Feedback op de training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 15:32

Pluto is mijn knappe kruising PRE bijrijdpaardje van 4 jaar.

Hij is nu zo'n jaar onder het zadel ongeveer. Waarvan ik hem een goed half jaar rijd

Ik heb geen wedstrijd niveau en ben maar een recreatieve ruiter.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!
Zelf mag ik wat ontspannender rijden en mijn armen niet zo aanspannen

1)
Afbeelding
2)
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5)
Afbeelding
6)
Afbeelding

plu74
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-03-17

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:35

Mooi paard, en mooie combi ook.

Mijn eerste indruk is dat je hem wel strak hebt, een beetje in de krul getrokken lijkt wel. Maar ik vind het moeilijk om iets te zeggen vanaf een foto, dus misschien is het onzin. Maar het lijkt of je een behoorlijk terugwerkende hand hebt.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:36

Leuk paard om te zien.

Wat mij t meeste opvalt is dat je op veel van de foto's nogal terugwerkt met je hand.

Probeer je hand mooi voor te houden en mee te geven ;)

Succes samen

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:43

Wat mij het meeste opvalt is dat hij veel meer van achter naar voor gereden moet worden. Daarmee bedoel ik niet perse dat hij in de krul getrokken wordt of niet los is, maar ik doel dan vooral op jouw houding. Je mag echt veel meer en zwaarder gaan zitten: rechtop, teugels een stuk korter zodat je je handen gaat dragen richting de hals van je paard en niet richting de schoft. Dan werk je namelijk automatisch al wat te veel in en rijd je meer terug dan dat je er met je benen in gereden hebt, waardoor hij dus licht achter de teugel gaat lopen. Lekker voor je kijken en vooral recht op zitten en meegaan met je bekken. Op foto 2 en 4 zie je bijvoorbeeld heel duidelijk dat je je polsen al naar binnen gaat klikken om net dat iets meer contact te kunnen houden. Terwijl het net beter zou kunnen werken om de teugels gewoon korter te maken en constant je hand mee te geven en pas terug te gaan rijden als dat echt nodig is. En dan breng je gewoon je ellebogen naar achter zonder dat je je handhouding moet veranderen. Heel mooi paard ook overigens! Voor zijn ras en leeftijd loopt hij al best leuk, niet te opgekropt zoals je dat vaak wel erg heftig ziet bij PRE's.

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:53

Ik vind jullie echt een hele gave combi om te zien!

Omdat je wat feedback wilde, we kunnen alleen feedback geven op de foto's.
Ik vind hem al vrij netjes lopen voor een PRE, maar hij mag nog wat zakken in zijn hals. Probeer hem eerst eens lekker lang en laag te rijden. Actief houden en steeds meer oppakken.
Het valt me ook op dat je je schouders erg naar voren draagt. Ga voor jou doen meer zitten en opgericht. Naar voren kijken en gaan, op iedere foto kijk je namelijk naar beneden. Je mag je benen ook wat meer laten afhangen in draf en galop. In stap zit je met je benen netjes, maar je ziet enige spanning wanneer je een andere gang rijd. Het lijkt ook of je paard zijn hoofd een beetje kantelt, wanneer je je voorwaarts neerwaarts meer onder de knie krijgt zal dit ook verbeteren.
Veel 8'tjes rijden en letten op je stelling, let ook op de rest wat ik hierboven heb aangegeven en dan kun je met de goede handhouding zonder je polsen te draaien lekker doorrijden.

Het is echt totaal geen kritiek, probeer je te helpen:)

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 23:52

Ontzettend leuke combinatie!

Naar mijn idee kan je beter je teugels wat korter nemen waardoor je handen wat meer voor je komen. Ook zou ik het paard wel iets meer zien zakken in de hals.

Veel plezier nog samen!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:20

Mooi paard !!

Zoals hiervoor ook wordt beschreven. Achter naar voren. Dan zoekt hij ook mooier in je hand (aanleuning).

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:29

Ziet er al goed uit :)

Ik zou ook proberen om hem ietsje meer voorwaarts neerwaarts te rijden op deze leeftijd. Dan kropt hij zich nog wat minder op en kan jij waarschijnlijk ook wat makkelijker zitten. Een PRE wil niet altijd makkelijk lang en laag komen, maar een pietsje zou al fijn zijn.

Zelf schrok ik wel van de betonnenmuur/bakrand op je eerste foto. Je zal daar maar op terecht komen bij een val :oo

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:16

Wat een leuk dier en combinatie :)

Je teugels wat korter pakken en je handen mee voor je zetten.
Nu zet je ze een beetje vast op je bovenbeen en kun je niet fijn naar voren meebewegen met je handen.
Het lijkt nu alsof je enorm terugwerkt met de teugels, maar volgens mij valt dat nog wel mee.
Ik denk dat ie wat makkelijk opkrult en jij je handen naar je toe moet halen om contact te houden.
Met je been naar je hand rijden en proberen die krul er wat uit te krijgen, dan kan ie van achter ook meer.

Ik denk dat je dan ook wat fijner zit en makkelijker voor je uit kijkt.
Misschien je beugels nog een gaatje langer, maar je hebt een vrij lang bovenbeen en daardoor niet al te veel ruimte in je zadel.
Op de meeste foto's zit je netjes in het midden, maar soms lijkt je jezelf iets naar achter te drukken en je bovenlichaam komt dan iets naar voren.

Je hebt een ontzettend leuk bijrijdpaard zeg!
Hij is nog jong en je hebt hem eigenlijk al heel netjes lopen, met de tips die hier ook al door anderen gegeven zijn, kun je weer net wat puntjes op de i zetten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:10

Als je zelf rechtop gaat zitten en vooruit kijkt is het voor het paard ook makkelijker de neus er iets uit te houden. Prachtig beestje overigens <3

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:13

Gaaf paard! Probeer je handen niet klem te zetten en geef hem wat meer ruimte aan de voorkant. Het lijkt nu bijna alsof hij in de krul getrokken word.

Papilio

Berichten: 605
Geregistreerd: 11-03-15

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:08

Ik vind op foto 1 en 4 al dat je goed bezig bent! :) Op die fotos is zijn achterbeen al actiever :) Zelf wat rechter opzitten en je armen/handen wat ontspannen en wat hier boven ook al gezegd is ook het lang/laag mee pakken. Dan komt het vast helemaal goed.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:34

Wat een mooi dier <3

Tips die gegeven zijn ben ik het zeker mee eens.
Maar wat ik wel aan wil halen is dat je imo in een behoorlijk lijpe bak rijdt :\ Die kapotte planken, hij hoeft zich maar te verstappen en je hebt een groot probleem.
Misschien daar iets aan laten doen !

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:46

Mooi paard! Ik zou beginnen met meer ontspanning zoeken in je bovenlijf zodat je hem ook de ruimte kan geven (en beperken) die hij nodig heeft.

Raki

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:34

Heel mooi paard! PRE's zijn echt plaatjes! <3

Ik ga mee met de bovenstaande reacties, iets meer rechtop zitten en meer ontspannen, vooral in je handen. Verder vind ik dat hij best netjes loopt voor een 4 jarige, zal vast goed komen *D

En die rijbak... Spreekt voor zich denk ik :o

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:08

bedankt voor alle reacties! hier ga ik zeker vanavond mee aan de slag.
de eigenaresse geeft mijn sinds kort ook les en we gaan nu werken aan stelling en buiging en lang en laag rijden.
de rijbak. tja die is niet van mij haha gewoon een extra risico waar ik zelf voor gekozen heb

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:11

Probeer je handen te dragen en niet naar beneden/achter te trekken. Ook zal naar voren kijken veel aan je houding (en je nek!) doen.

Succes! :)

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:55

Maar dat risico wil je dus lopen ?
Niet alleen je eigen lijf kan er behoorlijk door naar de knoppen gaan maar dat van je paard al helemaal.

Wellicht een idee om dat de stadhouder ook maar te laten weten ?
(Hoewel ik t al bizar vind dat die dat niet regelt zelf al..)

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:00

Inderdaad een terugwerkende hand, of idg; een spanning in je arm in je schouder. Alsof je achter je macht moet werken. Heb je veel druk in je handen?
Ik mis ontspanning in jullie allebei. egin bij jezelf, misschien dat Pluto daar ook ontspannen van gaat lopen. Heeft hij een holle rug of drukt hij deze wat weg? Ik mis wat kracht in draf van de achterhand, in de galop daarentegen lijkt hij wat meer kracht te hebben. Ik vind hem op de eerste foto wél beter lopen! Mooi ondergetreden, neusje recht op de loodlijn. Wel vind ik dat je (vooral) je schouders mag gaan ontspannen. Daar van uit je polsen los moet laten, je zult merken dat Pluto hier misschien gelijk op zal reageren en nog beter gaat lopen.

Succes!

En hij is prachtig, maar kijk vooruit in plaats van naar beneden. :Y)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:24

Ten eerste: het is een heel mooi beeld, maar ik zie best wat dingetjes terug waar ik ook problemen mee heb. Het gaat al een stuk beter met behulp van deze simpele, maar goed werkende tips:

Het lang en laag rijden wordt al een heel stukje gemakkelijker als je de teugels iets korter pakt, maar je handen echt heel veel meer naar voren te doen. Je handen zijn geregeld bij het zadel (of er zelfs achter) te vinden, waardoor het beeld wat ''strak'' lijkt.
Je moet echt het gevoel hebben dat je armen veel te ver naar voren staan, en ik zal je zeggen, de eerst 10 minuten is het ook echt niet fijn. Zo gauw je jezelf dat aan geleerd hebt kun je weer naar een mooie handhouding toe werken, maar voor het paard is dit wel het best. Natuurlijk kun je naarmate ie goed los gewerkt is je handen iets naar je toe halen. Zorg ervoor dat je paard wel over de rug blijft lopen, het oprichten zal het probleem niet bij hem zijn, lijkt me zo. (ter hoogte van het vlechtje bij Pluto, daar zou ik je handen het liefst zien) Hij loopt dan gemakkelijker over de rug (mits je het erbij rijdt aan de achterhand). Die achterhand er weer bij rijden doe je door veel schijnovergangen te rijden, maar ook ''echte'' overgangen naar stap. Na 3 pasjes weer aandraven. Kort 4 tot 5 passen voorwaarts, en weer arbeidsdraf. Kleine voltes, en goed zorgen dat je paard recht blijft, zijn achterbeen treedt dan goed onder. Hij moet vanzelfsprekend meteen op je been reageren, doet hij dat niet, meteen een strengere hulp geven, na een minuut of 5 zal ie het niet meer proberen.

Nogmaals: je hebt een prachtig paard onder je kont, en het ziet er al heel netjes uit!

MarlyHorse

Berichten: 2
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Amersfoort

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:48

wat een prachtig paardje!!
ik zie dat je de teugels zo los hebt dat je ze wel helemaal naar je toe moet trekken om te zorgen dat ze een beetje strak staan, maar ach ja, wie ben ik nou om dat tezien?
het lijkt trouwens ook alsof je je hakken naar zijn buik trekt en je tenen naar buiten steekt, voorderest prachtig!

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:08

Wauw wat een ontzettend mooi paard!

Ik heb niet alle voorgaande reacties gelezen, dus alvast sorry voor eventueel dubbel commentaar haha.
Voor mij lijkt het alsof je te veel in de hand hebt, ik zou zeggen handen meer dragen boven de schoft en misschien zelfs de teugels wat korter, dan heb je ook veel meer ruimte om te werken. Verder vooruit blijven kijken, en proberen te voelen wat het paard doet. Schouders naar achteren en proberen te rijden vanuit je vingers, de spieren in je armen zouden geen (onaangename) spanning moeten hebben. Let ook op je been positie.

Overigens voor zo'n jong paard zeker geen slecht beeld, leuke combinatie! Vat dit niet op als kritiek, ik hoop dat je er wat aan hebt. En heel veel succes met de verdere weg die jullie samen gaan afleggen!

Janique29

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Feedback op de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:26

Niet heel erg veel meer te melden dan hier boven al staat. Als geheel een mooi plaatje!

Zou wel nog willen toevoegen om iets meer naar voren te kijken in plaats van naar beneden. Door je houding op deze manier naar voren te richten help je je paard ook om vrijer naar voren te bewegen.