Ik weet het nie meer

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Ik weet het nie meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 22:39

Ik dacht dat het met Tiko eindelijk de goede kan opging. Het rijden in de bak, dressuur en springen, gaat ech vooruit, maar de omgang Frusty

Verscheidene mensen op stal, zeggen dat ik met Tiko nergens kom, en dat ze bewondering heben voor mijn doorzettings vermogen, maar dat het toch niks word Boos!

Ik wil Tiko houden dat staat absoluut vast. Ik ben gek op hem, en ook krijg ik nu nog weinig terug, ik vertouw erop dat het komt. Ook al duurt het jaren, ik wil op den duur de band krijgen waar ik van droom. Wedstrijden rijden, met succes het liefst, waar ik ook van droom.
Die mensen die zeggen dat het toch niet lukt, stimulern me alleen maar om door te gaan, want nu ik wil ook tegen over hun bewijzen dat het gaat lukken.

Nu gaat het alleen helemaal de verkeerde kant op. Hij wil niet alleen naar buiten, maar sinds een paar weekjes staakt hij zelfs bij het kwartiertje stappen naar de binnen bak. Ook gaat hij steeds vakr (dreigen met) steigeren. Maar vandaag bijv. Ik loop met het over het erf, en hij sleurt me gewoon mee, rent de wei in, dwars door een draadje heen.

Ik word er gewoon zo moedeloos van, hij heeft steeds meer schijt aan mij. En als ik echt boos wordt, gaat hij nog terug dreigen ook.
Daar komt hij ook nog bij dat hij uit alle weides ontsnapt, en nu niet meer de hele dag naar buiten mag, tot er een andere, betere omheining is, wat waarschijnlijk volgende lente word Boos! Boos! Nou, daar wordt hij ook niet vrolijker van. Hij is zo lastig, zo apart, ik snap hem niet altijd goed, ik krijg gewoon niet echt hoogte van hem.

Ik probeer echt goed streng doch rechtvaardig en consequent te zijn, maar het wil maar niet lukken.....

Ik heb laatst een topic hier op PP gestart, tevreden over verleden http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=81508

Toen ik dat had geschreven, ben ik best wel geschrokken over wat ik Tiko eigenlijk heb aangedaan. Komt het misschien door die eerst 1,5 jaar, waarin ik niet helemaal correct met Tiko ben omgegaan??

Ik weet het echt niet, en ook niet wt ik eraan moet doen. Ben iig vastbesloten dat ik hem houd, en dat het allemaal gaat goedkomen en lukken, weet alleen nog niethoe Bloos

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:45

Klinkt als een ernstig gebrek aan respekt. Hij weet kennelijk dat je wel dreigt maar het uiteindelijk toch niet doet. Doe het dus wel.
Elke stap die Tiko in het vervolg zet wordt door jou geregiseerd, alles wat hj doet in jou handen is omdat jij dat wilt. Dit is wat kort door de bocht, maar wel het principe waar het om gaat.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 22:48

Ja..ik snap het principe, maar het lukt niet!
Dat hij een gebrek aan respect heeft, weet ik ook, en is mij ook al honderd keer verteld. Ik probeer alles te doen om het op te lossen, maar het wil gewoon ietlukken!!
Ik lig er gewoon serieus nachten wakker van, hij is de ene dag zo lief, maar het is gewoon echt van zijn bui afhankelijk of hij luistert!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 06:16

Gewoon weer bij de 'kinderachtige' dingen beginnen. Stilstaan is stilstaan en net zo lang herhalen totdat hij er ziek van wordt, en daarna wel belonen uiteraard. Maar gewoon weer even terug bij af, heropvoeding zeg maar. Anders zou je eens kunnen vragen of iemand je kan helpen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:34

Ik had dit dus met m'n ponny-merrie ook, zoveel kritiek heb ik mogen slikken dat ik 'r wegdeed, ik heb 'r ook weggedaan, met pijn in mijn hart, want ik wou 'r helpen, alleen respecteerde ze ons totaal niet, en de band die we wilden krijgen is nooit gekomen, ik zag 'r wel doodgraag en nog! Nu is ze bij iemand met jaren kennis en ervaring, en die hebben er ook serieus problemen mee ... voor mij alleen bevestiging dat ik de goede keuze heb gemaakt, met "ons" zou het eerst of laatst op ongelukken zijn uitgedraaid omdat ik echt wel schrik van 'r had gekregen, en eens je in dat paadje bent ingeslagen stap je beter van de kar af ... Het ligt zeker niet aan mij, maar aan het verleden als veulen van haar, te weinig tot geen menselijke contacten gehad, niet verzorgd geweest, en toen met slagen en meppen geforceerd ... dat was teveel voor haar, en voor mij ook. Met de andere paardjes gaat het wel goed - voor mij een bewijs dat het niet mijn fout was, al zit ik wel met het gevoel opgezadeld dat ik wel fout ben geweest hier en daar ondanks te alleen maar goede bedoelingen. Ik zou je aanraden hulp van buiten af in te roepen, bij mij is "Igor Ost" nog gekomen, dat is een NH-man, die kreeg dingen van haar gedaan die anders nooit lukten ... ik heb veel van hem geleerd die ik nu op de ukken toepas, ook met vallen en opstaan, maar we leren samen, en de prijs is het me meer dan waard geweest, ik ben er slimmer/beter/sterker uitgekomen, en m'n pony ook trouwens, anders was zij nu met haar gebreken al paardenworst ... daar was ze trouwens voor geboekt toen ik 'r kocht.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:15

Dat paard is gewoon te slim voor jou!!! Hij heeft heel goed door, dat als hij dreigt jij toch niks durft! Breng hem eens 2 maanden weg, naar iemand die hem helemaal opnieuw kan opvoeden/beleren! Die weten iets beter wat ze moeten doen. En ik denk dat je gewoon veeeeel strenger moet zijn, en heel concequent. Dit is echt een moeiljik probleem. Maar alleen kan je het echt niet oplossen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:52

volhouden!!ik weet hoe moeilijk het is!denk dat je bij 'vraag maar raak, moet ik opgegevn?'misschien wel hebt gelezen hoe het met mij en mn paard gaat...
maar ik blijf ook doorzetten!heb hem nu 3 jaar en in t begin sleepte hij me ook aan t halstertouw mee, wilde stal niet in, stal niet uit, trailer was hetzelfde probleem en de wei wilde ie ook niet en en later er weer niet uit....
maar toen werd ik strenger, en ja dat pikte ie al helemaal niet!toen heb ik oude eigenaar gebeld, *en mensen die anti-slaan zijn moeten dit niet verder lezen*

die heeft een houten plank gepakt, en ik ben een keer of 10 stal in en uit gelopen(hij sloeg me al bijna de stal uit of ging met zn voorbeen slaan&bijten enz) en vorige eigenaar heeft houten plank op hem stuk geslagen, later traler op en af...kostte weer n flinke plank...
het was absoluut niet leuk!ik vond het echt verschrikkelijk maar het moest gewoon het ging echt niet meer Quentin was veel te gevaarlijk geworden, maar daarna is het nooit meer fout gegaan!

gister tijdens mn les heeft instructeur hem met n zweep geslagen en de striem stond er 's avonds nog, is ook n heel klein stukje vel eraf, maar ja ik kan er normaal niet tegen als een paard zo hard wordt aangepakt, maar ik weet wel dat dit bij die vanmij de enige oplossing is!ik heb geen zin om er nog een keer mee om te vallen!dat steigeren moet gewoon afgelopen zijn!

je moet door dat karakter heen! blijf streng, en dat wil niet zeggen dat je hem maar moet gaan slaan&schoppen, maar als jij iets wil dat moet het ook gebeuren,lukt het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, dus dan maar een flinke mep en volhouden tot hij t wel doet!

die van mij is nu in de omgang super! en nu het rijden thuis in de bak nog...maar dat gaat ook lukken!

mijn hoefsmid heeft een 4 jarige(of 5?) tinkerhengst, die is dus supersterk ik moet hem wel eens uit de wei halen en dan 150 meter over straat naar de stal, dat is hier in t dorp, maar moet soms wachten omdat er n auto aankomt dan sleurt Heiko me gewoon mee, maar heb hem toen een keer wel zo ongelofelijk onder zn buik(=heel gevoelig) geschopt, en hij loopt nu superbraaf mee!
mn smid heeft zo'n halster dat als je aan t halstertouw trekt dat het dan strakker om zn neus gaat zitten, en dan heb je dus iets meer te zeggen!of neem hem anders aan het hoofdstel mee naar de wei, want aan een gewoon halster+touwtje heb je nix te zeggen!
wat ook kan helpen is een zweepje meenemen, en als ie vervelend wordt hem ff een tikje geven zodat hij weet dat ie op moet letten.

tijdens het rijden moet je er ff voor zorgen dat er iemand bij is, in je eentjemet een steigerend paard dat is vragen om problemen(weet ik alles van, ga dalijk rijden en mn vriend staat met n zweep in de bak!)

maar nogmaals, je moet volhouden en blijf consequent, je bent een tijd niet streng geweest, nu wel en dat pikt ie niet, maar daar moet hij maar aan wennen! en als hij gemeen of gevaarlijk doet moet het gelijk afgestaft worden, maar beloon hem wel als hij braaf is.

je moet respect hebben voor je paard, maar heeft hij geen respect voor jou dan moet je ook voor hem geen respect meer hebben en hem duidelijk maken dat JIJ de baas bent en niet HIJ!

heel veel succes!hoop dat het je lukt! en ik blijf zelf ook gewoon doorzetten met Quentin!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 13:37

Het is niet zo dat Tiko nou direct leven gevaarlijk is. Het mag niet, ik weet dat het uit de hand kan lopen. Hij dreigt terug, enecht niet omdat ik niks durf te doen. Hij krijgt zeer regelmatig een keiharde mep, maar dat boeit m niks....gewoon NIKS!

Het grootse deel van de tijd kan ik redelijk normaal met hem omgaan, maar het prolbeem is, dat ALS hij wil, hij ook gewoon dikke sch*t aan mij heeft.

Dat steigeren onder het zadel valt nog al mee, het blijft meestal bij 'dreigen met'. Ook als hij dreigt, of een paarcentimeter de lucht in komt moet ik hem van mijn instructirece een klapt tussen zijn oren met de zweep geven. Maar dat boeit hem gewoon ook niet echt.

Iemand die toevallig een dagje zal komen, zal waarschijnlijk niet eens zien dan wij uberhaupt een dominantie probleem hebben, maar ik merg gewoon dat er steeds vaker van die dingen zijn, dat tiko compleet zijn eigen zin doordrukt, ook al probeer ik dat met harde hand tegentegaan.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:46

Nog harder aan pakken, denk ik! En heeel concequent zijn! Dreigen mag ook niet. Wat hij buiten zn "werktijden" doet moet hij zelf weten, maar als jij met hem bezig bent, moet hij naar jou luisteren, en jij niet naar hem!!!! Zoek hulp, alleen redt je dit echt niet!
Heel veel succes
marleen

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:46

Nog harder aan pakken, denk ik! En heeel concequent zijn! Dreigen mag ook niet. Wat hij buiten zn "werktijden" doet moet hij zelf weten, maar als jij met hem bezig bent, moet hij naar jou luisteren, en jij niet naar hem!!!! Zoek hulp, alleen redt je dit echt niet!
Heel veel succes
marleen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:48

Ik vraag me af of je bij Tiko meer bereikt met een harde aanpak zoals hier wordt gesuggereerd. Als hij er nu al niet van onder de indruk is, kun je je afvragen wanneer hij dat wel is. Mijn ervaring is dat geïmporteerde Tinkers zich heel vaak afsluiten voor hun omgeving als ze niet het vertrouwen hebben in die omgeving, of als ze in het verleden op een of andere manier getraumatiseerd zijn geraakt. Wanneer je ze dan hard bestraft met bijvoorbeeld een zweep, geven ze ook geen reactie zoals je die eigenlijk zou verwachten en sluit hij zich alleen maar nog meer af. Je hebt ook tinkers die juist heel hyper reageren op straf en dan in een blinde paniek schieten waardoor je ook geen contact meer met ze krijgt (ik bezit zelf overigenseen exemplaar van het laatste type, en ook dat is heel moelijk, de mogelijkheden om eens op te treden zijn heel erg beperkt omdat het al snel ontaardt in paniekaanvallen van haar en het corrigerend effect er dus niet is).

