Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:03

Ja, wat je heel duidelijk doet in het tweede filmpje is het 'zagen' om dat hoofd naar beneden te krijgen. Zeker bij de eerste overgang van draf naar halt, wanneer je dan weer vooruit gaat gaan je ellebogen echt van voor naar achter. Niet aangenaam voor je paard en het ziet er ook niet uit. Echt een beetje (veel) ruk en plukwerk. Ik begrijp de opmerking van de instructrice en schrik een beetje van het beeldmateriaal. Je houding is voornamelijk het probleem in de rest van de filmpjes, je doet veel te veel zelf ipv je paard onder je te laten werken. Ik las het hierboven al, maar ga inderdaad echt werken aan dat been. Been is vooruit en geen been is constant tempo. Dat gaat even een paar weken tijd kosten maar het zal je veel vooruit helpen. En wees daar heel duidelijk in, als hij op eigen houtje gaat vertragen of stil vallen jaag je hem maar een paar rondjes door de bak heen met je benen. Je hoeft daar geen zweep voor te gebruiken, gewoon benen erin en huppekee.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:10

Gillbo schreef:
Nou het paard door de bak jagen om voorwaarts te gaan terwijl je hem aan alle kanten tegen werkt met je houding en zit lijkt mij nogal oneerlijk.
Eerst aan jezelf werken dan aan jezelf

Je doelt op mij denk ik, even terug lezen: ook ik heb het over haar eigen houding als het voornamelijk probleem. Het spreekt volgens mij voor zich dat dat eerst in orde moet komen voor je het paard onder handen neemt. Dat nog eens extra benoemen of verder uitdiepen na alle voorgaande opmerkingen/tips leek mij overbodig.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:58

Onze vernietigende reacties? We vinden onszelf allemaal op onze eigen manier expert? Sorry hoor, maar je weet het zelf blijkbaar allemaal al wel aan je bericht te zien. Je vat onze tips, waar je nota bene zelf om vraagt, op als slecht bedoelde kritiek en groffe beledigingen. Wat wil je dan dat wij zeggen? Je vertelt nog niet een kwart van het verhaal, maar neemt ons dan kwalijk dat wij dit totaal geen aangenaam beeld vinden. In onze ogen was dit een gezond paard, zonder lichamelijk problemen en een ruiter die dressuur wil rijden. Ik schroef mijn mening over het bruute teugelgebruik niet bij, dat hij blind is aan één oog en jij de enige bent die met hem kan rijden verandert daar helemaal niks aan.

Wat wil je dan nu dat we zeggen na je verhaal? Fantastisch gedaan en we nemen alle commentaar weer terug? Ik denk dat je je inderdaad blind staart op het feit dat hij van zo ver gekomen is, zoals je zelf al zegt. Het grootste probleem is hier niet het paard, en dat zeg je zelf ook. Je OP gaat over JOUW manier van rijden. Dan is het logisch dat we daar op inpikken. En of je dan op een gezond paard rijdt, of een paard dat mankementen heeft maakt dan niet uit. Na het bericht wat je nu net getypt hebt, wat is dan eigenlijk jouw vraag? Je geeft plots op alles zelf een antwoord en lijkt je eigen rijstijl goed te praten. Waarom?

En laat er alsjeblieft je slaap niet voor. Dat is het echt niet waard. Natuurlijk wil je goed rijden, maar om hier nou wakker van te liggen lijkt me ook niet echt gezond. Neem les, werk aan jezelf en dan komt het allemaal wel snor.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:45

Tja, hetzelfde geldt dan voor jullie wat betreft nuance zien in een post. Mijn reactie is nergens aanvallend bedoeld, ik maak gewoon het punt dat wij toch nooit een goed beeld kunnen schetsen als we de helft van het verhaal niet kennen. Dan is het toch ook normaal dat er mensen nogal 'duidelijk' reageren met hun standpunt? Ik vind gewoon niet dat de lichamelijke beperkingen van het paard iets te maken hebben met de houding van TS. Dat staat toch gewoon los van mekaar? En als mijn post als beschuldigend wordt gelezen heb je hem niet helemaal goed begrepen. Ik vraag simpelweg waarom ze haar eigen rijstijl verdedigt, omdat dat in mijn ogen helemaal niet nodig is. De lompe, slecht onderbouwde reacties heb ik dan blijkbaar over het hoofd gezien in dit topic. Ik vind dat TS hier niet van moet wakker liggen, dan mag ik dat toch ook gewoon zeggen?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:46

Ja daar ben ik het mee eens hoor pol013, maar is het niet de bedoeling om als ruiter onafhankelijk van je paard te kunnen zitten? Zodat je op eender welk paard kan stappen, en gewoon goed kan zitten? Dat is wat ik bedoel. En natuurlijk is het niet simpel om door te zitten op een 'traag' paard, dat schommelt/hobbelt natuurlijk veel meer dan een paard wat gewoon aan een constant tempo door draaft. Maar dat is dan toch juist de mooie uitdaging aan dit paard. Bekijk het zo TS: als je op dit paard mooi kan leren zitten kan je daarna waarschijnlijk op alle paarden stabiel en in balans blijven zitten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:13

Onafhankelijke zit betekent niet dat je doodstil op je paard moet zitten. Onafhankelijke zit betekent dat je ten alle tijdens de beweging van je paard kan volgen ook al loopt hij niet op een vast ritme, of gooit hij zijn hoofd in de lucht, of drukt hij zijn bovenlijn weg, etc... Dat je dat allemaal kan uitzitten zonder dat je daarbij perongeluk andere signalen geeft (zoals aan de teugels trekken om in evenwicht te blijven, of knijpen met je benen om in het zadel te blijven) aan je paard. Een onafhankelijke zit is dus niet onafhankelijk van het paard, maar onafhankelijk van storende factoren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:05

Dat gecontroleerd galopperen heeft bij mijn paard ook tot haar 5e jaar geduurd hoor, dat komt wel goed met de juiste training en wat tijd.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:20

bruintje123 schreef:
Ook het filmpje in de wei vind ik je niet eerlijk rijden.
Jij gooit het op een zacht bit, ik gooi het op geen enkele voorbereiding op de overgang die komt.
Hij mag eerst vol gas vooruit in galop.
En dan bedenk jij ik wil stap-halt, dat bereid je niet voor, nee zaag zaag en je ragt hem stil.
Het is jammer dat die goedzak dat eigenlijk pikt. Want het is een zeer oneerlijke manier van rijden.

dat dus ja


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers