Draver Marango voor het eerst op HAW

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 23:12

Hallo bokkers *\o/*

Na heeeeel lang twijfelen of ik het wel zou aandurven om een haw topic aan te maken heb ik het toch maar gedaan.

Marango is een bijna 6 jarige kruising draver x kwpn waar ik sinds eind februari serieus mee aan het werk ben.
Marango is nu bijna twee jaar in mijn bezit en het eerste jaar/anderhalf jaar hebben wij niet zoveel gereden aangezien hij echt nog in de groei was. Daarna zijn we 1/2 keer in de week 20 minuutjes gaan rijden en eind februari 2017 zijn we echt serieus aan het werk gegaan en zijn we fanatiek aan het lessen.


Marango kan flink rodeo ritten geven als we het niet verwachten, vandaar mijn kortere zit en springzadel
Ikzelf vind het op dit moment prettig dat ik stevig zit en als alles goed bevestigd is stap ik weer over op mijn dressuurzadel aangezien dit met dressuurwerk toch veel beter zit.

Genoeg gekletst, hier de foto's

1 Voor het eerst erop juni 2015
Afbeelding

2 eind 2015

Afbeelding

Daarna een hele periode niets gedaan

Dit zijn wat foto's uit 2016

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5 hier is hij goed in

Afbeelding


En deze zijn van 2017

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

15
Afbeelding



Hopelijk zijn jullie een beetje lief voor ons :o

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:42

Knap paard hoor! Je hebt hem echter wel in de "houding" lopen voor, maar hij kukelt compleet op de voorhand. Vooral op foto 10,11,14 en 15 zie ik een paard dat veel te diep loopt. Ik heb het idee dat je binnenhand soms wat streng is en dat hij in je handen hangt.

Mijn advies is dat je lekker van de voorhand afblijft voorlopig. Handen lekker stil houden en vooral veel naar voren rijden om zijn achterhand te activeren.
Als hij in je handen hangt, laat hem maar " vallen " door je handen te ontspannen en rij vooral van je hand af, constant naar voren naar voren. Overgangen heen en weer maken, oefeningen om hem meer op de achterhand te krijgen.

Probeer zelf je hakken uit te drukken en recht op te zitten, door zelf voor over te duiken maak je het voor hem alleen maar lastiger om ook meer op te richten.

Veel succes gewenst!

Janique29

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:57

Wat leuk om je voortgang zo te kunnen zien! Je paard is erg mooi ontwikkeld!

Verder sluit ik mij aan bij het bovenstaande commentaar. Aan de foto's te zien lijkt het dat je ver genoeg bent in de africhting om je teugels wat korter te pakken en hem minder diep te laten lopen. In het begin van de africhting moet je het paard zoveel mogelijk naar voren laten denken, dus ook lekker voorwaarts rijden met constant contact op beide teugels. Een dressuur zadel zal je veel meer helpen om dit te doen doordat je beter kan zitten met de oefeningen die je doet (namelijk dressuur oefeningen). Als ik het goed zie heb je op foto 6, 7 en 8 een dressuurzadel, hier is je houding veel mooier en loopt je paard ook beter.

Ik snap dat je springzadel veiliger voelt om mee te rijden, maar een dressuurzadel zal jullie wel goed doen. Eventueel zou je een bokriempje om kunnen doen of een Thiedeman terugel erop kunnen doen (let op dat dit niet is om hem in de krul te krijgen, maar alleen is om je contact te bewaren wanneer hij zich er uit drukt met bokken. Doe hem dus niet te strak).

Veel succes met rijden! Jullie zijn een leuke combinatie :)

Anoniem

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:47

Hier ziet er in 2017 al mooi uit, wat meer uitgezwaard en meer paard, goed dat je even hebt gewacht met harder werken.
Wanneer doet ie dat bokken? Ben wel benieuwd waarom een paard dat doet. Een paard mag dat van mij bij het inrijden 1 keer doen uit schrik en wenning voor de ruiter, maar daarna moet hij wel een hele goede reden hebben. Daarmee bedoel ik medisch, ongemak etc, dus even de vraag of ie niet wat mankeert, ook omdat ie in het rijden de rug wat recht houdt en vast lijkt te houden vanaf de schoft.

