Nieuw paardje aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 15:36

Hay iedereen! *\o/*

Ik heb sinds een tijdje een nieuw paardje, Olix van de Mispelaere. Een springgefokte ruin met de afstamming Hasall van de Mispelaere x Calypso II. Hij is nog niet zo lang zadelmak, maar hier is ons proces tot nu toe!

19 september:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

24 september:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1 oktober:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu krijgt hij even rust en longeer ik hem af en toe met de pessoa. Hij is immers nog maar 3,5 jaar. Het is een echte schat en heeft zo 'n groot hart! <3 Wat vinden jullie van Olix?

Er is nog veel werk, dat weten we! Maar we nemen lesjes en we komen er rustig maar wel!

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)


onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 15:45

Hallo! Ik snap zeker je opmerking! Maar er is bijna geen contact, ook al lijkt dit niet zo. We nemen wekelijks dressuurles en we werken op de ontspanning, want hij loopt wat vanzelf aan de teugel en vind het heel moeilijk om te zakken. Maar we werken erop. :)

terpentijn schreef:
Eerlijk? Loslaten aan de voorkant lijkt voor de amazone nog wel een werkpunt. Erg jong dier met nog maar weinig (juiste) spierontwikkeling. Ook in acht genomen dat het hier een springpaard betreft: op deze leeftijd zou het paard toch echt wat meer lengte in de hals gegeven mogen worden.

Dit uitsluitend afgaande op de foto's.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 15:58

Wat raad je dan precies aan? Mijn lesgeefster zegt wel dat het beter gaat. :/

gekvanfleur schreef:
Oei, van deze foto's kan ik niet echt blij worden.
Persoonlijk vind ik het paard steeds slechter gaan lopen, althans zijn lijf steeds slechter gebruiken.

Paard moet veel en veel meer ruimte van voren krijgen. Ruiter lijkt ook wat op de rem te rijden qua handhouding, maar dat is op foto moeilijk te zien.

Er zijn meer paarden die dit doen als ze onder het zadel gaan, maar ik zie hier geen verbetering eerder verslechtering.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:20

Weet niet of je dit kan bekijken? https://www.facebook.com/71871816154555 ... 956820672/
Als ik mijn teugel geef, zakt hij niet.. Denk dat hij het nog heel moeilijk heeft met zijn evenwicht. :) Ga eens proberen met bontje tussen. :)

CharmingS schreef:
Ik vind het er nog niet zo stom uit zien voor zo'n jong dier, en ik vind dat de teugel lengte eigenlijk wel prima is. Meer ruimte geven bij een paard wat achter de teugel kruipt is ook niet verstandig.

TS Probeer je paard als hij achter je teugel kruipt wat extra been te geven liever zijn hoofd omhoog dan achter de teugel. Dat nageven komt vanzelf wel, zorg dat hij lekker aan je been is en hou contact aan de voorkant, op die manier kun je uiteindelijk hem meer gaan laten zakken. Probeer ook veel tempowisselingen te rijden en hou hem bezig, geef hem geen tijd om zelf dingen te gaan bedenken.

Je zadel ligt inderdaad wel een beetje ver naar voor. Is sowieso geen slecht idee om er een keer naar te laten kijken voor de zekerheid of misschien een bontje er tussen :)


Vind het een super mooie knol en jullie zijn een leuke combinatie, lekker blijven lessen iedere week en het gaat wel goed komen!!

Heb je anders geen filmpje of iets? Want ik heb helemaal het idee niet dat jij hem voor super erg tegen zit te werken

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:23

Heb al eerder 3 pony's opgeleid en 2 zadelmak gemaakt. Olix is door iemand zadelmak gemaakt en nu rij ik hem verder door. :) Heb je tips om hem te doen uitschuiven in de hals? Want hij wil dit niet doen. We oefenen heel hard op die halslengte, maar durft precies niet zakken? Of is nog te moeilijk?

NadjaNadja schreef:
Alle begin is moeilijk en zeker met een jong paard rijd je er niet meteen uit wat je graag zou willen.

Is dit het eerste paard wat je zelf opleid TS? Laat je niet te snel uit het veld slaan en het is goed dat je les hebt!

