Tinker Magic en ik na 8 maanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 19:53

Korte voorgeschiedenis:
Magic kocht ik in mei 2016. Zij was hooguit zadelmak, en verder leek het rijden nergens op. Scheef, dwars en niet gewend aan bit was het een hele toer om ze op de rit te krijgen.

Dag van aankoop:


Na 2 maanden konden we een beeeetje vooruit maar had ze nog enorm last van scheefheid:



Na 4 maanden ging het nog een beetje beter:



Vandaag, na 8 maanden kan ik zeggen dat ik trots ben op waar we nu al zijn. Nageeflijkheid is moeilijk, maar komt er zachtjes aan, in draf ook maar niet altijd.
We nemen de tijd, gebruiken geen hulpmiddelen en geen dwang.
Willen jullie mij voorzien van opbouwende kritiek; graag! Hou alleen rekening met het feit dat we geen haast hebben, en we nog volop in de leerfase zitten.

Vandaag:


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:06

@Madonnamagic,
Ben je er zeker van dat de voorste zadelwrongen 3 tot 5 cm achter het schouderblad rusten?

Je bent nu toe aan de fase van het leren hals strekken.
Concentreer je daar op, hals strekken en dan(rustig maar energiek) voorwaarts.
Je handen mogen in deze fase ten minste 10cm hoger, je paard gaat dan gemakkelijker ontspannen.
Draag je eigen handen.
let op je eigen evenwicht, probeer je paard zo min mogelijk te hinderen.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 20:27

Simpelman schreef:
@Madonnamagic,
Ben je er zeker van dat de voorste zadelwrongen 3 tot 5 cm achter het schouderblad rusten?

Je bent nu toe aan de fase van het leren hals strekken.
Concentreer je daar op, hals strekken en dan(rustig maar energiek) voorwaarts.
Je handen mogen in deze fase ten minste 10cm hoger, je paard gaat dan gemakkelijker ontspannen.
Draag je eigen handen.
let op je eigen evenwicht, probeer je paard zo min mogelijk te hinderen.


Dank je wel voor je tips! Het zadel is een barefoot cheyenne. Die heeft geen wrongen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:55

Ik vroeg het omdat het te ver naar voren lijkt te liggen.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 20:58

Zadel ligt echt als een huis op haar dus ik denk dat dat zo lijkt☺

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:56

Ik weet niet of dat het loopje is van je paard maar op elke video maakt ze re voor een extra "hupje" heb je er al eens een osteopaat bij gehad?

Rijtechnisch vind ik haar erg vooruit gegaan, succes met de verdere vorderingen!

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 23:27

Saaams schreef:
Ik weet niet of dat het loopje is van je paard maar op elke video maakt ze re voor een extra "hupje" heb je er al eens een osteopaat bij gehad?

Rijtechnisch vind ik haar erg vooruit gegaan, succes met de verdere vorderingen!


geen hupje wat mij of mijn instructrice is opgevallen dus zal haar loopje wel zijn. De osteopaat is 6 weken geleden geweest. Ze heeft last van haar scheefheid dus dat heeft ze o.a aangepakt.

Anoniem

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:50

Ik vind haar ook niet helemaal lekker regelmatig lopen, misschien eens interessant om te kijken waar het vandaan komt.
Verder, probeer niet je paard omlaag te dwingen door je hand omlaag de duwen en vast te zetten. Mak haar actief, laat haar buigen en stelling nemen, dan zal een paard vanzelf losser worden en de hals laten vallen. Het duurt alleen wat langer.

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:30

Zoals hiervoor al is gezegd, let op je handhouding en een constante verbinding. Je linker teugel zie je vaak klapperen.
Ook ik vind haar niet helemaal lekker regelmatig.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:46

Mooie tinker maar ik vind haar echt te dik. Ik denk dat haar gewicht haar in de weg zit wat het lopen beteft. Ze word daardoor flink belemmerd. Probeer met rijden op je billen te zitten je zit nu te veel op de voorste boom. En laat haar vooral lang aan de voorkant en veel voorwaarts rijden en niet over haar tempo.
Succes!

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 17:26

Ufurio4e schreef:
Mooie tinker maar ik vind haar echt te dik. Ik denk dat haar gewicht haar in de weg zit wat het lopen beteft. Ze word daardoor flink belemmerd. Probeer met rijden op je billen te zitten je zit nu te veel op de voorste boom. En laat haar vooral lang aan de voorkant en veel voorwaarts rijden en niet over haar tempo.
Succes!


Ze is nog steeds te dik inderdaad. Heb ze in die maanden dat ik ze heb (vanaf mei dit jaar) al aardig in gewicht en conditie vooruit gekregen:

Mei 2016
Afbeelding

december 2016
Afbeelding


We zijn er nog niet maar gaan vooruit!

Jullie geven aan dat ze niet lekker loopt; ze heeft erg last van haar scheefheid, volgens zowel mijn instructrice als de osteopaat zit daar nog werk in, dus daar zijn we mee bezig.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 17:31

Het gaat mij overigens om verbetering, en ik weet niet of jullie de andere fimpjes hebben gezien, maar verbetering zit er zéker in:-) Maar we zijn er nog lang niet! Ik neem jullie tips mee!

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:11

Er zit inderdaad verbetering in en het is goed dat je haar laat bekijken door een osteo en dat je werkt aan haar scheefheid.
Wat mij namelijk vooral opvalt is dat ze erg vasthoudt in haar rug en daardoor weinig voorwaarts neerwaarts is.
Ik zou er ook om denken dat je je ellebogen gebogen houdt. Nu houd je zelf juist erg vast door je hand naar beneden te duwen en hierdoor kan zij ook niet voldoende ontspannen. Ik denk dat je je beter op licht contact kunt concentreren en een actieve achterhand (dus niet over het tempo zoals in het tweede filmpje).
Qua gewicht weet ik hoe lastig dat is en dat heeft ook tijd nodig :)
Veel plezier samen!

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:19

Wat een verschil! Met veel liefde tijd en aandacht komt dat zeker goed. Dat afvallen gaat in het begin heel snel maar kan daarna wat trager gaan dus dat is helemaal niet gek. Hoe je in 8 maanden bezig bent geweest vind ik super knap, zonder hulpteugels etc. Lekker rustig aan verder gaan waar je mee bezig bent zou ik zeggen :j dat recht maken heeft echt veel tijd nodig (aangezien ze in het eerste filmpje echt dramatisch liep..)

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 20:54

Ja, ik vind dat we eigenlijk al best snel vooruit gaan. Ze was in het begin echt dramatisch onder het zadel ze liet zich niet eens sturen.... liep helemaal scheef met haar hoofd ook enzo.
Thanks alvast tot dusver voor de tips!!

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:14

Toen ik met mijn bijrijdfjord begon met rijden was hij ook schots en scheef en suuuper eigenwijs. Ging zigzaggend door de bak heen. Na twee jaar konden we een prima b proef lopen en was er 150 kg af.
Dus ik weet precies waar je aan begonnen bent en dat is een beste klus, maar wel een hele leuke!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:28

Wat een vooruitgang! Ze ziet er rustig uit, stuk rustiger dan eerste filmpje!

Wel heb ik de neiging, als ik laatste filmpje zie, om je teugels los te gooien en tempo erin te krijgen. Kans is dat ze dan als een sterrenkijker op de voorhand wegloopt natuurlijk. Maar als je dan af en toe contact maakt met de mond, met lange teugel, gaat ze hopelijk wat kauwen en dan als ze ontspant, dat ze dan zichzelf wat ronder maakt en lager gaat. Ik doel dus op voorwaarts neerwaarts.

Ook lijkt het me voor haar prettiger als je minder voorover en voorop zit. Probeer te beginnen als zoutzak achterin en "denk" jezelf dan omhoog. Snappie :D?

Jullie komen er wel, succes +:)+

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:11

Waarmee je lekker aan scheefheid kan werken en meteen zelf goed kan zien hoe je paard loopt: werken aan lange lijnen of dubbele longe. Jullie gaan vooruit, dat kan je wel zien.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 22:43

bedankt voor de tips meiden! Ik wil even zeggen dat ik de eerste 6 maanden eigenlijk bijna alleen maar met lange teugel gereden heb, dus heel erg de ruimte gegeven. Volgens mijn instructrice werd het nu tijd haar een beetje op te gaan pakken, en ze te laten zien waar ze ongeveer moet gaan zitten. Dit vind ze nog erg moeilijk, ze heeft idd continu de neiging sterren te kijken haha. Ik ga de tip wel proberen om iets meer ruimte te geven en voorwaartser en dan opvangen.
Ik probeer wekelijks een longeermoment te hebben maar moet eerlijk zeggen dat ik gauw de neiging heb toch het zadel erop te gooien en erop te klimmen haha.

Anoniem

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:56

Een paard moet eerst goed voorwaarts zijn voordat hij goed nageeflijk kan worden. Het gaat niet alleen om de hoofd-hals houding, want dan trek je een paard in de krul en dan zet je alleen maar de handrem erop, want je werkt alleen maar terug met je hand. Af en toe een ophouding maken is niet erg, maar nu loopt ze op de handrem. Losgooien is niet goed, enkel contact houden en losmaken met stelling is een goed begin. Als je paard daarin los wordt, dus gaat nageven in de stelling, dan kan je paard ook makkelijker nageven over de bovenlijn. En dAt heeft tijd nodig. Dat zou je evt eat kunnen stimuleren met longeren, licht bijzetten zodat ze wat gaat zoeken in de hoofd-hals houding, maar niet gaan forceren.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:14

Je bent echt al veel vooruitgegaan! Blijven doorgaan zo zou ik zeggen ;) ! En mooi paard trouwens! :) De tips van Joolien vind ik ook wel echt goede tips om jullie tot een superteam te maken!

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:31

Fijn dat je er de tijd voor neemt! Ga je soms ook rechtrichten aan de hand of aan de longe? Met kaptoom kan je het paard heel goed uitnodigen om het hoofd omlaag te brengen en de hals te strekken. Is een fijne ontspannende houding voor het paard, en die gaan ze hoe langer hoe vaker zelf opzoeken.

Je "nageeflijkheid" in stap lijkt me eerder een afgedwongen nageeflijkheid, "in de krul". En ik kan me wel vinden in de mening van Simpelman dat het zadel mss iets meer naar achter mag (als het dan tenminste nog op zijn plaats blijft, niet evident met rondgeribte types :) ).

Hou ons op de hoogte van de verdere evolutie!

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:32

Wat een leuk dier.

Het paard lijkt me alleen nog wel een beetje zwaar. Misschien speelt het gewicht ook mee onder het zadel.

ChuntGrander

Berichten: 96
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:36

Zo, jullie zijn lekker vooruit gegaan! Ik heb als tip meer naar voren kijken ipv naar beneden, daardoor zal je ook wat rechter op gaan zitten en misschien inderdaad iets meer voorwaarts en dan pas neerwaarts. Vind het er netjes uit zien :)

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:59

Wat leuk te zien dat jullie vooruit gaan, dat is goed te zien. Het fijne aan jouw manier is dat je de tijd neemt (wat het paard ook zeker nodig heeft!) En niet met hulpteugels ed aan de slag gaat.

Ik vind echter wel dat in het laatste filmpje je iets teveel wil: probeer aan de voorkant weer iets meer ruimte te geven en veel te schakelen in snelheid: langzaam draven en snel draven enz... en dan in de voltes stelling vragen, vanuit daar komt het paard dan vanzelf. Geef ook dat weer de tijd zoals je het hiervoor ook hebt gedaan.

Zadel ligt inderdaad een tikkie ver voor, maar misschien komt dat ook goed als je beter achterin gaat zitten.

Gaat vast goedkomen, leuke tink!