beginners leren rijden zonder zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:05

Ik heb dus veel jonge en verpeste paarden gereden.
Die dus met zadel en beugels. Haha!
Toch heb ik ook geleerd deze aan te voelen.
Te voelen wanner ze zich spannen enz.
Ik heb wel een paar keer gezandhapt, maar met de omstandigheden mee gerekend niet erg vaak.

Ik heb voorheen dus ook wel zonder zadel gereden, maar dat was op rustige ponys, dus dat echt aanvoelen of stevig zitten heb ik zeker niet daarvan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:17

En dan nog ff wat vragen Lachen
Wat verstaan jullie onder beginners?
Ik vind dat ruiters eerst moeten leren lichtrijden.
En dat zonder het paard in de mond te gaan hangen om evenwicht te bewaren.
Want om wat te zitten hutsen knutsen op die arme paardenrugjes lijkt mij nu ook niet echt diervriendelijk.
Want doorzitten doet een beginner nu eenmaal niet.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 11:28

Zeg Merel Blom, ik zou maar effe een beetje dimmen met je opmerkingen, ik laat me echt door jou de les niet lezen. Ik zag trouwens in je profiel dat ik hier te maken heb met een bijdehante tante van 16 jaar.
Je hoeft mij niet echt niets uit te leggen hoor. Ik heb altijd nog meer ervaring dan jou hoor.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:35

sherif schreef:
Zeg Merel Blom, ik zou maar effe een beetje dimmen met je opmerkingen, ik laat me echt door jou de les niet lezen. Ik zag trouwens in je profiel dat ik hier te maken heb met een bijdehante tante van 16 jaar.
Je hoeft mij niet echt niets uit te leggen hoor. Ik heb altijd nog meer ervaring dan jou hoor.


Haha, ik dacht al dat je zo'n stroom van feitelijke waarnemingen niet aan zou kunnen.
En dat de les lezen: je reactie was toch van de zotte. Beetje uit de hoogte allemaal hoor... Ik zeg alleen maar hoe het zit met zonder zadel rijden. Dat jij dat ziet als de les lezen enz. Had van iemand van jou leeftijd wel wat anders verw8, aangezien jij je beter acht dan ik.

Sorry, maar ga niet denken dat ik omdat ik 16 ben geen ervaring heb.
Laatst bijgewerkt door Merel Blom op 08-11-02 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Haha!

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:39

sherif schreef:
Steef banketstaaft uit zijn nek, ik heb nog gehoord dat zonder zadel rijden slecht is.
Maar goed we zullen wel te maken hebben met een expert !! Of niet Steef !!


Ik geef Steef dus wel gelijk, al vanwege eerder genoemde argumenten. Je krijgt er echt een stoelzit van, zeker als je de schoft niet wilt voelen in het kruis.
Zonder zadel rijden kan best een keer, maar niet om mee te beginnen. Lekker zeg, rechtop doorzitten en telkens op de schoft bonken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 11:40

Jij weet helemaal niks van mijn verleden, dat heb ik juist helemaal niet in mijn profiel vermeld (heb ik geen behoefte aan) ik heb wedsrtijd ervaring zat meisje, dus ik zou maar effe dimmen als ik jou was.
Sherif is mijn 1e eigen paard, maar ik heb wedstrijden gereden op paarden die niet van mij waren.Dus waar baseer jij op dat ik geen ervaring heb????????

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48348
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:07

het is weer een zinloze ruzie-achtige discussie aan het worden die niks met het onderwerp te maken heeft... dat is mijn mening....

En over het zonder zadel rijden: Ik wou dat ze het mij hadden geleerd....
weet iemand misschien of er ergens nog zonder zadel-lessen gegeven worden in de buurt van Schiedam/Rotterdam/Vlaardingen?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:40

SmithsGirl schreef:
En over het zonder zadel rijden: Ik wou dat ze het mij hadden geleerd....
weet iemand misschien of er ergens nog zonder zadel-lessen gegeven worden in de buurt van Schiedam/Rotterdam/Vlaardingen?


Ik doe het nogal eens na het longeren (in de longeerbak) of grondwerk (in de roundpen) da's nl afhankelijk van waar ik ben. Dan is het paard al lekker warm en is de meeste energie kwijt. Gewoon om lekker uit te stappen met alleen het halster en het halstertouw, begin daar maar eens mee, dan zul je merken hoe dat voelt en als je meer vertrouwen krijgt, probeer je toch gewoon een versnellig hoger.

Doe het voor de lol want trainen doe je toch met zadel. Misschien is je paard het helemaal niet gewend en zul je het eerst op moeten bouwen, net zoals met zadelmak maken.

"Vroeger" (kben al oud Haha! ) heb ik in de ponylessen maandenlang zonder zadel gereden omdat die pony (Roeska, een zwart bonte merrie op Reyerbos in Ridderkerk, is er vast al lang niet meer) drukplekken had en er geen reserve pony was. Daar heb ik dus werkelijk alles mee gedaan, dressuur (inclusief lichtrijden: alleen met druk van de knieën), springen, buitenritten dus die gymkhana was kaassie Haha! Leuk om aan terug te denken, maar ik denk niet dat er te veel waarde aan gehecht moet worden in de zin van prestaties, wel wat plezier, heel nauw contact met en gevoel voor je paard betreft.

Have fun!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:04

Citaat:
inclusief lichtrijden: alleen met druk van de knieën

En dat is nou net waarom er veel zeggen dat het o.a niet goed voor je zit is Lachen

Donna
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:54

[quote] van runnig kawa:
En dan nog ff wat vragen
Wat verstaan jullie onder beginners?
Ik vind dat ruiters eerst moeten leren lichtrijden.
En dat zonder het paard in de mond te gaan hangen om evenwicht te bewaren.
Want om wat te zitten hutsen knutsen op die arme paardenrugjes lijkt mij nu ook niet echt diervriendelijk.
Want doorzitten doet een beginner nu eenmaal niet.
_________________

Ik versta in elk geval onder beginners kinderen van zeven die nog nooit op een pony gezeten hebben. Deze leer ik eerst lichtrijden tot ze dat kunnen zonder steun van zadel of teugels. Voor de afwisseling laat ik ze doorzitten, dit vind ik goed voor evenwicht gevoel en het aanvoelen van je paard. En ik weet dat het er inderdaad zielig uit ziet als die kinderen het leren, maar ze moeten het toch ooit leren en dan liever op onze lieve manege beginners pony's die allemaal goed passende zadels hebben en als het nodig is een deken en die toch wel alles gewend zijn, dan op de wat moeilijkere gevoeligere (eigen-) gevorderde pony's. (ik bedoel dus niet dat deze altijd slecht passende zadels hebben...)
En ik denk dat het je voor het goed aan leren voelen van paarden niet zonder zadel rijden nodig hebt, ik denk dat het mij in elk geval heel veel geholpen heeft daarmee...

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:10

Jeej..wat een penny-ruzie Merel Blom & sherif.
'ikke kan het beter'

Iedereen moet leren, waardeer dat gewoon.
Dat Merel Blom 16 is zegt niets over dat ze geen paardenkennis heeft.
Voorderest ga ik me niet bemoeien met zulk soort ruzie's..waar je tegen woordig nog ruzie om maakt..

On-topic: Ik vind het persoonlijk niet echt een goede manier van je zit bevorderen. In tegendeel is het wel goed voor je evenwicht te houden.

Ik zou dus zeggen: gewoon zadel erop. Zonder zadel ga je veel hobbelen, en lichtrijden leer je dan ongeveer met je knieën Haha!
Met zadel is ook minder storend voor het paard.
Als je ziet wat er soms gebonkt en gefrummeld word aan die paarden..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:13

Sherif laat zich niet de les lezen door een bijdehante tante van 16 jaar? Maar die tante heeft al behoorlijk wat gepresteerd op 16jarige leeftijd. Meer dan ik uit jouw profiel kon opmaken, ik neem aan dat jij niet in de EK selecties hebt gezeten en ook geen driedubbel Z hebt gereden? DAarbij heeft Merel wel gelijk, dat jij nou niet kunt begrijpen dat je zit er echt enorm van door de klote gaat en dat je dit alles ook met zadel kunt leren en dan alleen als je al een beetje hebt leren hobbelen?
Maar ik denk dat dit allemaal onbegrijpbaar is aangezien je een enorme plaat voor je harses hebt waardoor niet heengepraat kan worden.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 20:46

Jeetje Steef, jij laat je lekker gaan zeg! Schaam je je niet een beetje...

Absurt hoor, en totaal niet on topic. Doe dat gescheld lekker via een PBtje en val ons er niet mee lastig.

On topic: ik denk dat het voor ieder zeer persoonlijk is, hoe je tegen het zonder zadel rijden aankijkt. Het is maar net wat je ermee ervaren hebt. Of ervan hebt gezien. Juist gehobbel, of evenwicht verbetering. Daar valt geen dicussie tegenop te werken.

Ik zou zeggen probeer het uit. Bevalt het niet, of denk je dat het jou paard niet bevalt, stop er dan weer mee. Het is niet verplicht en het is niet verboden.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:00

Wij denken dat als je leert rijden zonder zadel je een hele goeie en stevige zit krijg. Wij rijden de laatste tijd ook best wel vaak zonder zadel en onze zit verbetert wel. We gaan steeds steviger in het zadel zitten. Dus als je een mooie en stevige zit wil rij dan af en toe zonder zadel. Party!!

emanuellep
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:17

BlackWych schreef:
SmithsGirl schreef:
En over het zonder zadel rijden: Ik wou dat ze het mij hadden geleerd....
weet iemand misschien of er ergens nog zonder zadel-lessen gegeven worden in de buurt van Schiedam/Rotterdam/Vlaardingen?


Ik doe het nogal eens na het longeren (in de longeerbak) of grondwerk (in de roundpen) da's nl afhankelijk van waar ik ben. Dan is het paard al lekker warm en is de meeste energie kwijt. Gewoon om lekker uit te stappen met alleen het halster en het halstertouw, begin daar maar eens mee, dan zul je merken hoe dat voelt en als je meer vertrouwen krijgt, probeer je toch gewoon een versnellig hoger.

