Clinic Jessica Buying met Vadiz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 23:16

Het is mijn eerste HAW topic, maar ik heb tijdens deze clinic heel fijn gereden en ik zoek daar eigenlijk de bevestiging van en tips hoe het nog fijner kan.
Even wat info: Vadiz is nu 9 jaar en 4,5 jaar in mijn bezit. In de eerste 3 jaar heb ik hoofdzakelijk gewerkt aan een band tussen ons twee want het rijden was rampzalig. Hij was net onder het zadel en leek dit echt niet fijn te vinden. Ik lag er meer af dan dat ik (ontspannen) aan het rijden was. Door veel dingen naast hem te doen zoals longeren, wandelen, grazen, los gooien en daarnaast veel in de les rijden, is het steeds beter gegaan. Sinds 1,5 jaar gaat het rijden echt beter en zijn we wedstrijden gaan rijden. We rijden nu inmiddels L2. Ik loop nu wat vast omdat Vadiz het lastig vind om over zijn rug te lopen. Hij is geneigd zijn rug weg te drukken en met een valse knik te lopen. Ik rijd daarnaast met een armprothese en daarmee vind ik het lastig om mijn arm stil te houden. Dit bemoeilijkt de stille aanleuning en de begrenzing aan die kant. Dit compenseer ik (onbewust) met mijn linker hand, wat natuurlijk niet goed is, maar zo moeilijk af te leren! Verder vind ik het erg lastig om mijn hakken uit te drukken en om echt rechtop te zitten.
Maar goed: bij deze de foto's! Er zijn geen foto's van het los rijden, want daar was geen fotograaf bij aanwezig..

1. Aan het begin van de clinic, vooral nog laag en rond
Afbeelding

2. Galop. Moeilijk om hem rond te houden
Afbeelding

3. Draf
Afbeelding

4. Weer die galop
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Ik vond hem vooral op de laatste 4 foto's fijn lopen. Leuk dat jullie hebben meegekeken. Ik krijg graag tips, maar houdt het vriendelijk. Ik vind het al spannend genoeg om dit te plaatsen. :o

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 06:00

Ik vind het over het algemeen een heel net plaatje om te zien, het enige wat mij echt stoort is je handen. Ik zou graag zien dat je de teugels iets korter nam en daarbij je handen meer boven het zadel zou plaatsen i.p.v zijkant van het zadel. Soms lijkt het zelfs op de foto's alsof je je handen op je bovenbeen laat "rusten".
Misschien ook een tip om je beugels iets langer te maken, waardoor je meer lengte krijgt in je benen.

Succes ;)

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:06

Och vergeet het commentaar van de houding van handen, heb iets te vluchtig door het eerste deel gelezen, sorry :+ kon het niet meer wissen :o

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:57

ik dacht Vadiz, vadiz......die ken ik!!!
Leuk zeg of jullie hier te zien.

Ik vind dat je Vadiz echt goed voor elkaar hebt. Jullie gaan ook steeds meer vooruit.
Hup hup door naar het M ;)

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:46

@newt: bedankt voor je reactie. Mij storen mijn handen me ook. Zeker als ik doorzit vind ik het heel lastig om ze bijvoorbeeld stil te houden. De tip om mijn teugels korter te nemen, ga ik proberen. Ik laat mijn handen niet 'rusten' niet op mijn been rusten, al zag ik dat het er op de foto's wel zo uitzag. Ik zag wel op de foto's dat ik in ieder geval mijn linkerhand recht op moet houden! Mijn prothese is tenslotte geen excuus om dat niet te doen. ;)
Mijn beugels zou ik graag een gaatje langer doen, maar ik heb van die lekkere stevige bovenbenen en bij langere beugels 'rol' ik over de binnenkant van mijn dijen en word ik net zo'n duikelaar..:o Ik ben hard bezig de nodige kilo's kwijt te raken, mocht ik zover zijn dan ga ik het eens proberen met de beugels langer.

@Marlinde: Leuk, jij ook hier! Wordt het alleen niet eens tijd om je profiel aan te passen? ;)

XshaartjeX

Berichten: 418
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: Ammerstol

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:07

Ik vind het er over het algemeen prettig uitzien. Ja oke aan de galop moet gwerkt worden maar dat geeft niet!
Als tips zou ik willen meegeven dat je je schouders wat meer naar achteren mag doen. Wees trots op die knapperd! Probeer vooral in de galop wat meer op je kont te blijven zitten zo wordt het voor hem ook niet makkelijker ontspannen te blijven.

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:32

@ XshaartjeX : fijn dat je zegt dat het er over het algemeen prettig uitziet. Dat is goed voor mijn vertrouwen! :D Thanx voor de tip, ik ga ermee aan de slag!

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:15

Zo te lezen ben ik de enige, maar ik vind dat je je teugels voor het goede even te kort hebt! En dat je erg bezig bent met hem naar beneden te rijden :o (erg veel spanning op je teugels)
Zou zeggen rijdt hem met een iets langere teugel! Vind ik zelf fijner om te zien! :o
Vind dat je wel een errg nette houding hebt & je paardje is echt een plaaatje! <3

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 07:51

Hey Lizzy, bedankt voor het reageren. Zo zie je maar dat de meningen verschillen. Alleen maar goed toch? Ik begin mijn inrijden altijd met hele lange teugel zodat hij echt lengte op zijn hals houdt. Nu moet hij ook nog leren en de juiste spieren kweken om die lengte ook te behouden als achter er bij komt en zich niet op te gaan drukken. In draf zie je dat dat goed gaat, in galop minder. In de galop zou ik mijn teugel dus langer moeten maken, maar dat gaat helaas niet door mijn prothese. Ik zou hem dan eerst stop moeten zetten voodat ik dat kan doen.. ;( .
Ik ben trouwens ook echt blij met Vadiz. Van een onbespierd scharminkel, vind ik dat hij nu leuk is opgeknapt. En hij is nog superlief ook!<3 Thanx! :D

lauraaaa

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-03-06

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:10

Ik vindt het heel knap hoe jij je paard rijdt. En hij loopt de hele tijd met zijn oortjes naar voren, je heb een heel leuk en aansprekend dier. Ga zo door!

Ooja omdat het HAW is, probeer op sommige plaatjes wat trotser te zitten, dat mag best ;).

love_jesse

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:55

hartstikke leuk jullie 2!! het ziet er heel goed uit hoor maar je handen mogen inderdaad iets meer bij elkaar en wat hoger en wat betreft die galop bij mij kwam het ook goed dus als je een goed instructrice hebt dan lukt het jou vast dat weet ik zeker je moet alleen nog even het 'knopje' vinden heel veel succes en ga zo door je komt er wel!

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:06

Nou dan zal ik wel de eerste zijn, maar manmanman, hoeveel respect voor jou dat je een paard zo kunt rijden met 1 (1,5?) hand, wow! _/-\o_ _/-\o_ Of hoe moet ik me dat gevoel in je protese voorstellen?

Ik vind dat hij heel erg fijn loopt, lekker rond. Zoals je zegt, hij wil zich wat omhoog duwen, niet eruit duwen hoor, op elke foto vind ik hem fijn rond in de aanleuning. In de galop mag hij daarin soms nog wat meer zakken, maar dit ziet er al heel erg netjes uit!
En inderdaad, de beugels een gaatje langer zou niet misstaan, kan je zelf ook net wat meer ontspannen blijven zitten..

Maar nogmaals, ontzettend veel respect dat je dit zo ontzettend netjes voor elkaar hebt gekregen, top! +:)+

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:08

Special Olympics volgend jaar is te vroeg maar och, 2016 moet je kunnen halen als je zo doorgaat ;)
Ik vind dat je een erg leuk paard hebt waar zeker nog veel meer in zit, idd, je handen zijn erg laag maar daar ben je jezelf van bewust. Is het voor jou niet gemakkelijker om met een kortere protese met een soort klemmechanisme??? te rijden?. Ik ben er helemaal niet in thuis maar het lijkt me handiger voor je als ruiter.
Verder echt petje af, paard sjouwt er best wel lekker over en ik denk echt dat je nog veel verder gaat komen. *\o/*

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:52

Wat een onwijs leuke reacties allemaal! Ik word er echt helemaal blij en trots van! *\o/*

Over het gevoel in mijn prothese: mijn hand is van metaal met een rubberen handschoen en de koker om mijn arm is van een soort kunststof. Dat betekent dat ik geen direct gevoel heb, maar omdat ik het al lang heb, heb ik wel indirect gevoel. Beetje lastig om te omschrijven. Een prothese met een klemmechanisme zou ik erg graag willen. Ik ben ook bezig geweest met een prothese speciaal voor het paardrijden. Goedkeuring van de revalidatie arts was er en het ontwerp was gemaakt, maar de verzekering vergoedt het niet.;( Het is een te kostbare grap om zelf te bekostigen..:(
Ik wil ook heel graag in de aangepaste sport starten, maar dat is minder laagdrempelig dan de KNHS wedstrijden. Ze worden vaak gereden tijdens grote concoursen en ik moet, omdat ik een relatief kleine beperking heb, starten in een grade waarbij de proeven om M/Z niveau liggen. Even dooroefenen dus! :P
Ik wil er wel zeker een keer starten, al is het maar voor de oefening en de leuk!

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:57

Ziet er netjes uit hoor! :j en een heel leuk paard!

Je mag indd je handen wat minder op je benen zetten, dan zal de ontspanning ook wat meer komen.

