Stelling:Rijden leer je door het paard te verpeste

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Stelling:Rijden leer je door het paard te verpeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 15:28

Of anders gezegt: Je verpest je paard door er op te leren rijden.
Ik hoorde dit laatst en het bleef maar door mij hoofd dwalen, en ik heb nog niet echt mijn oordeel klaar liggen.

Volgens mij is het niet zo dat je per defenitie je paard verpest als je niet kan rijden, maar volgens mij is het wel zo dat je paard er niet beter van wordt. En als dat paard na afloop of tussentijds getraint wordt is er niet zo veel aan de hand.

Ik rij op een manege, daar merk ik het heel sterk, de beginnerspaarden die zijn stijf en hebben allerlei trucjes om onder het werk vandaan te komen. Maar dat is niet alleen bij beginners paarden zo, want soms als er een nieuw paard binnen komt, dan zit ik er ook wel eens op als hij/zij net binnen is. En zelfs na een week merk je vaak al verschil.
Maar zodra het paard weer een tijdje alleen goed gereden wordt, dat hersteld dat vrij snel.

Mijn mening is dus nog niet helemaal duidelijk, maar ik vind dus niet dat je per defenitie je paard verpest door er een beginner op te laten. Al zou ik het liever niet doen.

En.., wat is jullie mening over deze stelling?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:45

Ik heb liever af en toe een beginner op mijn paard, waar ik dan zelf bij ben, dan een 'gevorderde' die wel even wil laten zien dat ze kan rijden en hem vervolgens in de krul zaagt...want dat lijkt mij veel erger voor een paard...

Zolang het bij af en toe gebeurt (zeg 1x per 2 weken een half uurtje) is er nog niet veel aan de hand, als hij dan voor de rest wel goed word gereden, dus niet zitten bonken en trekken...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:49

Ik ben het met de stelling eens. Als je niet goed kunt rijden en je hebt een eigen paard dan kun je hem niet gymnastiseren. Waarschijnlijk loopt hij niet nageeflijk en gebruikt zijn rug niet. Dit is allemaal schadelijk voor zijn benen. Rechtrichten is er ook niet bij en ook daarvan zijn de effecten niet best.

Het ene paard kan er wat beter tegen dan het andere paard, maar je rijdt een paard vrij makkelijk kapot vind ik.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:56

Ik denk dat je een paard best kunt verpesten. Sommige paarden worden zo verkeerd gereden dat het ook echt niet meer goed te krijgen is, die zijn te bang geworden, of zo wild dat ze gewoon niet meer in te tomen zijn....

Wel denk ik dat het niet persee een beginner moet zijn die een paard moet verpesten. Bij ons op de manege bijvoorbeeld, heb je pony's die dagelijks kinderen op hun ruggen hebben bonken. Ik neem aan dat die paarden dat intussen wel gewend zijn. En toch als wij ze rijden in de gevorderde les hebben ze toch snel door dat degene die erop zit beter kan rijden, en daardoor eigenlijk ook activer en beter mee doet.

Ook denk ik dat een paard snel te herstellen is. Dundee een E pony bij ons op de manege, kwam heir ongeveer een half jaar geleden. Ik en een ander meisje moesten hem ophalen bij de vorige eigenaar. Dus wij in de auto daar een zadel erop gelegd en terwijl de eigenaar terug naar huis reed liep een van ons er naast terwijl de ander erop zat. (het was dichtbij en we kennen de weg in de bossen goed dus verder niks aan de hand) Ookal waren we vrij voorzichtig en best verantwoordelijk, het was toch wel leuk om te kijken wat het beestje kon. Heel rustig probeerde we of de pony gewend was aan de teugel te rijden. En dat deed ze, en goed ook. Zodra die mee mocht in de lessen hadden wij er een paar keer op gereden. Ik wist toen nog niet echt hoe je aan de teugel moest rijden, maar een beetje wel, en de eerste lessen deed ze het ook goed. Maar wij waren de enigste en dus werd het al snel moeilijker. Daarna heb ik een hele lange tijd niet meer op haar gereden. Ik heb haar ook haast nooit meer aan de teugel zien lopen, eigenlijk nooit. Tot een paar weken geleden, ik ging er weer eens op rijden in de les. En toen ik na een stukkie rijden even stil stond, begon ze op het bit te knabbelen, intussen weet ik iets beter hoe aan de teugel rijden werkt (ookal moet ik nog veel leren) het duurde niet lang voor dat ze aan de teugel stond. Toen ik ging rijden ging het een beetje moeilijker, maar op een gegeven moment deed ze helemaal niet moeilijk meer, het leek alsof ze het zich herinnerde, alsof ze het ineens accepteerde of zo, heel vreemd, maar wel super leuk...

