Mijn nieuwe topper Toriena!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 18:07

Hallo!

Maandag heb ik een nieuw paardje gekregen, Toriena :D.
Toriena is een 13 jarige KWPN merrie. Haar afstamming is jimtown (darco) x grand cru x le faquin.
Toriena is 1.62 groot, heeft M2 dressuur gelopen en B springen. Alle knopjes zitten er dus op.
Het is de bedoeling dat ik volgend jaar met haar ga starten. Het leek ons een ontzettend goed leerpaardje voor mij, omdat zij de ervaring al heeft. Nu ik nog :D
Alle tips en commentaar zijn welkom! Ik krijg binnenkort les maar tips voor nu is altijd goed toch :D
Vandaag is trouwens de 2e keer dat ik haar reed, de foto's staan niet op volgorde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Brand los!
Groetjes Sophie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:13

Gefeliciteerd met je nieuwe paardje :) Lekker aan elkaar gaan wennen. Ik zou alleen even kritisch naar je zadel kijken want je lijkt een beetje achterop te zitten en komt wat in stoelzit. Anders eerst even de beugels wat langer doen, kijken of je dan wat beter gaat zitten, anders heb je kans dat het zadel aan de voorkant te krap ligt en wat achterover valt.

Succes!

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 18:14

Zadel is idd van een ander paard, omdat we voor haar nog geen zadel voor dr hebben :D
Stoelzit is trouwens inderdaad een groot probleem bij mij :P

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:22

Je hebt haar natuurlijk nog maar net, maar iets meer van achter rijden (dus meer impuls gaan opwekken) lijkt me ook niet verkeerd. Je rijdt haar nu net even te voorzichtig nog (maar dat is een kwestie van wennen). Wel een leuke combi zo! Passend zadel erop en een instructeur/instructrice die je lekker op je huid zit (beenligging) en dan gaan als de brandweer. Succes!

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 22:11

Bedankt! Hier heb ik echt wat aan

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:04

Waarschijnlijk ligt het aan je zadel, maar je zit inderdaad in stoelzit. Je kan beginnen met je beugels iets langer te maken en kijken of dat je zit verbeterd. Zelf vind ik het altijd handig om bv 3 gaten langer te maken en daar even mee te gaan rijden. Na een tijdje maak je ze dan weer 1 korter, en dan heb je het gevoel alsof ze dan al heel kort zijn.

Verder; ik zou je teugels net wat korter nemen en proberen haar goed scherp aan je been te maken. Probeer veel impuls op te wekken, zodat je haar echt naar de hand toe kan rijden. Veel overgangen rijden en dit gelijk doen met veel impuls (dus gelijk krachtig en vlot weg laten draven/stappen/galopperen).

Natuurlijk moet je eerst wennen aan een nieuw paard, maar denk er wel om dat je haar niet te 'lui' gaat rijden. Voor het paard is dat natuurlijk wel fijn, maar ook moeilijk om weer af te leren!

Een goede keuze van je om een leerpaard te kopen! Veel plezier met elkaar :)
Laatst bijgewerkt door Vulina op 08-12-13 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mariantjuh
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:11

Ziet er leuk uit!
Ik zou inderdaad ook wat meer werking in de achterhand zien, zodat ze egt naar je hand rijdt en de teugels zou ik inderdaad ook wat korter pakken.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 00:23

Oke bedankt voor de tips! Hoe kan ik haar meer naar mn hand rijden?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:27

Door haar achterhand goed actief te houden. Ze moet uit zichzelf een voorwaartse drang creƫren welke jij op kunt vangen van voren (aanleuning). Alleen met een actieve achterhand (impuls) kun je een fijn nageeflijk, over de rug gaand paard krijgen.

Veel overgangen rijden, kan je daarbij helpen. Zorg er dan voor dat je bv vanuit stap vlot weg draaft, en niet in sukkeldrafje weg rijdt. Alle overgangen mogen vlot gaan, met een actief achterbeen.

Ook schakelen in elke gang is een goede optie. Korte stukjes verruimen bijvoorbeeld, en weer terug nemen.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 01:04

Oke bedankt! Gaan we vast aan werken!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:10

Een heel leuk paardje! Het lijkt inderdaad alsof je beugel wat kort zitten, waardoor je rug af en toe niet helemaal recht is en je je benen wat naar voren plaats.
Verder vind ik dat je een keurige zit hebt!
Heel veel plezier samen :) Succes!

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Mijn nieuwe topper Toriena!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:45

Bedankt!