Ik kan je vanaf hier niet echt helpen omdat ik jou en Tiko niet ken en dus ook niet weet hoe jullie op elkaar reageren. Wat wel duidelijk is, is dat hij de touwtjes stevig in handen heeft en jij niets in te brengen hebt als het erop aankomt. Die cirkel moet doorbroken worden: hij moet leren dat jij de baas bent en dat jij zijn leider bent. Jij moet leren je ook als leider te gedragen en ook een leider te zijn voor hem, want dat heeft hij nodig. Behandel hem met respect, maar wees wel duidelijk naar hem. Vergeet niet dat een paard op druk reageert met tegendruk, dus als hij besluit naar links te gaan en jij gaat hangen aan het touwtje, dan trekt hij gewoon wat harder (en gaan jullie ook naar links). Wanneer je dan juist korte ophoudingen op het touwtje maakt, kan hij daar geen druk opzetten en daardoor is de kans groter dat je daar komt waar jij wil. Met rijden geldt hetzelfde.

Wat betreft dat staken wat hij doet. Misschien overneem je hem toch een beetje en heeft hij er geen zin meer in. Je bent fanatiek aan het dressuurrijden geslagen, doet aan endurance, je wilt springen met hem... Doordat mensen tegen je zeggen dat het toch niets wordt, wordt jij nog fanatieker en verbetener en ik denk dat Tiko met die gevoelens van jou niet uit de voeten kan. Zet je ambities opzij en richt je op je relatie met hem. Eerst vrienden worden, dan pas samen presteren.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:05

Hee Myrth,
Ai, weer een kleine dip??
Ik bewonder je enorm, vooral dat je zegt dat je er nu weinig voor terug krijgt, maar dat dat wel komt. Vind ik een hele goede uitspraak, ben trots op je Haha! Als je er zelf maar goed vertrouwen in blijft hebben, ben ik er vanovertuigd dat het op en den duur echt wel komt!

machie schreef:
Nog harder aan pakken, denk ik! En heeel concequent zijn! Dreigen mag ook niet. Wat hij buiten zn "werktijden" doet moet hij zelf weten, maar als jij met hem bezig bent, moet hij naar jou luisteren, en jij niet naar hem!!!! Zoek hulp, alleen redt je dit echt niet!

Allereerst: ik zeg niet dat dit ook voor Tiko op gaat, of dat dit een foute uitspraak is, alleen dat dit niet altijd de beste aanpak is. Dit verschild per paard, bij de een is dit dé oplossing, de ander wordt er bijna gevaarlijk van.
Consequentie is natuurlijk een eerste vereiste, maar wanneer ben je nou echt consequent bezig? Zo vroeg iemand op mijn vroige stal eens aan mij (en Myrthe) wat wij deden zodra we aankwamen op stal. Nou, paarden begroeten. Ja, maar hoe? Nou, even een ´Hoi meisje´ en een aai of appeltje. Dat was dus fout. Een aai of appel betekent immers beloning. Een waarvoor beloon je je paard als je net aankomt? Wat goed dat je daar zo staat te luieren? Braaf, hoor dat je je stro zo goed opvreet? Moeten we dat dan laten om echt goed consequent te zijn? Waar ligt de grens?

Myrthe, succes ermee, meid, jullie komen er wel!!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:13

Misschien is een harde aanpak JUIST wel niet goed bij jouw paardje.
Ik ga er nu trouwens wel van uit dat hij lichamelijk helemaal gezond is, dat je dat helemaal hebt laten checken door een deskundige.

Waarom ga je anders niet eens een training bij bijvoorbeeld Emiel Voest of een andere NH'er volgen? Het zit bij jullie duidelijk al mis in de basis (respect), dus daar is vast wel wat te verbeteren.
Succes, enne... niet opgeven hoor!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:28

De stal waar mijn zus staat worden NH-trainingen op de manier van Pat Parelli gegeven. Af en toe hebben ze ook een paard in pension die bij hen in training is. Ook wordt je zelf geholpen om beter met je paard om te gaan. Kijken waar de grenzen liggen etc.
Het is hier in de buurt van Assen maar wie weet is het een idee?

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:12

Als je van je geld afwild, dan breng je Tiko weg, zoals gesugereerd. Een hardere aanpak zal het probleem waarschijnlijk eerder erger doen worden dan oplossen en of Emiel in staat is je de goede kant op te sturen, dat moet ik ook nog zien voordat ik het geloof.
PNH kan helpen, maar zoek wel goede begeleiding.
Je kan proberen om in contact te komen met Petra Rosler. Of zij je echt kan helpen weet ik niet, maar ze zal dat in ieder geval wel duidelijk aangeven. Voor meer info over Petra, PB even.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 21:23

Tja....ook als ik naar bijv. emiel V ga, ben je al behoorlijk wat geld kwijt. En aangezien Tiko ook nog eten, hoefsmid enz moet, heb ik dat niet helemaal beschikbaar. Ook denk ik neit dat ik Tiko wil en kan wegbrengen. Zo van: ach..paardje, wat doe je nou vervelend, rot dan maar een paar maanden op Boos!

Ik ga er ook van uit dat hij gezond is! Hij heeft vrij recent een nieuw zadel gehad, waarbij zijn rug is nagekeken. Ook Is een paar maandjes terug de TA geweest, is hij gewoon optijd ontwormd, en is zijn temp. en dergelijke goed.

Kijk, ik wil niet dat jullie nu een beeld hebben van Tiko als de 'devil himself' want dat is hij absoluut niet. Hij si een lief, attent, vrolijk paardje, ook nog braaf de helft van de keren, maar als hij gewoon een dag totaal wat anders in zijn hoofd heeftdan ik.....dan neemt hij ook het heft in handen, en DAAR wil ik vanaf!

Ik vind het wel raar, dat, in hoe vervelende dominante bui hij ook is, dat hij alleen maar achter mijwil lopen,en niet naast of voor mij!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:39

Heey Myrthe
echt klote dat het nu zo met tiko gaat.Veder zou ik niet zo gauw een oplossing weten ik zou het gewoon volhouden (wat je volgens mij al ook van plan bent) en doorzetten met tiek.
Hele veel succes en alsje me hulp nodig hebt dan zeg je het maar!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:19

vandaag was mn hoefsmid hier, die heeft een 4 jarige(of 5 jaar, vergeten te vragen vandaag!) en die is nu ook wat aan t klieren, en hij zei dat als hij hem een mep geeft dat ie dan ook niet reageert en dat ie zo hard moet slaan voor er n reactie komt dat ie bijna denkt dat ie bij t paard wat kneust ofzo of n flinke blauwe plek(kunnen paarden die wel hebben?je ziet ze alleen niet!) maar die komt dus uit ierland en je weet niet wat zo'n paardje heeft meegemaakt, maar als echt hard slaan geen reactie geeft, ja dan is blijven slaan inderdaad vrij nutteloos.

bij die van mij helpt t uiteindelijk wel, maar dat wil niet zeggen dat t bij alle paarden helpt!

ga anders wat simpele dingen doen, wandel n stukje laat hem dan steeds ff stilstaan of achterwaarts, en als jij dat vraagt van hem, moet ie t ook doen, dus zorg dat je n zweepje bij hebt als ie niet reageert.
maar gebruik je zweep alleen als t echt nodig is, geef je m steeds n klein tikje ja dat helpt niet, als je m gebruikt, dan 1x goed ipv 10 keer zachtjes.

vraag verder of iemand je wil helpen, die ervaring heeft met paarden met gedragsproblemen, of gewoon iemand die meegaat en helpt als je naar tiko gaat, zodat je het dus niet alleen hoeft te doen!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 10:13

Tiko schreef:
Tja....ook als ik naar bijv. emiel V ga, ben je al behoorlijk wat geld kwijt. En aangezien Tiko ook nog eten, hoefsmid enz moet, heb ik dat niet helemaal beschikbaar. Ook denk ik neit dat ik Tiko wil en kan wegbrengen. Zo van: ach..paardje, wat doe je nou vervelend, rot dan maar een paar maanden op Boos!


maar waar geef je je geld nu aan uit dan? aan een paard waar het om de haverklap mee botst? wat staakt, en zich levensgevaarlijk begint te gedragen? heb jij daar lol aan? nee toch?
geef een keer je geld goed uit en heb daarna een heleboel lol aan je paard dan dat je tot het einde zo door blijft oetelen.
Ik zie al maanden berichtjes verschijnen van jou dat het niet echt lekker gaat. En ik heb t gevoel dat je via bokt enorm op zoek bent naar zekerheid doe ik dit wel goed. ziet dit er netjes uit. dat kunnenw ij niet zeggen via bokt. het blijven moment opnames. als ik jou was zou ik dus echt goed lesnemen (ook al is het duurder, je krijgt dan iig GOED les en daar heb je zoveel meer aan) dat neemt denk ik al een boel van je dominantie problemen weg. ook een maand ofzo wegsturen is misschien een oplossing, je paard wordt dan weer even op het rechte pad gezet door iemand anders, omdat jij dat zelf nog niet kan op dit moment met je paardje. deze oplossingen kosten misschien geld. maar het maakt het zoveel leuker en t is je geld dubbel en dwars waard, want hierna geef je het geld aan iets uit waar je echt plezier aan hebt en niet aan een paardje waar je toch zo vaak je twijfels aan hebt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 10:36

Ik sluit mij helemaal bij Marjolein aan. Goed les nemen is echt enorm belangrijk, daar begint het al. Je bent niet geboren met ervaring en kennis, die moet je opdoen en dat lukt niet goed en volledig via bokt of via boeken. Zoek iemand in je omgeving die je kan helpen, die over goede kennis beschikt. Anders word je plezier alleen maar minder.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 12:04

Goed les hebben is een vereiste, maar wie geeft er goed les?
Je paard wegbrengen is een bodemloze put. Willem Burgmeijer zei indertijd al dat als je rijk wilt worden in de paarden je een correctiestal moet beginnen. Je leert het paard dat er geluisterd moet worden, dat gaat zo'n paard dan ook doen en vervolgens zendt je hem terug naar de eigenaar, die weer vrolijk op de oude voet verder gaat en dus na een half jaar of zo weer met dezelfde problemen zit. Vervolgens weer naar die correctiestal, hoop geld verder, goed paard terug en een half jaar later begint het hele spelletje weer opnieuw.
Een goeie instructeur die jou leert om dit te doen en dat ook bij jou komt doen, dat is de enigste oplossing voor de lange termijn.
De schop in de goede richting kan ik je wel geven, het lange termijnwerk zul je toch ergens anders moeten halen. Ik zal mijn voelsprieten wel eens uitsteken voor je.
Je had al een PB, daar gaan we even mee door.
SAucces.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 12:15

Ik vind dat er hier een beetje negatief gedaan wordt over je paard wegbrengen.
Bij ons worden dus cursussen PNH gegeven waar iedereen ontzettend veel aan heeft. En ook wordt er dus zoals ik al zei af en toe een paard in training gezet.
Laatst bijvoorbeeld werd er een KWPN-er gebracht die niet zadelmak te maken was. Elke dag werd hij gepakt om in de bak wat oefeningen te doen. De 7 games van Parelli bijvoorbeeld. Paard veranderde daar zo door dat hij na ik geloof nog geen week al onder het zadel bereden werd.
Ook de eigenaresse kwam vaak langs om te kijken hoe het ging, waar ze op moest letten en werd zo begeleid dat zij het straks ook allemaal zelf kon doen. Dus het zou een optie kunnen zijn, maar dan idd is het handiger als het bij jou in de buurt is zodat je zelf veel meer betrokken kunt worden bij het hele leerproces van zowel je paard als van jou.
Succes! Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 12:59

AfbeeldingHé Tiko, zit er misschien een patroon in zijn dwarskopperij of komt het uit de lucht vallen? *zucht* het is moeilijk hoor om mee te denken... Verward Afbeelding

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 17:19

Ik weet wel dat het nodig is, en een goede uitgave is, maar daar door komt het geld nog niet uit de lucht vallen. Ik weet KAN het gewoon niet betalen. Mijn ouders hebben gezegd, dat als ze bijv. de d/a echt moeten betalen, omdat ik dat niet red, dat ze dat wel doen, ze laten mij niet zitten. MAar zelf zitten ze ook niet bepaalt ruim bij de kas......

Eerst had ik het wel een stukje ruimer, maar toen deelde ik mijn paard met mij nzus. Nu doet ze hem ook nog wel es, maar inprincipe ben ik nou de baas, en betaal ik hem.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:39

over dit soort dingen kan ik soms een beetje banketstaaf uit de hoek komen maar daar meot je maar even niet op letten!

alleen waarvoor zou je Tiko weg doen?? alleen maar omdat je wedstrijden met hem wilt gaan rijden? je bent gek op de beest lees ik en dan doe je hem weg omdat het geen wedstrijd paard is..

k kan ook geen wedstrijden op shiva rijden maar dat heb ik gewoon uit me hoofd gezet en k rij gewoon lekker op haar!

neem gewoon les met je paardje en ga leuke dingen doen en denk gewoon niet aan wedstrijden.. dat komt misschien ooit nog wel een keer en als het niet komt.. dan heb je toch als nog een fijne tijd gehad met je paardje?

Just say yes, just say there is nothing holding you back..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BritHittepit, Rinkex en 35 bezoekers