Doe het voor de lol want trainen doe je toch met zadel. Misschien is je paard het helemaal niet gewend en zul je het eerst op moeten bouwen, net zoals met zadelmak maken.

"Vroeger" 8)7 (kben al oud :D ) heb ik in de ponylessen maandenlang zonder zadel gereden omdat die pony (Roeska, een zwart bonte merrie op Reyerbos in Ridderkerk, is er vast al lang niet meer) drukplekken had en er geen reserve pony was. Daar heb ik dus werkelijk alles mee gedaan, dressuur (inclusief lichtrijden: alleen met druk van de knieën), springen, buitenritten dus die gymkhana was kaassie :D Leuk om aan terug te denken, maar ik denk niet dat er te veel waarde aan gehecht moet worden in de zin van prestaties, wel wat plezier, heel nauw contact met en gevoel voor je paard betreft.

Have fun!
leuk dat je op Roeska hebt gereden. Wij hebben Roeska ooit in 1993 overgenomen van Dhr. Visser voor mijn dochter die hem gereden heeft tot hij op 37 jarige leeftijd is ingeslapen. Mijn dochter reed ook zonder zadel met alleen een halster door Reijerpark. Zo'n top lieve leerpony

=^.,.^=

Zebrastreep

Berichten: 9723
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:28

Als ik les zou geven , zou mijn voorkeur niet uit gaan om een beginner les te geven zonder zadel. Niet eens zozeer omdat het volgens sommigen niet goed is voor je houding maar meer om de rug van mijn paard. Het blijkt echt niet zo goed te zijn voor een paard om dag in dag uit zonder zadel bereden te worden. Met name de ruggenwervel krijgt echt wel wat te verduren.

Toen ik een jaartje of 14/15 was had ik met een oud klasgenoot een kleine Welsh pony als een soort van verzorgpony. Deze pony had een trauma opgelopen door het zadel en werd al vrij lang zonder zadel gereden vanwege het trauma. Ik zag vooral een pony met een enorm ingezakte rug en achteraf gezien heb ik daar spijt van dat ik daar af en toe op ben gaan zitten. Die pony had duidelijk pijn aan de rug als ik er nu over nadenk.

Tel daarbij op dat beginners vaak nog alle kanten op hobbelen wat heel logisch is want je moet je evenwicht te paard helemaal opnieuw uitvinden dat is ook heel lastig. Maar ook komt er gewoon veel druk te staan op de ruggenwervel , wat mij absoluut niet fijn lijkt voor een paard.

Nee , voor het behoud van de rug van mijn paard kies ik toch voor een ( goedpassend) zadel. Dan zou mijn keuze eerder nog gaan voor een barebackpad dan zonder zadel.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: beginners leren rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:30

Een topic uit 2002? Wie heeft in de catacomben van bokt lopen spitten?

Is het al lente?

Zebrastreep

Berichten: 9723
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:31

Storm schreef:
Een topic uit 2002? Wie heeft in de catacomben van bokt lopen spitten?


Oeps ik zie het ook nu pas :')

Een nieuwe bokker in ieder geval emanuellep zie ik

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:23

Zebrastreep schreef:
Als ik les zou geven , zou mijn voorkeur niet uit gaan om een beginner les te geven zonder zadel. Niet eens zozeer omdat het volgens sommigen niet goed is voor je houding maar meer om de rug van mijn paard. Het blijkt echt niet zo goed te zijn voor een paard om dag in dag uit zonder zadel bereden te worden. Met name de ruggenwervel krijgt echt wel wat te verduren.

Toen ik een jaartje of 14/15 was had ik met een oud klasgenoot een kleine Welsh pony als een soort van verzorgpony. Deze pony had een trauma opgelopen door het zadel en werd al vrij lang zonder zadel gereden vanwege het trauma. Ik zag vooral een pony met een enorm ingezakte rug en achteraf gezien heb ik daar spijt van dat ik daar af en toe op ben gaan zitten. Die pony had duidelijk pijn aan de rug als ik er nu over nadenk.

Tel daarbij op dat beginners vaak nog alle kanten op hobbelen wat heel logisch is want je moet je evenwicht te paard helemaal opnieuw uitvinden dat is ook heel lastig. Maar ook komt er gewoon veel druk te staan op de ruggenwervel , wat mij absoluut niet fijn lijkt voor een paard.

Nee , voor het behoud van de rug van mijn paard kies ik toch voor een ( goedpassend) zadel. Dan zou mijn keuze eerder nog gaan voor een barebackpad dan zonder zadel.

Ik snap dat echt niet want zonder zadel zit je toch niet op de wervel? Tenminste, mij lijkt dat heel onaangenaam... voor paard en ruiter. Maar goed, zoals ik tegenwoordig ruiters zie zitten heb je waarschijnlijk gelijk, zoutzakken met heel vaak een maatje te veel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 bezoekers