Paard af laten maken.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Paard af laten maken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 12:38

Nee nee.... gelukkig wordt niet Banjertje afgemaakt... (moet er niet aan denken zeg....), maar een paard bij ons op stal....

Het is een hele lieve ruin, jaartje of 17 / 18.... en hij heeft een peesblessure. De afgelopen 6 maanden is er geen verbetering gekomen (zeer minimaal).... en zijn eigenaresse gaat voor (minstens) een half jaar naar Australie.... (ze is ook al eerder 8 maanden ofzo in USA geweest, en reist veel meer)....

Het paardje kan nog rustig bereden worden (stappen, kleine stukjes draven), is prima geschikt als gezelschapspaard, loopt in de losgooibak weer lekker te spelen en springen alsof het een paardje van 4 is....
maar helaas voor hem.. zijn eigenaresse wil hem geen goede oude dag geven... een rusthuis kost (te) veel geld... en ik woon helaas nog niet in Groningen, anders had ik hem meegenomen als gezelschap voor Banjer....

Vandaag of morgen gaat hij naar de slager... Huilen

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:45

ik zou niet voor de slager kiezen maar als het mijn paard was geweest had ik hem ook naar de hemel gestuurd
heb een slechte ervaring gehad met een ouder paard wat rustig aan zou moeten doen en dan een fijne oude dag kon hebben
gingen ze ermee springen en eindigde ze alsnog bij de slager Huilen Huilen

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:13

ik sluit me bij het hierbovenstaande aan je weet nooit wat voor ergs een ander er mee gaat doen als je er helemaal geen zicht meer op hebt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 17:16

ik vind dat dat paardje best nog als gezelschapspaard ingezet kan worden... desnoods als grasmaaier.... helaas heb ik mijn eigen boerderijtje in Groningen nog niet... anders had ik hem mee genomen....

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:27

Natuurlijk weet je niet wat een ander ermee gaat doen en als hij toch in de handen van een handelaar komt, dan gaat hij waarschijnlijk uiteindelijk ook naar de slacht. Maar zelf had ik dat arme paard nooooit naar de slacht gebracht!! Het paard is helemaal niet afgeschreven en ik vind het een beetje l*llig om dat paard af te laten maken. Vooral als ze hem al lang heeft (en dat is waarschijnlijk wel het geval, aangezien het paard 17/18 is).

Ik kan jammer genoeg ook niet helpen, hoe graag ik het ook zou willen. Ik heb geen geld en eerlijk gezegd ook echt geen tijd voor een paard... Huilen Ik kan het paard dus ook niet redden... Huilen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:40

In deze specifieke situatie zou ik er zelf denk ik ook eerder voor kiezen om mijn paard in te laten slapen, dan zou ik tenminste zeker weten dat het dier geen lijdensweg tegemoet gaat want als ze eenmaal in het buitenland zit heeft ze natuurlijk totaal geen zicht meer op het paard.

Juist uit liefde voor mijn paard zou ik voor deze optie kiezen tenzij ik het paard bij iemand zou kunnen zetten waar ik volledig vertrouwen in zou hebben maar vindt maar eens zo iemand.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 17:45

zo had ik het nog niet bekeken Percy... daar zit idd wel wat in....
maar haar bijrijdster heeft ook al bijgedragen om mee te betalen aan de kosten van een rusthuis.... of de zorg verder op zich te nemen.....

Uit het oogpunt van Percy kan ik me voorstellen dat ze het doet, maar gezien de achtergrondinformatie van de bijrijdster (die ze al een paar jaar heeft) weet ik het niet meer.....

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:48

ik zou mijn paard ook in laten slapen. ook vanwege meerdere standpunten waaronder die van percy.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 17:52

Tja... ben ik de enige die niet voor minstens een half jaar weg zou gaan en gewoon lekker voor mijn paard zou blijven zorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:35

SmithsGirl schreef:
Tja... ben ik de enige die niet voor minstens een half jaar weg zou gaan en gewoon lekker voor mijn paard zou blijven zorgen?


Nee hoor, je ben niet de enige, ik laat mijn paard uberhaupt niet achter.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:39

Zoiets heb ik precies met Bokai meegemaakt, kreeg ook een 'peesblessure' griffelbeenfractuur, en het enige wat we kunnen is rustig stappen of hele kleine stukjes te draven.
We hebben ervoor gekozen haar te houden, ze is inmiddels verhuis naar een (luxere) privestalling, en als ik met haar aan het wandelen ben of wat dan ook dan zie je haar gewoon blij zijn met de oortjes naarvoren en flink doorstappend. Ik ben er dan ook blij om dat we voor die keuze gekozen hebben.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:48

Dit is even geheel off-topic maar ik vraag me af waarom Bokai door die griffelbeenfractuur alleen nog maar licht werk zou kunnen doen? Als het griffelbeen verwijdert wordt is er niets meer aan de hand. Tenzij die fractuur natuurlijk lange tijd onopgemerkt is gebleven en de pezen heeft beschadigd.

