Nieuw paardje aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:48

Die foto's geven mij ook het gevoel dat het paard heel niet zo blij is onder het zadel...
Zadel lijkt me ook erg op de schouders liggen.
De bovenlijn van Olix is ook schraal te noemen en op de laatste foto's is zijn kleur ook niet helemaal mooi.

Niet leuk om te lezen voor TS wellicht, maar toch...
Was dit mijn paard, ging ik eens goed kijken naar de voeding in combinatie met het werk wat er gedaan wordt, plus ik ging meer dingen doen die ook door het paard als leuk worden ervaren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:21

DarkCupid schreef:
Dat hij nu nog wat schaal is in de bovenlijn is voor een jonkie niet meer dan normaal


Oneens. Dat is helemaal niet zo normaal.

De schraalheid in combinatie met de waterige kleur bij dit paard is imo reden om te onderzoeken of er geen sprake is van een tekort in de voeding.



Over het bontje onder het zadel: eerst de pasvorm laten nakijken, pas daarna gaan klooien met bontjes. Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:25

Hij wil niet op lengte komen, omdat hij daarvoor sterke rugspieren moet hebben en die heeft hij simpelweg (nog?) niet. Dat op lengte komen is dus nog te moeilijk voor hem.

Kwa voeding: je kunt idd een bloedonderzoek doen, maar je kunt ook gewoon eens domweg een kilo biks per dag meer gaan voeren en zien wat het doet. Hangt een beetje af van wat je nu voert (zowel in kg als in kwaliteit). Met meer hooi zul je het iig niet oplossen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:05

Wat een hysterie over een schepje meer biks per dag...zeg.
Dat valt allemaal wel wat mee hoor. Het gaat hier niet om een bevangen shetlander oid, maar om een bloot jong rijpaard met een waterige glans. Dikke kans dat die gewoon opknapt van een kilo meer (goede!) biks per dag.

Maar nogmaals: het hangt wel af van wat er verder voor het paard nog op het menu staat en daar weten wij met zijn allen helemaal niets vanaf.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:26

CharmingS, ik zie een paard waar eigenlijk helemaal geen glans op zit. Ook paarden met wintervacht horen glans te tonen. Als jij dat niet ziet, denk ik dat TS zich ook niet al te veel van je voedingstips hoeft aan te trekken.

Met hooi vul je de onderlijn, met biks (ed) vul je de bovenlijn. Het is zo simpel.
Luzerne voeren kan de verhouding calsium/fosfor totaal verstoren, dus hoezo is dat eenzijdige voer "veel beter" dan allround biks?
Ik heb overigens geen zin in een uitgebreide Bokt-discussie over de plussen en minnen van brok dus hou er hier verder wel over op. Ik weet na al die jaren van paarden houden echt wel hoe je een paard een beetje knap kunt voeren. Het bewijs daarvan is de zien op de foto's in mijn profiel en bij mij op stal (voor wie durft, hahaha).

Ik wens TS veel plezier met haar jonge paard, hoop voor haar en dat paard dat ze hem iets meer plezier kan laten beleven in het werk en mocht TS twijfelen over het voer, laat TS er dan aub iemand met verstand van zaken in real life naar laten kijken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:42

Het valt of staat met de kwaliteit van je ruwvoer.
Maar domweg méér hooi voeren zal in de bespiering nooit helpen.

Gezonde paarden horen te glanzen in de vacht. Dat je eigen paarden geen glans tonen, zou je toch aan het denken moeten zetten ;)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:47

Ik vind de vacht er nog altijd niet goed uitzien op deze foto.
Wat ik de hele tijd al zeg: de kleur is waterig, alsof het verdund is. Geen diepe kleur.
Daarnaast lijkt hij me op die foto ook serieus wat te mager toe. Ik blijf bij mijn advies: meer krachtvoer erin van een goed merk.

Maar goed, meestal eindigen dit soort topics op Bokt in een hetze tegen degene die kritisch en eerlijk is. Mijn intentie is om TS haar paard écht te laten zien, niet door de roze bril. Wil je goed voor je paard zijn, moet je ook open staan voor de mogelijkheid dat het misschien toch niet zo geweldig is als je denkt.

Dit was mijn laatste reactie in dit topic. Zij die het willen begrijpen, hebben het inmiddels wel begrepen. Zij die het niet willen begrijpen, zijn mijn moeite niet waard.
TS, veel plezier met je aanwinst. Het komt heus wel goed allemaal.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers