Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 15:09

Vandaag heb ik Zaza voor de kar gehad. Het was voor Zaza de 3e keer dat ze voor de kar liep, en ze pakt alles echt geweldig op! Haha!
Natuurlijk heb ik eerst gewoon achter de kar gelopen om haar weer even te laten wennen dat ze de kar moet trekken.
En na ong 10 min ben ik er HEEL rustig op gaan zitten. En ze liet echt alles toe Haha!
Sturen en Stoppen zit er al goed in Haha! Ik heb even een paar rondjes door de wei gereden!
En ze was echt HEEL erg braaf. En na 5 a 10 min was het weer genoeg!
Ik heb de man die de moeder van Zaza verzorgt even een paar fototjes laten maken met mijn telefoon.( hij helpt me bij het beleren van Zaza, de spullen en de kar zijn ook van hem Bloos )
Nou ik zou jullie niet langer in spanning laten zitten, hier zijn een paar fototjes
dan hebben jullie een klein beeld! Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingIk had mijn nichtje Zaya ook meegenomen, en die was lekker op Rakker ( de moeder van Zaza ) aan het rond ploeteren Haha!

AfbeeldingNog even een paar poseer foto`s Haha!

Afbeelding

AfbeeldingEn even voor de foto mocht Zaya even bij mij op de kar komen zitten Clown


Nou dit waren ze weer! Hebben jullie nog op of aanmerkingen? Tips zijn ALTIJD welkom! Haha!
Ohwja het was voor mij ook de eerste keer dat ik aan het mennen was Knipoog lange lijnenwerk heb ik al wel vaker gedaan maar op de bok zitten was echt de eerste keer! Haha!

Groetjes!!

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:13

Leuk hoor Lachen

Alleen je fotos zijn nogal onduidelijk dus ken het nietzogoed zien , maar ik denk
dat jou pony je niet alleen trekt op deze manier maar ook nog eens dragen moet... dus
daar zou ik wat aan gaan doen.

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 15:17

Ronnie25 schreef:
Leuk hoor Lachen

Alleen je fotos zijn nogal onduidelijk dus ken het nietzogoed zien , maar ik denk
dat jou pony je niet alleen trekt op deze manier maar ook nog eens dragen moet... dus
daar zou ik wat aan gaan doen.



Foto`s zijn idd erg wazig omdat ze mijn mijn telefoon zijn gemaakt.
Maar nu zie k het pas dat de kar niet goed is afgesteld op zaza! Verward
Ohw wat voel ik me nu L*llig Frusty ( de kar wordt ook gebruikt voor die zwarte pony, en die is ook een wat groter dan zaza, maar ja het is GEEN excus, voel me wel een beetje schuldig nu Verdrietig )
Bedankt voor je reactie ik ga er zeker wat mee doen! Clown
Laatst bijgewerkt door Dhani op 13-05-07 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Brabbel
Berichten: 43
Geregistreerd: 13-05-07
Woonplaats: Brabant

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:18

Hallo,
Leuke shetlanders Haha!
Succes ermee Haha!

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:55

Lamoen mag indd een stuk omhoog, dan zal hij vast en zeker lekkerder lopen. Verder kan ik indd weinig zien door de kwaliteit van de foto's.
Maar erg leuke pony Ja

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 16:00

IvoIce schreef:
Lamoen mag indd een stuk omhoog, dan zal hij vast en zeker lekkerder lopen. Verder kan ik indd weinig zien door de kwaliteit van de foto's.
Maar erg leuke pony Ja


bedankt voor je reactie! over het lamoen ben ik al achter Verdrietig maar ja volgende keer beter. en ik ga er zeker wat mee doen Clown
Volgende keer probeer ik een digi te ritselen dan is de kwalitijd wat beter.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:50

Ziet er wel leuk uit hoor Det. Fijn dat ze het zo goed oppakt. Maar ik wist niet dat je haar toch voor de kar wou zetten?

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 17:19

eilleen333 schreef:
Ziet er wel leuk uit hoor Det. Fijn dat ze het zo goed oppakt. Maar ik wist niet dat je haar toch voor de kar wou zetten?



ja ik wou het eigenlijk ook niet. maar achteraf denk ik. als ze het nou leuk gaat vinden is het wel een leuke verandering van de dagelijkse dingen. maar ik wil ook verder met VD en grondwerk hoor! Haha! alleen voor grondwerk heb ik renee even bij nodig. want ik weet nog niet zo goed wat ik dan allemaal kan doen. Clown
ik ben er achter dat ik zelf het wel leuk vind om te mennen. en als zaza het nou ook leuk gaat vinden. is het helemaal geweldig! Haha!
misschien dat ik dan zelf ook een tuigje ga aanschaffen. ( als ik geld heb )

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:24

Naja, je kan nu natuurlijk nog prima met het tuig van Rakker. Het is de kar die versteld moet worden. Bankje moet iig verder naar achter, er komt zo teveel gewicht op Zaza's rug. Maar daar heeft Renée meer verstand van dan ik.
Hoe oud is Zaza nu dan? Ze is nu pas 3 toch?

Ben je vanavond nog op stal trouwens?

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:28

Je hoofstel zit niet goed trouwens Knipoog (zit niet over de oren heen aan de rechter kant)

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 17:56

eilleen333 schreef:
Naja, je kan nu natuurlijk nog prima met het tuig van Rakker. Het is de kar die versteld moet worden. Bankje moet iig verder naar achter, er komt zo teveel gewicht op Zaza's rug. Maar daar heeft Renée meer verstand van dan ik.
Hoe oud is Zaza nu dan? Ze is nu pas 3 toch?

Ben je vanavond nog op stal trouwens?



yep zaza is net 3. dus ik wil er gewoon rustig mee aan doen. maar ik moet ...... er wel even aanspreken over die sulky ( je weet wel wie, ik wil geen namen noemen Clown ) want hoe hij nu afgesteld is wil ik zaza er niet meer voor hebben Knipoog vind ik zielig! ik stuur je wel even PB! Haha!

@Mistie : het hoofdstel zit wel goed hoor! Haha! dat lijkt zo dat het verkeerd zit. dat komt omdat ik de manen er doorgeen heb getrokken. Knipoog

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:12

mis ik nou een buitensingel, of zie ik dat verkeerd?

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:25

xElienx schreef:
mis ik nou een buitensingel, of zie ik dat verkeerd?


een buitensingel? Verward naar mijn mening is het hele tuig compleet. wat is een buitensingel? als ik denk wat het is dan zit hij er idd niet aan. maar dat is toch niet zo heel erg? ik heb er tot nu toe weinig verstand van. maar ben er over aan het lezen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:09

hihi grappig dat je zaza toch in het tuig zet, ik meende dat je andere plannen had?

ik zou het beleren rustiger aan doen, ze kent dit bit nog amper, en is verder weinig gewend in de zin van sturen, slepen etc.

de buitensingel mist inderdaad, evenals een zweep, verder moet het lamoen een aardig stuk omhoog, de rug wordt nu nodeloos belast. aan de sulky hoef je niets te verstellen, de lichtogen moeten gewoon omhoog, en een buitensingel dus. viel me laatst ook al op toen (***) met de kar langskwam, dat die er niet aanzaten.

Zaza doet het wel goed, ze doet echt haar best!

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:13

Een buitensingel heb je zeker nodig, nu zou je wagen helemaal achterover kunnen klappen, en dat lijkt me niet de bedoeling.
Lichtogen moeten indd flink omhoog.
Lijkt me trouwens wel handig eerst de nodige tuig- en menkennis op te doen voordat je hieraan begint.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:36

OMG! Lijkt idd alsof er geen buitensingel aan zit! Rolleyes Als dat echt zo is mag je blij zijn dat je niet bent verongelukt. Jammer dat je zelf aan het prutsen gaat, zonder enige men-ervaring en met een pony die er pas voor de 3e keer voor staat.
Daar kun je jezelf én je pony flink de vernieling mee inhelpen! Mocht je me niet geloven... lees dan maar wat topics bij AR.
Je hebt echt geluk gehad, want mennen met een tweewieler zonder buitensingel is levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Vickelientje op 13-05-07 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:41

IvoIce schreef:
Een buitensingel heb je zeker nodig, nu zou je wagen helemaal achterover kunnen klappen, en dat lijkt me niet de bedoeling.
Lichtogen moeten indd flink omhoog.
Lijkt me trouwens wel handig eerst de nodige tuig- en menkennis op te doen voordat je hieraan begint.


het spijt me, maar ik ben het hiermee eens (en met vickelientje). je was erbij hoe het met Flicka ging, en ondanks dat ik professionele begeleiding en maanden (ipv dagen) voorbereiding had ging het wel mis. ik zeg niet dat dat hier zal gebeuren, maar er komt meer bij kijken, daarom ben ik toen ook voor begeleiding gegaan.

een beginnende ruiter met beginnend paard is niet echt een juiste combi, en dat geldt met mennen net zo imo.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:15

Als ik het zo hoor aan de vorige meningen vind ik dat je wat dom bezig bent. Heb zelf weinig ervaring met het mennen maar wat ik vind is dat de pony er niet vrolijk uit zien

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:43

zaya schreef:
xElienx schreef:
mis ik nou een buitensingel, of zie ik dat verkeerd?


een buitensingel? Verward naar mijn mening is het hele tuig compleet. wat is een buitensingel? als ik denk wat het is dan zit hij er idd niet aan. maar dat is toch niet zo heel erg? ik heb er tot nu toe weinig verstand van. maar ben er over aan het lezen.


Hier word ik dus altijd een beetje naar van he....

Leuke pony, laat ik dat eerst eens even zeggen Knipoog

Maar jeej, waarom zo overhaast? Ik heb inmiddels meerdere shets voor de kar beleert, en dat doe ik altijd zéér rustig aan. Dat ze nu nog braaf is, is heel fijn voor je, maar denk eraan, ze kan ook super overdonderd zijn door al dat vreemds, en een tijd later als je haar inspant ineens raar gaan doen.

Ik vind het zowiezo érg onverantwoord dat je zomaar even die shet voor de kar knupt terwijl je er hélemaal geen verstand van hebt. mennen is een zeer risicovolle bezigheid; je weet niet eens hoe alle onderdelen van het túig heten.... en dan wel willen mennen?!

Ga je ook eerst in een auto zitten, de snelweg op, en dan pas rijlessen nemen?

verdiep je eerst eens in de stof van het mennen, vóórdat je zomaar 'even' de leidsels oppakt. Mennen is veel meer dan een shet voor een wagentje knuppen, leidsels vasthouden en wegkarren maar.
Hier gebeuren toch echt de meeste ongelukken mee. Daarbij zou ik de strengen ook een gaatje of 2 langer doen, je pony staat te dicht op de sulky (en dat tuigonderdeel, strengen, dat zoek je maar op, verdiep je je ook nog eens in iets waar je mee bezig bent...)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:45

zaya schreef:
Ronnie25 schreef:
Leuk hoor Lachen

Alleen je fotos zijn nogal onduidelijk dus ken het nietzogoed zien , maar ik denk
dat jou pony je niet alleen trekt op deze manier maar ook nog eens dragen moet... dus
daar zou ik wat aan gaan doen.



Foto`s zijn idd erg wazig omdat ze mijn mijn telefoon zijn gemaakt.
Maar nu zie k het pas dat de kar niet goed is afgesteld op zaza! Verward
Ohw wat voel ik me nu L*llig Frusty ( de kar wordt ook gebruikt voor die zwarte pony, en die is ook een wat groter dan zaza, maar ja het is GEEN excus, voel me wel een beetje schuldig nu Verdrietig )
Bedankt voor je reactie ik ga er zeker wat mee doen! Clown


Sorry, maar dat krijg je he, als je er geen verstand van hebt..... ik heb ook wel eens het advies van 'een boertje' of 'een stalhouder' gehad om het zus of zo te doen. Niet iedereen die je 'helpt' heeft er ook daadwerkelijk verstand van....

Hiermee wil ik niet ineens zeggen dat die stalhouder van jou er geen verstand van heeft, maar beleren moet je doen als je er genoeg verstand van hebt, en anders niet! Er zijn zelfs zat ervaren menners die hun nieuwe pony's naar een professionele beleerder brengen, zelfs mensen met heel veel verstand van mennen, hebben nog niet altijd verstand van het beleren.

Dat je kunt paardrijden betekent toch ook niet dat je zomaar een jong beestje kan inrijden???

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:47

Vickelientje schreef:
OMG! Lijkt idd alsof er geen buitensingel aan zit! Rolleyes Als dat echt zo is mag je blij zijn dat je niet bent verongelukt. Jammer dat je zelf aan het prutsen gaat, zonder enige men-ervaring en met een pony die er pas voor de 3e keer voor staat.
Daar kun je jezelf én je pony flink de vernieling mee inhelpen! Mocht je me niet geloven... lees dan maar wat topics bij AR.
Je hebt echt geluk gehad, want mennen met een tweewieler zonder buitensingel is levensgevaarlijk.


Inderdaad, en ook hier weer: dit had je kunnen voorkomen door je eerst te verdiepen in waar je mee bezig bent.......

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:49

Maysie schreef:
Als ik het zo hoor aan de vorige meningen vind ik dat je wat dom bezig bent. Heb zelf weinig ervaring met het mennen maar wat ik vind is dat de pony er niet vrolijk uit zien


eerder totaal overdonderd door hetgeen wat er ineens rondom haar afspeelt.......

beleren hoor je rústig te doen. Een niet-zadelmak paard ga je toch ook niet zomaar ineens opzitten?

een paar keer lange lijnen is écht totaal geen goede voorbereiding om een pony gelijk maar voor de wagen te slingeren. Beleren is echt meer dan dat, en mennen al helemaal.

Edit: goh, dit topic is zo 'vereerd' dat het mijn 2100 post mag ontvangen... Clown
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-05-07 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:50

Ik sluit me 100% bij Joyce aan!

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:10

Idd Joyce Ja dat bedoel ik!
Voor de ts; je had trouwens maar geluk dat je het wagentje niet goed had afgesteld! Nu kwam er meer druk in de lichtogen, waardoor je niet achterover bent geklapt. Als je het karretje had afgesteld zoals het hoort (voor zover dat wil met zo'n wagentje als dit) dan had je het lamoen zwevend in de lichtogen gehad en was je dus zonder buitensingel gegarandeerd achterovergeklapt! Met alle gevolgen van dien...
Een geluk bij een ongeluk dus...

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Zaza mini-Shet @work 3e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:02

merrieveulen schreef:
aan de sulky hoef je niets te verstellen, de lichtogen moeten gewoon omhoog, en een buitensingel dus.


Dacht dat het bankie naar achter moest?
Niet dat ik er zoveel verstand van heb ofzo, maar dan komt er toch ook minder gewicht op de rug?
(Niet te ver natuurlijk, anders til je de pony op Nagelbijten / Gniffelen )