roken te paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:07

germie schreef:
De rokers blijven wel verbazingwekkend stil. Terwijl ik zeker weet dat er bokkers zijn die op het paard roken. Kom op, waar blijven jullie nou?



Ben er!

Ben er niet trots op ofzo, hoor. MAar ik schaam me er ook niet voor. Wat een ander ervan vindt, moet hij weten. Bij ons op stal was het de normaalste zaak v/d wereld. Juist de 'grote' ruiters rookten tijdens het uitstappen en het rondje naar buiten.

Nu doe ik dus een paard van een ander en daar rook ik niet bij. Ik rook er één voor ik haar uit het land haal en rook er weer één als ze er weer instaat.
Tenzij er minder dan een half uur tussen zit Knipoog staat er een beetje raar, wat ik bedoel is, dat ik niet in haar buurt rook.

זכור


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:11

Replay schreef:
Wat een zeikwijven zijn jullie allemaal zeg!
Ik heb ook altijd gerookt, ben er nu twee maanden af.
Gewoon om gezondheisredenen hoor!
Ik snap niet hoe je dat kunt zeggen, gaat alles om het imago dan?
die lui die denken dat ze kunnen rijden maar er niets van bakken brengen het imago naar beneden!
Jullie moeten gewoon niet zo zeiken, als iemand wil roken op paard, dan doet hij dat toch lekker!
Is toch niet jouw probleem?


Sorry maar hier ben ik toch niet mee eens.
Iemand die op een paard zit en rookt, kan hier het paard mee bezeren, of gevaarlijke situaties meemaken zoals wanneer het paard schrikt dat diegene dan maar 1 hand aan de teugel heeft.

Wat het imago betreft:
Men bedoelt hier dat het paard op zo'n moment extra risico loopt omdat de ruiter zo nodig moet roken. Frusty Dat imago van die ruiter zakt dan toch als een baksteen?
Om nog maar niet te spreken van andere mensen die met jou mee roken wanneer jij een cigaret opsteekt, en daardoor ook meer kans hebben op kanker... Boos!

Ik weet heel goed waar ik over spreek want ik heb kanker (uitzaaiingen borstkanker) in mijn longen. Sindsdien ben ik gevoelig voor rook en voel meteen aan mijn ademhaling of er in een ruimte gerookt wordt of niet. Scheve mond

Iedereen wil zo graag dat zijn paard gezond is, goed verzorgd wordt en uitstekend hooi krijgt dat niet stoffig is!
Dan ga je toch geen rook in zijn omgeving blazen?

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:33

daar ben ik het nou helemaal mee eens!

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:15

Ook ik vind het ontzettend storend als mensen tijdens het rijden roken. Het is gevaarlijk, onsportief en een vies gezicht, blehhhhhhhhh Misselijk , nee, bij ons op de vereniging is het een enkeling die doet, maar gelukkig is merendeels ertegen.

Bellen te paard; ja, ga je uitgebreid zitten bellen, dat kan niet, eerst je paard en de rest komt later. Maar als ik aan het rijden ben (niet tijdens een les) heb ik altijd mijn telefoon in mijn zak, ook op buzzer en als ik dan gebeld heb, dan neem ik wel op, maar houdt het wel kort. Knipoog

Nou, groetjessssssss Nair

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:30

ach heb er geen probleem mee tijdens het uitstappen. Bellen tijdens de les dat vind ik pas storend. Ook lekker voor de instructie... Dus tijdens de les gewoon telefoon uit of bij een vriend of vriendin langs de kant als je zonodig bereikbaar wilt zijn voor als er echt iets is. Ook een kort gesprekje is al giga storend....

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:35

Replay schreef:
Wat een zeikwijven zijn jullie allemaal zeg! (...) Jullie moeten gewoon niet zo zeiken


Even een beetje dimmen graag Replay, er wordt geprobeerd om hier een normale discussie te houden en zo'n reactie voegt niet echt iets toe.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:40

Ik heb inderdaad ook wel gerookt op het paard.
Ben nou eenmaal een verstokte roker.
Ik rook alleen als ik bijvoorbeeld 2 uur of langer een buitenrit ga maken, en aangezien ik ongeveer 2 keer per jaar zo'n rit maak is dat niet vaak.
Ik vind zelf ook niet dat dit beeld de schoonheidsprijs verdient, maar goed.
Wat betreft veiligheid, het blijft gewoon goed opletten maar dat geldt hetzelfde voor mobiel bellen te paard.
En dat het de gezondheid van het paard schaadt vind ik ontzettend vergezocht, ik blaas het toch niet in z'n gezicht ofzo.
Als je het dan toch over schadelijke luchten voor de longen van het paard hebt ga dan maar eens kijken in de gemiddelde stal die een paar dagen niet is uitgemest en waar zo'n heerlijke penitrante amoniak lucht hangt, lijkt me een stuk schadelijker voor longen en luchtwegen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41636
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:43

Replay schreef:
Wat een zeikwijven zijn jullie allemaal zeg!


Zou dit wat minder kunnen?
Beetje constructiever antwoorden zou wel mogen..

Alvast bedankt,

BartVB
Beheerder www.bokt.nl

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:55

Dorine"]
[quote="Replay schreef:
Jullie moeten gewoon niet zo zeiken, als iemand wil roken op paard, dan doet hij dat toch lekker! Is toch niet jouw probleem?

Sorry maar hier ben ik toch niet mee eens.
Iemand die op een paard zit en rookt, kan hier het paard mee bezeren, of gevaarlijke situaties meemaken zoals wanneer het paard schrikt dat diegene dan maar 1 hand aan de teugel heeft.
[/quote]dank je dorine, ik was even bang dat ik de enige was die het belangrijk vond om met 2 handen aan de teugels te komen. wat dorine hier zegt is ook een voorbeeld hoe het wel "een andermans probleem" kan zijn.

Amor Vincit Omnia

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:00

Ik rijd regelmatig met één hand, vooral buiten in een ontspannen drafje of galopje. Ameretto is prima te rijden en te sturen op één hand en ik vind het zelf ook best lekker om wat af te wisselen, vooral als ik urenlang aan het rijden ben (zoals tijdens een endurancewedstrijd of lange trainingsrit).

Alleen zorg ik wel dat ik dan in mijn andere hand niets heb, geen telefoon en al helemaal geen sigaret (want ik rook niet) zodat ik als het nodig is meteen de teugels weer met twee handen kan vastpakken. Want in gevaarlijke situaties heb ik geen zin.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:02

En hoe zit het met de westernruiters ?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 01:45

Ja, hier nog een roker.
En wat maakt iedereen zich toch weer lekker druk.
Laat ik eens ooit een sigaret hebben gerookt op een paard, ik weet het niet eens meer.
Mobiel bellen gebeurt regelmatig.
Enne eigenlijk zou je je teugels niet nodig moeten hebben om te rijden maar voor in noodsituaties, alla.
Waarom willen mensen rokers toch bekeren. ik rook sinds mijn 13de is nu toch wel al een aantal jaar en ach. Om dan te zeggen dat je geen zelfbeheersing bent en een slaaf tot je sigaret vind ik een beetje onzin. Als je zo iets op 1 eigenschap van een persoon trekt vind ik het kortzichtig.
En mijn paarden ondervinden heus geen last van mijn gerook. Laat iedereen dat doen waar ze gelukkig van worden. De consequenties onder vind je wel. Een vriendin van mij heeft baarmoederhalskanker gehad en die had nog nooit een sigaret aangeraakt in haar leven.
Voor mij is een sigaret even een moment van rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:39

Mobiel bellen lukt uitstekend op een paard hoor, vooral met een headset. Ik ben zo vaak aan de telefoon als ik bij mijn paard ben en als het nodig is, dan voer ik ook gewoon een gesprek terwijl ik gewoon mijn bezigheden doe.
ZOnder headset is het me ook wel eens gelukt om al door het bos galloperend de telefoon op te nemen, even te zeggen dat ik even aan het galopperen was en later wel terug zou bellen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 12:07

kayla schreef:
Op NIC Zuidlaren zag ik ook een paar ruiters roken op hun paard, vond ik erg asociaal.
We hadden ook een keer een groepje moeilijk opvoedbare kinderen op de manege te rijden, had er eentje een sigaret opgestoken (terwijl hij aan het rijden was), toen iemand vroeg of hij hem uit wilde doen, drukte hij hem uit op de rug van de pony. Kwaaier kan je mij niet krijgen Boos!


Die had ik zo aan zijn arm van de pony af getrokken en tegen de grond gesmeten. Dat is namelijk kwaadheid bij mij!

De hond is de betere mens

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:33

ik snap niet dat je bij je paard komt en dan je telefoon bij de hand houd. die van mij ligt in de kantiene, dus als ik daar ben wil ik hem wel op nemen. hij staat ook op fibo stand dus kan ik hem niet horen.
En tja ik kan zelf niet tegen rook dus ik vind het gewoon smerig waar ik ook ben, maar bij de paarden bah.
De reden dat sommige geen last hebben van de drang naar zo'n ding is omdat ze ergens anders op gefocusd zijn (je paard).

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:39

germie schreef:
Duursporters roken niet, gewoon omdat hun conditie dan achteruit gaat. Paardne zijn in feite ook duursporters, dan gaan wij als ruiters toch niet hun longen verprutsen door ze mee te laten roken?
Ik rook helemaal niet, als ik het al vind stinken, dan moet het paard het helemaal vinden.


Heb niet alles gelezen, maarre Anky rook....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:45

Anky rookt?? Verward

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:04

Even een belangrijk punt in mijn ogen:
lucht van een cigaret, of die van jezelf is of van anderen, is slecht voor de longen.

Iedereen wil voor zijn/haar paard goed stro en goed hooi dat niet stoffig is, want stel dat het zijn longen schaadt...

Maar als je soms ziet hoeveel mensen op stal/manege vlakbij een paardenbox staan te roken!!
Dit keur ik dan ook pertinent af.

Ik zal iemand niet letterlijk verbieden om dit te doen, maar iemand er wel op wijzen dat het WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN IS dat 'meerokers' ook last van de longen krijgen en meer kans op kanker op den duur.
Want ja... het paard zal het niet tegen hen zeggen. Lips are sealed

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:45

Cody schreef:
Anky rookt?? Verward


Ja, shokking niet? Tijdje geleden, geen idee meer wat het was, kwam ze op tv in beeld met sigaret. Ze stond te kijken naar een concurent. Maar misschien is ze inmiddels al gestopt Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:55

ga met dorien mee. roken bij paarden vind ik slecht. als ik ooit een stal zou hebben zou het verboden zijn om op het erf te roken. ook omdat ik er alergisch voor ben en omdat ik het gevaarlijk en onverandwoord vind.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:13

ik vind het allemaal erg overtrokken.
Ik rook ! Niet op mijn paard, maar wel in de bak, langs de bak en in de kantine. Ik bel ook regelmatig. Neem hem altijd mee, er zal maar eens iets gebeuren. 9 van de 10 x ligt hij in de kantine als ik ga rijden, want het is niet handig, zo`n ding in je zak.
Het valt mij op dat Rokers, altijd boosdoeners zijn en dat vind ik niet terecht. En dat gedoe over frisse lucht inademen en rook en rijden met 1 hand.... sorry, echt onzin. Burgerlijke praat en heilige goeroe. hahaha....
nee, zonder flauwe kul. Ik vind dat het allemaal erg overdreven wordt en dat het een zonde is als je rookt. Als ik een eigen stal zou hebben, zou er niet gerookt mogen worden op stal, simpel, wel in de kantine.....
Maar sommige hier vinden dat je niet eens in de buurt van een paard mag roken... paarden en roken in combi zijn verboden. Triest !

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:19

Als het over de frisse lucht gaat moet je ook niet door bv. Amsterdam gaan lopen. Vol uitlaatgassen om maar wat te noemen...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:42

Ik vind het asociaal als een roker zijn of haar rook aan iemand opdringt, of dat nou een mens of een dier is. En een paard kan al helemaal niet aangeven of hij er last van heeft. Maar ik geloof toch echt niet dat rook gezond is voor een paard.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:27

Er bestaat geen excuus voor je verslaving als je rookt. Je bent verslaafd, daarmee uit. En het is niet zo dat je daarmee niemand lastig valt. Veel mensen hebben last van de rook, het is voor mensen die meeroken net zo goed kankerverwekkend als voor de roker zelf.
Het verband tussen kanker is inmiddels onomstotelijk vastgesteld, maar rokers zijn erg sterk in struisvogelpolitiek.........Je kunt ook pas afkicken van je verslaving als je je verslaving kan erkennen..........
Roken en sporten vind ik in principe ook helemaal niet samen kunnen gaan!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:30

Sando schreef:
ik vind het allemaal erg overtrokken.
Ik rook ! Niet op mijn paard, maar wel in de bak, langs de bak en in de kantine.
In de bak en langs de bak heb ik er last van, en niet alleen doordat ik kanker heb.
Bij ons kun je bij de binnenbak maar langs enkele meters 'langs de bak staan'. Of je moet voor het raam gaan staan, das wat anders.
Maar als ik dus langs de bak sta, te wachten op mijn vriendin die aan het uitstappen is, en een ander paft zo even rook in mijn gezicht terwijl ze aan mijn kale hoofd zien (en ook weten!) dat ik kanker heb, vraag ik me toch af wat ze aan het doen zijn.

Verder over roken langs de bak, wordt bij ons regelmatig gedaan:
Laatst stond een man over de bakrand gebogen met een brandende cigaret, de as was zeker een halve cm breed en gloeide behoorlijk.

Ik kwam net aanrijden met Cerise over de hoefslag, ze zag het oranje van de gloeiende as, schrok zich te pleures en sprong 2 meter opzij en behoorlijk hoog! Scheve mond

Paarden zijn bang voor vuur en alles wat daarmee te maken heeft.
Kon haar reactie wel begrijpen, en er reden meerdere jonge paarden in de bak.
Ik maakte er een grapje over dat Cerise waarschijnlijk dacht dat er een krokodil uit de cigaret zou springen om haar op te eten... *LOL*

Daarna vroeg ik of de man wat naar achteren wilde gaan staan (dus niet 30 cm! over de bakrand leunen) omdat Cerise nog wat schrikkerig was de laatste tijd...
Zegt hij: "Daar moet ze dan maar aan wennen!"
Nou ja!

Verder vind ik het niet erg als iemand buiten in de open lucht (bijv. op concours) naast mij staat te roken, ben heel tolerant hoor, maar in een grote stal mogen ze het van me laten.
Gevaarlijk, en hoe groot de stal ook lijkt, de rook blijft ALTIJD in de ruimte, en niet zoals het lijkt alleen maar richting plafond....

Witte vitrage in de kamer wordt bruin van de rook, ook al hangen ze tot onder aan de grond.
En de longen van je echtgenoot(e), je kinderen en je dieren niet?
Denk daar maar eens over na.

De vitrage doe je in de wasmachine.
Maar wat doe je met je medemens?
Please wie heeft een wasmachine waar ik in mag?
Maar sommige hier vinden dat je niet eens in de buurt van een paard mag roken... paarden en roken in combi zijn verboden. Triest !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, JeRekers, Mark0919, SunnyHorse en 42 bezoekers