Impala (v. Equador) in training!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:23

Hello!

Sinds vorig jaar november / december rijd ik Impala voor andere mensen :). Ze is een 20-jarige merrie van Equador x Variant. Ze heeft eerder M1 gelopen en M gesprongen geloof ik! Echter is er niet aan te merken dat ze 20 is en heeft ze nog energie voor 10!! Ik rijd d'r zo'n 4 x in de week. Het is een ontzettend lieve en ontzettende brave merrie (voor de deur van de supermarkt ging ze op rust staan en liepen de kinderen overal langs :P). Ik ben in tussentijd nog 15 weken op stage geweest waardoor ik niet heb kunnen rijden. In die tijd heeft ze een peesblessure gehad, einschuss en een schimmel infectie.. Ze is er supergoed uit gekomen en ziet er weer op en top uit!

We hebben geen niveau en nemen binnenkort les (van de oude eigenaresse die haar in het M heeft gereden), we proberen nu zoveel mogelijk van voor naar achter te rijden en een actief achterbeen te krijgen. Ze is echt heel braaf, maar lastig te rijden, zal nooit gemeen zijn of iets dergelijks maar ze is gewoon apart :P. Kan het niet beschrijven..

Ook moet ze nog beter aan mijn been worden, wat duidelijk te zien is op de foto's. Daarbij mogen mijn beugels een gaatje langer, maar dit bouw ik op. Zelf heb ik nooit op een dressuurzadel gezeten dus probeer ze elke keer een beetje langer te doen om te wennen :). Ook moet ik beter mijn schouders naar achteren doen :).


Losstappen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draven, contact houden met mijn binnenteugel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een jaar zitten er nog steeds spoken in de bosjes :')
Afbeelding

Scheve horizon :+
Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik toch wel blij mee *D !
Afbeelding

Galop links. Galop blijft onze lastigste kant.. Hier geef ik haar meer ruimte en probeer haar voorwaarts te rijden zodat ze vanzelf gaat zakken :).
Afbeelding

Afbeelding

En lekker uitdraven
Afbeelding

Afbeelding

Oja, zo gingen wij vorig jaar door de baan:
http://img43.imageshack.us/img43/3149/img9925border.jpg

En zo gaan wij op buitenrit :P:
http://www.youtube.com/watch?v=UxiLCoLaGA4

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:30

Leuke foto's Rachel!

Probeer goed op je zit te letten, beugels aan de bal van je voet, hakken laag, benen lang.

Ik vind dat je je paard mooi de ruimte geeft, maar probeer wel verbinding te houden, het is niet de bedoeling dat er boogjes in je teugels zijn ;)

Vergeleken met vorig jaar is er iig al een hele verbetering!

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:32

Wat een prachtig paard!
Is ze al 20??

Ik vind haar lekker ontspannen lopen..
Inderdaad probeer wel wat meer contact te houden met je teugels, al zie ik liever dat iemand loslaat zoals jij dan constant blijft "trekken"

Gaaf setje :D

Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:34

Maaike; Dankjewel :D. Ja, klopt wat je zegt. Ze moet gewoon beter aan mijn been zijn, oftewel: mijn schuld :).
Teugels heb je ook helemaal gelijk in, maar ik heb echt een weg moeten vinden om haar zo te kunnen rijden. Niet te veel, niet te weinig, los / vast en dit lijkt een goed begin te zijn.. Ze moet gewoon nog veel constanter en daarom krijg ik binnenkort les!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:35

Goed bezig dus! Komt vanzelf goed met jullie :)
Je zou idd niet zeggen dat ze al 20 is, ziet er nog frips en fruitig uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:36

Nou tips en weetjes heb je al gehad..
En zelf geef je het ook al aan.

Alleen een hele belangrijke tip, zoek een zadel waar jij in past, dit zadel is VEELSTE klein voor jou, en daar belemmer jij en je paardje enorm mee.

Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:37

Volbloedfan: Heb je gelijk in, maar het paard is niet van mij :). En heb niet genoeg centjes voor een eigen zadel ;).

Anoniem

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:38

Okee, tja dat is wel jammer.
Mischien wil de eigenaar dat niet overwegen, het hoeft toch ook niet zo duur te zijn voor de recreatie?

Succes

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:43

Impala is al heel sterk verbeterd Rachel!
Netjes rechtop gaan zitten en je kunt op concours! :D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 17-09-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:48

Leuk paard! :) Let erop dat je je hoofd recht boven je lijf plaatst en dus niet zo naar voren steekt. Daardoor ga je met je hele bovenlijf naar voren zitten. Je hoeft dus niet zozeer je schouders naar achter te doen, zoals je zelf zegt, maar vooral je hoofd rechtop. Je zal zien dat de rest van je bovenlijf vanzelf volgt, een hoofd is namelijk nogal zwaar en trekt je lichaam mee.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:54

misschien sparen voor zadeltje. want door dat het zadel te klein voor je is druk het achter tegen zijn rug.
een wintec zadeltje kost niet zo heel duur en zitten ook erg goed.
verder je houding maar daar heb je denk ik al zat over gehoord
al vast succes met je lessen :D

Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:55

Volbloedfan; Je hebt wel gelijk hoor, dat zeker. Maar zo heel vaak rijdt ik niet en ze heeft echt geen moeite met me hoor, anders was ze ook niet zo verbeterd! En bovendien is ze al 20 dus zo heel lang hoeft ze ook niet meer ;). Vind ik het zonde om dan een goed passend zadel aan te schaffen.

Nikki; Dankjewel :D. Nou.. Concours.. Loopt ze nog niet constant genoeg voor :).

Imre; Dankjewel voor je tip! Als ze volgende week terug komt van Prinsjesdag ga ik het gelijk proberen :D.

Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:07

Pinkie; Ik ben niks om te sparen ;). Ik zit dagelijks 4 uur in de trein om naar school te gaan, en ben vaak rond 18.00 pas thuis.. Werk wel op de zaterdag maar heb nog genoeg kosten e.d.!

kitag1rl

Berichten: 2088
Geregistreerd: 16-11-04

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:19

Ziet er netjes uit! Lekker vwnw blijven rijden, en dan later oppakken. Probeer wel contact te houden met de mond om haar te ondersteunen.

Super! (vind het setje ook echt geweldig staan!)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:29

Ik zou als eigenaar niet gelukkig worden van een bijrijder die een eigen zadel aanschaft om mijn paarden mee te rijden. :n Voor je zoiets van plan bent moet je goed overleggen. Zit je wel goed in het midden van het zadel? Beugels een gaatje langer, iets naar voren schuiven in het zadel en je bovenbenen langer maken kan al een hoop schelen.

Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:33

Kita; Dankjewel :D! Mooi roze is niet lelijk :P.

Imre; Daarom.. Ik heb binnenkort les, en zal eens vragen wat zij er van zegt, beugels moeten ook langer, maar dat ben ik aan het opbouwen zoals ik in de inleiding heb gezet :). En daarbij, de rijbroek is 2 maten te groot :P. Zal binnenkort eens een andere aantrekken, kun je het verschil heel goed zien, en daarbij ben ik ook bezig met afvallen :). Heb wel wat aan je tips, thanks :D.

Pindanootje_

Berichten: 429
Geregistreerd: 09-02-10

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:39

zit er netjes ontspannen uit.

dat paard ken ik, nou ja, paard is van eigenaar geweest van stal waar ik 2 jaar gestaan hebt, ziet er zeker goed uit voor haar leeftijd.

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:41

Ik zal vast een hoop mensen voor de schenen schoppen....

maar ff serieus, ik vind dit niet kunnen hoor. M.i. heeft dit paard last van tegenwerkend gewicht, je zit te ver achter in het zadel waardoor het gewicht niet goed verdeeld kan worden. (weeg je nu 50 is dat niet het grootste probleem)

Ik snap ook niet van de eigenaar dat hij zijn 20 jarige paard hier nog mee "opzadelt" Je zal echt een goed passenzadel moeten hebben voor je achterste, anders ben je echt te zwaar voor dit paard.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:44

Dat is idd wel een heel roze setje :wow:

Ik ben het eens dat dit zadel niet perfect is voor jou, maar helaas is het zoals al gezegt wordt, het is een paard van een ander dus kan je er weinig aan doen. Ik zou het ook niet fijn vinden als een bijrijder een eigen zadel aanschaft.
Het zou wel een heel stuk helpen als jij je beugels langer doet en meer midden in het zadel gaat zitten. Je zit nu, mede door je korte beugels- achter in het zadel.

Verder wil ik je als tip geven dat het niet altijd fijn is voor een paard om zo lang te lopen. Als ze ze wat meer ondersteunt (en daarmee bedoel ik niet dat ze met de kin op de borst moeten lopen :n ) en wat minder lang laat in de hals zal ze in haar lijf ook wat korter worden en daardoor makkelijker - mits jij goed meezit - haar achterhand kunnen plaatsen.
Paardrijden heeft alles te maken met gewicht- en zithulpen. Als jij naar voren blijft zitten zal het gewicht op de voorhand komen en kan ze nooit haar achterhand gebruiken en actief worden. Ik heb het geluk dat ik een paard heb die extreem op deze kleine hulpjes reageerd, maar als je er echt hard aan werkt dan zul je zien dat je het echt gaat merken!

Leuke combinatie, en je zou idd niet zeggen van het paard dat ze 20 is :P

Edit: LOCA, ipv zoveel negatief commentaar te geven met hoe je het wenst te zien, kun je TS ook uitleggen HOE ze tot dat resultaat kan komen, daar heeft ze imo veel meer aan ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:50

het zadel is niet te klein...voor in zit ruimte genoeg.
Je moet alleen die ruimte benutten :D
Verder meer contact op de teugels...verder ziet het er netjes uit!
Mooi paard!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:59

Ik denk dat het zadel een grotere hindering is voor het paardpaard, paard kan zo nooit ontspannen in de rug doordat jou zwaartepunt achter in het zadel ligt.
Heel leuk dat mensen beweren dat je er dan als berijder niks aan kan doen, maar dat is natuurlijk onzin. Jij hebt de keus om er op te stappen of niet op te stappen. Bedenk of je eigen plezier boven het plezier van een paard moet gaan, want dit is echt niet lekker voor de rug.
Eerst maar eens die beugels een paar gaatjes langer, en niet opbouwen uit belang voor het paard.

Ik vind je trouwens ook teveel op de voorkant focussen, je handen mogen hoger(lage handen werken in op de lagen) en je zegt haar zelf te willen laten zakken maar op de galopfoto is te zien dat je toch inwerkt met je hand. Dus handen dragen en rustig contact houden, zorgen dat ze jou hand vertrouwt en jou hand durft op te zoeken.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:07

wat een lekker paardje.
Het commentaar wat ik je wil geven is al vaak gegeven maar toch...
Als je je beugels wat langer doet zit je denk ik meer midden op het zadel. nu zit je erg ver achterop zodat het lijkt of het zadel te klein is (wat hij volgens mij niet is) misschien gewoon eens 2 gaten langer doen en proberen ??

Je mag je handen iets meer dragen en je teugels iets korter nemen. ze hangen vaak in een boogje. (ik stop ook altijd mn handen lekker in een bos manen ook al heeft het paard ze niet...)

Probeer eens wat meer van de omgeving te genieten en niet steeds naar de oortjes van je paard te kijken. De combinatie van de stand van je handen en je hoofd maakt het dat je je schouders naar voren trekt.
Ik denk dat als jij de beugels 2 gaten langer doet. je handen meer draagd en 'trotser' op je paard gaat zitten het allemaal een stuk makkelijker gaat!!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:37

Ehh. Mensen.
Dit paard wordt niet 7 dagen per week getraind, is 20 jaar en niet van TS.

Mijn bijrijders zouden gigantisch op hun kop krijgen als ze ineens zadels gingen aanschaffen. Soms moet men het doen met de middellen die ze hebben. Dat houdt in een goed zadel die misschien iets aan de krappe kant is, nou ja het zij zo. :)

Bovendien denk ik dat als je les neemt Rachel, en je houding een klein beetje verbeterd, want als je rechtop zit neem je al meer ruimte in voorin het zadel, dan gaat het al stukken beter. :D

Dat van concours was meer een grapje, neem niet aan dat je van Kitty nog op concours mag, of wel? :D

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:52

Het zij zo?
Komop zeg! Wij zijn mensen, wij kunnen kiezen of we op een paard gaan zitten of niet. Als je weet dat je niet in het zadel past en daarmee het paard dus flink hindert kan je er ook voor kiezen om het dan gewoon niet te doen.

Dat is gewoon een verantwoordelijkheid die je aan het paard hebt.
Het is altijd wel heel makkelijk om te zeggen dat je er niks aan kan doen omdat het paard niet van jou is.

In dit geval is het dus direct de beugels een paar gaten langer te doen om te kijken of je er dan wel in past. Door het geleidelijk aan te doen hinder je het paard alleen maar mee.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Impala (v. Equador) in training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:55

Ik denk dat het reuze meevalt met het hinderen van het paard.. Hij wordt niet gehindert in zijn beweging, wat veelal wél voorkomt.

En het wordt pas schadelijk op het moment dat je druk hebt op het heiligbeen, dit is niet het geval. Dus het zal hoogstens iets onprettig zijn, maar zelfs dat betwijfel ik.

Ik denk dat het super is dat deze merrie nog zo loopt, na haar ziekten en leeftijd.