Ben eigenlijk best wel benieuwd naar zn afstamming... :+

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:05

Thanx! Ik heb er allemaal niet heel veel verstand van maar vader is Londonderry en moeder is Raola. Wat ik mij heb laten vertellen is opa Lancet. Van welke zijde dat dan is weet ik niet...Sorry. :o

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:43

Deze merrie staat op paardenfokken.nl, helaas is er geen enkele nakomeling van haar ingeschreven maar zij is de enigste merrie die van Lancet(2) afstamt dus dit zal de moeder van je paard zijn waarschijnlijk.
RAOLA
KWPN
merrie 1998

2007 KWPN fokwaarde dressuur 150 46% (912e pl)



XX/OX percentage : 35.74% LANCET (LANCET 2)
Hann 315100693/93.14544KWPN Stb.
1993 donkerbruin 1.70m
ggk: Hann;KWPN
GP Dr. WENZEL I
Hann 314510876
1976 vos 1.68m
ggk: Hann WORMANN (WOERMANN)
Hann 1971 hannover stamm 491
MON CHERIE
Hann 1972 hannover stamm 728
STELLA
Hann 315103385 staatspremie
1985 zwartbruin SHOGUN XX
XX 1969 tb-16
ANIKA
Hann 1979 Eckernfoerde, holst stamm 8777, hannover stamm 749
KOALA
KWPN 92.9115 keur
1992 bruin 1.62m EL CORONA
KWPN 86.1613 Stb.
1986 bruin 1.72m
ggk: KWPN AMOR (HEROS)
Holst 1959 holst stamm 1521
TORBERTHA
KWPN 1977 fokfamilie 411
URSULA
KWPN 26306 keur pref
1978 NEPAL
KWPN 1972 fokfamilie 65
NIOBE
KWPN 1972

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 23:22

Bedankt voor het opzoeken en doorgeven. Leuk om die gegevens terug te zien. Helaas zegt het mij allemaal niet zoveel. Ik vind het wel leuk om mij er toch eens in te gaan verdiepen...

Voske1978

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:10

Vadiz schreef:
Over het gevoel in mijn prothese: mijn hand is van metaal met een rubberen handschoen en de koker om mijn arm is van een soort kunststof. Dat betekent dat ik geen direct gevoel heb, maar omdat ik het al lang heb, heb ik wel indirect gevoel. Beetje lastig om te omschrijven. Een prothese met een klemmechanisme zou ik erg graag willen. Ik ben ook bezig geweest met een prothese speciaal voor het paardrijden. Goedkeuring van de revalidatie arts was er en het ontwerp was gemaakt, maar de verzekering vergoedt het niet.;( Het is een te kostbare grap om zelf te bekostigen..:(


Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dan nu de verbinding tussen de teugel en je prothese gemaakt is? Ik neem aan het het in ieder geval zo vast zit dat je er gewoon de kracht op kunt zetten om stelling te vragen. Maar wat gebeurd er als je er afvalt? Ik bedoel (en dit ziet er in tekst veel stommer uit dan de vraag in mijn hoofd ;-)), blijft te prothese dan aan je teugel hangen, of breekt er ergens iets af, of hoe werkt dat?

Op de stal waar ik sta, stonden ook enkele mensen die in de aangepaste sport reden, maar die rijden allemaal op paarden die enorm braaf en bevestigd zijn, om te voorkomen dat ze er eventueel af zouden vallen (is natuurlijk nooit een garantie). Maar als ik het goed lees ben jij er vaak genoeg afgevlogen in het verleden, vandaar mijn vraag.

Los van de foto's denk ik dat je al erg goed bezig bent om in 1,5 jaar van een soort van nul naar de L2 te gaan, dat doen een hoop ruiters je niet na. Mijn gevoel zegt dat je zelf al goed weet waar je aan moet werken, dus daar zou ik zeker mee door gaan. Ik denk dat het wel goed zal komen.

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 10:25

Hey! Door de grijpfunctie die mijn prothese heeft heb ik mijn teugel vast tussen een driepuntsverbinding van mijn duim, wijsvinger en middelvinger. Meestal schiet de teugel tussen de vingers vandaan. Een enkele keer breken mijn vingers of schiet de hand van de koker van mijn prothese en is mijn arm echt kapot. De verzekering baalt er dan van omdat ze vinden dat ik mijn prothese te intensief gebruik. Ik heb echter liever dat mijn arm kapot gaat dan dat ik op 1 of andere manier aan de teugel blijf hangen. :P

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:51

Kun je die verzekering niet alsnog ompraten dat je een speciaal op het rijden aangepaste prothese nodig bent met het argument dat ze dan per saldo minder kosten maken? Je kunt het altijd proberen ondanks dat ze het eerst afgewezen hebben, gewoon bluffen en zeggen dat je zo niet de paralympics kunt halen en dat ze je ontzettend belemmeren in je persoonlijke ontwikkeling! ;) }>

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 17:33

Dat heb ik geprobeerd, zelfs met verklaring van mijn instructie erbij. Helaas zonder resultaat. Nu ga ik het proberen als het weer tijd is voor een nieuwe 'gewone' prothese. Ipv een gewone vraag ik dan een sportprothese aan, die ik dan als gewoon aanvraag. Snap je hem nog??

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:47

Ik snap hem, soms moet je erg krom denken in Nederland om in het woud van regeltjes te halen waar je recht op hebt,succes.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:06

hey Mo, je krijgt goede reacties!!! en terecht. Ik mocht een keer genieten op dit heerlijke dier en je hebt hem zo goed voor elkaar. Het is een fijn dier maar wel 1 die het niet van zelf doet! Petje af en kom zelf weer een keer buurten bij jullie

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Clinic Jessica Buying met Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:51

Lief van je Marlinde en ik zie je inderdaad graag weer eens komen!