Zadelmak en springend veulen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:48

Ik denk dat je er wat genuanceerder mee om moet gaan. Je kunt veel meer doen met een veulen dan alleen maar borstelen en leren voetjes geven.

In de natuur zullen veulens ook af en toe een sprongetje moeten maken en de hoogte is het niet (20 cm zo te zien). Onder het spelen met elkaar maken ze wel raardere bokkesprongen.
Ook zie ik nergens dat er sprake is van dwang, niet iemand die er met een zweep of zo achteraan loopt. Het veulen doet het dus uit zichzelf, omdat hij het leuk vind. Zolang je er dus verstandig mee om gaat en het veulen niet dagelijk meer dan een paar sprongetjes laat maken zie ik het probleem niet.

Over het opzadelen het volgende. Het kan geen kwaad een veulen alvast laten wennen aan iets op zijn rug en iets onder zijn buik. Zolang dit in goede harmonie gebeurt zonder het veulen te dwingen of bang te maken zie ik het probleem niet. Of je hiervoor nu een licht zadeltje gebruikt of alleen een pad met een dekensingel. Wat is het probleem...
Zolang je er maar met beleid mee omgaat.

Er op gaan zitten op jonge leeftijd is natuurlijk heel iets anders. Helaas is het in Amerika (en soms ook hier) de normaalste zaak van de wereld om een 2 jarige in te rijden en al aan het werk te zetten.

Hier ben ik het beslist NIET mee eens. Het paard is hier lichamelijk en vaak ook geestelijk nog niet aan toe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers