Olivia @ work iets verder in de training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:02

Voor eerdere foto's zie mijn onderschrift. We werken nu een aantal maanden volgens de methode van Antoine de Bodt en Olivia is veranderd van een headshaker die niet meer te berijden viel, naar een paard wat vrolijk onder het zadel wil werken. Het vorige topic waren we in het stadium van ontspanning, nu gaan we rustig werken aan de aanleuning. We zijn hier pas een week ofzo mee bezig, dus wees niet te streng.

1. de eerste vijf tot 10 minuten nog altijd voltes draaien zodat ze buigt. Als ze recht is mag ze zakken en die ontspanning is wat we zoeken.
Afbeelding

2. Dit is een paar minuten later. Hier proberen we te werken aan de aanleuning op een volte. Door te verkleinen en vergroten van de volte moet ze gaan ontspannen.
Afbeelding

3. het naar binnen en buiten zetten gebeurd dus met twee teugels. Er wordt niet getrokken, deze worden alleen opzij gezet waarbij de afstand tussen de handen gelijk moet blijven. (voor ik een hele preek krijg dat het niet mag, dat hoort juist bij deze oefening)
Afbeelding

4. Hier werken we naartoe: een heerlijke aanleuning.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. en tot slot weer even de ontspanning opzoeken en haar laten zakken als ze recht is.
Afbeelding

Commentaar van mij:
Vooruit kijken, recht op blijven zitten.

Edit: Cap is eigen keus.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:11

Ziet er echt goed uit!
In het begin is het wat sukkelen met die aanleuning, vooral met de nageeflijkheid in die aanleuning, maar dat gaat steeds beter en beter gaan!
Ik zie jullie enkel verbeteren, deze foto's geven al een heel ander beeld vergeleken met de foto's in het begin! Pluimpje! (*fluister stiekem in Winnetou's oor dat als Oliv dit kan, hij ook! * Tong uitsteken )

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:15

Ziet er keurig uit hoor!! Let op bij foto 3 dat jij zelf niet je eigen gewicht gaat compenseren, zeker als jij je paard ietsje meer naar binnen stuurt!! Maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel. Enne je paard is wel mooi hoor, maar die blijft daar toch wel lopen onder je, kijk om je heen, dan creeer je nog meer gevoel bij je zelf!!! Maar dat zijn maar tips hoor!!
Foto 4 vind ik ook leuke foto. Mooie combi.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:16

kijk eens aan, dat gaat al de goede kant op!!! idd kan de aanleuning nog niet geheel perfect ineens gaan, maar de kleine stukjes uitbouwen naar constant!! komt helemaal goed!! ga zo door!!!!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:20

Jullie zijn zeker al vooruit gegaan zo van de foto's te zien.

Foto 4 vind ik mooi. Je kunt zien dat mooi ontspannen vrij onder je beweegt.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:27

Gave foto's! De tips zijn al gegeven!
Ik vind het super wat voor vooruitgang je boekt.
Ik vind Livi der gangenwerk ook steeds beter worden!

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:34

Ja, en dan waren de vorige foto's nog goed vergeleken bij hoe ze 4 weken daarvoor liep. Er zit echt wel een steigende lijn in zowel bij haar als bij mij.

@Bets: ik weet het Bloos Maar het vooruit kijken gaat wel steeds beter. Ik moet daar echt meer op gaan letten, want als ik vooruit kijken kan ik veel meer voelen wat er gebeurd, dan als ik naar beneden blijf kijken. Toch is het moeilijk af toe, je vervalt snel in een oud patroon. En Oliv gooit me inderdaad soms de andere kant op, meestal kan ik dat corrigeren.

Voor de rest, bedankt voor de complimenten. Het viel trouwens zelfs mijn vriend op dat Oliv steeds vaker der oren naar voren had dan maanden geleden. Lachen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:44

Ja je merkt dat paard veranderd in doen en laten, zowel met rijden als op stal of in de wei.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 18:49

Oliv veranderd zeker, tenminste in de tijd die ik haar ken. Van daarvoor weet ik weinig. Ik vind de grootste en beste verandering nog altijd dat ze stopt met schudden als ze ontspant. Haha! En ontspannen kan ze nu.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:01

Leuk paard! Ziet er super uit Haha! Haha!!! Je hebt de teugels erg lang, maar ieder zijn eigen manier van rijden he Knipoog.
Aparte oefening die nummer 3..

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:56

Fijn dat het zo goed gaat met Oliv, op foto 4 heb je inderdaad een fijne aanleuning!
De bak ziet er fijn uit trouwens, was jij dat nou met die eb en vloed bak uit het HK topic, of haal ik nu weer iedereen door elkaar? Haha!

Marjet90
Berichten: 347
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:33

haha, nummer 3 rijd ik ook met mijn vz-pony. Het helpt echt heel goed he? Tong uitsteken (bij mijn vz-pony moet ze er rechter van gaan lopen, haar schouder moet eronder en door deze oefening gaat dat echt stukken beter..) Het ziet er iig erg ontspannen uit dus ga zo door!

ammanda_rob
Berichten: 57
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:04

heerlijk ontspannen Lachen
stukken beter dan eerdere foto's !

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:14

BasjeGuwrl schreef:
Fijn dat het zo goed gaat met Oliv, op foto 4 heb je inderdaad een fijne aanleuning!
De bak ziet er fijn uit trouwens, was jij dat nou met die eb en vloed bak uit het HK topic, of haal ik nu weer iedereen door elkaar? Haha!


Ja, vandaag was hij goed te doen. Woensdag en donderdag stond hij dus onder. Hopenlijk blijft ie even droog staan, dan kan ik tot mijn vakantie lekker zo blijven rijden.

jetjuh schreef:
haha, nummer 3 rijd ik ook met mijn vz-pony. Het helpt echt heel goed he? Tong uitsteken (bij mijn vz-pony moet ze er rechter van gaan lopen, haar schouder moet eronder en door deze oefening gaat dat echt stukken beter..) Het ziet er iig erg ontspannen uit dus ga zo door!


Ik ben alleen maar bezig met die oefening. Pas als die goed is en ze kan ontspannen daarin, dan gaan we pas weer een stapje verder. Het werkt inderdaad goed door de voorhand voor de achterhand te zetten. Ze is echt al stukken rechter en loopt steeds beter. Dus op alle foto's ben ik bezig met haar naar binnen en buiten zetten met 2 teugels, behalve op de eerste en laatste foto.

ammanda_rob schreef:
heerlijk ontspannen Lachen
stukken beter dan eerdere foto's !


En toch had ik dit nooit kunnen bereiken door het andere stadium over te slaan. Alles is aan elkaar gelinkt. Ik hoop dat mensen gaan zien dat een andere rijmethode helemaal niet slecht hoeft te zijn als het van traditioneel afwijkt.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:23

Waarom rijdt je niet op een gewoon veelzijdigheids zadel:S?

gr colette

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:27

colette_007 schreef:
Waarom rijdt je niet op een gewoon veelzijdigheids zadel:S?

gr colette


Wat is er dan precies mis met een barefoot zadel? Oliv loopt er beter onder dan onder een boomzadel.

j0rinda

Berichten: 412
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:38

wat heerlijk hoe je vooruit gaat dat van volte verkleinen en vergroten is een fijne methode ik gebruik het ook altijd als ze niet wilt onstpannen en dat handen mee nemen hoort er idd bij ...ik vind het er goed uit zien en jullie gaan er zeker komen succes verder met je paardje

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:51

Ziet er super uit!!

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:11

LEuk voor je dat het zo goed gaat, op de foto's waarop ze niet heel laag met het hoofd loopt, komt ze ook al meer in horizontale balans. Ze heeft nogal de neiging om op de voorhand te lopen en het is gaaf te zien dat je dit probleem steeds beter kan oplossen. Oh ja, kantelen hoofd gebeurt vaak als je geen gelijke aanleuning op twee teugels hebt, oplossing is doorgaans gelijke druk op twee teugels nemen. Veel plezier met Livi.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 23:08

@Pantarhei, we zijn nu pas bezig met gelijke druk op twee teugels. Hiervoor was het alleen maar voltes draaien zodat ze haar rug los ging laten, zodat ze stopte met schudden. Dit deden we door voltes te rijden. Nu zijn we pas bezig met aanleuning en het op twee teugels lopen. Ze kantelt nu eigenlijk nauwelijks meer.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:50

fijn joh al die positieve berichten!! nu volhouden, dan zien we over een tijdje hoe je vooruit weer bent gegaan!! dan kunnen anderen zien dat dit systeem echt goed werkt!! toppie hoor!!!

ammanda_rob
Berichten: 57
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:39

Citaat:
ammanda_rob schreef:
heerlijk ontspannen
stukken beter dan eerdere foto's !



En toch had ik dit nooit kunnen bereiken door het andere stadium over te slaan. Alles is aan elkaar gelinkt. Ik hoop dat mensen gaan zien dat een andere rijmethode helemaal niet slecht hoeft te zijn als het van traditioneel afwijkt.


ik bedoelde toen je zonder hoofdstel reed met halsring, of bedoelde jij dat ook?

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:44

ammanda_rob schreef:
Citaat:
ammanda_rob schreef:
heerlijk ontspannen
stukken beter dan eerdere foto's !



En toch had ik dit nooit kunnen bereiken door het andere stadium over te slaan. Alles is aan elkaar gelinkt. Ik hoop dat mensen gaan zien dat een andere rijmethode helemaal niet slecht hoeft te zijn als het van traditioneel afwijkt.


ik bedoelde toen je zonder hoofdstel reed met halsring, of bedoelde jij dat ook?


Nee sorry, dacht dat je het eerdere AdB topic bedoelde. Lachen Want daar was de meerderheid niet echt positief over.

Met halsring rijden heeft mijn band met het paard alleen maar versterkt. Ik hoop dat ik ook in de toekomst op die manier kan rijden, want het geeft je veel vrijheid. Toch heeft het met teugels nog altijd mijn voorkeur. Haha!

ammanda_rob
Berichten: 57
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:49

Citaat:
Nee sorry, dacht dat je het eerdere AdB topic bedoelde. Lachen Want daar was de meerderheid niet echt positief over.

Met halsring rijden heeft mijn band met het paard alleen maar versterkt. Ik hoop dat ik ook in de toekomst op die manier kan rijden, want het geeft je veel vrijheid. Toch heeft het met teugels nog altijd mijn voorkeur. Haha!


Vind Adb manier juist erg goed.. Athans de verhalen die ik heb gelezen. Klinkt allemaal erg logies en zo te zien heeft het gewerkt bij jouw paard Lachen

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work iets verder in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:48

Ja, gelukkig zijn er ook mensen heel gelukkig met hem. Lachen En hoezeer andere ook negatief zijn, nu ik weet dat Oliv zo verandert is, ga ik niet meer veranderen van mening. Lachen