Ik vind hem ook veel te diep lopen, maar ik kan me voorstellen dat je hem wat wil controleren als ie zo smerig kan bokken. Ben je ook angstig? Want dan zou het kunnen dat je aan de voorkant teveel doorpakt en hem teveel op de hand gaat rijden. Hij mag echt dat neusje er meer uit, richting de loodlijn. Durf je hand te geven, dan volgt het paard vanzelf. Heleboel ruiters vinden dat eng omdat het voelt alsof je de controle verliest, dus ik kan me voorstellen dat als je wat angstig bent, dat het lastig is.
Heb je goede begeleiding? Dat lijkt me met zo'n paard wel fijn.

Leviosa
Berichten: 229
Geregistreerd: 09-04-15

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:02

Ik zou sowieso de beugels wat langer doen, het lijkt een behoorlijke stoelzit. En je handen wat dichter bij elkaar doen want die zitten echt ver uit elkaar. Verder een prachtig paardje en idd en mooie combinatie

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 22:06

Iriscope: bedankt voor het advies. Mijn strenge binnenhand vertekend volgensmij op de foto, maar ik ga er zeker eens op letten of ik idd een strenge binnehand heb. Ik ga zeker aan je punten werken.

Janique29: bedankt voor de tips. Thiedeman is niet mijn ding. Gebruik het liefst geen hulpteugels als het niet nodig is. Ik denk dat ik de volgende keer idd maar mijn dressuurzadel eens erop leg, eventjes wennen voor mij maar vast beter voor Marango en mij.

Joolien: marango bokt vooral op dit moment als hij zijn zijn niet krijgt, het is echt een draak af en toe. Voorheen bokte hij omdat het zadel helaas niet lekker lag, nu een andere zadelmaken en een splinternieuw zadel wat helemaal super ligt, het bokken is gelukkig al veel minder alleen als hij dus zijn zin niet krijgt.

Ik ben idd wel wat angstig, ofja was angstig. Ben een paar keer flink hard gevallen en ook mijn elleboog zwaar gekneusd. Dus vooral als hij nu ook maar iets ziet of een pas struikeld of wat dan ook dan heb ik toch weer wat angst in mij.
Gelukkig heb ik nu sinds twee maanden hele goede begeleiding en lessen.

Marango is ook een paard wat uit zichzelf meer achter de loodlijn loopt dan met zijn neus in de lucht, tegenovergestelde van mijn ander paard haha.

Leila_lover: bedankt voor de tips, op dit zadel vind ik het niet heel prettig zitten om de beugels langer te doen, ik ga voorlopig het dressuurzadel erop leggen zodat mijn houding ook beter word.

Nogmaals iedereen bedankt voor de fijne tips en het "commentaar" hier kan ik zeker wat mee en ik ga op deze punten letten

Ninetales
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-09-15

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:22

Wat een mooi paardje Ook leuk dat het je gelukt is om een foto te maken terwijl hij bokt.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:35

Een aansprekend paard.
Ik kan mij voorstellen dat dit paard door zijn lange bovenlijn (en wat overbouwd?) af en toe flink moeite zal hebben met zijn balans. Daaruit zou ook een deel van het protest kunnen worden verklaard. Werk je wel eens aan de hand? Ik denk dat gymnastiseren jullie zal helpen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 01:03

Leuk dat je zo positief reageert op de tips die we je hier geven! Je geeft aan dat hij wel eens struikelt, gebeurt dat erg vaak? Dat is namelijk (vaak) ook een gevolg van teveel op de voorhand lopen.
Als jij dus lekker je hand durft te ontspannen en meegeven (zoals Joolien al zegt) en hem goed voorwaarts rijdt, dan gaat hij ook minder struikelen en hoef je daar niet zo bang meer voor te zijn!

Nogmaals succes :)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:52

Senna21: hij is idd nog ietsjes overbouwd maar voor mijn gevoel is hij nog een klein beetje aan het groeien.
Op dit moment nog geen werk aan de hand gedaan, ik heb over twee weken grondwerkles gepland staan dus ik ben eens benieuwd.

Iriscope: hij struikeld vooral als hij afgeleid is. Hij ziet vanalles en dan let hij niet op waar hij loopt

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:24

Hier het verschil van mei 2015 en een foto van 2017

Hier was hij net een half uurtje bij mij
Afbeelding

Zomer 2016
Afbeelding

En januari 2017
Afbeelding

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:21

Grappig, zie dat je ook uit Limburg komt! Ik ook! Maar ik sluit me aan bij bevengenoemde reacties. Probeer hem inderdaad minder diep en op de voorhand te rijden. Zo voorkom je dat ie 'op zijn kop' gaat lopen. En wat meer de achterhand eronder tijdens het rijden. Je zit met dressuurzadel veel beter, maar dat heb ik zelf ook. Leuk paardje, jullie komen er wel!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:37

Moderatoropmerking:
Complimenten voor de manier van reageren van TS. Maar zeker ook voor de keurig onderbouwde reacties!

