Wilde(!!) Magic weer aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Wilde(!!) Magic weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 18:47

Nou ja wild was ze niet, dus eigenlijk is het gewoon: Magic weer aan het werk Schijnheilig Haha!

Dit is denk ik de 5e keer dat Magic sinds een maandje of 6 weer aan het werk is. Dit was de 4e keer met mij en mijn zus heeft ook nog een keer gereden.

Eén van de belangrijkste dingen op het moment is dat Magic weer leert dat ze pijnvrij kan lopen.
Soms houd ze zichzelf nog te vast. Ik denk omdat ze zich nog niet helemaal durft te geven. Dus ik moet haar zover krijgen dat ze dat wel doet, zonder te overvragen. Best moeilijk dus (weten hoever ik wel of niet kan gaan) Haha!
Toen ik vandaag in galop haar net even te ver terug reed kreeg ik ook een flinke bok Bloos! maar ik ben allang blij dat ze laat merken wanneer het nog teveel is voor haar.

Het enige waar ik me meebezig houd is: voorwaarts, nageven, stelling en buiging aan beide kanten en vervolgens proberen of ze achter nog iets meer wil ondertreden. Vooral dit laatste is nog heel moeilijk, dan moet ze echt haar rug opbollen en dat kost heel veel moeite.

Hier dan de eerste kiekjes van Magic onder het zadel...

Eerste 2 foto's is ze nog wat lang, maar op de 2e foto komt het achterbeen alweer iets beter mee

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto vind ik haar heel netjes lopen voor haar doen op dit moment

Afbeelding

Galop wordt ze voor weer wat lang, maar zoals ik al zei 'mag' ik haar nog niet verder terug rijden (anders gaat ze bokkuh Tong uitsteken ), dat kost haar dus nog teveel moeite.

Afbeelding

En alweer aan een wat langer teugeltje uitdraven...

Afbeelding

De volgende keer dat ik een update laat zien zal ik kijken of ik niet naar de buitenbak kan, dan zullen de foto's iets duidelijker zijn Knipoog

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:06

Fijn dat ze weer kan rijden!
Op zich ziet het er heel netjes uit, ik hoop dat ze over een tijdje weer helemaal terug is!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:09

ze had artrose in haar voorbenen toch?
ik zou proberen haar meer rond ipv lang te rijden...
ze steunt nu nog erg veel op dr voorbenen,zie hoever op de 1ste foto haar voorkogel doorveert...
verder vind ik het knap dat je zoveel geduld met haar heb ivm "blessure",veel succes!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:13

ik ben het gehele verhaal ergens onder weg een beetje kwijtgeraakt... maar de artrose is geloof ik behoorlijk onder controle (of was het nou geen artrose weet het ff niet meer Verward) dat was het probleem de afgelopen maanden ook niet...

Magic zat erg vast in zijn rug, daardoor heeft ze heel lang stilgestaan, op een gegeven moment zakte ze gewoon door haar benen op het moment dat er een zadel op haar rug werd gelegd... ze is nu een aantal keer gemasseerd en begint wat los te komen, dus rondrijden kan ze gewoon nog niet echt aan, ze moet nog leren dat ze zichzelf los mag laten, zodra je dan te rond gaat rijden en te veel van achteren terwijl ze zelf aangeeft dat dat erg veel moeite kost ga je de boel weer forceren...

Nette super dat het zo lekker gaat! Gaat vast weer helemaal goed komen met je paardje! Tis wat met die Magic, maar ik vind het super wat jullie doen, menig andere eigenaar had al LANG opgegeven! veel suc6 ermee!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:41

Wauw, ziet er al weer goed uit! Heerlijk dat het zo goed gaat.

Knap paard is het toch. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:45

Wat een mooi paardje. Lachen Loopt lekker zo te zien. Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:51

Netjes uigelegd Shiloh, je hebt je huiswerk gedaan Knipoog
En de artrose: tja wat moet ik zeggen...ze is er altijd van verdacht, maar is nooit officieel bewezen op foto's (op foto's is niets te zien).

timilon schreef:
ze had artrose in haar voorbenen toch?
ik zou proberen haar meer rond ipv lang te rijden...
ze steunt nu nog erg veel op dr voorbenen,zie hoever op de 1ste foto haar voorkogel doorveert...
verder vind ik het knap dat je zoveel geduld met haar heb ivm "blessure",veel succes!


Dat rond rijden is dus juist wat nog niet lukt, daar zit ze nog te vast voor en mag ze niet omdat ze het achter niet kan bijbenen. Ik weet dat ze nog erg op de voorhand leunt, maar ik doe mijn best op dit zoveel mogelijk te voorkomen. Op de verdere foto's vind ik dat het ook al iets beter gaat.
Maar ze mag op het moment absoluut niet ronder/lager dan ze nu loopt, dan valt ze alleen maar meer op de voorhand. Maar dat ronder rijden is juist weer zo goed voor haar rug. Moeilijk he?! Dus ik probeer van alles een beetje mee te pikken en de schade zo ver mogelijk te beperken Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:02

Hey, dat ziet er echt niet slecht uit hoor! Zo loopt Kore nu dus ook, die diepte.
Uit je verhaal snap ik dus idd dat ze niet te laag mag lopen, maar wel veel over de rug. Dat is idd niet makkelijk op te lossen, rijtechnisch! Je kan haar natuulijk ook op andere manieren haar rug laten gebruiken, veel achtjes, voltes vergroten en verkleinen (dat niet teveel ivm binnenbeen op de volte), of overgangen in de gang zelf. Vergt toch ruggebruik zonder dat ze perse laag hoeft te lopen.

Enfin, toppie hoor dat jullie het weer zo goed en positief aanpakken! OK dan!

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:49

Leuk hoor elke week en update! kijk nu alweer uit naar volgende week Haha!
Leuk om elke keer te zien dat het weer een beetje beeter gaat met Magic Lachen

Antoinette schreef:
Eén van de belangrijkste dingen op het moment is dat Magic weer leert dat ze pijnvrij kan lopen.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat als ze geen artrose heeft en dus ook geen pijn heeft al zo danig ze weer "pijnvrij" moet leren lopen, ze heeft al die tijd dan toch geen pijn gehad Verward of snap ik het niet meer Verward Blond
Ik begrijp wel dat ze onwijs stijf is na zo'n lange tijd niks gedaan te hebben

Ik vind haar wel een heel leuk paardje zo onder het zadel, helemaal mijn "typje" Haha! ben dan ook bij deze een Magic-fan Haha! Haha!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:52

owjah,nu begrijp ik het.
is idd moeilijk om het goed te doen dan,op de foto's gaat het idd heel netjes.
en de andere foto's leunt ze idd minder op dr voorhand!
succes!!!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:53

de pijn waarvan ze vrij moet leren lopen zit hem niet in de benen tygahno... maar in de rug, magic zat erg vast, wilde haar rug niet loslaten, wat pijn heeft gedaan bij haar, nu ze massages heeft gehad, is ze weer losser, maar magic moet los leren laten, ze moet erop vertrouwen dat als ze zich los laat ze ook geen pijn heeft, wat ze voorheen dus wel heeft gehad...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:55

Ik zou vast wel even voor Antoinette antwoord mogen geven...

tygahno schreef:
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat als ze geen artrose heeft en dus ook geen pijn heeft al zo danig ze weer "pijnvrij" moet leren lopen, ze heeft al die tijd dan toch geen pijn gehad Verward of snap ik het niet meer Verward Blond


Ik probeer kort antwoord te geven Knipoog Al weet ik niet of ik het zelf nog helemaal snap Haha!
Magic begon een jaar of 3 geleden 'opeens' voor kreupel te lopen, foto's gemaakt en injecties gehad voor een slijmbeursontsteking. Na rust etc. herstelde ze hiervan en zijn we weer gaan oppaken. Na een tijd is ze weer kreupel gaan lopen (wederom voor), nu weer rust gegeven (lekker op het weiland etc.) en heeft ze (andere, kraakbeenaanmakende) injecties gehad omdat die dierenarts het over arthrose had en dat alle kenmerken in haar lopen hierop wezen (al was dit niet op foto's aan te tonen). Hierna weer heel heeeeeel rustig aan begonnen met 'we zien wel waar het heengaat'. Uiteindelijk liep ze toch echt weer super en gingen we toch weer voor een wedstrijdje, ik heb er 1 gereden, maar hierna begon ze toch niet helemaal lekker te lopen, dus dedenwe meteen weer een stapje terug. Maar in plaats van dat het verbeterde ging het alleen maar slechter. Alleen ging ze nu niet voor slecht lopen, het kwam van achteren. Dus wij waren bang dat ze niet alleen voor arthrose had, maar ook achter (of over dr hele lichaam). Ze begon echt super slecht te lopen, dus 2x dierenarts, een zei wat we dachten: voor artrose waardoor ze verkeerd ging lopen om de voorbenen te ontzien, maar dat dit niet echt profijtelijk was voor achter. Wij toch weer naar de kliniek, ditmaal voor zekerheid: in de kliniek liep ze voor super! (buigproef en al), arts zei dat hij absoluut geen artrose vermoedde, maar doordat ze voor slijmbeursontsteking heeft gehad (en dit mogelijk een 2e keer is komen opspelen) is ze haar voorbenen gaan ontzien. Door dit ontzien is ze achter slechter gaan lopen en door haar hele lijf vast komen te zitten..
Conclusie is dat we Magic nu moeten leren dat ze echt geen pijn meer heeft in haar voorbenen en dat ze haar rug en spieren anders moet gaan gebruiken om niet (weer) geheel vast te komen zitten en zo langzaam los worden/werken..

Ik hoop dat dit enigzsinds duidelijk is Lachen

@ koortje: de oefeningen die jij beschrijft helpen absoluut wel om een paard zijn of haar rug te laten gebruiken, daar heb je helemaal gelijk in.. Alleen zijn ze voor Magic nog niet toepasbaar, omdat achtjes en verkleinen/vergroten nog teveel buiging vergen, meer dan dat ze op het moment kan en mag geven.. Je ziet ook al dat ze op de 4e foto (galop) nog vrij vast houdt in haar lijf (zie je tot uiting in dr 'vaste' hals) en dus nog niet bewegelijk en bewerkelijk is zoals het hoort.. Hiermee kun je dus eigenlijk alleen nog rechtuit of rond op de grote volte rijden..
Magic mag op het moment in stap links en rechts haar hals losmaken, wat schouder voor etc, verder niet meer dan goed door- en onderstappen. Als ze goed los is (na ongeveer een kwartier stappen na het longeren), gaan we draven.. Hier weer voornamelijk voorwaarts en enigszinds rond tot wat ruggebruikt met hooguit wat links en rechts loswerken.. Dit allemaal of rechtuit of op de grote volte.. Je merkt ook dat ze meer nog niet kan. En we willen haar er dus ook absoluut niet mee forceren..
We rijden er dus nog maar 2 of 3 keer in de week ong. 20-30 minuutjes op (incl die 15 min. stappen).. Dus allemaal nog erg summier.. Ze pakt het wel goed op, dus we gaan de fysio weer bellen, maar nu om te zeggen dat het goed gaat, en die zal dan vast wel verder vertellen wat het beste is als volgende stap..

Rustig aan komen we er vast wel weer

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 21:37

Zo dat scheelt mij weer wat typwerk zo te zien Haha!
tygahno, ik hoop dat mijn zussie het een beetje duidelijk heeft uitgelegd.
En alleen maar leuk om er een Magic fan bij te hebben *LOL* (psst, ze kan ook goed springen Haha! ).

Alleen zussie kleine correctie: ik rijd geen 20-30 minuten hoor Bloos eerder 40 waarvan 20 stappen: 10/15 minuten instappen en tussendoor ook nog veel stapwerk Haha!
(ben hard bezig geweest terwijl jij niet thuis was Schijnheilig )

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:40

Lastig he, weer opbouwen! Kan me voorstellen dat jullie heel voorzichtig zijn, maar iig fijn dat Magic aangeeft waar haar grenzen liggen. Dat doet Ironique veel minder en dan maak ik het haar helaas soms wel eens onnodig moeilijk.

Het ziet in ieder geval fijn uit! Ze komt er wel weer! OK dan!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:55

het blijft een gaaf paardje om te zien! Go Magic en Antoinette OK dan!

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:50

Antoinette schreef:
tygahno, ik hoop dat mijn zussie het een beetje duidelijk heeft uitgelegd.

Het is nu heel duidelijk hoor Lachen
Ik ben nu weer helemaal bij gepraat, ik dacht dat ze alleen artrose had, dat van die slijmbeurs enzo is mij ietsies ontgaan, ik wist wel dat jullie al heel lang aan het dokteren waren maar ik dacht dat dat alleen om artrose ging.

Heel veel succes met het opbouwen en ik zal voor jullie duimen dat Magic geen pijn meer krijgt.

Zoals ik al zei, ben benieuwd naar de update van volgende week Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 12:18

Ach ja, wie weet volgende week weer een update. Ik denk er niet eens bij na Haha!

Naz: ja, ik ben allang blij dat ze het (dit keer) aangeeft, maar aan de andere kant houd ze zichzelf soms weer te vast, dus moet ik haar wel daar 'doorheen' krijgen zonder er teveel druk op te zetten.

Dit is geloof ik het moeilijkste qua rijden wat ik tot nu toe heb moeten doen Bloos! Haha!

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:34

Fijn om jullie zo bezig te zien! Ben eigenlijk vanaf het moment dat ik Magic hier op Bokt tegen kwam (volgens mij in mijn voorstel topic) onwijs fan van haar! Vind het haar zo leuk!
Dat ik nu zelf met een een vossedame, opgescheept zou zitten, had ik toen ook niet kunnen bedenken ! Haha!

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:38

Wat een leuk beest zeg, ziet er heel vriendelijk uit hoe je met haar bezig bent! Maar hopen dat je over een tijdje weer alles pijnloos met haar kan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:40

Fijn dat ze weer kan rijden! Leuk beestje hoor!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:40

mooie foto's hoor!
Tja artrose is lastig he (al is het bij Magic dus niet zeker).
Maar zo te zien gaat het wel steeds beter. succes en ook ik wacht op de volgende update hoor! Haha!

jalisco
Berichten: 83
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:37

mooie paardje hoor!!
als ik m zo zie lijkt zij als twee druppels water op mijn paard.
In ieder geval veel succes met dr

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:35

Sall"]
Fijn om jullie zo bezig te zien! Ben eigenlijk vanaf het moment dat ik Magic hier op Bokt tegen kwam (volgens mij in mijn voorstel topic) onwijs fan van haar! Vind het haar zo leuk!
Dat ik nu zelf met een een vossedame, opgescheept zou zitten, had ik toen ook niet kunnen bedenken ! Haha!
[/quote]

Oh ow, dit soort verhalen zal ik maar niet aan Magic vertellen, dan gaat ze nog naast haar ijzertjes lopen Haha!

[quote="jalisco schreef:
mooie paardje hoor!!
als ik m zo zie lijkt zij als twee druppels water op mijn paard.
In ieder geval veel succes met dr


Grappig! Kijk anders eens in het profiel van Koortje. Heb je nog zo'n look-a-like! Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:54

Het lastige bij paarden is dat de meeste 'aandoeningen' niet te zien zijn op de röntgen, daar is dus maar een klein gedeelte te zien van alles wat een paard kan mankeren in het bewegingsapparaat zeg maar.

Maar het ziet er goed uit! Hopelijk blijft het zo goed gaan en kunnen jullie van de zomer weer lekker gaan starten!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:55

Magic is echt een superpaardje hee *LOL*
Echt fijn dat je haar nu eindelijk weer kan rijden. Ik vind dat je heel goed met haar begonnen bent, lekker rustig aan eerst en niks overbelasten
Ik vind het er al best netjes uizien nu!
Heel veel succes met haar nu verder!