Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Rocamor

Berichten: 10693
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:29

bruintje123 schreef:
Maar ts heeft wel antwoord op haar vraag, klopt het wat de instructeur zag?
En dat is ja, hij/zij zag het goed. En gaf helemaal geen stoot onder de gordel maar inzicht.

Nu zou ik zeggen ga met die instructeur aan de gang, want die lijkt er toch wel raad mee te weten.


Mee eens en ook met je vorige reactie.

Ikzelf vind overigens het eerste filmpje het "fijnst" om naar te kijken. Ik vind je daar wel onrustig in je onderlichaam, maar niet zo trekkerig in je bovenlichaam.

Ik zou, als dit mijn pony was, de focus van het "aan de teugel rijden" afhalen en me enorm gaan focussen op mezelf. Welke spieren span ik aan. Hoe kan ik die ontspannen. Maar dan ook de spieren om je oorlelletje te bewegen, bij wijze van.

Wat Is het basis tempo van mijn pony? Kan ik op dat tempo meekomen in ontspanning. Kan ik vanuit daar en vanuit ons beider ontspanning wendingen maken, wat gymnasticeren. Of 1 pasje weg op mijn zithulp icm iets meer been. En dan, als dat goed gaat, 2 pasjes en 3.

Wat gebeurt er in het lichaam van mezelf en mijn pony als ik hem over zijn tempo jaag? Waar voel ik dan in beider lichamen de spanning.

Dit bewust worden werkt het best met iemand nabij. Laat die benoemen waar hij bij jou spanning ziet of voelt en controleer dan of je dat ook voelt.

Die voorkant van de pony komt wel. Ontspannen onder je lopen. Actiever krijgen zonder zelf te gaan pushen. Hoe kun je van je pony verwachten dat hij de voorkant los wil laten als je zelf van navel tot kruin volledig vasthoudt. Niet. Begin bij jezelf.

Succes en wees dankbaar voor de wijze les van die instructeur op je stal. Mensen die zo eerlijk zijn om je te helpen om inzicht te krijgen. Goud waard.

Rockes <3


Rocamor

Berichten: 10693
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:53

Maar als ze de passen niet lekker kunnen afmaken, dan ga je toch boven het tempo wat ie op dat moment aankan?

Rockes <3


Rocamor

Berichten: 10693
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:06

emilyslaluna schreef:
Ik heb altijd geleerd van mijn ouders dat je maar beter niks kunt zeggen als je niks aardigs of zinvols op kan brengen.


Ik ben het tot op zekere hoogte met jouw ouders eens. Niet helemaal dus. Want in het geval van TS en haar paard, vind ik het paard de dupe van de handelingen van de ruiter.

En ik vind (! Ja een mening dus) dat de ts dubbele signalen afgeeft. Zowel naar haar paard als naar zichzelf/ons.

Naar Haar paard: door te schoppen om hem voorwaarts te krijgen. Door tegen de beweging in en al zagend juist terug te werken. Zowel op het 2e als het 3e als het galop filmpje. Ik meen me zelfs te herinneren dat op het galop filmpje het paard tijdens stap of bij stilstand een trap na krijgt (ik vroeg je ver**** om te stappen) en als ie erop reageert met poging tot draf krijgt ie weer een snok in zijn mond (stap-pen....). Het beestje wil zo zijn best doen maar krijgt zoveel dubbele signalen dat hij het dan maar opgeeft.

En ook naar zichzelf/ons. Ts zegt regelmatig dat ze wil leren. Maar heeft op alles wel een ja-maar, de pony Is half blind, de pony werkt graag, zij Is maar ook wij zijn niet perfect, ze hoeft geen (hogere) dressuur meer te rijden.

Maar voor het behoud van je eigen dier, wil je je eigen manier van rijden toch verbeteren, zodanig dat het paard het minst belast wordt en je zo lang mogelijk van en met je beessie plezier hebt. En mocht je dat Allemaal dom gezeur vinden, ook prima, maar kom er dan eerlijk vooruit.

Rockes <3


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers