Lynn weer eens @ work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:18

Lynn en ik zijn alweer even samen bezig, mooi moment voor weer een topic van ons.
Lynn is 4,5 en ons niveau is zadelmak :D

Onze werkpunten:
- Lynn loopt nog best veel op de voorhand, die moet meer van achter uit gaan lopen :) dat is zeker verbeterd, maar aangezien Lynn's baasje graag op haar doos zit (en op haar billen moet gaan zitten) is dat nog wel voor verbetering vatbaar :j
- Ik wil haar echt meer bij elkaar gaan rijden, ze wordt makkelijk te lang, en dat is echt wel een werkpuntje.

- Ik moet op m'n kont gaan zitten en niet voorover op m'n doos...... echt frustrerend is dat, alsof m'n gevoel me voor de gek houdt, denk je dat je netjes op je billen zit, en wat zie je op de foto's terug? Juist :x
- handen dragen. Is voor m'n gevoel al wel verbeterd, maar nog niet zo ik het hebben wil.

Ter vergelijking: onze eerdere topics:
Lynn net ohz: [RIJ-ITP] Lynn@ puppiewerkjes..... voor het eerst op bokt
Eerste keer HAW: [RT-HAW] Anglo-Arabier Lynn @ work (v. Dosator)

Afbeelding
Instappen

Afbeelding
Drafje, op de voorhand, en ik zit op m'n doos :=

Afbeelding
Lang teugeltje tussendoor :)

Kunnen we ook zo (een ander moment uiteraard):
Afbeelding

Afbeelding
Weer oppakken, ik ben te streng met mijn binnenhand, en Lynn kruipt achter de teugel.

Afbeelding
Zo heb ik haar liever, wel voor de loodlijn, maar nageeflijk.

Afbeelding
Soms zijn er opeens heel interessante zaken te zien :D (vind haar hoofdje op deze foto érg mooi, ikzelf kijk natuurlijk weer veel te serieus)

Afbeelding
En weer geconcentreerd :j dit plaatje ben ik best blij mee :)

Afbeelding

Afbeelding
Uitdraven. Mijn houding is rúk.

Commentaar is welkom mensen! En tips ook :)
Wat betreft de neusriem: dat is een bewuste keuze, Lynn wordt erg geïrriteerd van een sperriempje, dus hebben we een aantal keer zonder geprobeerd, en uiteraard krijg je dan meer terug wat je doet, merrie kan haar mond open doen als 't vrouwtje vervelend is, en haar tong over het bit gooien enzo, maar dat viel enorm mee eigenlijk, Lynn vond het prima zonder, en ik dus ook. Buiten dat hoef ik niet zo nodig aan symptoombestrijding te doen wat dat betreft, ik zie liever waar het fout gaat, en zonder sperriem rijden vind ik wat dat betreft een prima spiegel.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:20

Leuke foto's en leuk paard !! :)

Je zit alleen wel erg naar voren ; dus de tip, naar achteren zitten.
Maar erg leuke foto's. Mag je trots op zijn ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:21

Ik vind je zadel niet fijn liggen, die ligt echt voorover en drukt je op je doos ;) Jouw houding zorgt er nu voor dat je haar op de voorhand drukt en samen met haar overbouwdheid oogt het redelijk extreem. Daarom zou ik liever zien dat ze eerst lekker actief gaat draven met t koppie wat hoger, hoeft nog niet eens nageeflijk en dan pas wat ronder aan de voorkant gaan rijden. Nu gaat ze zo hard de grond in aan de voorkant, dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor haar voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:24

Ik weet :o :o :o

Maar dank je wel :D Ben er best blij mee idd :D

@ Joolien: zadel ligt prima, nieuw zadel, is een week geleden aangemeten, en hij ligt gewoon recht :) het ligt aan mij, ik zit voorover, en daarmee gooi ik haar op de voorhand :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:26

Ik vind ook dat ze voorwaartser mag. Vond dat je haar te traag/teveel terug reed. Teugels iets langer en lekker naar voren rijden. Dan is het veel makkelijker voor haar om van voren te gaan zakken. En dan kan jij ook rechterop zitten. :D Veel sturen, nog niet te klein maar lekker grote voltes en veel van hand veranderen. Schijn en echte overgangen rijden en haar vlot aan het been maken. Voeten niet te ver in de beugel en tenen naar binnen.

Maar het is al een positief verschil met je andere topics. :j Lekker door oefenen hoor. +:)+

Edit: Jolien, ik mag er binnenkort een keertje op, zal ze wel een foto van mij maken, kijken of je dan nog vindt dat het zadel niet goed ligt.

Edit 2: typfoutjes hersteld
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 24-11-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:26

Yamcha schreef:
Ik weet :o :o :o

Maar dank je wel :D Ben er best blij mee idd :D

@ Joolien: zadel ligt prima, nieuw zadel, is een week geleden aangemeten, en hij ligt gewoon recht :) het ligt aan mij, ik zit voorover, en daarmee gooi ik haar op de voorhand :)


Ok, waarom ligt er dan een bontje onder? Die maakt het zadel enkel maar smaller en soms niet passend :)

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:29

Ik heb natuurlijk live al wat commentaar gegeven. Ik denk dat het belangrijk is dat er iemand continu tegen jou gaat zeggen wanneer je naar voren gaat zitten. Neem om te beginnen je teugel iets langer zodat je ruimte hebt om op je kont te gaan zitten zonder terug te werken. Als je dan het contact verliest is dat voor jou meteen een signaal "op je kont".
Op deze manier geef je Lynn niet veel andere keuze dan op de voorhand te gaan lopen en het is ook logisch dat daardoor dingen als galop lastiger gaan en je het gevoel hebt dat ze erg voorwaarts wordt.
Ik heb je natuurlijk aan het werk gezien en ik denk dat jullie allebei meer moeten loslaten. Zodra ze op haar plek loopt; los! Vraag ook aan je instructeur om je daar op te wijzen. Los met die handen, zeker je binnenhand! Stelling om je binnenbeen vragen door die aan te leggen, je binnenhand een fractie naar binnen te brengen om ruimte te bieden en met je buitenteugel begrenzen. En ja, ik weet dat het moeilijker is als je er zit.
Misschien kan je eens een paar lessen rijden op een paard dat je afstraft als je het 'verkeerd' doet. Lynn kan dat nog niet want die vormt naar jou.
En ik blijf erbij; minder denken, meer op gevoel rijden.

Je hebt een heerlijk paard :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:35

Joolien schreef:
Yamcha schreef:
Ik weet :o :o :o

Maar dank je wel :D Ben er best blij mee idd :D

@ Joolien: zadel ligt prima, nieuw zadel, is een week geleden aangemeten, en hij ligt gewoon recht :) het ligt aan mij, ik zit voorover, en daarmee gooi ik haar op de voorhand :)


Ok, waarom ligt er dan een bontje onder? Die maakt het zadel enkel maar smaller en soms niet passend :)

Zadel is aangemeten met bontje, zodat de kussens aan de voorkant wat zachter kunnen blijven en er voldoende ruimte blijft voor de spieren in het schoft/schoudergebied om te kunnen groeien :) je begrijpt dat een paard dat nog niet lang onder het zadel is, nog niet erg zwaar bespierd is :)

Lente: dankjewel voor je superfijne commentaar, daar kan ik echt heel veel mee :+:

Bella: thanks meid! :+:

Jo85
Berichten: 154
Geregistreerd: 27-04-08

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:10

Tip om het 'op jouw doos zitten' af te leren: paar keer zonder zadel rijden (als het kan op het paard natuurlijk). Een paar keer flink op de schoft landen met jouw edele delen is een harde maar effectieve leerschool om op jouw kont te gaan zitten. Bij mij werkte het super goed.

Anoniem

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:13

:') klinkt idd als een uitstekende methode :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:14

Yamcha schreef:
:') klinkt idd als een uitstekende methode :')


Heb je vaak ook meteen lang geen seks meer :')

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:14

Jo85 schreef:
Tip om het 'op jouw doos zitten' af te leren: paar keer zonder zadel rijden (als het kan op het paard natuurlijk). Een paar keer flink op de schoft landen met jouw edele delen is een harde maar effectieve leerschool om op jouw kont te gaan zitten. Bij mij werkte het super goed.


:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:15

Joolien schreef:
Yamcha schreef:
:') klinkt idd als een uitstekende methode :')


Heb je vaak ook meteen lang geen seks meer :')

_O-

Arme lief :')

daphiena

Berichten: 472
Geregistreerd: 06-12-10

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:45

Ik ga mee met de rest probeer iets meer op je kont te gaan zitten en je schouders wat meer naar achteren

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:55

:') Ik opende je topic en het eerste wat ik dacht was: Hey, ze is afgevallen!
Waar een mens al niet op kan letten.
Het valt me op dat je je voeten een beetje naar buiten steekt en beugel vrij ver onder je voet stopt. dit deed ik zelf eerst ook, en daarom viel ik ook enorm naar voren. Probeer die tenen naar voren te richten en van daaruit je hakken uit te drukken!

Kiichi

Berichten: 1026
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:05

Wat je al aangaf: Je zit enorm naar voren en je houd je handen laag. Gevolg is dat je paard erg op de voorhand loopt, op eigenlijk iedere foto. Daarnaast mag je ook meer op je voeten letten, ze wijzen vooral veel naar buiten. Dit zijn punten in je houding die enorm moeilijk af te leren zijn (sprak ik uit ervaring :Y) , dus wat Lente al zegt: zorg dat er iemand is die je constant op die punten wijst! Vooral bij jouw houding zie ik vrij veel spanning, dus probeer eerst zelf te ontspannen, voordat je dat aan je paard vraagt.

En wat Bellatrix zegt, veel overgangen maken. Gaat haar echt helpen om minder op de voorhand te lopen. Nu is ze nog erg jong, dus dat zal wel zwaar voor haar zijn, maar probeer haar toch wat van die voorhand af te rijden (en dat zal enkel lukken als jouw houding ook verbeterd).