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:31

Jeetje, je ziet echt dat je paard in de afgelopen maanden flink aan het uitzwaren is.
Persoonlijk vind ik de laatste foto's er fijn uitzien, wat te diep en op de voorhand, maar wel ontspannen. Lijkt me een fijn meewerkend paard, ondanks dat hij soms zijn streken heeft. Ik denk dat het voorover kukelen ook vanzelf minder wordt als hij wat sterker wordt. Misschien is werken met balken een idee?
Verder ben ik het ermee eens dat je netter zit op het dressuurzadel, ik snap dat je jezelf wat veiliger voelt op het springzadel, maar als hij nu braver is zou ik toch gaan oefenen met het dressuurzadel ;).

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:19

Hanssen: leukk! Nog een Limburger haha

Coby: bedankt voor het compliment. Ik ben juist erg blij met alle tips wat ik hier krijg en ga er zeker mee aan de slag.

Ilse_123: ja, hij is in nog geen twee jaar onwijs veel veranderd. Heb al met mezelf afgesproken mijn springzadel de komende tijd thuis te laten zodat ik met mijn dressuurzadel moet gaan rijden, dan nog iemand vinden die foto's maakt tijdens het lessen..

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:52

Ik ga ook mee dat je op het dressuurzadel mooier zit, maar springoutfit staat jullie ook erg goed.

Je zou niet zeggen dat het een kruising is met een draver

Agnes98
Berichten: 53
Geregistreerd: 05-11-10

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:30

Goed op weg! Ik zat me alleen nog af te vragen of je niet juist sneller uit het zadel wordt geworpen als je beugels zo kort zijn. :D

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 21:14

Gekkie10: nee klopt, zou je zo niet zeggen maar toch is het een halve gekke draver haha

Agnes98: haha je zou denken van wel maar op de een of andere manier zit ik steviger op mijn spring dat op mijn dressuurzadel

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:20

Ik zie er ook geen draver in :-) hij loopt inderdaad op sommige foto's wat achter de looplijn maar het ziet er niet uit alsof je hem er intrekt. Gewoon lekker voorwaarts blijven rijden en mooi toestaan aan de voorkant dan komt het vast helemaal goed!

Wat het zadel betreft: is het geen idee om de beugelriemen van je dressuurzadel een gaatjes korter te maken? Heb je het voordeel van de betere zit van je dressuurzadel en heb je wat meer grip als ie bokt. Is maar een idee hoor.....

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:35

Ik zie er wel draver in. :j

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 13:39

Kymalin: klopt idd. Marango kropt zichzelf op en loopt dan helaas te diep.

Ik heb de laatste tijd met mijn dressuurzadel gereden en begin er iets meer aan te wennen. Wel nog de beugels 2 gaatjes te kort voor het mooie maar dan gaat rustigaan steeds wat langer haha

Moonfish: leuk dat je er wel draver in ziet, mag ik vragen waar het je opvalt

V4lerie

Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:08

Wat een vooruitgang! *D

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:56

Jullie zijn vooruitgegaan zeg!

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Draver Marango voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:04

Wat een onwijs knap paard heb je daar!!

Hij zit al veel mooier in zijn bespiering in 2017, ik denk dat het een goede keuze is geweest om nog even te wachten met hem oppakken.

Je zegt dat hij nu al veel minder bokt nu hij een goed passend zadel heeft. Heb je hem wel eens bij de osteopaat of fysio gehad?
Wellicht heeft hij nog wat ongemakken van het vorige zadel en heeft hij wat spieren oid verkeerd zitten, dit gaat niet zomaar weg als je een goedpassend zadel hebt.
Ik persoonlijk vind het altijd een must als je van een niet passend zadel af komt, om hem eerst te laten behandelen door de osteo/fysio, zijn lichaam helemaal weer recht te zetten en dan aan de slag te gaan met een passend zadel.

Jullie gaan in ieder geval heel mooi vooruit!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:52

Ik zie er persoonlijk ook niet direct een draver in, op de laatste foto's loopt hij lekker ontspannen in elk geval. Ik zie vooruitgang