Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:55

Hi allemaal! :wave:

Na al die tijd hier op bokt te zitten en vele HAW-topics te hebben bekeken, vind ik het wel eens tijd worden om zelf zo'n topic te openen. Stiekem vind ik het wel spannend, i.v.m. de heftige discussies die kunnen ontstaan en het (onaardige) commentaar die mensen wel eens krijgen.. Maar, ik heb goede moed, ook ik moet het leren en ik ben er nog láng niet. Hier ben ik mij van bewust.

Sinds april 2013 rijd ik Hendrik bij. Het is een fantastische Fries van 12 jaar oud. Een paard met een top karakter die alles voor je doet en ik ben dan ook erg blij dat ik hem mag bij rijden. De eigenaar rijdt alleen maar buiten en ik voornamelijk in de bak. Dressuurmatig is er niet heel veel met hem gedaan, maar hij is erg leergierig en pakt het tot nu toe heel erg goed op. In het begin heb ik vooral heel erg aan de basis gewerkt. Stap, draf en galop, veel figuren en overgangen rijden. Hier ging hij al stukjes nageven. Linksom springt hij niet in de galop aan. Dit vind hij erg moeilijk. Buiten op rechte stukken doet hij dit wel, in de bak helaas niet (werkpuntje!) In het begin had ik een instructrice, maar plots niet meer waardoor ik een tijdje gewoon zelf gereden heb en geoefend. Uiteindelijk ging ik toch tegen dingen aanlopen waar ik absoluut hulp bij nodig had en zo heb ik vorige week weer mijn eerste dressuurles gehad. Oef dat was ineens hard werken, maar het is ons goed bevallen en we hebben er nu al profijt van. Instructrice heeft geconstateerd dat hij weinig balans heeft, waardoor het voor hem heel moeilijk is om linksom aan te springen en die beweging te maken. Hier gaan we dus hard mee aan de slag!

Hij geeft nog niet constant na, ik krijg alleen nog stukjes. Hier ben ik al wel heel blij mee. Ik weet dat hij af en toe tegen de hand is en ik plaats deze foto's ook bewust.

Zelf moet ik echt werken aan mijn houding. Het lange tijd niet lessen heeft er flink ingehakt, maar ik probeer er nu heel erg op te letten. Als Hendrik nageeft, dan ga ik ook nageven. :+ Ook gaan mijn benen een eigen leven leiden. Echt zonde.

Een aantal weken geleden heeft een stalgenootje foto's gemaakt om haar nieuwe camera te testen. Deze wil ik graag met jullie delen. Het zijn alleen stap-draf foto's omdat ze niet zolang foto's heeft staan maken.

Genoeg gepraat, hierbij de foto's!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Hier komt hij op de voorhand

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Fijn beeld!

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding
Foei die binnenhand....

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding
Lekker uitstappen!

Tot zo ver de foto's, zoals ik al aangegeven heb, zijn we weer aan het lessen! Mijn houding kan veel beter en hij mag ook minder op de voorhand. Maar, we zijn al flink wat vooruit gegaan en daar ben ik al heel blij mee. :)

Commentaar is goed, maar graag opbouwend! Ik plaats het niets voor niets hier op HAW, ik wil er immers van leren. :)

Oja: cap is eigen keuze!!

Bedankt voor het kijken!

Anoniem

Re: Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:08

Ik denk dat als jij goed terug gaat zitten hij al minder op de voorhand komt. As jij beter in balans kunt blijven kan hij dat ook, die wisselwerking zie je ook wel sterk op de foto's :)
Succes!

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:52

idd val je naar voren, waardoor hij ook op de voorhand gaat lopen. Alleen op de laatste (uitstap)foto zit je mooi rechtop, probeer die houding vast te houden!

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 13:37

Joolien schreef:
Ik denk dat als jij goed terug gaat zitten hij al minder op de voorhand komt. As jij beter in balans kunt blijven kan hij dat ook, die wisselwerking zie je ook wel sterk op de foto's :)
Succes!


Denk dat je daar gelijk in hebt ja. :) Ben nu hard bezig met mijn houding en het lijkt de goede kant op te gaan. Bedankt!

@max66 ik ga er aan werken! :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10402
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:19

probeer er ook op te letten dat je je handen niet in je schoot vast zet zeg maar...

Probeer die knik in je ellebogen te houden zodat je hand ontspannen mee kan met de bewegingen van je paard ;)

Succes

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

ZoZennOud
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-04-14

Re: Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:03

Je komt wat te ver uit je zadel met lichtrijden en je gaat ook veel te ver naar voren zitten, verder je lichaam wat meer ontspannen.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Hendrik (v. Gradus 356) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:01

Probeer verder naar achteren te blijven zitten en je tenen naar binnen te laten wijzen

Elouisesays
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:47

Zoek wat meer ontspanning in je zit.

Vanaf de eerstvolgende keer dat je op je paard stapt, doe je alsof je hoofd met een draadje aan het plafond/hemel vast zit. Recht je rug, kijk rustig naar voren en breng elleboog-hand-bit in een rechte lijn. Laat de nageefelijkheid van het paard maar even voor wat het is: Hij kan pas een ontspannen balans vinden op het moment dat jij ontspanning vind en mee komt in zijn beweging. Rijd rustige overgangen om hem te activeren, van daaruit zal hij vanzelf al wat meer gaan dragen.

Succes hoor!

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:49

inderdaad: rechtop je kont zitten en probeer je handen meer te dragen, kijk naar voren en niet naar beneden.
Succes!