conclusie, als je dag in dag uit je paard verkeerd rijd, en ook misschien wel gemeen rijd, kun je je paard best verpesten denk ik. Maar als je nog niet goed kunt rijden maar je blijft wel verantwoordelijk, zullen vele goede kanten ook weer terug kunnen komen!! dat weet ik zeker...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:22

Een beginner zal minder aan je paard verpesten dan een gevorderde ruiterd die denkt dat ie het wel weet. Zeker als het af en toe eens gebeurt. Ik heb liever dat er iemand op zit die m gewoon dr rondjes laat lopen (dan maar met de kop in de lucht enzo) dan iemand die op de meest onmogelijke manieren probeert het er leuk uit te laten zien.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:39

Sorry, ben het er niet helemaal mee eens. Ik was een echte beginner toen ik Gamble ging doen, juist omdat ik niet zoveel ervaring had vroeg ik nog weinig en is Gamble beter gaan lopen. Nu pakken we hem meer op en het gaat nog beter. Nu was Gamble wel een paard met gebreken hoor, rijtechnisch zeker geen wonder. Was stijf, niet ontspannen, moeilijk te rijden. Is nog niet echt makkelijk maar wat een verschil met een jaar geleden. En ik weet zeker dat het niet aan mijn rijtechnische kwaliteiten heeft gelegen want die heb ik niet. Gewoon paard op eigen benen laten lopen en ik leren zitten, heeft voor Gamble wonderen gedaan, en we gaan nog steeds vooruit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:47

Dat bedoel ik.......Gamble

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:54

Lijkt me dat het er aan ligt hoe een paard gewent is bereden te worden. Bv ik ga op een grand prix paard rijden, zeker weten dat hij bij mij slecht loopt. Maar rijdt ik bijvoorbeeld op een verzorgpony van mij, merk ik dat ze elke keer weer vooruit gaat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:58

Heb grandprix paarden gereden in ver verleden en zat ongewild in changementen om de pas,,, omdat ik uit balans zat. betekende vooral heeeeeeel veeeeeel leren en opletten voor mij. maar omdat ik verder "gewoon"reed en alleen oefeningen onder begeleiding heb ik ook heeeeel veeeel geleerd werkte dus beide kanten op

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:00

Ineke2 schreef:
Ik heb liever af en toe een beginner op mijn paard, waar ik dan zelf bij ben, dan een 'gevorderde' die wel even wil laten zien dat ze kan rijden en hem vervolgens in de krul zaagt...want dat lijkt mij veel erger voor een paard...


een gevorder iemand noem ik niet gevorderd als die je paard in de krul zaagt, dat vind ik eerlijk gezegt nog steeds een 'beginner'
gevorderd vind ik meer als je gewoon doormiddel van ontspanning je paard lekker laat lopen maar dat is een andere discussie.

Ik denk idd dat je paard er niet beter op wordt als die vrij goed is en er een beginnertje die niks kan op komt, die kan zijn paard namleijk niet 'goed' houden en niet zorgen dat het paard beter word en fit blijft.

Ik denk dat ze beter op paarden kunnen rijden die dan al degelijk verpest zijn (klinkt misschien beetje hard) maar dat liever als dat er meer paarden 'verpest' worden toch Verward
zulke paarden zijn het dan denk ik al gewent om beginners te dragen (of ze het leuk vinden is eent weede maar ja)

Ik laat zelf iig liever geen beginner op Jamy rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:03

Ik denk idd dat je paard er niet beter op wordt als die vrij goed is en er een beginnertje die niks kan op komt, die kan zijn paard namleijk niet 'goed' houden en niet zorgen dat het paard beter word en fit blijft.

Maar het paard zal niet slechter worden van iemand die er niets van vraagt toch

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 22:22

Maar wat ik ook metde stelling bedoelde was dus niet alleen een keertje een beginner erop laten, maar echt iemand leren rijden op een paard of pony. En als beginner (en ook als halfgevorderde of gevorderde) maak je fouten. IMO kan een beginner een paard "verpesten" maar ik vraag me wel af of dat dan nooit meer goed komt, want ik denk dat het zo snel niet zou gaan. Maar ik zou liever hebben dat er een gevorde ruiter op mijn paard zou gaan zitten dan een beginner.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:59

Ik heb dus "echt" "leren" rijden met een gandprixdressuurpaard en die wist verdomd goed de eerste keren dat ik erop zat dat mijn foute hulpen gewoon genegeerd moeste worden.
Was allemaal heel gek, hij had gewoon héél véél geduld met mij. Hij heeft misschien één keer een changement gemaakt dat hij niet mocht of eens te vlot gereageert op een hulp die er niet mocht zijn, maar heeft zich altijd als een brave ukkepuk gedragen en liep niet anders dan een andere manègepaard bij ons op stal.
Tot ik uiteindelijk "beter" kon rijden, nu reageert hij dus wel op hulpjes die ik bewust geef en changeert nu om de pas omdat ik het wil ... terwijl ik soms beginners die zelfde hulpen zie geven en dan doet hij het dus niet.
Net of hij het weet Lachen.
Wel is het zo dat als hij een tijdje alleen met beginnelingen gereden heeft hij stroever wordt en minder nageeflijk is ... maar na twee weekjes is dat er dan weer uit. Ik denk niet dat je een paard echt kan verpesten, maar dat je wel constant ook "deftig" en "correct" met hem moet werken terzelfdertijd. Dus door lessen of bvb een bijrijder die beter is dan jezelf of ...

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:02

Jamy"]
[quote="Ineke2 schreef:
Ik heb liever af en toe een beginner op mijn paard, waar ik dan zelf bij ben, dan een 'gevorderde' die wel even wil laten zien dat ze kan rijden en hem vervolgens in de krul zaagt...want dat lijkt mij veel erger voor een paard...


een gevorder iemand noem ik niet gevorderd als die je paard in de krul zaagt, dat vind ik eerlijk gezegt nog steeds een 'beginner'
gevorderd vind ik meer als je gewoon doormiddel van ontspanning je paard lekker laat lopen maar dat is een andere discussie.

[/quote]

Daarom stond in mijn stukje ook gevorderd tussen aanhalingstekens Schijnheilig

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:16

Ik ben het er mee oneens. Tuurlijk maak je fouten. Maar ik heb leren rijden door een pony in te rijden. Ik had enige lessen gehad (9), wist hoe de 3 gangne waren en zaten, en verder niets.
Ik heb overigens wel hulp gehad. Eerst liep de pony netjes voorwaarts zolang de eigenaar inde buurt was. WAs ik alleen, dan stond de pony stil. Na 3 maanden heb ik de pony voorwaarts gekregen, en uiteindelijk hebben we samen geleerd. Af en toe mocht ik een Z paard uitstappen. Dat paard liep met mij alleen maar zijwaarts. Mij is toen verteld dat ik met 1 been harder dreef dan met de ander. Toen dit opgelost was, toen sprong het paard aan in galop: benen niet gelijk, 1 achter de singel, ander ergens erop. Totdat ik na een paar keer het paard wel recht voorwaarts kreeg. Dat paard is volgens mij echt niet verprutst hoor. Met de pony ging het steeds beter, ik heb 1 keer de zadelrubriek gereden op de keuring. Verder is deze pony een leerpony geweest voor 2 kleinkinderen van de eigenaar. Pony is helaas aan een ongeluk overleden toen ze 7 was. ONdertussen fokte de eigenaar verder, elk jaar was er weer een pony 3, en die heb ik elke keer ingereden.
Pas toen ik 21 was heb ik weer echt les genomen, toen kon ik het zelf betalen, gewoon op een manegepaard.
Met goede begeleiding valt het dus wel mee met het verprutsen van een paard. MAAR DAT IS OOK VAAK WAAR HET BEGINNERS AAN ONTBREEKT
Ook op de verzorgpony's en paarden die ik nu rij zet ik echt wel eens een beginner, dat moet een paard ook leren, eenkennigheid wil ik niet, en ook niet dta een ander er niet op kan rijden.
Maar iemand die ruig is, daar zeg ik wel wat van, krul trekken e.d. wil ik niet hebben.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:55

Men zegt wel eens dat je eerste eigen paard nogal te lijden heeft onder je.... dat zal vast niet voor iedereen gelden, maar er schuilt denk ik wel een kern van waarheid in.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:55

Ik heb veel les (minimaal 2x per week). Ik doe veel cursussen (houding en zit etc). Toch weet ik dat ik mijn paarden niet gezond kan houden als ik ze niet regelmatig longeer en andere dingen doe. Als ik alleen maar zou rijden dan zou de spieropbouw, de balans en het ruggebruik echt stukken slechter zijn.

Ik denk dat veel mensen ook een blessure niet herkennen en zeker niet willen erkennen dat het door hun rijstijl komt. Denk bijvoorbeeld aan: paard wil niet links inbuigen, paard wil niet in de rechtergalop etc. Dat zijn vaak dingen die worden veroorzaakt doordat een paard iets pijnlijks wil ontlasten. Dat pijnlijke wordt vaak weer veroorzaakt door verkeerde belasting door de ruiter.

Ik weet in ieder geval van Maddox dat hij stukken beter loopt als ik hem regelmatig longeer dan wanneer ik hem alleen maar rijd.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:08

Ik ben het ook met de stelling eens. Ooit op de manege kwam er een paard binnen wat ZZ gelopen had. Springen ook Z...2 maanden later was er niets meer van het paard over. Dat is maar 1 van de vele voorbeelden. Het zou inderdaad kunnen komen door het feit dat manegepaarden tussendoor niet getraind worden door iemand die op hoger niveau rijdt. Ik snap natuurlijk wel dat ook manegepaarden er moeten zijn, iedereen moet eens leren rijden, en dat zul je toch op een paard moeten doen Tong uitsteken

Het feit dat de pony's vaak dingen uitvreten is dat het sommige mensen meer om een uurtje hobbelen gaat dan goed leren rijden. Ook vinden zij het prachtig als er een paard vandoor gaat of protesteert. Daar wordt dan dus alleen om gelachen en niets aan gedaan. Zonde, want er zijn ook mensen die beter kunnen rijden, en die een stierlijk vervelend paard onder zich hebben. Op die manier wordt hun leerproces wel belemmerd.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:16

Manon 2 schreef:
Ik ben het met de stelling eens. Als je niet goed kunt rijden en je hebt een eigen paard dan kun je hem niet gymnastiseren. Waarschijnlijk loopt hij niet nageeflijk en gebruikt zijn rug niet. Dit is allemaal schadelijk voor zijn benen. Rechtrichten is er ook niet bij en ook daarvan zijn de effecten niet best.

Het ene paard kan er wat beter tegen dan het andere paard, maar je rijdt een paard vrij makkelijk kapot vind ik.


Grotendeels ga ik hier in mee.
Althans, als we het over echte beginners hebben.
Ik heb vroeger een meisje gekend dat een e-pony kreeg terwijl ze zelf nog niet zo goed kon rijden. Ik was heel blij voor haar, en de pony was redelijk netjes ingereden en goed nageeflijk, liep op B-niveau.

Zijzelf echter was nog niet zover en ondanks dat ze les had in een groep 1x per week, gingen ze wel op bepaalde dingen achteruit...
Althans de pony.
Deze liep na 5 maanden niet meer zo nageeflijk, zat links een beetje vast en achterhand... achterhand? Heb ik een achterhand? Bloos
Wel hadden ze een geweldig mooie band opgebouwd geestelijk en de pony ging voor haar door het vuur.

Het meisje ging priveles nemen en ineens gingen ze met sprongen vooruit. Ze zijn zelfs wedstrijden gaan rijden en later nog M-dressuur geworden.
Maar dat eerste jaar.... is de pony dus een stukje 'terug' gegaan, omdat de eigenaresse nog niet zoveel kon en weinig goede begeleiding had.
Beiden zijn echter supergelukkig met elkaar geworden. Knipoog

Alleen:
als je iemand op een manege of vereniging ziet met een eigen paard, die zeer weinig ervaring heeft waardoor het paard achteruit gaat, wat moet je doen? Je er mee bemoeien?
Ligt eraan in welke positie je bent op dat moment.

En ook:
Gaat het paard alleen maar 'een beetje achteruit wat betreft niveau'?
Of krijgt hij lichamelijk last doordat hij niet goed gereden wordt?
In het eerste geval zou ik zeggen: die persoon heeft een leuk leerpaard en hopelijk worden ze erg gelukkig met elkaar.

In het tweede geval kan een instructrice o.i.d. misschien duidelijk maken aan een beginner waarom het paard zo en zo gereden/getraind/gelongeerd moet worden, en hoe het niet moet, omdat... en vooral het OMDAT is belangrijk.
Een beginner op een eigen paard is geen probleem, zolang die met al zijn fouten/vragen bij iemand terecht kan, begeleiding dus.
Maar als die beginner niet erkent dat ze een beetje aan het aanklungelen is, tja... Haha!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:42

Ik denk dat je paard niet kan verpesten als je het op een GOED getraind paard leer rijden, hij zal het namelijk niet snel uitvoeren als jij het niet op de correcte manier vraagt. Maar dan ligt het er ook weer aan van wie je les krijgt.
Bij de meeste maneges leren ze drijven als schoppen, die paarden zijn ondertussen al zo vaak getrapt dat ze denken, " bij de 15 trap kan ik ook wel in beweging komen.
Mijn verzorgpony heeft vanaf het begin al geleerd dat als ik 1x iets vraag dat ze dan ook gelijk in actie moet komen, totdat ik iets anders vraag, in de tussentijd vraag ik niks anders.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:00

Ben er mee eens , maar ook weer niet.

Bij manegepaarden is het heel duidelijk... Als ze er net zijn lopen ze heel goed en zijn ze mooi rond te krijgen. Zet je er een echte beginner op, en nooit meer iemand die weet wat ie doet , dan is er al snel niets meer te zien van dat rond lopen.

Maar langs de andere kant ... Toen ik 3 jaar geleden met Faust begon kon ik zo goed als niks (hoewel ik toch al 6 jaar reed hoor). Wendingen moest ik niet aan denken , gewoon zitten en "hobbelen". En kijk eens waar ik nu ben ... Ik kan heeeeeeeeel kleine cirkeltjes maken, hij reageert op kleine hulpen (1 kneepje in de teugel of 1 gewichtsverplaatsing en hij snapt wat ik wil.). Hier geldt de stelling dus niet voor he, Faust is alleen maar beter door geworden , omdat ik toen niet veel kon en dus ook niet veel kon vragen.

Ik blijf dus eigenlijk neutraal , beide kanten hebben een kern van waarheid vind ik.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wollenmuts en 37 bezoekers