Verder vind ik het goed dat je kritisch bent :) Daarnaast heb je een knap paard onder je kont, dat hoofdje is wel erg mooi. Heel vriendelijke uitdrukking. En er zitten al mooie momenten tussen je foto's. Rustig blijven doorrijden, komt wel goed met jullie.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:16

Als ze lekker loopt je handen 2 cm hoger houden voor je gevoel, of misschien is het bij jou al voldoende als je erop let dat je ze kaars rechtop houdt. Soms is alleen al dat kleine ding genoeg om te voorkomen dat je in draf naar voren kukelt. En niet naar het hoofd kijken, maar naar je omgeving. Ga omheiningpaaltjes tellen of doe eens een keer een prikkend dingetje onder je kinriempje of zoiets geks. ;-)
Veel succes ermee!

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:20

Ohja, wat ik ook nog wilde zeggen; ik vind dat je je beugels vrij kort hebt, daardoor kom je ver uit het zadel en ben je sneller uit balans. Probeer ze eens één gaatje langer te doen. Daarbij; doe briefjes tussen je knieën en het zadel. Tenen naar binnen doe je namelijk niet vanuit je enkels maar vanuit je bovenbenen. Als jij je knieën van het zadel afsteekt draaien je tenen naar buiten en heb je veel minder balans. Probeer je benen eens zonder beugels van achteren naar voren in het zadel te leggen. Als je dan je tenen optilt zou je zo met je tenen in je beugels moeten kunnen glijden.

En dan dus die briefjes. Moet jij eens zien hoe snel die op de grond fladderen :P dat mag dus niet!

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:20

Oh nog een tip die ik zelf een keer geprobeerd heb; een foto van een afgrijselijk iets in een pluk voorin de manenkam gehangen. Iedere keer dat ik omlaag aan het staren was werd ik gelijk bewust dat ik daar niet wilde kijken haha!

Anoniem

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:30

Ja, weet je wat het meest afschuwelijke is? Bij mijn vorige merrie had ik daar dus helemaal geen last van, van die kapstokken.... Maar bij deze dame dus wel. Geen idee hoe het komt, weet wel dat ik hard aan het werk ben om niet als een wasknijper op m'n paard te zitten, maar dan moet ik nog steeds wel opde binnenkant van mijn bovenbenen zitten, volgens mij. Dus waar het nou fout gaat is me een raadsel.....
Dat idee van papiertjes is wel leuk Lente, maar ik ben bang dat ik dan weer ga klemmen :=.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:40

Mijn instructrice zei vroeger altijd; suikertangetje. Benen om je paard. Klemmen doe je door je knieën aan te knijpen en dat is niet nodig.

Begin in elk geval eens met je benen van achteren naar voren in je zadel te leggen. Dan kan je niet eens klemmen. Zeker niet als je beugels lang genoeg zijn.

Anoniem

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:47

Thanks! Ga ik dinsdag eens proberen :)

vandaag trouwens fijn gereden, mis wel serieus spiegels in de baan :) maar zal op stal eens vragen wat er mogelijk is :)

Love1992

Berichten: 120
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Lynn weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:11

eigenlijk geeft het een heel rustig beeld, je bent rustig in de mond en laat hem vrij van voor, maar toch geeft het ook weer een hoop spanning. Jou houding is erg strak, voorover, en komt wat angstig over. Foto 6 geeft dat heel duidelijk beeld. jij valt erg voorover en dat zie je terug in je paard, die duikt mee. Probeer veel aan je houding te werken. Ik heb door de manege ook zo leren rijden en wat mij geholpen heeft, is zonder teugels en beugels gaan rijden. Succes

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:21

Kijk lynn gaat vooruit... Heel leuk om te zien.
Zoals je zelf aangeeft zit je voorover en ik zie zeker veel lichamelijke spanning in jou.
Ga voor jouw gevoel achteroverzitten....en ontspan!! Dan zal je wss recht zitten (laat iemand dan een foto maken ter bevestiging). Dit heeft mij ook erg geholpen.
Meer tempo in je draf kan ervoor zorgen dat lynn meer aanleuning gaat zoeken... waardoor je verbinden makkelijker wordt en zeker wordt het makkelijker voor jou om rechterop te blijven lopen.

Al met al ziet het er beter uit meis. Rustig blijven doorwerken samen. Dan komt het vanzelf goed.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:47

Leuk om weer een topic van je te zien Yamcha :j

Ik denk dat het goed voor je is om weer eens een paar zitlessen aan de longe te nemen. Heb het idee dat je minder voelt en meer bezig bent met je paard goed te leren rijden. Maar dat begint met houding en gevoel.
op foto 1 knik je behoorlijk in, ik zie veel spanning in je armen (Op foto 8 zie ik wel zachtheid in je armen en automatisch lijkt Lynn zich meer te ontspannen), ik zie je op bijna iedere foto naar beneden kijken en ik vermoed dat je ademhaling erg bovenin zit.
Het is niet rot bedoelt, ik denk dat als je wat beter/ontspannener/rechter gaan zitten, jij en Lynn ineens een sprong voorwaarts zullen gaan maken.