[volg]Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:18

Het is bepaald geen makkelijk paard om te rijden, dat geloof ik zo.
Wel... Je rijdt B maar probeert je paard in een Z-houding te trainen. Dat past niet.

Heb je al eens geprobeerd om met wat meer lucht aan de voorkant te rijden? Op geen enkele foto zie ik een ontspannen aanleuning, ik zie wel trekkerij en een paard dat veel te diep achter de teugel loopt. Loslaten en naar voren is dan het devies. Laat het paard op eigen benen en óver de rug lopen. Dat oppakken en omhoog halen aan de voorkant komt later wel. Veel later.

Mocht je constateren dat de spanning die jullie hebben, voor een groot deel bij jezelf weg komt, of dat jij toch net wat gespannen reageert op dit wakkere paard, dan kan een mindfullness training voor jou persoonlijk zeker helpen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:53

Google is uw beste vriend.

En tav Z-houding en B-dressuur: je houdt je paard, al dan niet bewust, kort en hoog ingesteld. Die keren dat ie wel per ongeluk wat lager gaat, heeft ie nog geen lengte in de hals en gaat ie veel te diep. Op deze manier kan het domweg niet voorwaarts neerwaarts over de rug lopen en voor B (en L) dressuur moet dat wel je doel zijn. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, vraag het aub je instructeur.

Juist jouw gevoel van gebrek aan veiligheid zit je rijden in de weg. Het paard korter en strakker houden is helemaal geen oplossing. Sterker nog: het werkt averechts. Loslaten en naar voren, dat is de enige oplossing. Hij komt vanzelf wel weer terug. Ondertussen moet jij gewoon blijven rijden alsof je neus bloedt. Laat de controle aan de voorkant los, leer te vertrouwen op de controle van je zit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:12

Flevo, mindfullness kan he handvaten aanreiken waarmee je beter met je eigen spanning leert omgaan. Of beter, daar meer grip op kan hebben. Dat is nuttig in werksituaties, maar kan absoluut ook helpen in het rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:08

Het is inderdaad heel tof dat je uitprobeert. Alleen zo ga je een manier vinden die voor jou en je paard goed zal werken.

Mijn mening: die teugels mogen nog wel 10cm langer. Je rijdt hem nog altijd kort aan de voorkant en je ziet dat het dier op de voorhand gaat. Laat hem maar eens los aan de voorkant (lange teugel) en ga eens écht in het zadel zitten. Dus niet met je lijf hangen op die blokken bij je knieën, maar eens écht op je gat in het zadel. Probeer bij onzekerheid eerst maar eens in stap. Wat voel je? Ga leren voelen wat er onder je kont gebeurd. Ga dan ervaren dat je met simpelweg je zitbeenknobbels iets te verschuiven, al van hand kunt veranderen, daar heb je in het geheel geen teugels bij nodig.

Heb je wat meer lef, ga dan gewoon met losse teugel aandraven. Van achter uit. En bepaal het ritme van het paard door jouw ritme in het lichtrijden. Krijg hier gevoel voor. Leer ook voelen wanneer je paard wel van achter uit naar voren toe loopt, dus echt vanuit het achterbeengebruik (meest makkelijk te voelen bij het aandraven). Pas daarna pak je heel licht (!) de teugels weer op, maar nooit weer zo kort als dat je ze nu hebt gehad.
Ga leren dat je zowel tempo als richting helemaal met je zit kunt bepalen. Dan zul je ook voelen dat de teugels eigenlijk niets meer zijn dan "een lijntje om het wimpeltje mee vast te houden". Meer dan "een vogeltje in je hand" hoor je niet te voelen. Het moet met je zit gebeuren.

Dat paard van jou kan dit allemaal. Dat weet ik zeker, ik weet waar hij vandaan komt.
Neem aub les gericht op het voorwaarts-neerwaarts én over-de-rug-rijden.
Leestip: Centered Riding van Sally Swift.
De sportdressuur komt later wel - gun jezelf een betere basis.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers