Morgen Bolivia ophalen en naar de kliniek

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Morgen Bolivia ophalen en naar de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 12:03

Ik heb meteen alles geregeld. Morgen om 9 uur sta ik in Friesland en dan gaat ze lekker met me mee. Er staat een fijne buitenbox voor haar klaar en ik heb al van heel veel mensen hulp aangeboden gekregen om haar te verwennen en veel aandacht te geven.

Ik rij morgen even langs de kliniek in Bodegraven. Ik heb vanmorgen al telefonisch overlegd. Ik mag beginnen met 1,5 kg biks per dag en ruim voldoende hooi. Ze geven me morgen een 5 daagse wormenkuur mee en die moet ik dan na 2 weken herhalen met Equest.

Voor de rainrot moet ik wassen met Betadine shampoo een aantal dagen en de korstjes eraf halen. Ze blijft dan nog even zonder deken staan totdat die rainrot weg is en daarna kijk ik het even aan. Als ze dan al wat dikker is en het er op lijkt dat ze zichzelf kan warmhouden dan laat ik haar zonder deken.

Ik wil haar toch per april in een rusthuis zetten en dan is het eigenlijk het beste om haar zo min mogelijk te beschermen met dekens etc.

Ik twijfel of ze even op ijzers moet. Die zijn er nu een tijd af omdat ze op de wei stond. Bij ons kan ze in de paddock maar zonder ijzers natuurlijk niet in de stapmolen en ook niet wandelen. Ik kijk even aan hoe ze het doet als ze alleen maar los komt in de paddock en dan beslis ik daar over.

Ik zal zo blij zijn als ze weer bij mij staat in een lekkere warme stal met een heleboel stro op de grond (oppassen voor koliek).

Ik hoop alleen wel dat ze vanaf april in dat rusthuis een fijn plekje heeft. Ik ben ergens een beetje bang dat Bolivia niet echt een weidepaard is. Ze heeft snel last van een geirriteerde huid enzo. Daarom wil ik ook proberen om haar nu zoveel mogelijk buiten te zetten en geen deken op te doen zodat ze haar eigen weerstand weer goed op peil kan brengen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:34

Fijn dat je het zo snel kon regelen allemaal. Bolivia zal vast snel weer opknappen van jullie goede zorgen.
Rot dat het zo moet lopen, je probeert voor je paard een goed tehuis te vinden en dan gebeurt er zoiets, bah.

Veel succes en plezier nog met haar!

Sprakeloos

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:41

Hartstikke fijn dat ze weer terugkomt. Je hebt wel een beetje pech dat een paard dat nu nog geen goede wintervacht heeft dat nu, waarschijnlijk, ook niet meer echt zal ontwikkelen. Dat gebeurt namelijk in het vroege najaar, september/oktober dus. Als blijkt dat ze zich toch niet goed genoeg kan warm houden kun je misschien een dunne regendeken opleggen, dan is ze in elk geval beschermd tegen nattigheid en wind. In april kun je de deken dan zo langzamerhand weer aflaten.

Als ze vanaf die tijd in een pensionstalling buiten staat heeft ze weer genoeg tijd om wel een wintervacht te ontwikkelen voor de volgenden winter.

Heeft ze trouwens erg slechte hoeven? Als dat wel meevalt hoeft het niet zo'n probleem te zijn om haar in de stapmolen te zetten. Het nadeel met ijzers is dat ze schokken van het lopen extra versterken in het been en met Bolivia's kwaal kan ik me voorstellen dat dat ook niet alles is.

Fijn dat mensen je willen helpen haar te verzorgen. Als ik dat zo lees is het inderdaad nog een hele klus waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken!

Beterschap voor Biolivia.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 12:46

Ja dat met die deken moet ik even aankijken. Die rainrot zit op haar rug en al die haren gaan uitvallen. Dus dan zal ik haar toch wel een deken moeten opdoen. Ik kijk het gewoon even aan: Als ik zie dat ze het koud heeft of als ik zie dat ze maar niet dikker wordt en dus haar energie teveel nodig heeft om warm te blijven dan gaat er alsnog een deken op.

Buiten mag ze in ieder geval niet nat worden dus dan gaat er sowieso een deken op. Ik wacht alleen even tot de rainrot weg is, lijkt me beter in de frisse lucht dan onder een broeierige deken. Aangezien zij er vatbaar voor blijft kan ik de borstels en de dekens eventueel later ontsmetten als ik er voor kies om toch een deken op te leggen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:25

Zo je laat er inderdaad geen gras over groeien! Fijn om te weten dat ze morgen weer lekker thuis is Lachen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 20:14

Nee dat is niet echt mijn stijl. Ik moet het dan ook meteen regelen. ik heb al haar borstels enzo net weer opgezocht en haar zweetdekentje en halster. Ik heb er gewoon zin in om haar op te halen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:26

Ik vind het ook een heel goede beslissing dat je haar toen niet hebt verkocht en dat je nog steeds zeggenschap hebt over je eigen paard. Ik hoop dat het je lukt om er een nieuw tehuis voor te vinden, eventueel ook een rusthuis. Maar waar ik je voor wil waarschuwen is dat de meeste rusthuizen eisen dat je je paard afstaat, waardoor je helemaal geen zeggenschap meer over haar hebt.

Ik heb het hele verhaal waarom ze draagmerrie zou worden niet zo gevolgd, maar is Bolivia zelf niet voor de fok geschikt? Kan er niet meer op gereden worden?

Je suis Charlie.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 20:30

Ik heb toen 10 rusthuizen gebeld en bij allemaal houd je gewoon eigendom over je paard> Gelukkig wel. Ik zou dat namelijk nooit doen. Stel je toch voor dat ik het niet zo geregeld had. Zij wilden dat namelijk anders, zij wilden haar gewoon hebben. Ik ben echt blij dat ik dat niet heb gedaan.

Bolivia heeft artrose, waarschijnlijk erfelijk dus fokken is geen goed plan.

Als je haar echt wilt rijden dan kan dat alleen maar door een hele goede ruiter gebeuren die echt de achterhand eronder kan rijden zodat de voorbenen ontlast worden en waarbij ze 100% ontspannen loopt. Er zijn maar zo weinig echt goede ruiters die een paard met artrose willen gaan rijden en ik wil dat ze nooit meer pijn heeft. Als je er niet op rijdt, heeft ze ook geen pijn.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, Pellelilly, Rupser, Sanet, Vagabondo en 50 bezoekers