Voor nu lijkt het paard steeds bijna klaar te zijn voor een koprol, als het ware. Probeer wat meer lengte aan de voorkant te krijgen, waardoor hij zijn hals meer kan uitschuiven. Dat hoeft niet per se met heel veel extra teugel, maar probeer wat te spelen met zijn hoofd-hals houding.

Probeer je nu vooral te focussen op het vooruit. De aanleuning komt dan vanzelf. Het is een mooi dier om te zien en met de juiste begeleiding komen jullie er vast en zeker!

Succes +:)+

Overigens zou een dressuurzadel wellicht prettiger zijn voor nu, maar ik begrijp dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zomaar 1 aan te schaffen.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:23

Hoe laat je dit testen? Bloedonderzoek?

Dees schreef:
DarkCupid schreef:
Dat hij nu nog wat schaal is in de bovenlijn is voor een jonkie niet meer dan normaal


Oneens. Dat is helemaal niet zo normaal.

De schraalheid in combinatie met de waterige kleur bij dit paard is imo reden om te onderzoeken of er geen sprake is van een tekort in de voeding.



Over het bontje onder het zadel: eerst de pasvorm laten nakijken, pas daarna gaan klooien met bontjes. Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:31

Citaat:
Ik heb het filmpje bekeken en dat vind ik er al beter uitzien dan de foto's :) Het is deels inderdaad een stukje balans en kracht waardoor het voor jouw puppy nog moeilijk is om die lengte te pakken. Het is ook niet 1 2 3 gedaan, dus verwacht dat ook niet. Ik denk dat longeren (met pessoa of niet) al een goede stap is die kant op. Verder is het veel proberen. Goed van achter naar voren rijden. De motor zit achterin en je wil als het ware tegen je hand aanrijden. Van daaruit kun je dan kijken of hij je hand iets wil volgen. Veel belonen als hij een stukje wil uitschuiven en dat dan proberen uit te bouwen.

Overigens zou je jouw handen wellicht iets verder van het zadel en iets hoger mogen houden. Wellicht helpt dat je paard ook wel een beetje!

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt en anders mag je gerust nog meer vragen hoor! Fijn dat je zo graag wilt leren :D


Ja, moet echt op mijn handen letten! Ik begin goed, maar als ik er niet meer op let, zakken ze weer. :( Alleszins al bedankt voor de tips, ik werk eraan! :)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:42

freetorun schreef:
Knap TS dat je hier zo om feedback durft te vragen en er voor open staat!

Ik vind het vooral op de eerste foto's wat ruimer/fijner ogen. Hier loopt je paardje ook wat minder in een koprol, om het zo maar even te zeggen. Ik ben zelf bezig met een 4 jarige, en ik merk heel veel profijt van longeren met pessoa. Deze staat nog redelijk los. M'n paard begint steeds meer te kunnen zakken en ontspanning te vinden. En hiervan hebben we onder het zadel ook winst! Misschien dat dit voor jullie ook veel kan betekenen.

Wel zou ik niet zomaar opeens extra biks geven zoals iemand hierboven zegt. Als je twijfelt of hij wel genoeg binnen krijgt, zou ik beginnen met een goede vitaminebrok. Dit voegt niet zozeer energie toe, maar wel vitamines en mineralen waaraan hij een te kort kan hebben.

Geniet van je mooie paardje!


Tips welke vitaminebrok ik kan geven? Heb hier geen ervaring mee. :) En ik ga er zeker aan werken!

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:55

Geryon schreef:
Voorwaarts voorwaarts voorwaarts TS! Zeker bij een jong paard, is dat waar je mee begint. Hoe minder voorwaarts, hoe meer ze achter de teugel kruipen. Kan je hem op elk moment met maar een klein beetje been metéén flink naar voren rijden?

Ik vind het er echt niet verkeerd uit zien hoor. Gewoon work in progress :)

Wat krijgt dit paard nu aan ruwvoer en krachtvoer? Ik vind het eruit zien alsof ie niet genoeg binnen krijgt (van de juiste voedingsstoffen). Ik denk dat meer of betere eiwitten zijn lijf al goed zouden doen!


Jap! Hij reageert heeeel fijn op het been. :) Staat sinds kort op een paddock (om het gras te laten groeien). Dus hooi en mengeling.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:55

Tulandro schreef:
Het ziet er inderdaad niet zo verkeerd uit als sommige mensen hier menen.

Het filmpje laat wel heel duidelijk zien dat je inderdaad niet veel druk op de teugels hebt staan, maar dat je paard wel in een eigen houding kruipt. Dat kost veel tijd om hem er uit te krijgen. Ik vind het persoonlijk heel fijn om deze paarden met veel lengte te rijden, veel voltes, beetje openen en sluiten en daarbij de hals wat over de schouder laten vallen. Vooral zorgen dat hij op eigen benen gaat lopen. Liever je handen wat te ver naar voren en wat te wijd, dan dichtbij je houden.


Oke, bedankt! Ik let zeker op de handen. :) Ik plak ze even vast. Hehehehe. :D

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:56

Zo slecht staat hij toch niet in zijn vacht? Deze foto is van deze middag.

Afbeelding

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:57

Dees schreef:
CharmingS, ik zie een paard waar eigenlijk helemaal geen glans op zit. Ook paarden met wintervacht horen glans te tonen. Als jij dat niet ziet, denk ik dat TS zich ook niet al te veel van je voedingstips hoeft aan te trekken.

Met hooi vul je de onderlijn, met biks (ed) vul je de bovenlijn. Het is zo simpel.
Luzerne voeren kan de verhouding calsium/fosfor totaal verstoren, dus hoezo is dat eenzijdige voer "veel beter" dan allround biks?
Ik heb overigens geen zin in een uitgebreide Bokt-discussie over de plussen en minnen van brok dus hou er hier verder wel over op. Ik weet na al die jaren van paarden houden echt wel hoe je een paard een beetje knap kunt voeren. Het bewijs daarvan is de zien op de foto's in mijn profiel en bij mij op stal (voor wie durft, hahaha).

Ik wens TS veel plezier met haar jonge paard, hoop voor haar en dat paard dat ze hem iets meer plezier kan laten beleven in het werk en mocht TS twijfelen over het voer, laat TS er dan aub iemand met verstand van zaken in real life naar laten kijken.


Is hij zo glansloos dan? Foto van deze middag.
Afbeelding

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 10:13

Weidebloem schreef:
Nee ik ook niet *D . Glimt mooi! Hooguit schrale bovenlijn. Daar mogen nog wel wat rugspieren bij gekweekt worden.


Maar wat bedoelen jullie met schraal? Snap dat woord niet. :P En dat zal wel nog komen denk ik, hij is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik geef hem heeeel veel rust. :)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)


onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 10:14

PinaKoala schreef:
Ts, petje af voor hoe jij met de feedback omgaat. Wat een mooie open houding!

Hartstikke leuk paard hoor!

Qua rijden ben ik een kneus, maar 1 tip die ik wel kan geven mbt tot meer lengte in de hals en een betere bovenlijn is werken/gymnastiseren aan de hand.

Ik doe dat hier met mijn pup ook, zet haar kaak en hals ook behoorlijk vast en door het trainen vanaf de grond gaat het nu super, wat onder het zadel ook te merken is.

Misschien heb je er wat aan.


Bedankt! :) En wat doe je dan precies zo vanaf de grond? :)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 10:18

Geryon schreef:
Wat voor mengeling krijgt ie TS en hoeveel? Vacht ziet er goed uit maar hij ziet er wel uit alsof ie beter gevoerd kan worden. Schrale bovenlijn = meer eiwit nodig.


Dat kan ik begrijpen. Sinds dat hij van de weide is gegaan, vind ik dat hij der iets slechter is beginnen uitzien. Misschien komt dit hierdoor? Hij krijgt 1 kg gewone mengeling (weidemengeling), wil hem geen sportvoeder geven omdat ik er niet super veel mee rijd (wil hem de kans geven om te recupereren). Wil dan niet dat hij vol energie zit die hij niet kwijt krijgt.. Of zou jij toch een lichte sportmengeling geven?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:50

Sclimpre schreef:
khirshanta schreef:
De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!

Net omdat hij pas beleerd is, is het zo belangrijk dat hij nu geen foute gewoontes aanneemt. Als het paard nu achter de teugel blijft lopen wordt het daarna moeilijk om dit af te leren.


