden, jij hebt nogal de neiging volgens mij om veel stelling te vragen, ook op de rechte stukken. Probeer ook eens binnenhoefslag en dan echt rechtuit te rijden.

Maar wel weer super knap van je hoor, dat je toch weer filmpjes plaatst! Ik moet nog twee weken inhalen van dressage pro movement, vergeet telkens om naar de filmpjes te kijken.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:10

Is ook juist goed om de moeilijke stukken te laten zien, maar stukken laten zien waarop het juist goed gaat is ook fijn voor onze beeldvorming. Anders krijgen wij zo'n eenzijdig beeld te zien wat natuurlijk ook weer kan vertekenen :)

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:42

Vind het er wel fijn uitzien hoor, vriendelijk gereden. Ziet er niet rennerig of vluchterig uit. Galop ziet er ook niet snel uit, maar kan wel geloven dat het zo voelt, ze houdt zich wat strakker dan in de draf. Dat komt vanzelf wel goed. Gewoon meer km maken!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers