Nog een lange weg te gaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Nog een lange weg te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 09:49

Grappa is nu echt ingereden. Hij kan stappen, draven, galoperen. Hij is verkeersmak, ik kan er zonder zadel opzitten en hij begint nu dat veulenachtige wat hij een lange tijd nog had kwijt te raken.
Maar nu die stap verder. Hij is niet nageeflijk, loopt het liefst opgekruld in zijn eigen oude houding, ik heb geen contact op 2 teugels. Zo kan ik nog wel van alles erbij bedenken. Ik weet het, ik herken het en we werken er hard aan. Maar soms, heel soms wil ik gewoon dat we deze stap voorbij zijn en dat ik op het niveau ben waar ik met Gaija zat, Dat ik gewoon op dat niveau verder kan rijden. Met een beest wat los door zijn lijf beweegt, die in evenwicht loopt, op 2 teugels te rijden is. Die de hulpen kent en die gewoon doet wat er gevraagd wordt. Natuurlijk, zij had ook haar moeilijkheden, maar nu vergeet ik die dingen even en droom ervan om gewoon weer even met haar te kunnen rijden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:11

Nageeflijk lopen in stap draf en galop moet ie toch wel kunnen als je hem ingeredene hebt?daar begin je toch mee?
Als de basis niet goed is kun je ook niet verder. Heb je al instructie?dat kan je misschien op het goede spoor zetten.
Volgende week vrijdag is er een clinic van het knhs op de federatie in ermelo oa over het inrijden van paarden misschien heb je daar wat aan.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 10:25

Totale nageeflijkheid en los door het lijf laten bewerken, dat is voor de pony veel. Ik heb hem in het begin voornamelijk buiten gereden om hem vertrouwd te maken met alles. Dan schiet de basis erbij in. Dan stuur je hem simpel rond, zonder contact, hij doet de overgangen dan netjes en dan kijk je niet of hij wel echt nageelfijk is en de overgangn wel van achteren naar voren komt. Dat maakt dan niet uit.
Ik heb een goede instructrice, zij helpt me heel goed, ik kan zelfs telefonisch overleggen. Maar als je je beets oppakt en dan krijg je dit weer en je valt van een trap waardoor je 2 weken niet op je beest kunt komen dan doe je weer heel wat stappen terug. Dan krijg je soms van die dagen dat je gaat mijmeren en vergelijken.
Dan heb je dit soort teksten, gewoon kijken van waar sta je nu.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:37

Gewoon heel veel oefenen en het voor het paard leuk houden, dan heeft hij het binnen de kortste keren door.
Je hebt hem al zadelmak en verkeersmak enzo gemaakt, dus de rest lukt je ook vast wel.
Heel veel succes!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:38

Ik herken het heeelemaal.
Ik vond het afgelopen zomer best frustrerend dat ik gewoon niet normaal kon rijden. Camilla vatte alles heel goed en snel op, maar het nageeflijke begint nu pas te komen (nu is ze een maand of 10/11 onder het zadel)
Ik wilde in de zomer zo graag weer eens een paardje rijden dta gewoon alles kon, alles met zich liet doen! Maar gelukkig had ik hele lieve stalgenootjes die hun pony's wel eens aan mij uit wilde lenen.
Je moet er even doorheen maar niets is een fijner gevoel om te weten dat je het je pony allemaal zelf aangeleerd hebt. Dan ben je zo trots!
Camilla heeft een hele korte hals waardoor zij altijd moeite gehad heeft met de constante aanleuning en het nageven. Maar gelukkig word dat nu goed behalve in de galop, dat lukt nog niet. Maar we hebben geduld, ik weet dat ze goed haar best doet voor me (al heb ik daar soms wel eens mijn twijfels over maar dat zijn uitzonderingen Knipoog ze is niet voor niets een kleutertje hihi) dus ik weet dat alles goed komt. Haha!
Succes nog!

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 10:45

Nathalie schreef:
Ik herken het heeelemaal.
Ik wilde in de zomer zo graag weer eens een paardje rijden dta gewoon alles kon, alles met zich liet doen!

Dat is het ook. Ik weet dat het wel goed komt. Daar twijfel ik niet aan. Maar gewoon weer even dat gevoel. Gelukkig kan ik af en toe bij mijn instructrice een paard rijden waar knopppen opzitten, maar dan kom ik niet verder dan het simpele basiswerk. Ben ik nog waar ik met Grappa ook ben.