Weer on-topic: wij weten niet waarom ze een half jaar naar het buitenland gaat en als het voor dat paard toch een aflopende zaak is en je moet nu de beslissing nemen dan weet ik werkelijk niet waar ik voor zou kiezen alhoewel ik toen ik Ringo nog had geen seconde had getwijfeld en mijn reis had afgezegd. Maar dat was ook mijn once-in-a-lifetime-paard.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 01:01

het is niet eerlijk! ik wou dat mijn paardje nog zorgeloos in de wei kon lopen. ze is al bijna 2 maanden zwaar kreupel en ik pieker me ziek over hoe ver ik door moet gaan met haar.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 02:55

ellenlouise schreef:
het is niet eerlijk! ik wou dat mijn paardje nog zorgeloos in de wei kon lopen. ze is al bijna 2 maanden zwaar kreupel en ik pieker me ziek over hoe ver ik door moet gaan met haar.......


Dat ligt er helemaal aan wat je al voor diagnose het is , wat je met haar hebt geprobeerd en wat de reden is van de kreupelheid.
Twee maanden kreupel is nog niets hoor. Ik ken iemand die 8 maanden met zijn paard heeft gestapt en er niet op kon. En het is weer goed gekomen....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 08:55

SmithsGirl schreef:
Tja... ben ik de enige die niet voor minstens een half jaar weg zou gaan en gewoon lekker voor mijn paard zou blijven zorgen?


Nee hoor dat zou ik ook doen. En als ik dan toch per se weg zou moeten gana dan zou ik pas gaan als mn paardje idd als gezelschapspaard ene plekje heeft gevonden.
Het beestje heeft blijkbaar niet echt reuzepijn, dus geen accuute situatie om hem in te laten slapen.
Maarja tis mijn paard niet, dus heb makkelijk kletsen.
Viv

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 09:03

Percy schreef:
Weer on-topic: wij weten niet waarom ze een half jaar naar het buitenland gaat


Ze gaat tot zover ik weer "gewoon" op vakantie... doet ze vaker....
ze heeft ook 8 maanden in USA gezeten... en nu gaat ze op wereldreis... maar ze denkt dat ze toch wel in Australie blijft hangen.....

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:47

Waarom naar de slager????????als ze hem ehct niet emer wilt kan ze hem toch evengoed een spuitje geven????Maar ik zou hem niet wegdoen.Je kunt er toch nog rustige wandelingetjes meedoen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:10

geen idee someone... dat heeft de staleigenaar (= ook melkkoe-houder) geregeld... misschien dat ze er nog iets aan overhoudt? Slager is sneller gebeurd? Ik zou het echt niet weten....

Als ik dalijk op stal kom, is er dus een lege box.... Huilen

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:23

Ik ga met Percy mee. er zijn zoveel mensen die dneken dat een slager slecht is ofzo. Ik heb jaren bij een paardenslager op stal gestaan. die man heeft ook hart voor paarden, maar hij maakte er iedere dag wel een paar van kant. dit gaat netjes en de dieren hebben er geen last van.

Ik vraag me af hoe een paard met een peesblessure nog kan springen als een 4 jarige. ik had voor hetzelfde gekozen. maar ook uit liefde voor mijn paard.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:28

Merilyn... ik weet het ook niet... het is dat ik het met mijn eigen ogen gezien heb....

Hoe kom je er bij om bij een paardenslager op stal te gaan staan? Ik bedoel... ruikt je paard dan de dood niet? Is je paard er niet nerveuzer van geworden? En heb je zelf wel eens gezien dat hij een paard afmaakte? Hoe gaat dat? Lijkt me vreselijk eng om te zien.....

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:34

Percy schreef:
Dit is even geheel off-topic maar ik vraag me af waarom Bokai door die griffelbeenfractuur alleen nog maar licht werk zou kunnen doen? Als het griffelbeen verwijdert wordt is er niets meer aan de hand. Tenzij die fractuur natuurlijk lange tijd onopgemerkt is gebleven en de pezen heeft beschadigd.


Dit laatste is idd het geval, volgens de dierenarts was het al een tijd zo maar zo licht dat je het echt niet kon zien, daarna werd het erger en zijn we er achtergekomen . De DA zei dat de zenuwen die langs het griffelbeentje lopen helemaal door waren..klein kansje op herstelling maar aangezien ze al oud is is de kans daarvoor minimaal.. Verdrietig

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:45

En ik zou het nooit opgeven, hoelang het ook zou mogen duren als het paardje bv een jaar op rust moet 'licht werk' heb je daarna wel weer een rijpaard. En een weitje zoeken, via kenissen of vrienden je kunt het paardje wel redden als je echt wilt.
Succes

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:08

Ik kan het me wel enigzins voorstellen, maar ik heb dus bij Bolivia de keuze gemaakt om het niet te doen. De kosten van een rusthuis zijn best hoog, Bolivia is pas 8 en dat betekent dus gewoon zo'n 30.000 euro tot aan haar dood. Niet iedereen kan elke maand 120-150 euro missen voor een rusthuis, zo goedkoop is het niet.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:57

Plus dat je je af moet vragen of je sommige paarden wel een plezier doet met een noodgedwongen rusthuis. Sommige paarden willen zo graag voor je werken dat ze zich te pletter vervelen als ze niets meer hoeven doen.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:14