Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3788
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:45

Ik herken wel dingen. Mijn pony heeft dressuurmatig weinig geleerd. En ik ben sinds jaren niet gereden te hebben twee jaar geleden ofzo weer begonnen met rijden. Dus is echt afstemmen. Mijn pony kukelt makkelijk op de voorhand, loopt (met name achter) vrij kort en mist gewoon de juiste bespiering om 'rond' te kunnen lopen. Dat zie ik bij jouw paard ook. Ik heb ook instructie/begeleiding en wat ik met name heb geleerd is dat ik de voorkant zelf even met rust moet laten. Wel contact houden (anders valt ze juist op de voorhand), maar handen stil en iets meer naar voren ipv 'tegenhouden'. Focus op de achterkant. Actief laten lopen, schakelen. Wat we veel doen is balkjes draven bijvoorbeeld. Longeren, voorwaarts houden en wederom tempowisselingen. Dan moet ze d'r achterbenen wel leren gebruiken. Ik longeer ook met pessoa (wel goed laten begeleiden eerst!).
En ik ben nu een paar maandjes zo bezig en ik ga al resultaat zien/voelen. Gisteren zowaar uit zichzelf, ze liep sommige stukjes al mooi ontspannen en ging uit zichzelf nageven. Dan krijgt ze een kriebel over d'r hals. Belonen, zelf hand ontspannen. Het is moeilijk hoor, ik moet zelf ook nog zoveel leren daarin! Het is echt leren voelen en je timing is ook zo belangrijk.
Maar jezelf scholen als ruiter is echt noodzakelijk, pas dan kan je je paard goed trainen. En als je dat doet en je geduld hebt, komt de rest vanzelf.
Oja, dat recreatief rijden is trouwens ook heel goed hoor! Lekker lange stukken draven en galopperen.


Majabeestje
Berichten: 3788
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:36

Stocki schreef:
Sorry mensen. Ik geloof niet in een onafhankelijke zit. Je zit is ALTIJD afhankelijk van waar je paard heen loopt en hoe het zich beweegt. Zou wat zijn, als je op ieder paard, altijd hetzelfde zou zitten, hoe het dier ook loopt. Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.
Waarmee ik dus NIET (NIET!!!) wil zeggen, dat dat bij mij in orde is hè. Maar even tussendoor...


Hoe je het omschrijft, dat ís een onafhankelijke zit ;)


Majabeestje
Berichten: 3788
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:47

Dat laatste wat je noemt is volgens mij waar het om gaat emilysluna. De manier waarop er gereageerd wordt. En dat kan op verschillende manieren. En dat is het nadeel van internet, iedereen kan er gewoon wat uitkotsen zonder iemand aan te kijken en in een directe discussie te raken. Gewoon makkelijk dus, want je krijgt toch niet direct een reactie en als je die wel krijgt, krijg je hem op je beeldscherm.
Daarbij heb ik nog nooit een sport of hobby gezien waar zoveel 'stiekem' commentaar vanaf de zijlijn wordt gegeven als bij paardrijden. Het geroddel vanaf de bakrand bijvoorbeeld.
Ik denk dat als mensen zouden doen alsof die persoon tegenover ze zat, ze dan feedback zouden laten geven.. je al een heel andere manier van reageren krijgt.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers