Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:14

Sinds een maand heb ik een 17-jarige Haflinger, die ik daarvoor ook zes weken gereden heb.
De laatste 12 jaar is hij ingezet voor bergtochten met toeristen (ik woon in Oostenrijk), en ik ben nu de dressuur een beetje aan het oppakken, naast grondwerk, longeren en buitenritjes.
We hebben er beide veel plezier in, maar nu kreeg ik gisteren van de instructrice op mijn stal een stoot onder de gordel (vond ik): Ik zou hem te 'streng' rijden, teveel en te lang bitcontact en ik moet meer voorwaarts-neerwaarts rijden.

Nu betekent voorwaarts-neerwaarts volgens mij niet 'je teugels losgooien', ook dan blijft er in principe altijd mondcontact. En mijn hand volgen doet hij pas sinds een paar weken, voorheen was het alles of niets: zodra ik iets toestond, ging zijn neus helemaal naar voren en viel ie gelijk op de voorhand.

Maar toch ben ik er onzeker door geworden, vandaar dat ik jullie mening vraag. Ben ik te streng/te hard met mijn handen?

Ik heb drie You-tube filmpjes: één van de uitgangssituatie, twee maanden geleden, en twee recente op de linker- (zijn beste) hand, en één op de rechterhand.
Mijn 7-jarige dochter heeft de laatste twee gemaakt, dus helaas zijn ze een beetje wiebelig ;-)

https://youtu.be/g9ZKTG8r4eM

https://youtu.be/rNUOiV5o29U

https://youtu.be/b-dVnCaniNU


Bedankt :-)!


Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 09:18

Ok. Het is inmiddels duidelijk. Niet alle commentaren zijn even opbouwend zak mazegge....maar goed, niet iedereen kan dat.
Bedankt, ik ga ermee aan het werk :-)!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 09:31

Ik vraag om kritiek/ commentaar, maar sommige menen dan kwetsend te mogen worden. Dat vind ik niet ok, want we zijn allemaal niet perfekt, en ik heb juist de beste bedoelingen, anders vroeg ik het niet. :-)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 09:39

Ik heb nu geen tijd om er dieper op in te gaan, maar jullie hebben grotendeels gelijk: niet voorwaarts, teveel werk van mij en te onrustig. Zagen niet bewust, gebeurt wel af en toe. Niet relaxed.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 09:47

Overigens grappig, hoe de ene zegt: zo traag, niet om aan te zien....en de ander dat ik hem zwaar boven zijn tempo rijd.
Overigens was het nog veel erger, in het begin was hij echt niet vooruit te krijgen. En voor de duidelijkheid: ik rijd hooguit 3x pw in de rijbaan, en bied hem veel afwisseling ,;-)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 20:33

Edit ts: voor de filmpjes kwam ik op de volte, omdat je het dan beter ziet. Ik rijd uiteraard veel figuren, vooral grote, en ook lange zijdes met tempowisselingen. Eigenlijk kom ik zelden lang op de volte, omdat hij die constante buiging gewoon nog erg moeilijk vindt.
En nee, ik hoef geen dressuurcrack (meer). Rijd sinds ik in Oostenrijk woon alleen nog maar recreatief, inmiddels al 12 jaar. En dat zie je dus terug in zit en onrust. Helaas.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 08:30

Ik longeer hem pas sinds kort, omdat we tot die tijd een rijbaan met tennis-gravel hadden en dat was gewoon te hard om voortdurend op de cirkel te moeten. Ik heb nu een paar keer met touwtjes gelongeerd, maar zoek nog wat naar de juiste lengte: zijn ze licht op spanning, drukt hij alleen maar zijn rug weg, zijn ze losser, maakt hij zich heeeel lang. Ik concentreer me dus voorlopig maar even op gehoorzaamheid en voorwaarts- vooral: in regelmatige takt- lopen. Galopperen ad longe is nog niet zinvol, hij loopt nog compleet uit elkaar in galop, gaat rennen.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 11:22

Lieve mensen,
voordat jullie nu denken, dat ik compleet dichtgeslagen ben door jullie vernietigende reacties, zal ik zelf even uitgebreider reageren. Ik was gisteren op mijn werk, een 24-uurs-dienst, en dan heb ik nauwelijks tijd.
Ja. Ik sloeg wel even dicht. Dan denk je dat je aardig bezig bent, ziet dat je paard zich helemaal op jou verlaat, en dan kijk je niet verder dan je neus lang is. Wat ik niet verteld heb:
Dit paard is uit de manegelessen gehaald, omdat hij er absoluut niet geschikt voor was. Gooide iedereen er af, was bang voor de zweep en zeer onberekenbaar. Hij vond er gewoon niks aan, butsende mensen op zijn rug. Bij mij is hij superbraaf, zet zich in zo goed hij kan, heeft zijn angst voor de zweep verloren en is veel relaxter geworden, zowel in de algemene omgang, als met rijden. Vandaar dus ook, dat ik dacht, dat we goed bezig waren.
Ik moet er bij vertellen, dat hij aan één oog vrijwel blind is, dus zich extreem aan mij vasthoudt. Zowel op de grond, als onder het zadel. Daar zie je denk ik ook wel wat van terug. Het is ook niet zo, dat ik er zelf geen kijk op heb; wat jullie mij adviseren, zou ik zelf -ongezien- ook gezegd kunnen hebben.
Daar komt nog bij, dat ik in een omgeving woon, waar mensen geen dressuur rijden. Ze zitten op een paard, en zijn volkomen onbekend met aanleuning, impuls, takt, etc. Dus als die mensen mij dan bewonderend aanspreken, voel je je gevleid. Hoewel ik het soms ook genant vond, want uiteraard weet ik, dat er vele dingen dressuurmatig en rijtechnisch niet kloppen. Maar toch.

De uitschieters in de commentaren laat ik even voor wat ze zijn. Dat kun je verwachten op zo'n forum, waar velen zichzelf op hun manier expert vinden. Dat is ook ok, al is het wat grof.
Wat ik zelf zie?
Ik zie een paard dat zijn best doet, en een ruiter die haar best doet. Daardoor teveel wil, te hard werkt, en teveel beweegt, op een paard dat niet los door zijn lijf kan lopen. Dat kan hij ook ECHT niet, niet eens als hij vrij loopt, overigens. Zijn gangen zijn vrij kort, en hij heeft een enorme boeg, met nu eenmaal veel gewicht op de voorhand. Ik zie wel een leuke combinatie. Ruiter en paard passen bij elkaar, en ze proberen het elkaar naar de zin te maken.

Ik heb er slecht van geslapen, maar ik ga het volgende doen: Open kaart spelen met de instructrice, zeggen dat ik me blind gestaard heb op de inmiddels al behaalde successen, en vragen of ze me daarin wil begeleiden. Overigens heeft zij hem ook korte tijd gereden om hem voor de lessen klaar te stomen (wat dus niet gelukt is..), en haar grootste probleem lag ook in het voorwaarts lopen. Voor de zweep was hij bang, en als ze met een spoortje reed, sloeg hij uit. Dan heb je weinig mogelijkheden. Ik heb ook geopperd, dat hij misschien wel gewoon helemaal geen plezier in dressuurwerk heeft, dat we het misschien maar moeten laten. Maar dat wees ze af, omdat wat gymnastiek nooit schaadt. En hij hoeft tenslotte geen proefjes te lopen. En omdat hij zo braaf geworden is, denk ik ook, dat hij het best leuk vindt om wat aan het werk gezet te worden: de eerste paar keer dat ik er op zat, wilde hij de bak niet eens in, durfde er ook niet in zijn eentje in om vrij te kunnen lopen. Inmiddels kan ik hem vrij laten lopen, dat vindt hij leuk, en gaat met frisse zin de rijbaan in. We hebben dus echt al veel bereikt, ook al zullen sommigen dat misschien anders zien.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 12:13

Dat is niet waar, ik schrijf dat jullie gelijk hebben. Niet eerlijk om aanvallend te worden. Jullie vragen wat ik er zelf van vind, en dat heb ik gezegd. Met toelichting.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 12:28

:-*

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 13:35

Nou ja....ik hoef me ook niet alles te laten zeggen, toch? Een filmpje plaatsen als je Z rijdt, is lang niet zo dapper...;-)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 13:59

Sorry mensen. Ik geloof niet in een onafhankelijke zit. Je zit is ALTIJD afhankelijk van waar je paard heen loopt en hoe het zich beweegt. Zou wat zijn, als je op ieder paard, altijd hetzelfde zou zitten, hoe het dier ook loopt. Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.
Waarmee ik dus NIET (NIET!!!) wil zeggen, dat dat bij mij in orde is hè. Maar even tussendoor...

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:03

Danique schreef:
Je zegt recreatief te rijden. Probeer eens zonder beugels, zonder zadel, met een touwtje om de nek etc. Lol met je knol, zoek allebei even de basis terug en ga vanuit daar weer opbouwen.


Check :-)
Laatst zonder zadel nog een buitenritje gemaakt, en met alleen een halstertouw aan één kant pionnetjes gestuurd. Superleuk :-)!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:07

bruintje123 schreef:
Bij jou klopt dat dus niet. Jij werkt je paard tegen dus geen onafhankelijke zit.


Dat zie ik nou niet, dat je dat er nog even moet inwrijven. Je bent de 51e.
Ik zeg zelf al met nadruk, dat ik niet beweer dat dat bij mij in orde is.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 19:43

Hilary schreef:
Stocki schreef:
Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.

Heb je een fysiotherapeut of osteopaat in de buurt de je paard een (paar) keer kan behandelen? Een los lijf is zoveel makkelijker te rijden :j Grote kans dat hij momenteel helemaal niet zo voorwaarts kán, omdat hij her en der vast zit in z'n lijf.

Ik vind overigens dat je erg goed omgaat met alle commentaar hier, TS!


Dank voor de bemoedigende woorden. Dat is fijn. Vind ik overigens ook, dat hij heel erg zijn best doet, juist daarom wil ik hem persé eerlijk rijden. En nee, een osteopaat hebben niet in de buurt. Niet eens een fatsoenlijke dierenarts met verstand van paarden. Ik heb vanmiddag met de instructrice gesproken. Zij vind het allemaal best meevallen, maar mijn hand moet vriendelijker. Dat hij op de voorhand loopt, en niet ruim gaat van achteren, is volgens haar puur gebrek aan kracht. Hij kan ook niet langzaam galopperen, niet gaan zitten (niet eens een beetje). Ook dat is voor een paard met zijn bouw veel moeilijker, want hij heeft nu eenmaal een zeer zware voorkant. Maar volgens haar komt het allemaal best goed met ons...;-)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 20:53

Iemand geïnteresseerd in wat we verder zoal doen, behalve duwen en trekken ;-) ?
Ik zet zo een filmpje op you tube van een galopje tijdens een buitenrit. Lekker fris was ie, helaas kon ik hem niet echt laten rennen op dit terrein....toen was hij overigens nog niet van mij -- en ik ben inmiddels een paar kilootjes lichter, hihi.
Da's dan wel weer het voordeel van te hard werken op je paard ;-)
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 21:08

https://youtu.be/b6D953J6c_s

Ter info: mijn filmpjes zijn sinds gisterochtend 1800x bekeken. Ieder filmpje!!!
Nog eeen keer kijken aub, dan melden zich beslist adverteerders en kan ik een dure instructeur/osteopaat betalen, hihi. (Dit is een grapje, voor de mensen die zichzelf en anderen erg serieus nemen...)
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 21:14

Silly1972 schreef:
Ohh dus er is weleen osteopaat in de buurt?
Dan zou ik die toch echt eerst laten kijken.
Paarden kosten nou eenmaal geld


Nee, die is er niet binnen een straal van 150 km. Maar met geld is alles te koop natuurlijk. Het was een Grapje hè....

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 22:02

pimaude schreef:
ik zie je helaas wel nog steeds 'zagen' op het laatst. let daar op!

fijn dat er plezier is en jullie er beide blij uitzien op het filmpje!
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 22:05

pimaude schreef:
ik zie je helaas wel nog steeds 'zagen' op het laatst. let daar op!

fijn dat er plezier is en jullie er beide blij uitzien op het filmpje!


Ja. Ik rijd met een zacht bitje en hij was superfris. Dan is het soms niet anders. Het is geen hoogopgeleid dressuurpaard dat stil staat op een pinkbeweging. Het alternatief is laten doorrennen tot hij thuis is. Hij werd tot voor kort met gebroken pelham gereden buiten...dat zegt genoeg. Overigens niet door mij!!
Laatst bijgewerkt door Stocki op 03-08-17 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 22:18

Afbeelding
Hm. Benen ver voor mijn schouder?
Ik zie dat niet, maar kan me uiteraard vergissen!

Verder heb je gelijk wat balans betreft. Leuke tip ook!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 22:23

pimaude schreef:
woooow stocki rustig rustig. nu maak je een gemene opmerking in mij los: eerst de haflinger opfokken en dan binnen 1 tel stilstaan? niet eerlijk!


Opfokken?
In de eerste plaats is er geen sprake van opfokken. Hij galoppeert op eigen initiatief zeer voorwaarts. Als je goed kijkt, zie je dat ik hem zelfs moet inhouden. Ik neem hem terug in draf, al heel wat meters. Dan in stap. En omdat hij niet reageert, moet de rem er even op. So be it. Ik rij niet op de letter buiten.


Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 10:51

Ik zie steeds meer compleet ongenuanceerde reacties en heb om een slotje gevraagd. Daar kan ik gewoon niks mee.
Bedankt diegenen, die op een opbouwende manier iets hebben toegevoegd!
Helaas is mijn verzoek bij de mods blijkbaar niet aangekomen. Wellicht kan iemand anders even bijspringen?
Lieve groet, ts.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 11:47

Biebz schreef:
Stocki schreef:
Ik zie steeds meer compleet ongenuanceerde reacties en heb om een slotje gevraagd. Daar kan ik gewoon niks mee.
Bedankt diegenen, die op een opbouwende manier iets hebben toegevoegd!
Helaas is mijn verzoek bij de mods blijkbaar niet aangekomen. Wellicht kan iemand anders even bijspringen?
Lieve groet, ts.


Ik denk niet dat er zomaar een slotje opgezet wordt ;)

Tsja...voor sommigen geen beter vermaak dan leedvermaak @ grijns-smiley. Dat zegt meer over jou, dan over mij.... ik kan ook gewoon ophouden met lezen, dan kunnen de Ankys lekker verder kotsen :-)


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers