Fjord Djarne tijdens de les!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 15:45

Dag bokkers :wave:

Deze morgen hadden we al 9u les, dus het was vroeg uit de veren voor een zondag :+
Het was even geleden dat we dressuurles hadden, maar toch heeft Djarne weer zijn beste beentje voor gezet :D Het is echt ongelooflijk hoe hij mij elke keer opnieuw verbaast _/-\o_ <3
In vergelijking met het vorige topic ( [RT-HAW] Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit! ) vind ik het zelf al weer een grote vooruitgang!

We hebben nog steeds niet echt een niveau, of die er ooit komt, dat blijft ook een groot vraagteken :+ momenteel is het nog focussen op de overgangen, hij durft nog wel eens vanonder mij lopen, en over zijn schouder vallen, in vergelijking van 'vroeger' toen ik nog niet leste bij mijn huidige lesgeefster is het wel een dag en nacht verschil _/-\o_

14 december heb ik Djarne voor het eerste meegenomen op oefenjumping, en hij heeft zich voorbeeldig gedragen *D
Voor de geïnteresseerde het filmpje:

we werken aan de galopwissel in de les :+

Oh ja :+ Djarne is een fjordenruin van nu 6 jaar! In februari is hij 2 jaar in mijn bezit. Het is pas sinds de nieuwe lesgeefster dat we echt trainen en werken naar de ontspanning en dat we doelen opstellen om te bereiken.

De foto's :D

Er zijn geen foto's genomen van het instappen, dit is uiteraard wel gedaan ;)

1. Afwenden op de middenlijn, bij x volte naar links en rechts
Afbeelding

2. Tempowissels op de lange zijde
Afbeelding

3. Gebroken lijn
Afbeelding

4. Tempowissels op de lange zijde in galop
Afbeelding

5. Fijn beeld vind ik zelf
Afbeelding

6. Aansprong stap-galop :')
Afbeelding

7. inzet van de kant weg galopperen
Afbeelding

8. Even stappen tussendoor <3
Afbeelding

9. Naar het einde toe hebben we nog wat galopbalken mee genomen
Afbeelding

Zo, dat was het :D
Laat je iets achter? :D
Bij commentaar: liefst onderbouwen waarom en eventueel hoe het op te lossen is, anders heb ik er toch niks aan :') :+

Temmen voor uitgelicht mag uiteraard! *D
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 22-12-13 16:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:54

Die sterren op zijn achterste! Leuk!

Bij het springen proberen om je paard in de goede galop om te zetten, als je geen wissel kan, dan paar passen terug naar draf en aanspringen in de goede galop.
Hij springt wel super braaf!

Verder leuke fjord en jullie zijn leuke combi.
Pas op voor pianohandjes, hou ze rechtop.
En hou je binnenbeen lang bij het aanspringen in galop, nu trek je hem op, dat is zo zonde voor het plaatje en hij kan dan niet zo goed om je binnenbeen buigen.
En echt proberen te blijven zitten nu oogt het alsof je vrij veel in je handen houdt en daardoor iets naar voren komt.
Probeer hem meer van achteren naar voren te rijden en van voren zelf luchtiger te blijven.

Maar je bent hard aan het werk om te verbeteren zo te lezen, dus lekker door lessen.
Heb je vorige topic nog niet bekeken.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 16:02

@ Sjolvir:

Haha, bedankt! :D Ze gaan er binnenkort wel af omdat hij een 2x geschoren moet worden :=
Klopt, in de les zijn we bezig met galopswissel (vandaag nu niet :+ ) als die er helemaal op zit komt het vast wel goed :)) dit was de eerste keer dat hij op oefenjumping ging, dus liet ik hem gewoon doen, het voornaamste was dat hij niet op de stop ging :Y) volgende (begin januari) zal ik zelf meer letten dat hij in de juiste galop landt :j

pianohandjes moet ik idd op letten, al is het vaak meestal mijn binnenhand :)

Er zijn zitlessen geplandt, dus dat moet ook helemaal goedkomen volgens mij! :D

Bedankt voor je reactie

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:29

Hij mag zn achterkant nog wat meer laten werken, maar vind het er echt niet slecht uit zien! Je zit langer dan eerst, of niet? Ziet er een stuk beter uit zo in ieder geval. :)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 16:32

Sanne: Dus veel overgangen/schijnovergangen rijden om die achterkant meer te laten werken? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ja, 1 gaatje! :D 2 is echt beroerd :')

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:10

Heb net even je vorige topic doorgelezen, ik vind er al veel veranderd.
Je kan dan net weer 1 gaatje langer.
Ik weet hoe poedersuiker is dat je elke keer te horen krijg dat je langer moet.
Ik heb het zelfde probleem. Ik zit liever 1 gaatje korter, dan echt te lang.
Ik kan dan zelf eigenlijk al niet staan zitten, als hij 1 of 2 gaatjes langer is.
Dan ziet het er echt niet uit.

Mag ik vragen waarom je dat ding bij zijn zadel heb zitten?

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:12

@ ohmydeem: Tuurlijk mag je dat vragen! Maar over welk 'ding' gaat het? :o

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:13

Dat ding wat aan zadel vast zit, weet namelijk niet wat het is.
En waarom je het gebruikt? :Y)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:15

Die riemen aan zijn schouders en tussen zijn voorbenen?

Da's een jachtmartingaal/borstriem :j ik gebruik het gewoon voor de sier, en de martingaalriempjes eraan, hangen eraan omdat hij zich nogal sterk maakt in het parcours en een luchtkijker gaat spelen, op die manier kan hij niet te hoog gaan met zijn hoofd, of mij een kopstoot geven (ja, dat is al gebeurd :') )

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:16

Ow op die manier, ook weer handig om te weten. Wij gebruiken allen gewone martingaal's, en anders elastieken!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:17

Ja idd, dat kon ik ook gebruiken, maar vind een borstriem mooier staan, haha :+

Ellen14

Berichten: 40
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:25

Djarne loopt echt mooi! en serieus op vooruitgegaan vergeleken met de eerste keer dat ik hem zag :o

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:17

Ziet er goed uit! Jullie gaan echt vooruit!

En waarom praat iedereen over 1 en 2 gaatjes?"

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 18:23

Lynn: Bedankt :D zie vorige topic :') staat met een linkje in de OP :))

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:49

Deken past goed zo te zien! :D
Vind hem er idd steeds meer op vooruitgaan, komt helemaal goed. :j
Veel trainen. :D

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:56

Andere instructeur(trice) zoeken die eerst gaat voor het over de rug rijden van je pony gaat en dus meer gericht is op dressuur en behoud van je pony!
Het trainen naar ontspanning, zoals je zegt waar je mee bezig bent, zie ik op geen enkele foto terug.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 19:30

@ aerdenhout1: Dat is wel heel erg kort door de bocht vind ik. Hij loopt vaak op de voorhand, achterhand bungelt er ergens achter en dan zit ik nog eens erg beroerd, ik ben er me van bewust. Maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Mijn lesgeefster weet waarover ze praat en niet alles lukt van de eerste keer.
Momenteel wordt er 'getraint naar ontspanning' in de zin van: niet op de voorhand lopen, mooi bij mij blijven, meer gaan zitten op z'n gat, op eigen benen leren lopen, overgangen maken, ... Dit omdat hij voorheen volledig vast zat, als een plank wendingen maakte, niet rond je been liep (nu toch al meer of vroeger, maar nog niet 'het van het', .... ) en dan ook nog eens ik die ontspannen zit ;) zoals in de OP vermeldt staan er mij nog een aantal zitlessen te wachten, dus dat komt helemaal goed :)

Ik weet niet of je het vorige topic hebt bekeken? Maar in vergelijking met dat topic en nu, is er al een héleboel veranderd. Veel is niet te zien op foto volgens mij (?) maar voor mijn gevoel wel. Djarne is helemaal opengebloeid en werkt nu graag voor je.

Dat over de rug rijden komt wel. Djarne heeft de eerste bijna 2 jaar wat mogen 'spelen', beetje stap, beetje draf, beetje galop en dat was het, overal neus naar voor en niks van spier waar ze 'moeten' zitten. Het is pas sinds kort dat er dus spieren worden getraint waarvan ik niet wist dat Djarne die in zijn lijf had zitten zeg maar :j

Heb je eventueel tips om dit nog te verbeteren? :)

edit: zin aangepast

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:39

aerdenhout1 schreef:
Andere instructeur(trice) zoeken die eerst gaat voor het over de rug rijden van je pony gaat en dus meer gericht is op dressuur en behoud van je pony!
Het trainen naar ontspanning, zoals je zegt waar je mee bezig bent, zie ik op geen enkele foto terug.


Ik weet niet of je het vorige topic hebt bekeken maar vergeleken daar mee zijn Laura en Djarne al heel veel vooruit gegaan. Rome is toch ook niet in 1 dag gebouwd?! Een paard wat een lange tijd niet serieus getraind is en ook nog redelijk jong is en daarbij ook nog helemaal vast zat kun je niet in een week tijd omtoveren tot een perfect lopend dressuurpaard.

NinaTeugels
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:30

Die sterren zijn echt grappig :) Ook leuk dat z'n naam er in staat.

Ik vind je heel 'druk' overkomen op de foto's. Je doet naar mijn idee echt 100 dingen tegelijk.
En zit dat borsttuig niet erg strak of lijkt dat zo door de foto's?

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 16:08

@ NinaTeugels: Haha, ja, heb er al veel positieve reacties op gehad, ook negatieve natuurlijk :Y)

Druk? Ik vind de foto's er rustig uitzien, ik zelf ben ook zeer rustig tijdens het rijden, als iets niet lukt van de eerste keer (vb: die galopbalken) begin ik helemaal opnieuw tot het goed lukt, ben zelf maar met 1 ding bezig, en dat is genieten van mijn sterretje :D
Kan je verklaren waarom je dit denkt/waar je het ziet? :)

Borsttuig zit helemaal niet strak, de rekkers zitten los en schuren niet, evenals de martingaalriempjes. Die zitten op de juiste lengte ook, waardoor ik geen 'knik' in mijn teugels krijg. Van op welke foto(s) lijkt het zo?

Edit: stukje toegevoegd.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:37

Strak? Ik vind het borsttuig juist goed zitten. Ik zie vaak ook te losse borsttuigen of te grote

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Fjord Djarne tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:10

I.v.m. een dubbeltopic op RIJ-ITP plaats ik hier een slotje.