Wij werken er aan tijdens de lessen om hem net wat neerwaarts te rijden. Is nog moeilijk voor hem, maar we doen ons best!

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:52

khirshanta schreef:
De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!

TS, wellicht heb je mogelijkheid om ook lekkere buitenritjes te maken? Gewoon even lekker lange teugel en je paard balans laten vinden met lange stukken. Met balkjes trainen (begin al eens met 1) is ook een idee. Overgangen longeren ook, al is het natuurlijk gezien zijn leeftijd nog even met enige mate :)

Is hij rechtsgebogen trouwens?

heel leuk paard, en ik vind dat jullie het goed doen hoor!
Wat tuigage betreft zoals op pagina 1 gemeld- hier kan ik me niet helemaal in vinden. Mede omdat ik het moeilijk te bepalen vind omdat er geen goed zicht op zadel en ligging is.


Hallo! Dank je voor de tips. We beginnen nu af en toe met balkjes te oefenen. Hierop moet hij zich heel hard concentreren, is ook niet een klein beetje spannend, maar doet hij goed. Weet niet of hij rechts gebogen is. Maar ik laat binnenkort wel eens een osteopaat komen. Hoe merk je of een paard rechtsgebogen is?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:54

Jotoma schreef:
@ts: knap dat je zo open staat om tips te ontvangen. Met schraal wordt bedoelt dat hij wat mager/arm bespierd is bij de spieren die langs de wervels lopen. Toen mijn paard zelf erg afviel in vet en spieren door ziekte zag het er ook zo uit. Mijn ervaring is dat het met beweging en training gedoseer opbouwen weer goed kwam.
Wel had hij toen tekorten doordat hij ziek was. Ik heb toen bij Vitalbix een voeradvies gevraagd. Ij heb gekozen voor Vitalbix omdat het hoge concentraties vitamine en mineralen in een brokje zijn. Je voert dus geen kilo’s brok.
Die van mij kreeg: vitaminebrokje, slobber (ook voor t aankomen) en lijnzaadolie.

Mijn paard staat alleen op hooi. Geldt dat voor die van jou ook? Of staat hij langer op stal nu die niet op de weide kan? Ook dat kunnen oorzaken zijn van het magerder worden of doffer in de vacht.

Hij is nog maar 3,5 he en 2 maand onder het zadel. Hij is net al bijgekomen. Hij krijgt ook brokken bij.

Ter voorbeeld hoe het bij ons verliep:

[ [url=m/FwgFZz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 14:21

Citaat:
Maar wat bedoelen jullie met schraal? Snap dat woord niet. :P En dat zal wel nog komen denk ik, hij is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik geef hem heeeel veel rust. :)

Met schraal wordt, zoals anderen mij voorgingen, inderdaad dat hij wat bespiering mist naast de ruggengraad. Dit is niet alleen een trainingskwestie. Genoeg paarden die stilstaan en wel een volle bovenlijn hebben. Maar een jong paard is gewoon vol in groei en helemaal als hij in een groeispurt heeft, is daar soms lastig tegenop te voeren. Geef hem tijd en goede kwaliteit ruwvoer dan komt het helemaal goed. Voldoende eiwitten en de juiste eiwitten zijn belangrijk voor een paard in groei.

Zat nog even te denken over het achter de teugel kruipen, erg lastig om hem uit deze houding te krijgen indd. Op de foto's kijkt hij er niet heel happy bij. Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar misschien heeft hij ongemak van het zadel wat niet helemaal lekker lijkt te liggen waardoor hij zich vast zet in de rug en op kropt van voor.


Zadel past wel degelijk. Is al gecontroleerd geweest.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 17:36

arnoud64 schreef:
Ik lees hier veel negatieve reacties terwijl mijn eerste idee bij het zien van de foto’s was dat het paard voor zijn leeftijd al netjes in balans loopt. Ik denk dat je op de goede weg bent en niet zozeer moet vragen op dit forum wat er anders kan, maar lekker lessen bij een instructeur waar je vertrouwen in hebt!


Heel erg bedankt! Dat is heel lief. ik neem idd lesjes.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers