Hoe het soms in Spanje er aan toe gaat...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:14

marleentjevb"]
[quote="Cassidy"][quote="marleentjevb"]
[quote="cloris schreef:
In heel veel Zuid-europese en andere zuidelijke landen gaan ze niet zo met dieren als wij, ik heb idd ook nare situaties gezien in Spanje maar ook hele goede, maar het is een feit dat ze daar wat makkelijker met dieren omgaan....
Jammer dat het er bij jou op stal zo aan toegaat, kan je hem niet verplaatsen? Piropo is ook verplaatst (Madrid) omdat de stalknecht ruzie met de baas had en zijn ongenoegen ging botvieren op Piropo's hoofd Boos!


ben ik het niet mee eens, ik woon sinds 2 maanden in Rome en daar rij ik op een stal waar ze super omgaan met paarden, nog beter dan in nederland. ik kan er zo nog een aantal opnoemen die toppie zijn. spanje kan misschien anders zijn dat weet ik niet, maar niet alle zuid-europese landen zijn zo vaag bezig!
[/quote]



Omdat jij toevallig 1 stal kent in Italie betekend dat niet dat ze in Italie allemaal goed zijn voor hun paarden. Ook vanuit Italie heb ik verhalen gehoord waar de haren je van te berge rijzen. Vergeet niet, Rome is een rijke stad. Kom je verder zuidelijk ziet het er heel anders uit....
[/quote]

ik ken er meer in italie, en ook in het zuidelijke deel. daar worden de paarden ook goed verzorgd, tuurlijk zullen er veel stallen in italie zijn waar ze niet zo goed voor paarden zijn maar ik wilde even zeggen dat in zuidelijke landen ook mensen bestaan die veel van deze dieren houden.
[/quote]

Ik schreef dat in VEEL zuideuropese landen er anders omgegaan wordt met dieren!
Ik schrijf dus niet dat in AL die landen er zo met dieren om wordt gegaan. De menthaliteit t.o.v. dieren is gewoon anders! ik heb heel veel "kennissen" in Spanje en Italie vanwege onze honden mbt shows en fokkers, en de manier waarop hun (niet iedereen daar dus)met dieren omgaan is zeker niet de onze.

Mijn paard is ook de hard-way opgevoed in Spanje, de lidtekens van de fijne Spaanse stalen kaptoom staan nog op zijn neus!
Staan ze niet stil op stal? dan gaan ze gewoon vast aan de ketting op stal!
Maar ook in Spanje (en dus andere landen) zijn de veranderingen merkbaar!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:16

Craignethan schreef:
Tijdens de Haagse Paardendagen een paar jaar geleden stonden wij naast de paarden uit Jerez. Het zijn echt hele rare manieren die ze er op na houden. De twee grooms zaten 's morgens om 8.30 uur al aan hun "geheime" voorraadje sherry en de ruiters waren vreselijk arrogant.

Raar volkje, die Spanjaarden ....


Ik heb op de haagse paarden dagen een hele tijd met een groom en een paar ruiters staan praten.
Ze waren heel aardig en probeerde mij alles uit te leggen en ze waren totaal niet arrogant juist heel aardig en behulpzaam.
Maarja ze spreken geen nederlands en ik niet zoveel spaans maar ze namen de moeite om zich verstaanbaar te maken en mij van alles te laten zien en boden mij tapaz aan toen dat bezorgt werd.
Dus ik heb een hele gezellige leerzame middag met hun mee gemaakt.
*LOL*

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:44

*Ze geven de paarden geen water in de box want anders krijgen ze te vaak koliek
Party!! Het heeft juist voordelen om een paard uit de box te halen en te laten drinken, je kan meteen het paard controleren op kreupelheden en andere symtomen van ziekte ectr.
In nederland is meer uit arbeid besparing een electrische waterbak in gevoerd maar het is echt niet nodig dat een paard constant water tot zijn beschrikking moet hebben. Dat is meer afhankelijk van wat hij gewent is.


* Ze geven de paarden maar 2 keer per dag drinken, met z'n allen uit dezelfde drinkbak, want anders plassen ze te veel en wordt de stal zo snel vies.
Party!! In de natuur drinkt een paard maar 1x per dag, dus als een paard is gewend twee keer per dag te drinken drinkt hij in een keer voldoende tot hij weer water krijgt. Ze gaan er niet minder door plassen.

* Ze geven de paarden 1x per dag bijna 3 of 4 kilo krachtvoer want dat scheelt toch zoveel tijd.
Party!! Dat ben ik nog nooit tegen gekomen, is ook niet te rijmen met het feit dat je de paarden twee keer per dag uit de box haald om te laten drinken en geen tijd heb om snel langs de box te rijden met een voer kar.

* Ze laten een veulen vanaf het moment dat hij van zijn moeder is tot aan zijn 3e jaar in een stal staan en kijken er verder niet naar om want dan kan hij ook geen slechte dingen aanleren.[/quote]
Party!! Veel spaanse paarden groeien op grote groepen in bergweides.
Terwijl ik in nederland vaak zie dat jonge hengsten met dekdienst potentie op stal gehouden, zonder enig contakt met leeftijd genoten om blessures te voorkomen worden en hard gevoerd

Ik heb een tijd in Spanje gewerkt en ben op verschillende stallen geweest maar ben niks van dit tegen gekomen.
Dus het kan dat het soms gebeurd in Spanje maar in Nederland heb ik ook genoeg gezien wat niet door de beugel kan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:41

Steef schreef:
Argentijnen schijnen net zo lomp met hun paarden te zijn.

dat zijn vuile rotzakken. Je wilt niet weten hoe die polopaarden zadelmak worden gemaakt. Die worden letterlijk gebroken en dat is nergens voor nodig.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:47

Het bewijs dat onze paardjes het goed hebben Knipoog

Ik heb een verwend paard op stal... Haha!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:16

Ik ben afgelopen herfstvakantie naar Mallorca geweest. Daar zaten we op een appartementencomplex, en dr was oo een 'manege' bij...
Ze hadden een stuk of 20 paarden, waarvan 2 andalusische hengsten. Die stonden elk apart in een box, met strooisel in de stal en water enz, maar de rest van de paarden stonden met zn 2-3en op stal, op een betonnen vloer, en idd zonder water... Belachelijk zoiets..

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:14

cloris"]
[quote="marleentjevb"][quote="Cassidy"]
[quote="marleentjevb"][quote="cloris schreef:
In heel veel Zuid-europese en andere zuidelijke landen gaan ze niet zo met dieren als wij, ik heb idd ook nare situaties gezien in Spanje maar ook hele goede, maar het is een feit dat ze daar wat makkelijker met dieren omgaan....
Jammer dat het er bij jou op stal zo aan toegaat, kan je hem niet verplaatsen? Piropo is ook verplaatst (Madrid) omdat de stalknecht ruzie met de baas had en zijn ongenoegen ging botvieren op Piropo's hoofd Boos!


ben ik het niet mee eens, ik woon sinds 2 maanden in Rome en daar rij ik op een stal waar ze super omgaan met paarden, nog beter dan in nederland. ik kan er zo nog een aantal opnoemen die toppie zijn. spanje kan misschien anders zijn dat weet ik niet, maar niet alle zuid-europese landen zijn zo vaag bezig!
[/quote]



Omdat jij toevallig 1 stal kent in Italie betekend dat niet dat ze in Italie allemaal goed zijn voor hun paarden. Ook vanuit Italie heb ik verhalen gehoord waar de haren je van te berge rijzen. Vergeet niet, Rome is een rijke stad. Kom je verder zuidelijk ziet het er heel anders uit....
[/quote]

ik ken er meer in italie, en ook in het zuidelijke deel. daar worden de paarden ook goed verzorgd, tuurlijk zullen er veel stallen in italie zijn waar ze niet zo goed voor paarden zijn maar ik wilde even zeggen dat in zuidelijke landen ook mensen bestaan die veel van deze dieren houden.
[/quote]

Ik schreef dat in VEEL zuideuropese landen er anders omgegaan wordt met dieren!
Ik schrijf dus niet dat in AL die landen er zo met dieren om wordt gegaan. De menthaliteit t.o.v. dieren is gewoon anders! ik heb heel veel "kennissen" in Spanje en Italie vanwege onze honden mbt shows en fokkers, en de manier waarop hun (niet iedereen daar dus)met dieren omgaan is zeker niet de onze.

Mijn paard is ook de hard-way opgevoed in Spanje, de lidtekens van de fijne Spaanse stalen kaptoom staan nog op zijn neus!
Staan ze niet stil op stal? dan gaan ze gewoon vast aan de ketting op stal!
Maar ook in Spanje (en dus andere landen) zijn de veranderingen merkbaar!
[/quote]

dat is vreselijk, vooral als je het meemaakt met je eigen paard en natuurlijk ook om al die anderen paarden zo te zien, gelukkig ben ik dat dus nog niet tegen gekomen, hoop dat dat dus zo blijft!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:59

Shasta: Nou ik zit er mooi elke dag mee opgescheept en mijn paard wordt dus wel zo verzorgd. En het veulen wat ik eerst wilde kopen gaat echt niet naar een bergweide, dat mocht hij willen. Over het voeren en drenken: na het drenken krijgen ze stro, als ze niet genoeg schoon stro meer in de box hebben om op te knabbelen. Dat voer krijgen ze 's avonds laat pas en bestaat uit een mengsel van zemelen, haver, bix, mais en een soort bonen, DROOG GEVOERD. Of ze krijgen een soort sperciebonen die er heel ranzig en donkbruin uitzien maar die volgens hun wel goed zijn voor de paarden (het schijnt heel veel suiker te bevatten).
Degene die de paarden drenkt heeft geen bal verstand van paarden, dus voor de controle hoef ik dat niet te doen. Wel ben ik met je eens dat onze paarden er aan gewend zijn. Toch denk ik echter, als hij een mensel van droge zemelen krijgt (noemen ze hier pienso) dat hij daarna best wel dorst zal hebben. Wel is het beter ivm het uitzetten van voer in de maag en darmen dat er EERST gedronken wordt en dan pas gegeten. Maar als hij daarna weer dorst heeft zou ik het toch een fijner idee vinden dat hij dan ook nog kan drinken. Zeker op de hete dagen, als het hier tussen de 30 en 45 graden is vind ik gewoon dat ze altijd vers water tot hun beschikking moeten hebben.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:06

The Hard Way... Tsja, daar weet Lindo ook alles van (zie mijn profiel voor een foto van zijn littekens). En toch, ik praat het niet goed, (ik denk dat er ook een ander manier van opvoeden is die vriendelijker is, met hetzelfde resultaat), ik vind het een verademing om met dergelijk opgevoede paarden te zijn. Paarden die niet staan te schrapen, paarden die beleefd in hun box wachten terwijl de deur opengaat, paarden die je niet ondersteboven lopen, hengsten die geen enkele vorm van hengstengedrag vertonen en gewoon gehoorzamen etc. Het mag dan de harde manier van opvoeden zijn, de paarden hebben wel duidelijkheid gekregen. Daar kunnen die verwende (KWPN-)paarden(mensen) in Nederland vaak nog iets van leren.
Dat bijdie opvoeding geweld gebruikt wordt wat bij sommige paarden tot littekens leidt (zowel lichamelijk als geestelijk), dat valt absoluut niet goed te praten, dat ben ik met Cloris eens.

En bedenk dat bij de goede fokkers de paarden wel goed behandeld worden (wel naar hun cultuur en gebruiken natuurlijk), deze mensen willen ook kwaliteit leveren en zo hun ras promoten. Het zijn vaak de kleinere fokkers die de paarden minder goed behandelen en helaas zijn dat de fokkers die hun paarden ook goedkoper op de markt zetten. Zit je dan bij een slechtere handelaar hier in het land, dan ben je gezien...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 13:14

Mijn paard staat ook niet te schrapen, loopt ook niet door je heen zijn stal uit maar w8 netjes tot IK zeg "Kom maar" en ik ook een hengst maar hij vertoont zeker geen hengstengedarg, ik kan gewoon naast merries rijden en alles. Maar ik pak hem toch zeker niet zo aan als mijn staleigenaar het zou doen hor! Gewoon streng en consequent zijn en vooral niet met hem trutten (wat ik vind dat sommige KWPN-mensen wel met hun paarden doen en daar bij wil ik ZEKER niemand aanvallen maar iedereen heeft wel eens van die mensen gezien die hun paard/pony als een troeteldier behandelen en helemaal geen regels hebben) daar bereik je al een heleboel mee. Maar ik denk dat er in NL ook veel mensen zijn die consequent, streng en ontruttig met hun paarden omgaan dus ik denk niet dat het land er da zoveel toe doet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:53

In Nederland zijn er ook genoeg mensen die zo met hun paarden omgaan, deels uit onwetendheid maar ook omdat het ze niets kan schelen.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:22

Ik heb in Amerika(texas)geholpen bij een ranch en het gaat daar ook heel anders als hier.
De paarden hebben wel een drinkbak die gevuld moet worden maar ze worden in de ochtend aan een touw gezet(soort stapmolen)en gaan in de avond weer naar stal waar ze op zand staan.
Ze kregen wel redelijk goed gevoerd maar er was wel onderscheid tussen geliefde paarden of niet.De paarden worden niet op hun hoofd geaaid en reageren ook allemaal vreemd op een aai op het hoofd.
Ook moeten de paarden veel lopen en werken(niet altijd)heb een rit gehad van 8 uur,zere bibs Verward
Dit op een paard die niet geheel zuiver liep een dag ervoor,trekken ze zich niet veel van aan(zolang het niet ernstig is)
Stekels in de benen,laat maar zitten,gaan er vanzelf uit(flinke stekels hoor!)
Ook liep daar een jong paard op de vlaktes die onhandelbaar was,tussen de koeien,hij moet zich maar zien te redden,niemand die naar hem omkijkt.Lag ook een skelet van een paard die al geruime tijd dood was.
Echter zijn het geen brekers wat rijden betreft,wel beginnen ze heel jong met een paard berijden(2 jaar)maar ook hier heb je voorkeurs behandelingen bij.
Als ze rodeo hebben dan bezatten de rijders zich en gaan gewoon met de trailer vol paarden weer naar huis terug .

Toch was het een hele mooie ervaring die ik niet had willen missen!(op dat bezatten na dan!)

Al met al waren ze niet wreed voor de paarden,alleen anders als de meesten van ons.
Ze beschouwen de dieren als een vervoermiddel(wat daar ook zo is,door de stekels,bergen,dalen,steenpartijen enz)
Echt gelukkig kon ik de paarden niet noemen maar braaf waren ze wel.
Ze zijn het ook niet anders gewend en bij die gedachten hou ik het maar.

Heb wel een traantje weggepinkt toen ik afscheid moest nemen van de paarden(vooral 1 was me zeer dierbaar geworden).

Groetjes Smousje.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:15

Mijn paard is in Spanje afgericht en dat is niet zachtzinnig gegaan. Hij heeft de littekens op zijn neus staan van de seretta....een neusriem met pinnen aan de onderkant. Ze rijden ze of alleen op die neusriem, of ze hebben nog een spaanse stang in, met nog eens teugels aan de seretta vast.
Verder kwamen we er bij de paardentandarts achter dat het achterste stuk van zijn tong een mege snee heeft. In feite is 3 kwart van zijn tong in de breedte los. Zijn tong was er dus bijna uit geweest. Te zien aan de kartelige manier waarop het is gescheurd is hij met prikkeldraad of een dun ijzerdraad gereden.
Het is een wonder dat hij zo braaf is en totaal geen angst voor het bit heeft.
Hij heeft ook op de flanken allemaal striemen van sporen zitten.
Dan zeggen ze dat hij zoveel respect heeft voor de mens, dat het zo'n goed opgevoede hengst is.....ja, hij moest wel....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:45

Mijn paardjes krijgen ook twee maal daag drinken uit de zelfde bak, wat is er daar nu verkeerd aan???? Ze lijden er echt niet onder hoor!!! Als ze de uitloop ingaan staat er een grote kuip met water, en buiten hun gezette uren gaan ze niet eens drinken terwijl die er wel gewoon staat ... het natuurlijk gedrag is dat ze inderdaad één of twee maal daags hun behoefte drinken, meestal in de voormiddag en in de vroege avond ... Toegegeven dat sommige andere praktijken wel even m'n wenkbrouwen deed fronzen hoor ...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 19:10

Als alle paarden uit dezelfde bak drinken en eentje wordt er ziek krijgen ze het allemaal. Frusty Het is nu al 2 winters achter elkaar voorgekomen dat mijn paard influenza had terwijl hij daartegen geent is, en tegen rhino. Waarom, omdat andere paarden hun snot in die bak laten lopen en hij dat opdrinkt. Misselijk Tsja en dan staat hij weer een paar weken stil en heeft hij een week hoge koorts. Daarom is dat dus slecht, zeker op een handelsstal waar de paarden af en aan komen en gaan. Verdrietig

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:33

suzanne schreef:
Mijn paard is in Spanje afgericht en dat is niet zachtzinnig gegaan. Hij heeft de littekens op zijn neus staan van de seretta....een neusriem met pinnen aan de onderkant. Ze rijden ze of alleen op die neusriem, of ze hebben nog een spaanse stang in, met nog eens teugels aan de seretta vast.

De Seretta is zeker niet altijd met pinnen hoor, De seretta een een Spaanse kaptoom met een stalen neus en idd sommige figuren gebruiken deze met pinnen, net zoals sommige mensen ene hondenriem met pinnen gebruiken! en deze worden ook gewoon in de winkel verkocht.

Citaat:
Verder kwamen we er bij de paardentandarts achter dat het achterste stuk van zijn tong een mege snee heeft. In feite is 3 kwart van zijn tong in de breedte los. Zijn tong was er dus bijna uit geweest. Te zien aan de kartelige manier waarop het is gescheurd is hij met prikkeldraad of een dun ijzerdraad gereden.
Het is een wonder dat hij zo braaf is en totaal geen angst voor het bit heeft.
Hij heeft ook op de flanken allemaal striemen van sporen zitten.
Dan zeggen ze dat hij zoveel respect heeft voor de mens, dat het zo'n goed opgevoede hengst is.....ja, hij moest wel....


De ziel.... gelukkig dat hij geen angsten heeft overgehouden, het vorige paard van mijn vriendin (quarter die ze geimporteerd had uit Amerika) was ook een groot gedeelte van haar tong kwijt... ook zo heel fijn met draad gereden.....

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:04

Ja, dat is waar, van die seretta. Wij hebben er zelf ook eentje, die hij alleen om heeft bij het dekken. Dat is inderdaad een stalen riem, met voering en dan leer eromheen.
Maar waar hij in Spanje mee is gereden is er eentje met pinnen. Je kent genoeg Andalusiers, dus je hebt vast een vermoeden hoe toegetakeld zijn neus eruit ziet! Afschuwelijk gewoon.
Mensen die het niet weten vragen hoe hij aan die striemen op zijn neus komt....alsof ik ze er eigenhandig op gezet heb! Extreme duivel
Imi is bang voor zwepen. Inmiddels kan ik hem met zweep longeren en rijden, maar een MAN met een zweep.....dat gaat niet goed komen!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:50

echt ermee eens ben ik het niet allemaal.Me beste vriendin haar ouders(alleen der ma dan) komt uit spanje en ze gaan daar bijna elkvakantie heen.Ze hebben daar ook een paard,waar haar oom en tante voor zorgen als ze er niet is.En reken maar dat dat beesie goed verzorgt word!!!!