Olivia @ work (AdB methode)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:31

Sinds een tijd schudt Olivia echt gigantisch, ze was dus ook eigenlijk niet te rijden, behalve met een halsband. (dan krijgt ze geen ruk in haar mond) Zie onderschrift voor foto's. Ongeveer 2 weken geleden ben ik begonnen met lessen volgens de methode van AdB. Nu is ze vrijwel schudvrij als ze haar rug los laat. Ze heeft dus geen allergie, maar het probleem zit hem in het vastzetten van haar rug. Zelfs al schudde ze alleen in de zomer, alleen als ze zon scheen en alleen als de pollen in de lucht waren.

Ze was tot vrijdag extreem linksgeboden, wat inhield dat ze niet op rechts wilde buigen. 1 stadia erger waren paarden die niet meer rechtsom wilde lopen. Sinds een paar dagen laat ze op beide kanten steeds meer haar rug los en ontspant ze. (het doel ook van de oefeningen die we op dit moment rijden)

Ik ben geen fantastiche ruiter en aan mijn houding moet dan ook nog het nodige verbeterd worden. Ik ben alleen allang blij dat Olivia weer te berijden is. Aan de rest gaan we de komende tijd werken.

1. mijn handen horen daar helemaal niet. Maar geeft toch een leuk beeld.
Afbeelding

2. hier werken we heen, dat ze doordat ze recht begint te worden wil gaan zakken.
Afbeelding

3. ook rechtsom kan ze nu buigen
Afbeelding

4. hier mag ze iets actiever blijven
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. net iets meer buiging vragen, zodat ze uiteindelijk loslaat in haar rug
Afbeelding

7. net tussen het buigen van links naar het buigen van rechts door
Afbeelding

8. hier zie je dat ze het af en toe moeilijk vind en gaat kantelen.
Afbeelding

9. mag net iets actiever
Afbeelding

10. dit is waar we nu echt naartoe werken. Het loslaten van de rug en de ontspanning doordat ze rechter wordt.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Ik val nog iets naar voren en moet rechterop gaan zitten. Toch is dit al beter dan een paar maanden terug. Daar wordt nog steeds aan gewerkt. Ik moet meer naar voren kijken en tenen meer naar binnen houden.

Commentaar en kritiek is welkom, mits het opbouwende kritiek is.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:16

Ik zie een heel mooi ontspannen paard, dat goed het achterbeen onder de massa brengt. Dat kantelen kan heel gemakkelijk gebeuren, maar dat krijg je er ook nog wel uit.

Dat naar voren vallen is een bekend verschijnsel. Je wilt zelf de hals strekken als het ware. Kijk eens naar mensen die over rijden praten, die gaan zelf "afgebogen" nadoen met de kin naar beneden etc. Je wil de gewenste beweging als het ware voordoen. Heel losgisch bij communicatie. Alleen zinloos als je óp het paard zit en niet ernaast loopt.
Hoewel... daarbij haal je het gewicht van de rug, waardoor een paard makkelijker kan ontspannen, dus zo gek is het niet.
Maar, je moet op een bepaald punt, als je paard dan losser is, wel gaan zitten. Als je dat allemaal maar bewust bent, is er niks aan de hand.

Ik zie in de meeste foto´s een mooi evenwicht, met je enkel op de lijn van je heup. Je hak kan wat lager (zou me geen zorgen maken over de tenen, ze mogen niet naar buiten gedraaid, maar hoeven echt niet naar binnen).
Je bekkenpositie is moeilijk te beoordelen, maar daar waar het wel goed kan: foto 7 is het naar voren gekanteld (fout, werkt remmend) en foto 8 is het goed rechtop.

Ik begrijp het breedzetten van de handen (trouwens ook de handen van de eerste foto), maar probeer dat te doen zonder de ellebogen uit te steken, want daarbij wordt je hand makkelijk plat. Met een rechtopstaande hand kun je met meer of minder buigen van de polsen lichte hulpen geven en meebewegen. Met een platte hand gaat dat niet, dan ga je dus de hele arm gebruiken en dat hoort niet.
Nu rijdt je met zodanig contact dat de polsbewegingen niet zo belangrijk zijn, maar het is wel goed om je te wennen aan polsbewegingen ipv je hele arm naar achteren te brengen.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:43

Ik ga mee met wat Lusitana zegt
Ziet er wel al goed uit hoor!
En die ellebogen had ik ook in het begin, Antoine had daar een bijpassende zin voor: "Je bent net gelijk een spast op je paard, hou je ellebogen bij je!"
Dit verbeterd wel naarmate je vorderd..

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:51

Wow Dat paard ziet er helemaal anders uit met een hoofdstel, zonder halsring .
Die brede handhouding had ik vroeger ook, maar dat verbetert wel als je genoeg op let. Ik ging het vooral zo breed houden omdat ik die handhouding nog niet zo gewend was.
Het kantelen, dat vermindert wel na een tijdje, het is een kwestie van soepelheid, maar het gehele beeld vind ik echt heel ontspannen!
Wat is eigenlijk ook zo gek, maar ook wel super vind, is dat het hoofdschudden al zo veel verminderd is!
Hopelijk komen we elkaar es tegen.Ooit

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:55

Ik heb niet zoveel oudere rijfoto's. Dus vergelijkingsmateriaal is er niet echt. Maar ik zat eerst nog verder voorover.

Ik merk dat als ik vooruit ga kijken, ik ook rechter ga zitten. Er zaten vandaag al goede stukken tussen. Dat ik voorover zit en naar beneden kijk is een gevolg van een paar jaar verkrampt rijden doordat ik banger werd. Nu begint het vertrouwen weer terug te komen, maar mijn houding is nog altijd bagger.

Hakken uitdrukken is ook niet mijn sterkste kant, probeer nu gewoon elke ronde eraan te denken en dan moet het uiteindelijk vanzelf gaan. Het is lastig, maar merk dat het steeds beter gaat als ik erop ga letten.

Op mijn ellebogen wordt in de les echt op gelet. Dus daar krijg ik uitteraard wel commentaar op. Op sommige momenten gaat het goed, op andere minder. Op dit moment moet ik juist met mijn hele arm sturen en niet met mijn pols. Als ze kan en wil buigen dan worden de hulpen verkleind en dan moet je inderdaad je armen tot je ellebogen laten hangen. Voor nu is het meer van belang dat ik ontspan in mijn armen en op het juiste moment meegeef. (dus als ze buigt)

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:59

yulan schreef:
Wow Dat paard ziet er helemaal anders uit met een hoofdstel, zonder halsring .
Die brede handhouding had ik vroeger ook, maar dat verbetert wel als je genoeg op let. Ik ging het vooral zo breed houden omdat ik die handhouding nog niet zo gewend was.
Het kantelen, dat vermindert wel na een tijdje, het is een kwestie van soepelheid, maar het gehele beeld vind ik echt heel ontspannen!
Wat is eigenlijk ook zo gek, maar ook wel super vind, is dat het hoofdschudden al zo veel verminderd is!
Hopelijk komen we elkaar es tegen.Ooit


Het hoofdschudden is volgens mijn lesgeefmens een gevolg van het vastzetten van de rug. Daardoor wordt ze gevoeliger voor pollen en stof, wat zich uit in een allergie. Als je de achterliggende oorzaak, dus de vastheid in de rug, weghaalt, dan hou is ze ook minder gevoelig.

Het is een raar verhaal, maar schijnt wel te werken. Ze schudt niet als ze haar rug loslaat. (ze schudde hiervoor ook niet met springen bijvoorbeeld) Daarnaast schudde ze alleen met mooi weer als er pollen in de lucht waren.

Ze zal misschien altijd in stresssituaties blijven schudden en het zal regelmatig misschien terugkomen. Maar nu is het met een paar simpele oefeningen gewoon weg. En ontspant ze en dan krijg je een vrolijk, werkwillig paard onder je. En dat is een fijn gevoel.

Het kantelen is al zoveel verbeterd, nu doet ze het sporadisch. In het begin deed ze het bij elke buiging op rechts. Nu kan ze in elk geval buigen. En kantelt ze af en toe nog maar.

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:31

ga lekker zo door je bent nu zeker op de goede weg

mijn zus geeft ook les in het adb systeem
als je zo nog lekker verder rijd heb je straks weer een geweldig paard terug

groetjes vanja

freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:35

Op de foto's lijkt het alsof je paard erg naar binnen valt. Hoe is je paard als je hem rechtstelt? Het erg breed zetten van je handen en armen vind ik er niet erg vriendelijk uit zien.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:37

Ik vind de handen ook behoorlijk storend. Maar fijn dat je paard zo vooruit gaat.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:40

vannie schreef:
ga lekker zo door je bent nu zeker op de goede weg

mijn zus geeft ook les in het adb systeem
als je zo nog lekker verder rijd heb je straks weer een geweldig paard terug

groetjes vanja


Ik hoop het ook. Oliv is een geweldig paard, maar in de zomer was het door het schudden niet te doen. Nu hopenlijk wel.

freaky schreef:
Op de foto's lijkt het alsof je paard erg naar binnen valt. Hoe is je paard als je hem rechtstelt? Het erg breed zetten van je handen en armen vind ik er niet erg vriendelijk uit zien.


Het kan zijn dat ze naar binnen valt. Dat is in deze oefening ook niet erg, het gaat hier ALLEEN om de buiging. Als deze goed is, dan gaat ze naar beneden toe. Door die buiging kan ze zich recht maken. Zij is op dit moment nog te scheef en te krom om rechtdoor te rijden. Dan zet ze direct haar rug vast en gaat ze schudden. Op het eind van een half uur rijden kan ik haar wel enkele keren rechtuit laten rijden. Maar meer dan dat doe ik nog niet, ik wil haar liever ontspannen naar beneden hebben, dan met een vaste rug aan het schudden.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:42

MissJ schreef:
Ik vind de handen ook behoorlijk storend. Maar fijn dat je paard zo vooruit gaat.


Doordat je je handen hoger plaatst kan je ze niet vastzetten en blijven ze ontspannen. Als je goed kijkt dan zie je op aardig wat foto's een rechte lijn van mijn onderarm naar de mond. Dus zo hoog zijn mijn armen niet eens.

Later als je verder komt in deze methode moet je ook je handen lager houden en je paard meer opgericht lopen. Dit zijn echt puur oefeningen om je paard los te maken in de rug en hem te laten buigen. Meer is dit niet.

freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:43

Als ik je verhaal lees en je foto's bekijk, lijkt het soms op een valse knik. Als je paard echt nagefelijk is, is hij dat ook als je hem rechtstelt. maar goed ik ken je paard verder niet, en weet ook niet waar je nu precies op traint. Door buiging recht maken?

freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:46

ik snap denk ik wel wat je bedoelt, maar volgens mij krijg je op deze manier je paard niet recht.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:48

freaky schreef:
ik snap denk ik wel wat je bedoelt, maar volgens mij krijg je op deze manier je paard niet recht.


Mijn idee, maar dat heb ik wel vaker met deze methode. Daar hoef ik verder ook geen enorme discussie over, want die is hier al tot in de treure gevoerd. Ik hoop dat je paard er beter van wordt.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:03

freaky schreef:
Als ik je verhaal lees en je foto's bekijk, lijkt het soms op een valse knik. Als je paard echt nagefelijk is, is hij dat ook als je hem rechtstelt. maar goed ik ken je paard verder niet, en weet ook niet waar je nu precies op traint. Door buiging recht maken?


Dit is ook niet het echte rechtrichten. Het is eerder de slechte kant van je paard 'oprekken' om hem zo niet meer zo scheef te maken. Als het paard met voorwaartse drang wil zakken in die buiging, maakt hij zichzelf rechter.
Pas een paar stappen verder ga je echt werken aan het rechtrichten zoals jullie dat zien.

Ik zeg hier niet dat het paard nageeflijk is. Ik zeg dat het paard wil zakken omdat zij zich rechter heeft gemaakt. Dit is een ontspanningsoefening, geen topdressuur. En zolang het paard ontspannen is, is het goed in deze fase. Pas als zij wil buigen op rechts, dan gaan we verder werken aan aanleuning en het verdere rechtstellen.

Het enige doel van deze oefening is het paard laten buigen en door de buiging laten ontspannen. Meer is deze oefening niet. En voor mij is de vooruitgang gewoon grandioos. 3 weken geleden nauwelijks te rijden, of ze gooide haar hoofd tegen de bakrand of ze gooide soms haar hoofd zo hoog op dat je uit moest kijken voor je eigen gezicht.

Als je een discussie wilt voeren over de methode zelf, dan verwijs ik je door naar een topic op rijtechnisch en dan discussie. Daar staat al een topic over de gehele methode en uitleg.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:22

Fijn dat je zo vooruit gaat, maar daar hebben we het natuurlijk vaker over in het HK topic.
Deze foto's geven een mooi ontspannen beeld, lekker de achterhand erbij; Super.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:36

Het ziet er goed uit, ik zie zoveel ontspanning terug in jullie,
ik vond het er vandaag toppie uitzien,

en van de handen ja wat minder breed zou mogen, maar dat komt wel, in je les gaat dat veel beter

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:56

menollyke schreef:
Op mijn ellebogen wordt in de les echt op gelet. Dus daar krijg ik uitteraard wel commentaar op. Op sommige momenten gaat het goed, op andere minder. Op dit moment moet ik juist met mijn hele arm sturen en niet met mijn pols.

Ik heb het meer over ophoudingen, wat de polsbewegingen betreft, en zei daarom ook dat het meer iets is om aan te wennen (rechtopstaande hand) voor later. Ik begrijp, als gezegd, de breed staande handen en de hulpen zoals je ze in dit stadium geeft.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:04

Lusitana schreef:
menollyke schreef:
Op mijn ellebogen wordt in de les echt op gelet. Dus daar krijg ik uitteraard wel commentaar op. Op sommige momenten gaat het goed, op andere minder. Op dit moment moet ik juist met mijn hele arm sturen en niet met mijn pols.

Ik heb het meer over ophoudingen, wat de polsbewegingen betreft, en zei daarom ook dat het meer iets is om aan te wennen (rechtopstaande hand) voor later. Ik begrijp, als gezegd, de breed staande handen en de hulpen zoals je ze in dit stadium geeft.


Nu begrijp ik je. Alleen mogen ophoudingen in dit stadium nog niet. Het is nu alleen nog maar sturen, bochten maken en laten buigen. De rest komt pas veel later. Maar ik zal proberen er op te letten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:40

Jouw verhaal over twijfel met pollenallergie en het schudden komt me heel bekend voor.
Romana, een merrie die ik rijd, heeft dat ook. Ik ben haar gaan rijden nadat ze zo'n 9 maanden stil had gestaan en na een poosje begon het geschud. Als ze rust heeft gehad doet ze het de eerste keer niet, maar hoe regelmatiger je rijd, hoe erger het wordt. Ze trekt aan de teugels, gaat ja schudden/knikken met haar nek, soms zo erg dat je uit moet kijken voor je neus.
Ik twijfelde of het aan haar tanden lag, aan de drachtigheid of dat het spierpijn was, maar als ik dit zo lees, is het het laatste...

Kun je misschien de oefeningen beschrijven die je moet doen?
Als ik het zo lees is het vooral veel stelling en buiging vragen en achtjes rijden. Zit er nog meer achter?

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:42

Ik pb je even, dit hoort niet echt in dit topic.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:32

Het ziet er al goed uit zeg! Echt heel gaaf dat het schudden op deze manier over gaat. Precies als bij Rhody!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:18

Een heel herkenbaar verhaal over dat schudden vanuit de rug.

Ik rijd niet zo vaak, maar als ik mijn paard rij, doe ik dat ook volgens de AdB methode.
Ik heb een keer les van hem gehad ,dat pakte ik volgens hem zeer goed op en echt, het werkt.

Jou foto's zien er zeer goed uit voor een paard wat enige weken geleden nog hevig schudde.
Dat gaat vast helemaal goed komen, ga zo door!

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:26

Ik heb zelf geen ervaring over de AdB methode, maar jouw paard loopt verschikkelijk over de buitenschouder weg, lees= komt dus onder het werk uit, door niet de juiste spieren aan te spannen. Ben je hiermee met deze methode wel mee bezig, of wordt er in dit stadium nog geen aandacht aan gewijd?

Ik heb een paard met voorheen rugproblemen. Door nu een paard op de juiste manier recht te laten lopen en rustig in te buigen ( zonder hm over zn buitenschouder weg te laten lopen) zijn we bezig om zn buikspieren sterker te krijgen en de spieren achter zn zadel.

Ik lees er niets over in je topic, wellicht zijn jullie er wel mee bezig en wil het nog niet helemaal lukken. Maar misschien heb je er wat aan

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:41

In het begin wordt er eerst gewerkt aan de ontspanning, totdat het paard zijn rug ontspant en z'n buikspieren aanspant. Dan pas kan er gewerkt worden aan rechtrichten.
Zolang het ontspannen zelf nog niet helemaal optimaal is,wordt daar op doorgetraind.
In een latere fase komt aanleuning/rechtrichten,daarbij wordt het paard ook gecorrigeerd bij het op/over de schouder gaan. Ik heb er een mooi voorbeeldfilmpje van die ik helaas nergens kan croppen/uploaden .